דעות || האם הוועדה לבחינת אירועי ספורט בישראל נכשלה, בעקבות ריבוי הפצועים במרתון ת"א

לפני כשנתיים, בעקבות מותו של הרץ מיכאל מיכאלוביץ' במקצה חצי המרתון, הוקמה ועדה שהנחילה סוג של "קוד אתי" לעריכת מרוצים בישראל. בעקבות ריבוי הפצועים במרתון סמסונג ת"א שהתקיים ביום שישי האחרון, בדק יאיר קרני אם אכן המסקנות יושמו והאם יתכן שאולי אין אשמים בכל מה שקרה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון סמסונג תל אביב 2015
מרתון סמסונג תל אביב 2015

לפני שנתיים, אחרי מרתון תל-אביב 2013, בעקבות מותו של מיכאל מיכאלוביץ', הוקמה ועדה מייעצת למשרד הבריאות, אותה הקים מנכ"ל משרד הבריות דאז, פרופ' רוני גמזו. בוועדה ישבו אנשי מקצוע מובילים בתחומם בארץ ממגוון תחומים רחב. ישבה הוועדה במספר פגישות, שמעה עדויות של נציגי גופים שונים שנטלו חלק בארגון המרוץ, דנה בפרטים ובביצוע הנושאים השונים בשטח ותוך 90 יום פרסמה את מסקנותיה והמלצותיה לציבור הרחב. חלק גדול מהמסקנות יושם בשטח במשך השנתיים האחרונות בעשרות אירועי ספורט שעברו בשקט יחסי. והנה, בא מרתון תל אביב במהדורת 2015 ובאופן מפתיע התמקם לו חמסין בשליש האחרון של החורף דווקא ביום המרוץ. אני קורא לזה "היום המסוכן של השנה". היום בו נגזר על חלק קטן מאד מהרצים להגיע בסופו של דבר לבית החולים.

מרתון סמסונג תל אביב 2015

"חלק גדול מהמסקנות יושם בשטח במשך השנתיים האחרונות בעשרות אירועי ספורט שעברו בשקט יחסי" (ליחצו להגדלה) | צילום צלמי שוונג

בחנתי את הגורמים השונים ותפקוד הוועדה המארגנת ביחס להמלצות הוועדה המייעצת:
מידע לפני המרוץ: כל אתרי הריצות בישראל עסקו בכל מגוון התחומים ועשו בדרך כלל עבודה טובה, למעט באתר אחד בו נכתב "שתו כמה שיותר מים" ומישהי במרוץ ל-10 ק"מ לקחה את העצה הזאת צעד אחד רחוק מדי והגיעה לבית החולים במצב של היפונתרמיה (תת רמת נתרן בדם) בשל שטיפת מלחים מהגוף עקב שתיית יתר, ואי צריכה מספקת של מלחים. הבעיה העיקרית היא מידע חסר לרבים מהמשתתפים. לא כל הרצים קוראים את החומר המקצועי שמתפרסם באתרים השונים ובעצם אין חובה לעשות זאת.

החובה על הנגשת מידע אמין מוטלת על הרץ עצמו ועל המאמן שלו ורק בסוף על הוועדה המארגנת.
ציון 7 למשתתפים
ציון 9 לוועדה המארגנת

לוחות זמנים
הזנקת המקצים למרחקים השונים הוקדמה כתוצאה מהתראה על מזג האוויר החם – וטוב שעשו כך המארגנים. מזג האוויר היה קריר ונעים עד סביבות השעה 9:00 בבוקר ואז החלו הטמפרטורות לטפס מהר. אבל, ההגיון אומר שאת המרחק הגדול ביותר מזניקים ראשון, את השני באורכו מזניקים שני, את השלישי באורכו יש להזניק שלישי, ולבסוף את המרחק הקצר ביותר. לא כך התנהל סדר ההזנקות. ראשית הוזנק המרתון, אחר כך אופני הידיים, אחר כך שלוש הזנקות למרחק 10 ק"מ ורק אחריהן שתי הזנקות לחצי מרתון ולבסוף הוזנקו הרצים ל-5 ק"מ.

הזנקת חצי המרתון כהזנקה שישית ושביעית היתה בעוכרי אחד הרצים שהגיע לבית החולים במצב קריטי מונשם ומורדם.
במקרים שיש מידע על חום צפוי כפי שקרה הפעם, יש מקום לבחון הקדמת ההזנקות ל-05:00, 05:15, 05:30, וכו' ומי שלא מתאים לו – שלא יבוא לרוץ…

ציון 7 יכול היה להיות יותר טוב

מרתון סמסונג תל אביב 2015

הזנקת חצי המרתון כהזנקה שישית ושביעית היתה לא נכונה (ליחצו להגדלה) | צילום: צלמי שוונג

נקודות שתייה
המלצת הוועדה למיקום תחנות שתייה בריצה בתנאי חום עמדה על תחנת שתייה כל 2.5 ק"מ. מברור שערכתי הבנתי שהיו תחנות השתייה כל 5 ק"מ ומתשאול של כ-30 רצים, התברר שלא לכולם הספיקו המים, בעיקר לאחרונים. מאידך גיסא – היו משקאות איזוטוניים אבל רק בארבע תחנות ריצה ובריצת מרתון זה לא מספיק. למרות הכל, עצם הוספת המשקאות האיזוטוניים הוא שינוי לטובה.

ציון 6

טיפול בנפגעים
כל מי שנזקק לטיפול, טופל בהצלחה וזה תודות להתארגנות יוצאת מן הכלל של מד"א, בית חולים איכילוב, המשטרה, והוועדה המארגנת. הנקודה היא כזאת: מבדיקה שלי, למרות כל ההתראגנות היו 75 נפגעים, מתוכם 3 נזקקו להחייאה. העובדה היא שהגיעו לכל הנפגעים בזמן, מצב שהוא קריטי מאד לגבי התוצאה הסופית.

אז מה היה לנו? רצה (דרך אגב, לראשונה נפגעת אישה) שאושפזה אחרי החייאה במצב קריטי עם ממצא בבדיקת דם של חוסר נתרן (מלח) קליני, אני מרשה לעצמי לומר שיתכן שהמצב התחיל להיווצר כבר בעשרה הימים שלפני המרוץ, עקב שתיית יתר של מים ואי צריכה מספקת של מלח – בניגוד להנחיות.

רץ נוסף, נזקק להחייאה, מעט לפני השעה 10, כנראה השתתף במרוץ ל-10 ק"מ, והוא הגיע כנראה עם מכת חום. כל ניסיונותי לקבל יותר פרטים על המקרה מהוועדה המארגנת או מבית החולים – לא צלחו. לדעתי, מידע מהסוג הזה צריך מתישהו להגיע לידיעת הציבור על מנת שהרצים והמאמנים ילמדו ויידעו מה לא לעשות וממה להימנע כדי למנוע את המקרים הבאים. רץ שלישי הגיע, כנראה, (שוב, כנראה מאותה הסיבה) עם מכת חום וכדי למנוע נזק למוח הורדם והונשם. שאר הנפגעים הגיעו במצב בינוני וקל. היערכות החירום באזור סיום המרוצים כלל את כל מה שהוועדה המייעצת המליצה ואף יותר.

ציון 9.5

מזג האוויר וביטול המרתון
משראתה הוועדה המארגנת שכבר בטמפרטורות נמוכות מ-26 מעלות יש שני נפגעים ברמה קיצונית, ישבו האנשים הרלוונטיים ולפי מיטב ידיעתי – כל הגורמים היו מיוצגים בהתייעצות ועצרו את המרתון, לפי תקדים מרתון אמסטרדם לפני שנה בה כל הרצים עברו להליכה. החלטה נבונה ונכונה, כי אם היו מחכים לעלייה נוספת בטמפרטורות, ב-27 מעלות היו עוד שני נפגעים וב-28 מעלות היו עוד שמונה נפגעים קריטיים, הסבירות שכאשר יש 10 נפגעים קריטיים מישהו ימות הופכת לסבירה מאד ולכן הפסקת המרוץ היתה מוצדקת לחלוטין. לראיה, אחרי הפסקת הריצה, לא הגיעו יותר נפגעים קריטיים, אלא התייבשויות רגילות ופה ושם כמה נפגעי חום גוף גבוה.

ציון 10

מרתון סמסונג תל אביב 2015

"תקלות, תמיד תהיינה" (ליחצו להגדלה) | צילום: צלמי שוונג

לסיכום
לדעתי בכל מקום בו משיקים צירי הרצים שנפגעו לציר הוועדה המארגנת, התנהלות הרצים היתה בעייתית יותר. בתור רץ ובתור מאמן, אשמח אם ארגון המרוץ בשנה הבאה יהיה כמו ארגון המרוץ השנה, בד-בבד עם הפקת לקחים ושיפור בנושא תחנות השתייה, הזנקת המקצים למרחקים השונים והעברה של מידע מלא ושלם לציבור, על טיב הפגיעות. חשוב לי להבהיר כאן שאני אדם פרטי, ואינני עובד בתחום הריצה וארגון מרוצים עבור אף אחד, אינני מייצג כל גוף שהוא, ולא את הוועדה המארגנת, ובסך הכל, אני מבטא את דעתי האישית ודעתי היא שהוועדה המייעצת, בהמלצותיה, הצילה ומצילה חיים ובוודאי שלא נכשלה. תקלות, תמיד תהיינה.

רצות ורצים! אתם חלק מענף הספורט הפופולארי ביותר בישראל – ספורט הריצה. אנחנו יותר חזקים מכל מזג אוויר, אל תתנו למזג האוויר להביס אתכם.


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בני הגיב:

    הבנתי מהניתוח העינייני וחסר הפניות.בתחנה אחת מזגו מים במקום משקה איזוטוני.המים הם הבסיס לתפעול מפעל המרתון ואם חסר,אכן חסר ביותר מידי מקומות, האמון במארגנים אובד. שנרוץ עם ג'ריקן על הגב בשנה הבאה ?

  • חגי הגיב:

    רצתי מרתון. היו מים כל 3 קמ כמו שעון. בבקבוקים שזה שידרוג אדיר כי ניתן לשתות כמעט ללא מים שנשפכים! לדעתי נושא ה 5 קמ למים נוגע לריצות קצרות יותר.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג