על תשוקות החורף והשפעתן על המשקל

למה אנחנו משמינים בחורף? איך אפשר לעבור את החורף בריאים, רזים ומאושרים? הנה 10 פריטים שמומלץ להכניס לעגלה בסיבוב הבא שלכם בסופר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למה אנחנו משמינים בחורף? איך אפשר לעבור את החורף בריאים, רזים ומאושרים? הנה 10 פריטים שמומלץ להכניס לעגלה בסיבוב הבא שלכם בסופר

מאת:דנה פלג

מערכת חורפית חלפה ובסוף השבוע צפויה לשוב הבאה. הטמפרטורות צונחות, הגשם מטפטף ורוחות מנשבות. אחרי שעות של בילוי בחוץ, ניכנס כולנו למקומות חמים יותר, פנימה לחדרים, אלו שממוגנים ואלו שלא. 

לחורף ולהתכנסות יש השפעה מכרעת על האוכל שאנחנו בוחרים ורוצים לאכול. אם בקיץ סלט הירקות היה המפלט המרענן שלנו, בימים הקרים האטרקטיביות שלו יורדת  והמרקים מחליפים בשמחה את מקומו.

הסיבה
שבגללה זה קורה ניתנת לפרשנויות שונות. יש הטוענים שמדובר באינסטינקט
חייתי שאנו לא יכולים לשלוט בו, וכמו כמו החיות גם אנחנו פועלים על מנת
למלא מחסנים בכדי לשרוד את מזג האוויר הסוער. 


במצב
הזה אנו פונים למזונות עשירים בשומן ובעלי ערכים גבוהים של פחמימות וזאת
במטרה לעבור את התקופה הקרה. פחות שעות אור גורמות לנו לאכול מהר יותר
ובכמויות גדולות יותר.

מצד שני, יש הטוענים שאנחנו פשוט מותחים את הגבולות ובגדי החורף מאפשרים לנו לעשות זאת בלי הרבה רגשות אשם.
ישנה
גישה מחקרית שטוענת שהמוח מייצר תחושה של אושר כאשר אנו אוכלים מאכלים
עתירי קלוריות ועתירי שומן, וכך העצבות של החורף נעלמת אחרים טוענים שמדובר
בלחץ סביבתי ולא בביולוגיה.

צילום: Thinkstock


לא משנה מה הסיבה, העובדה היא שבחורף אנחנו עולים במשקל. לחלקנו הירידה תהיה אחר כך ללא הרבה מאמץ אבל לרבים מאיתנו צפוי מאבק בכדי לחזור למשקל מאוזן.

תזונה מיוחדת לימים הקרים
נכון שבתשוקות קשה להילחם ואין כמו שוקו חם כשבחוץ יורד ברד, אבל אם נתכונן היטב ונקנה מוצרי מזון מסויימים הביתה, החורף יעבור בלי עליה במשקל ועם חיזוק של המערכת החיסונית שרגישה הרבה יותר בימים הקרים.
רשימת הקניות:

1. רימון, לפני שנגמר
יש עדיין בשווקים רימונים, נצלו את זמן הביניים הזה והכניסו אותו לעגלה. הרימון עשיר בערכים תזונתיים וגדוש בכל טוב. 100 גרם של גרגרי רימון מכילים 283 קלוריות, 17 גרם פחמימות, 1 גרם חלבון ופחות מחצי אחוז שומן. הרימון מכיל אשלגן, ויטמין c ועוד מינרלים וויטמנים. הוא נחשב כמאזן את רמת הכולסטרול בדם, מיטיב עם חילוף החומרים ומגן בפני מחלות לב, ומפגיעה של רדיקלים חופשיים בגוף. 

2. בצל ושום, האנטיביוטיקה של הטבע
שתי הבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בחורף הן צינון ודלקות של במערכת הנשימה העליונה. לשום ולבצל תכונות של חיזוק המערכת החיסונית, הם אנטי אוקסידנטים ומכילים ויטמינים כמו c,  E, A וסלניום.

3. פירות הדר: ויטמין C ועוד
כולם יודעים שפירות הדר גדושים בויטמין C המוכר כלוחם מספר 1 בשפעת, אולם בפירות הדר יש עוד לא מעט דברים טובים. בין השאר, הם מכילים סיבים תזונתיים אשר משפרים את תהליך העיכול וחילוף החומרים בגוף.
בתפוזים אדומים, רק לשם דוגמא, נמצאו במחקר איטלקי נוגדי חימצון הנקראים אנתוציאנינים שנותנים לתפוז את צבעו האדום והם בעלי יכולת לשמירה על איזון משקלי. על פי המחקר שנעשה בבעלי חיים, הקבוצה שקיבלה מנה יומית של מיץ תפוזים אדומים איבדו עד 13% ממשקל גופם בשלושה חודשים, מבלי שנעשה כל שינוי אחר בקבוצות.

גם לאשכולית יכולות דומות בנושא המשקל וגם בשמירה על מערכת הלב וכלי הדם.


צילום: Thinkstock


4. ירקות שורש, מחממים על פי הרפואה הסינית
מרקים וקדרות הם הזדמנות מופלאה לשילוב של ירקות שורש מסוגים שונים. לירקות השורש על פי הגישה של הרפואה הסינית יש את היכולת לחמם את הגוף ולחזק את המערכת החיסונית, וזאת לצד היתרונות התזונתיים שיש לירקות הללו.

5. תבלינים, מחממים ומחזקים
כורכום, כמון, ג'ינג'ר וקינמון. נסו לשלבם בתזונה היומיות שלכם. כולם מחממים ומחזקים את הגוף לאורך זמן וניתנים לשילוב במגוון מאכלים ותבשילים.

6. קטניות: חומוס, שעועית
החומוס עתיר בסיבים תזונתיים, שהם חיוניים לשמירה על מערכת העיכול. בחצי כוס גרגירי חומוס יש 7 גרם חלבון ובעונה מלאה במרקים, תבשילים, וארוחות שלמות בסיר, חומוס הוא תוספת נהדרת, בריאה ומזינה. 

בחצי כוס של שעועית יש 8 גרם חלבון ו-6 גרם סיבים תזונתיים. שעועית תעזור לכם להרגיש תחושת שובע לאורך זמן. במחקרים האחרונים נמצא כי סיבי השעועית עשויים לסייע בהורדת רמות כולסטרול ולשמור על רמות יציבות של סוכר בדם. 

7. קייל, נעים מאוד להכיר
אחד ממאכלי החורף הבריאים ביותר, לאט לאט עושה עליה לישראל. הקייל הוא סוג של כרוב, סופר כרוב. כוס אחת של קייל מכיל רק 35 קלוריות ויש בה אחוזים הגבוהים אפילו מהערכים המומלצים היומיים של ויטמין k, ויטמין C וויטמין A. נסו למצוא אותו במרכול או אצל הירקנים ולשלבו בתזונה החורפית שלכם.

8. תות, המלך של החורף
אין כמו תותים טריים בחורף, הם יפים, מלהיבים ובריאים. בכוס אחת של תותים יש רק 50 קלוריות והיא מכילה 2 גרם של סיבים תזונתיים ו-160 אחוזים מהערך היומי המומלץ של הוויטמין C.

9. תפוחי אדמה, לא כל כך גרועים
תפוחי אדמה הם מקור עשיר בוויטמינים ומינרלים, אבל יצא להם שם רע בגלל הקישור שנעשה בינהם לבין פחמימות ריקות ובגלל העמילן שיש בהם. אולם תפוחי אדמה בשילוב עם ירקות טריים או מאודים ושמן זית, נותנים כמעט חצי מהקצבה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים בארוחה. סיבים שהם תוספת של win-win לתזונת החורף שלכם ולוויסות רמות הסוכר בדם,מה שמהווה גורם משפיע על תחושת הרעב שלכם.

10. דבש, תרופה של הטבע
לדבש יש את כל מה שנדרש בשביל שהוא יהיה אורח קבוע במטבח שלכם. במיוחד בחורף, אבל לא רק.
הוא הממתיק המושלם, בעל סוכרים טבעיים המונעים עייפות ומגבירים אנרגיה. יש בו נוגדי חימצון שמחזקים את המערכת החיסונית ומאפיינים מרפאים שמרגיעים גרון כואב והורגים חיידקים.
צילומים: Thinkstock
4.12.2012


דנה פלג-  עיתונאית, אמא של שלושת המופלאים, שוחה, רוכבת כשלא חם ולא מוותרת על פילאטיס




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג