מחקר חדש מוכיח: אנשי ברזל חיים יותר

אם חיפשתם תשובה ניצחת לכל מי שלא מצליחים להבין למה אתם מתעקשים להתאמן לישראמן 2013, המדע עשה את זה בשבילכם. שני מחקרים חדשים מוכיחים כי אנשים אשר זכו בארועי ספורט יוצאי דופן חיים טוב יותר, הרבה יותר ובריא יותר מאחרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אם חיפשתם תשובה ניצחת לכל מי שלא מצליחים להבין למה אתם מתעקשים להתאמן לישראמן 2013, המדע עשה את זה בשבילכם. שני מחקרים חדשים מוכיחים כי אנשים אשר זכו בארועי ספורט יוצאי דופן חיים טוב יותר, הרבה יותר ובריא יותר מאחרים

מאת:דנה פלג


 אתר ישראמן סמסונג 2013 – כאן
 כל כתבות ישראמן סמסונג – כאן


אך לא רק לאנשי ברזל – גם למתחרי הטריאתלון ולרבים אחרים אשר שומרים על שגרת אימונים קבועה, המחקר מספק עכשיו רוח גבית, ומאמר שמחבר נתונים עולמיים קורא לממשלות ולמשרדי בריאות להתעורר. פעילות גופנית היא תרופה לאריכות ימים, אומרים החוקרים, ומציגים את הנתונים שעטופים בניחוח אולימפי.

יותר מ-15,000 ספורטאים אולימפים השתתפו במחקר הראשון אשר פורסם בBMJ לאחרונה. 

לספורטאים מארה"ב, גרמניה, סקנדינביה, רוסיה, בריטניה, צרפת, איטליה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד היה מכנה משותף – כולם זכו לפחות במדליה אולימפית אחת.

מהמחקר עלה, כי במעקב של שלושים שנה, זוכי המדליות ללא הבדל בצבע, זהב, כסף או ארד העניקו לעצמם עוד כ-3 שנים של חיים בהשוואה לכלל האוכלוסיה במדינתם.

הספורטאים הטובים בעולם הם גם הבריאים ביותר, אומרים החוקרים, וזאת הודות למשטרי האימונים האינטנסיביים והקפדניים. 

"היתרון מתרחש לא רק אצל הספורטאים האולימפיים”, מוסיף פיליפ קלארק, החוקר הראשי מאוניברסיטת מלבורן באוסטרליה. “גם אירועי ספורט משמעותיים אחרים, אשר דורשים מהמתאמן אימונים לאורך זמן, הקפדה על תזונה, הרגלי חיים בריאים כמו הפסקת עישון, מעניקים לאותם ספורטאים יתרון השרדותי של שנים על פני בני אותו גיל ומין שאינם חיים באותה שיגרת אימונים".


צעירים לנצח (צילום: Thinkstock)

מעמד, כסף וגנטיקה
המחקר והחוקרים מנסים לתת תשובות לשאלה למה הספורטאים זוכים לאריכות ימים. במרבית המקרים, נטען באחת התיאוריות, מדובר באנשים בריאים יותר מהאדם הממוצע באופן כללי, שכן הם מקפידים על אכילה בריאה וכושר גופני. ישנו גם מרכיב גנטי, אבל הסביבה בה הם מצויים עשויה להגביר את היתרון הגנטי הפוטנציאלי, במיוחד אם הם מצטרפים לתוכניות אימון אינטנסיביות יותר.

תיאוריה אחרת מדברת על המעמד הסוציואקונומי של הספורטאים. בדרך כלל, כך נטען, מדובר באנשים החיים ברמת חיים מעל הממוצע, ומשום כך יש להם יש את האפשרות הכלכלית לשמור על תזונה בריאה, ציוד איכותי, חינוך ונגישות לשירותים רפואיים. 

רכיבת אופניים שווה לגולף
המחקר השני בנושא הגיע מהולנד, שם בדקו החוקרים באקדמיה להזדקנות  קרוב ל-10,000 ספורטאים לאחר שנפטרו. מדובר באנשים אשר בעברם השתתפו לפחות פעם אחת במשחקים האולימפיים.

באיסוף הנתונים הזה נראה כי אימון בעצימות גבוהה או בינונית לא מעניק יתרון משמעותי לתוחלת החיים על פני אימון בעצימות נמוכה.

לספורטאים שהשתתפו בתחרויות רכיבת אופניים וחתירה היו אותם שיעורי תמותה כמו לספורטאים שעסקו באימונים בעצימות נמוכה, כמו גולף וקריקט.

מומחי הבריאות משתי האונברסיטאות שליוו את המחקרים בהולנד ואוסטרליה חיזקו את הממצאים והוסיפו כי פעילות גופנית סדירה היא תרופה – היא עשויה לשרוף קלוריות מיותרות, לשמור על משקל תקין, לקדם הרגלי אכילה בריאים לעודד תפקודים מטבולים משופרים, וכל אלו לא נוגעים רק לספורטאים האולימפיים. 

הם טוענים כי גם אנשים אשר מבצעים פעילות גופנית קבועה של לפחות 150 דקות בשבוע ברמת עצימות בינונית עד גבוהה, יוסיפו עוד שנים לחייהם, בהשוואה לאלה שאינם פעילים.

לקראת סיום המאמר המסכם את תוצאות המחקרים מציינים החוקרים כי בהשוואה להצלחה בקמפיינים להגברת המודעות לסכנות שבעישון, יש כישלון צורם בהעברת המסר על חשיבות הפעילות הגופנית, והממשלות והממסד הרפואי עדיין לא מתייחסים לכך ברצינות.

לבסוף קלארק מסכם ואומר שהוא מקווה כי התוצאות של המחקרים האחרונים יהוו השראה לאנשים להיות פעילים יותר גם אם הם לא הולכים לקטוף את הזהב.

26.12.2012


דנה פלג – עיתונאית, אמא של שלושת המופלאים, שוחה, רוכבת כשלא חם ולא מוותרת על פילאטיס




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג