מלחמת המינים: לא תאמינו למי חשובה יותר פעילות גופנית

המקום קטן מלהכיל את היתרונות שיש לפעילות גופנית, מבחינה בריאותית ונפשית. אך למי חשובה יותר פעילות גופנית - לנשים או לגברים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המקום קטן מלהכיל את היתרונות שיש לפעילות גופנית, מבחינה בריאותית ונפשית. אך למי חשובה יותר פעילות גופנית – לנשים או לגברים?

מאת:דנה פלג

במשך שלושים השנים האחרונות נעשו אלפי מחקרים בנושא ופעילות גופנית נקשרה כמעט לכל תופעה רפואית.

שלא יהיו אי הבנות: פעילות גופנית חשובה לכולם, נשים וגברים, ילדים וילדות, נערים ונערות, קשישים וקשישות. בכל גיל ובכל צורה ואופן, אולם למי היא חשובה יותר, לנשים או לגברים?

המדע מציג תשובה חד משמעית, המחולקת לכמה תחומים: תגובה לאימוני כושר, השפעות של האימונים על בריאות ואורח חיים וסיכונים (מי שלא יכול לחכות יכול לקפוץ לחלק האחרון של הכתבה…).

נפש בריאה בגוף בריא
לפני שמדברים על מחלות – לפעילות הגופנית השפעה אדירה על הנפש ועל התפיסה העצמית.

גברים ונשים שעוסקים בספורט מדווחים על שיפור בדימוי ובבטחון העצמי. הפעילות הגופנית – הן אצל נשים והן אצל גברים, מסייעת בתהליך של שמירה על משקל מאוזן ותקין ועוזרת להתמודד על תחושות של מתח, דיכאון ולחץ.

פעילות גופנית עוזרת לקואורדינציה ולשיווי המשקל, וככל שנתמיד, נסבול פחות בגיל מבוגר יותר מחוסר ניידות ונזדקק פחות לעזרה של אחרים.

יש עוד לא מעט סיבות חיוביות להשגת כושר, כולל מפגש עם אנשים חדשים, השתייכות לקבוצה מסויימת העוסקת בריצה, שחייה, רכיבה כלומר בחיוניות ובצד היפה של החיים, יתרון גדול לנפש ולאיכות החיים של גברים ונשים כאחד.

ההבדלים נמצאים כבר בפיזיולוגיה
נשים שונות מגברים בהרבה מאוד דרכים והבטים. אולם לשינויים האנטומיים שיש בין גברים ונשים השפעה מרחיקת לכת על היעילות והחשיבות של הפעילות הגופנית.

מספר עובדות לשם דוגמא: לנשים סיבי שריר קטנים יותר מאשר לגברים, הערכים הלבבים של גברים גדולים יותר מאשר לנשים, לגברים יכולת אירובית גדולה יותר וזאת בעקבות היחסים שבין תצרוכת החמצן האפשרית יחסית למשקל גוף, רמות ההמוגלובין אצל גברים גבוהות יותר, וקיים  גם הבדל בין ניצול החמצן בתאים בזמן מנוחה ומאמץ בין גברים ונשים, כשאצל גברים הניצול גבוה יותר.


ספוילר: לא סתם האישה מקדימה (צילום: Thinkstock)

המחקר מצביע על ההשפעה שיש על חיזוק העצמות והשרירים כל עוד אנחנו עוסקים בפעילות גופנית, במיוחד בתחומים מסוימים. כך למשל, ריצה טובה להורדת הסיכון לאוסטואופרוזיס, תופעה שפוגעת בנשים וגברים כאחד.

קישור נוסף נעשה בין מחלות לב לחוסר פעילות גופנית. פעילות גופנית פירושה לב בריא, משום שהיא מפחיתה את מספר הסיכונים הקרדיווסקולרים, מעבה ומרחיבה את כלי הדם, משפרת את זרימת הדם והחמצן לרקמות הגוף, מגדילה את נפח ותפוקת לב ריאה ועוזרת לאזן את מדדי לחץ הדם.

תחומי ספורט שונים משפעים על תחומי איכות חייים שונים, כך למשל יש השפעה על מערכת העיכול, על היציבה, חוסר שינה, סוכרת, כאבי גב ושרירים ועוד אצל נשים וגברים.

נתונים עולמיים מטרידים 
בעולם כולו אוספים נתונים לגבי ההשפעות והיתרונות של הפעילות הגופנית. עולם המחקר טרוד בשאלה משום שנתוני ההשמנה העולמיים עוברים כל תחזית ודמיון. אם בשנת 2007 פורסם דו"ח עולמי שדיבר על כך שאם לא ייעשה שינוי תפיסתי עולמי, עד שנת 2050  60% מהגברים יסבלו מהשמנת יתר, 50% מהנשים ו- 25% מהילדים, הרי שהנתונים היום כבר עולים על התחזיות של לפני חמש שנים. הדאגה המרכזית היא הילדים מצד אחד ונתוני התמותה מצד שני. השמנת יתר היא הגורם מספר אחד למוות בעולם, כמובן שמדובר לא בהשמנה בלבד כי אם בסיבוכים הבריאותיים שהיא מביאה. 

לכן, למרות שאנו נוטים לחשוב על היתרונות שיש לפעילות גופנית בגיל הצעיר, הגופים הלאומיים, הבריאותיים והעולמיים מסתכלים קדימה לגיל המבוגר יותר ועל ההשפעות מרחיקות הלכת שיש לפעילות דווקא בגילאי שישים פלוס.

הסטטיסטיקות מראות ירידה ברמת הפעילות ככל שהגיל עולה, במחצית השנייה של העשור החמישי מעט מאוד אנשים לוקחים חלק בפעילות גופנית סדירה.

ארגוני הבריאות העולמיים קוראים לבני החמישים פלוס לא להפסיק את הפעילות ומצביעים על היתרונות הייחודיים שיש לפעילות בגיל זה, כמובן לצד כל אלה שכבר הוזכרו למעלה.
1. פעילות גופנית גורמת  להרגיש יותר אנרגטיים.
2. שיפור איכות השינה.
3. שיפור במחזור הדם ואיזון מדדי לחץ דם.
4. חיזוק השרירים, המפרקים, העצמות ועיכוב את תהליך ההזדקנות.
5. שמירה על שיווי משקל וקואורדינציה. סיוע במניעת נפילות שהן הגורם המוביל לפציעה ומוות עבור בני 70 ומעלה.

אז… נשים או גברים?
על היתרונות של הפעילות הגופנית לסוגיה אין עוררין, אולם בעוד יש נקודות השקה בין היתרונות לגברים ולנשים יש גם מספר תחומים בהם יש חשיבות מיוחדת לגוף הנשי. כך למשל, נמצא כי הפעילות הגופנית קריטית והכרחית בתקופות מסוימות אצל נשים, כמו גיל ההתבגרות, הריון ובשינויים ההורמונליים שסביב גיל הארבעים – חמישים. 

בהתייחסות לסרטן השד ולמחלת הסרטן אצל נשים באופן כללי, נמצא שלפעילות גופנית יש השפעה בהורדת הסיכון למחלה ולהחלמה טובה יותר ממנה.

אצל נשים פעילות גופנית מונעת דליות וורידים בולטים ברגליים ובכפות הרגליים.

בגלל שאחוז השומן אצל נשים בגוף גבוהה יותר מאשר אצל גברים, יש חשיבות מיוחדת ומשעותית לפעילות אצל נשים, מול גברים. 

גם ההבדלים הפיזיולוגיים שהובאו, כמו למשל הההבדלים שיש ברמות ההמוגלובין, בערכים הלבביים ובניצול החמצן בתאים, מצביעים על כך שלנשים חשוב יותר לעסוק בפעילות גופנית ולו רק בגלל נתוני הפתיחה החלשים, יחסית.


18.11.2012


דנה פלג – עיתונאית, אמא של שלושת המופלאים, שוחה, רוכבת כשלא חם ולא מוותרת על פילאטיס






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג