ההתמכרות לניקיטין

בליל אוקטובר קריר, הפך אנדריי ניקיטין, ג’ודאי ישראלי מצטיין אשר עובד במשרה מלאה לסופרסטאר בשמי ערבות אסיה. אותו לילה בו סיים את אליפות העולם בהיאבקות חגורות בקירגיזסטן במקום ה-3, העלה את הילד הבלונדיני מראשל"צ על מטוסים פרטיים של אוליגרכים, ג’יפים נשיאותיים מפוארים והפך אותו לאורח הכבוד במדינה, בה השיגעון להאבקות מגיע עד החופה. גם באיראנים ועיראקים נתקל בדרכו למעלה  
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בליל אוקטובר קריר, הפך אנדריי ניקיטין, ג'ודאי ישראלי מצטיין אשר עובד במשרה מלאה לסופרסטאר בשמי ערבות אסיה. אותו לילה בו סיים את אליפות העולם בהיאבקות חגורות בקירגיזסטן במקום ה-3, העלה את הילד הבלונדיני מראשל"צ על מטוסים פרטיים של אוליגרכים, ג'יפים נשיאותיים מפוארים והפך אותו לאורח הכבוד במדינה, בה השיגעון להאבקות מגיע עד החופה. גם באיראנים ועיראקים נתקל בדרכו למעלה  

מאת:אילן גולדמן

צריך לעשות משהו עם הילד


כשאנדריי היה ילד בן 7, אימו לקחה אותו לשיעור קראטה. היא רק רצתה כי בנה הקטן, יעלה על נתיב ספורטיבי מסודר, כדי שלה יהיה ראש שקט להסדיר את ענייניהם, אחרי שעלו לישראל היישר ממוסקבה הקרה. האפרוח הצהבהב, נכנס אל תוך השיעור והכה אגרופיו באוויר במרץ רב, בדיוק כפי שהמדריך הקשוח דרש. אימו, שצפתה על המתרחש מהצד, לא אהבה את שראתה ושלפה את הילד המבוהל באמצע השיעור. "היא לא הבינה מדוע אנחנו מרביצים לאוויר", משחזר הג'ודוקא.
הילד נלקח הישר לשיעור ג'ודו, שם בניגוד לקראטה, "קרעו אותי". אימו הייתה מבסוטית מכך שבנה הקטן מכלה את מרצו, ושאיפתה, "לחפש באיזה חוג לתקוע את הילד", הוגשמה. ניקיטין החלוש, נפל במהרה לידיהם האמונות של מאמני ג'ודו בעלי שם כפאבל מוסין ואדוארד קולט, שסחטו את המירב מהאפרוח תכול העיניים.

"בגיל 16 כבר הייתי אלוף ישראל", מעיד על עצמו ניקיטין. "אפילו לקחתי מקום 7 באליפות אירופה.
בגיל 18 ניצחתי את אליפות ישראל, והייתי צריך להחליט אם להיות ספורטאי מצטיין או ללכת למסלול בצבא שיבטיח את עתידי ביום שאחרי הספורט". לבסוף, הנער בחר במסלול הבטוח והתגייס לצה"ל כחייל מן המניין כשלנגד עיניו: עתידו הכלכלי. "אני לא בא ממשפחה בעלת אמצעים ובזמנו זו נראתה לי כמו הבחירה הנכונה".

אך הילד בן ה-7, אשר גדל להיות צעיר בלונדיני, יפה תואר וחסון, החליט כי את אימוניו לא יעזוב בשום אופן והמשיך להתאמן בשעות הערב המאוחרות. הוא אמנם נשר מעט מחודה של צמרת הג'ודו הארצית, אך במקביל, החל לפזול אל עבר כיוון אחר לגמרי, אקזוטי יותר, רחוק יותר, בו רק החזקים באמת נשארים לעמוד: עולם האבקות הקוראש והחגורות. ענפי הקוראש והחגורות, נפוצים כיום בעיקר בערים ובערבות המרכז האסייתיות שהיו תחת שליטתה של האימפריה הסובייטית, שם התפתחו לפני מאות שנים עד שקיבלו את צורתם המוכרת כיום. כשהחליט ניקיטין כי יכנס לתחום, הוא ידע, כי באליפות העולם בהאבקות חגורות אשר עמדה להיערך בבישקק – בירת קירגיזסטן, ימתינו לו רעבים – איראנים, עיראקים, גרוזינים, טטארים, וכמובן רוסים שההאבקות חלחלה לתרבותם העממית.



אנדריי ניקיטין חוגג את ההישג כשדגל ישראל על צווארו

בקירגיזסטן האבק כגירגיזי


"בקירגיזסטן האבקות היא חלק מהתרבות. הקהל מגיע ומפוצץ את האולמות עד אפס מקום.
אצלנו אפילו הג'ודו לא ממלא ככה את האולמות"


בחודש אוקטובר האחרון, כשניקיטין נחת בבישקק התוססת – מעוז עבר של הצבא האדום, חיכתה לו הפתעה נעימה. אם הצעיר החסון בן ה-23 חשב כי הוא נוסע לארץ נידחת בעלת תרבות ספורט מיושנת, הרי שתמונת המצב שהתגלתה, הייתה שונה לגמרי: האבקות החגורות המסורתית היא שיגעון לאומי. 

"זו אמנות לחימה עממית שהתפתחה באזור", מסביר לי אנדריי בשטף דיבור מלא התלהבות. "חלק מהתרבות, מהחגיגות ומההנאה של החיים במדינה. הקהל מגיע ומפוצץ את האולמות עד אפס מקום. אצלנו אפילו הג'ודו לא ממלא ככה את האולמות", משווה ניקיטין בין הענפים. "אנשים בקירגיזיה מפסידים ימי עבודה רק כדי לבוא לצפות בקרב. נוסעים 7 ימים בדרכי עפר מהגבול עם רוסיה כדי לראות תחרויות. בעונת הסתיו אנשים מתאספים בחתונות, מורידים חולצות ונאבקים אחד בשני. יש כאלו שעושים מזה כסף גדול, מקבלים מתנות, לפעמים גמלים וחיות בית".


"ג'ודאים, מתאבקים וסמביסטים (סמבו – אמנות לחימה) מגיעים מכל העולם כדי לתת מופעי ראווה ולנפח את הכיס", מסביר הג'ודאי שהפך מתאבק. כשניקיטין מנסה להסביר לי עד כמה הענף מפותח באותה פינה "נידחת" של העולם, הוא משתמש בסיפור שלטענתו הפך בקירגיזסטן לאגדה עממית.

 "יום אחד אלוף אולימפי בג'ודו החליט להגיע לקירגיזיה למופע ראווה, אתה יודע, לעשות קצת כסף מהצד. אותו ג'ודאי היה בטוח בעצמו, מנופח מגאווה וביטחון. פעם אחת כשעבר באחד הכפרים, איכר מקומי, עובד אדמה, יצא מהשדה והתחנן להיאבק באלוף הגדול בשביל הכבוד. הג'ודאי הסכים בזלזול, וכעבור דקה מצא עצמו מוטל על הרצפה לתדהמת כולם".

 "במהלך האליפות הספקתי לרסק למישהו את האף. 
האף שלו פשוט נשבר לי על הכתף"


אחרי שקלט את עומקה של מסורת ההאבקות הקירגיזית כל שנשאר היה לניקיטין לעשות: לעלות בעצמו לזירה ולהראות כי גם הוא יודע כמה טריקים. כשניגש הג'ודאי אל הקרב הראשון באליפות העולם, זכר את שאמרו לו מאמניו, "בהאבקות יש לך סיכוי להיות בין הטובים בעולם". היריב הלטבי היה הראשון ליפול אל בין ידיו. כשהם קשורים אחד אל השני בחגורות, כפי שנהוג בענף המסורתי, השתמש ניקיטין בכל התכסיסים שלמד במהלך קרוב ל- 20 שנים של אימון ומחץ את יריבו.

"אחרי הלטבי המשכתי לנצח עד שהגעתי אל יריב גרוזיני. הבחור היה נראה קטן יחסית. הסתכלתי עליו וחשבתי: 'הוא בכיס שלי".
התקף היהירות עלה לניקיטין ביוקר. הישראלי הפסיד את הקרב בנקודות וסיים את אליפות העולם במקום ה-3, אך לא לפני, "שהספקתי לרסק למישהו את האף. האף שלו פשוט נשבר לי על הכתף ונשארה לי צלקת". בשלב זה של הראיון, אנדריי חושף כתף חסונה ומחפש את הצלקת הטרייה. לשווא.


אנדריי מימין במדי מתאבק, משמאל גרישה, אלוף העולם הישראלי בהאבקות בסגנון קוראש

כוכב נולד

הלוחם הישראלי אמנם לא ניצח את האליפות, אך מהרגע שיצא את הזירה, הג'ודאי האלמוני שהגיע "מארץ היהודים" כפי שכונתה ישראל על ידי המקומיים, הפך להיות סמל בארץ המקדשת כוח ונחישות. לא עוד מתאבק בלתי מוכר, אלא כפי שהוא מציג זאת: "הפכתי להיות האיש מהמערב, שכל קירגיזי מת שתזרוק אותו על הראש כדי שיוכל להגיד שהאורח מישראל עשה את זה".

"כולם שמעו על הישראלים שכבשו את קירגיזיה. 
נערות זרקו עלינו פרחים, אנשים ביקשו מאיתנו חתימות"

סיומו של הטורניר סימן את תחילתן של החגיגות. מסביב כולם מריעים לגיבור היהודי. "הנהג שלנו הזמין אותנו לארוחה והתעקש שלא נשלם, קיבלנו יחס של מלכים בכל מקום אליו הלכנו. ביקשו מאיתנו חתימות. היו לנו מתורגמניות צמודות, שוטרים שליוו אותנו וכבישים שנחסמו בשבילנו. לכל מקום לקחו אותנו בג'יפים של "לקסוס" שמומנו מכיסם של האוליגרכים התומכים בספורט. יצאנו דרך שרוולי VIP בשדה התעופה וישנו במלונות 5 כוכבים", מתאר הספורטאי את השתלשלות העניינים.  

מבישקק, המשיכו הספורטאים במטוס פרטי אל אוזבקיסטן כדי לקחת חלק באליפות עולם בהאבקות הקוראש. על פי המסורת, הקוראש פותח על ידי שבטים טאטארים בטריטוריות הרוסיות לפני יותר מאלף שנים והשתמר עד עצם היום הזה בעיקר בזכות הקשר ההדוק שלו לפולקלור העממי השבטי.

כשהגיעו לתרמז, העיר האוזבקית שנבחרה לארח את התחרות, כולם כבר שמעו על הישראלים ש"כבשו" את המדינה השכנה. "כשנחתנו נערות זרקו עלינו פרחים ואנשים ביקשו מאיתנו חתימות", מתגאה ניקיטין. "הרגשנו כאילו לקחו אותנו לאולימפיאדה. הנשיא האוזבקי משוגע על האבקות, ובכל מקום הכינו לנו קבלות פנים מפוארות", הוא נזכר.

"התחרות הייתה באצטדיון ענק, קרוב אל הגבול עם אפגניסטן.
 האצטדיון היה מלא עד אפס מקום. אנשים הלכו מכות כדי להיכנס לראות את הקרבות".

לדאבונו של קפטן הג'ודו הישראלי, מחלה הכריעה את גורלו טרם התחיל האקשן האמיתי. ניקיטין נאלץ לפרוש מהאליפות אחרי קרב אחד בלבד. כעת כל שנשאר היה לו לעשות: לעודד את חברו גרישה אשר למרבה ההפתעה יצא מהטורניר כאלוף עולם, כן, אלוף עולם. (סיפור זכייתו של גרישה יובא בכתבה נפרדת).


ניקיטין עם הנבחרת העיראקית – שונאים את סדאם

מפגשים מהסוג השלישי – העיראקים והאיראנים

הפתעה נוספת שזימנה האליפות מלבד תארו של גרישה: מפגש מרתק עם נבחרות ההאבקות האיראניות והעיראקיות. על פי הישראלים, "לנבחרות המזרח תיכוניות יש מתאבקים ברמה הגבוהה ביותר, תוצאה של מסורת משחקי האבקות ארוכת שנים". 

"כשאתה מזכיר את השם של סדאם, כולם אומרים;
  'Very bad, Very bad' והעיניים שלהם נפתחות"

ההתקלות הראשונה של הישראלים בנבחרת העיראקית אירעה בחדר המנוחה בו מתרעננים המתאבקים אחרי הקרבות. "חלקנו איתם את אותו החדר", משחזר המתאבק. "בהתחלה דיברנו, הצטלמנו והיה עניין הדדי. תמיד נראה כי העיראקים הם אנטי אמריקאים, אבל שמענו מהם משהו אחר לגמרי. הם אמרו לנו: 'מה רע? יש היום בעיראק אלכוהול ופאבים, אנחנו יודעים אנגלית, ויש אפילו פייסבוק ובחורות (השתמשו במילה כוסיות)'. מצד שני הם בוכים שהם עניים ושאין להם שם עבודה וכסף לאוכל אבל הם מגיעים לתחרויות עם ציוד חדיש בטיסות חינם. הם שאלו אותנו בנאיביות אם הם יכולים לבוא לבקר בישראל. הם בכלל היו סקרנים ושאלו הרבה שאלות על הארץ. כשאתה רק מזכיר בפניהם את השם של סדאם כולם אומרים: Very bad, Very bad והעיניים שלהם פתאום נפתחות". ניקיטין מספר, כי יום אחד הזמינו את הנבחרות למסיבה והעיראקים והישראלים היו היחידים לרקוד. " מסתבר שהמנטליות שלנו מאוד דומה", מסביר ניקיטין.

מכורח הנסיבות, נתקלו הישראלים גם בשכניהם של העיראקים ממזרח – האיראנים. כצפוי, וכפי שאירע במפגשי ספורט רבים לאחרונה, "האיראנים סירבו לעלות נגדנו לקרבות. הם אפילו לא הסתכלו לנו בעיניים. חלק מאנשי המשלחת היו בטוקסידו וישבו בצד כל הזמן כאילו אין להם תפקיד. אמרו לנו שאלה כנראה חברה של משמרות המהפכה". "אני הלכתי לידם בגאווה עם דגל ישראל, כדי לעצבן אותם". 

והוא מוסיף, "סך הכל יש להם ג'ודו מעולה ונבחרות מצוינות, אך מבחינתם לעלות לקרב איתנו, משמע כלא או חיסול קריירה". דברים אלו הגיעו אל הישראלים מרופא הנבחרת שהעז לדבר איתם בהיחבא במהלך טיסה. "הם לא מוכנים לקחת את הסיכון שיאשימו אותם בריגול. הם מתעניינים מאוד במצב בארץ ומספרים כי הממשלה שלהם חונקת אותם".

 
במהלך טקס מסורתי באצטדיון האוזבקי הסמוך לגבול אפגאניסטן

בחזרה למציאות

לאחר המסע המיוחד אותו עברו אנדריי וגרישה במרכז אסיה, נאלצו השניים שחזרו "מגן עדן", להתמודד עם המציאות הישראלית הקרה. תאריהם: 'מקום 3 בעולם ואלוף עולם', לא הרשימו אף אחד כשנחתו בתל אביב. "אף אחד כמובן לא חיכה לנו בשדה התעופה", מעיד ניקיטין. "שם, הזמינו אותנו לייצג את נבחרת אירופה. בכלל, ברוסיה כשאתה חוזר עם תוצאות בסדר גודל שכזה, אתה מייד הופך ל'מאסטר – ספורטה' – תואר אצולה כמו 'סר', שמעניק לך לימודים חינם, משכורת ושאר ההטבות שמקבל ספורטאי צמרת. פה אפילו לא קיבלנו טלפון משום גורם רשמי. העיתונים לא טרחו להזכיר את הנושא". 

באופן אירוני, בעת שסיימתי להכין את הכתבה, כשלצידי אחד מעיתוני הספורט המובילים הבחנתי בשורה הבאה: "רק שלושה ספורטאים שלנו פרט לקורזיץ זכו בתואר אלוף עולם. הגולש גל פרידמן, המתאבק גוצ'ה ציציאשווילי והקלע בוריס פולק". את גרישה שחזר מהמסע במרכז אסיה כאלוף עולם, כנראה שבאמת לא סופרים.

12.12.2011

אילן גולדמן

אילן גולדמן –
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור- מזרח תיכון חדש




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג