מציאות נושכת: על מסורת של תרבות ספורט בין פארק ענבה לפלנדריה

בין הקושיות של החג, אירוע אופניים בפארק מדהים של עיר חדשה ומחשבה על מה עוד אפשר לכתוב לקראת אחד ממרוצי האופניים הגדולים של העונה, התובנה חזרה שוב לאותה הגדרה - מסורת, לענף האופניים הישראלי אין דבר כזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בין הקושיות של החג, אירוע אופניים בפארק מדהים של עיר חדשה ומחשבה על מה עוד אפשר לכתוב לקראת אחד ממרוצי האופניים הגדולים של העונה, התובנה חזרה שוב לאותה הגדרה – מסורת, לענף האופניים הישראלי אין דבר כזה

מאת:יאיר בן עמי


הפנינג אופניים מזרחי טפחות פסח במודיעין 2013 – כל התמונות – כאן
תמונות ראשונות הפנינג אופניים מזרחי טפחות פסח במודיעין – כאן


יום שישי האחרון היה מסוג הימים המוזרים. בתפריט האישי הייתה רכיבת כיוונים עם דוושות חדשות, קריאה בעיתון של שבת, התעדכנות עבודה במידת הצורך ואולי כדורגל, לא בסדר המחייב של הפסקה. הכדורגל לא הסתייע. הרכיבה נדחתה בשעה פלוס ויצאה לפועל בזכות אנשים טובים בחנות סיגמא שבצומת מגידו. בסיכום לערב שבת אפשר לומר כי היה לי זמן רב לחשוב, בעיקר על האתמול ועל מחרתיים.

יום קודם, חמישי 28 במרץ, היינו בפארק ענבה במודיעין. בנק מזרחי טפחות העניק חסות אדירה לאירוע האופניים העירוני החדש וזה לא שכנע רוב גדול מאזרחי העיר להגיע על דו גלגלי. אלו שהגיעו זכו לאירוע מושקע, במזג אוויר מושלם. היו שטענו כי היה חם, אני הרגשתי טוב עם השמש, למרות שהיא שרפה אותי כראוי למי שלא מאורגן על הגנה מתאימה.


פארק ענבה במודיעין


האירוע המסיים של הפנינג האופניים של מזרחי טפחות במודיעין היה תחרות סייקלו קרוס. במסגרת הגילוי הנאות כנראה שכאן המקום לציין כי היה זה אירוע בארגון חברת שוונג ואני הייתי הטמבל שהציע להוסיף את תחרות הסייקלו קרוס להפנינג. מצידם של המארגנים ונותני החסות (בנק מזרחי טפחות) ההשקעה בתחרות כללה את שכירתו שרותיו של ויקטור קטייב (מאמן נבחרת ישראל באופניים וממקדמי ענף הסייקלו קרוס בארץ חמדת) כמנהל ספציפי לתחרות הסייקלו קרוס, שעבד לצידו של מנהל האירוע כולו (מייקי כץ) וגם פרסים כספיים שהיו אמורים לפתות רוכבים רבים להגיע למסלול הקצר והאגרסיבי שבנה קטייב.

מספר הרוכבים שעמדו על קו הזינוק הפתיעה אפילו את הפסימיים (אני) מבין המעורבים בלקראת. אבל מה שנבצר מבינתי היה אי התייצבות רוכבות לאירוע.

זה המקום לספר להן כי לו רק היו שלוש מסיימות, ולא משנה בכמה זמן, הן היו זוכות בפרסים כספים שהיו מממנים להן לפחות חלק מכרטיס טיסה למדינה אירופאית בה מתקיימות הרבה יותר תחרויות אופניים, בלגיה כדוגמא.

זה מעביר אותי לחגיגת הענק שתהיה שם ביום ראשון (31.3.2013).

בלגיה היא מדינה של אופניים. בבלגיה נחשב חודש מרץ להתחלתו של  "אפריל המשוגע". אי אפשר לספור את כמות אירועי האופניים המתקיימים בבלגיה בחצי השני של מרץ ועד לסוף אפריל בצורה מחוברת להגיון ישראלי. רק בספירת התחרויות הנקראות "קלאסיקות" יאבד מוח ישראלי בעל תפיסת תרבות ספורט ממוצעת את הקשר לסיפור.

התרבות של מרוצי האופניים בבלגיה כה מושרשת עד כי אפילו את הקלאסיקה הצרפתית הבכירה, "פריז – רובא", הלאים הקהל הבלגי. רובא היא עיר תעשייתית צרפתית כה נידחת שרק המרוץ מזכה אותה בפרסומה. במעברי האבנים המרוצפות (הפאבה) הכה מזוהים עם המרוץ פריז – רובא יש יותר דגלים של חבל פלנדריה מכל סממן אחר. גשם ובוץ, שמש ואבק, הדגלים של פלנדריה יהיו שם והמנצח הסדרתי של הדור יזכה לכינוי "האריה של פלנדריה", אם יצליח לנצח במקביל גם בסובב פלנדריה.

המרוצים הקלאסיים של מרץ אפריל משלבים, על מסלולם, מעברי אבנים מרוצפות הדורשים מיומנויות רכיבה שונות מאוד מאלו הנדרשות לאספלט המשובח והחלק. בענף האופניים נהוג לומר כי כל בלגי יונק משד אימו את המיומנויות האלו ולכן היתרון הגדול שלהם במרוצים האלו. אבל האמת המקצועית שונה במעט וקשורה גם לענף הסייקלו קרוס הנחשב כבסיס חשוב עבור כל רוכב אופניים בלגי.

 

תום בונן הבלגי בדרכו לניצחון שני (2008)
מתוך ארבע בפריז – רובא(צילום: tetedelacourse )

הסייקלו קרוס הוא ענף ספורט ענק בבלגיה. כאחת הראיות היא השליטה הבלגית בענף בעשרים השנים האחרונות. השליטה הזו כוללת 13 אליפויות עולם, רק ארבע אליפויות ללא מדליה אחת לפחות (כל ארבע השנים הללו במחצית הראשונה של שנות התשעים במאה שעברה) ומעל לכל חמשה דוכני מנצחים של בלגים בלבד.

פריז – רובא 2012

מרוץ אופניים בבלגיה הוא חגיגה עבור הקהל ולתושבי כל ישוב בו יעבור. אם זו תחרות סייקלו קרוס או קרמס (תחרויות של סיבובים חוזרים בתוך ערים אשר החלו כתחרויות בפסטיבלי רחוב) הקהל יצא לרחוב לפיקניק. משפחה בלגית בהחלט תחשב את המרוץ הקרוב לביתה כדי לצפות בו, כחלק מהטיול ולעיתים החלק המרכזי שלו.

סובב פלנדריה 2013

עכשיו בואו ונשוב לפארק ענבה במודיעין ומצבו המאוד עגום של ענף האופניים הישראלי. יש מספר מכובד (ביחס לעצם וצורת קיומו של הענף בישראל) של רוכבי אופניים ישראלים בקבוצות אירופאיות. אפילו מנהל ספורטיבי ישראלי יש בקבוצת דרג שלישי של האופניים ולפני שמישהו מזלזל רק אוסיף כי דרג שלישי של האופניים הוא המקבילה של הליגה האירופאית בכדורגל. חלק מרוכבי ורוכבות האופניים האלו הם תושבי מודיעין.

באירוע האופניים שהתקיים ביום חמישי בפארק ענבה היה קהל מזדמן. רובו הגדול שומרי מסורת במידה קלה עד חמורה ובטווח מתחזקים אופנתיים. חלקם הביעו התעניינות במתרחש, חלקם נדרשו להסבר כי סרטי הסימון לא נועדו למיקום הפיקניק שלהם אלא להגדרת גבולות מסלול מרוץ אופניים, אבל הנקודה היא שמאלפי האנשים שצבאו על הפארק בשעה בה התקיים מרוץ הסייקלו קרוס איני מאמין כי היה מי שלא היה מודע לקיומה של תחרות אופניים. זהו המפתח לחיבור בין הקהילה, הקהל המזדמן, לאירוע. תנו לתחרות הסייקלו קרוס הזו חמש, שש שנים, של קיום ותראו חלק מהקהל המזדמן מגיע עם אופניים למקצה העממי, אולי אפילו לתחרותי, של אופני השטח שהתקיים בבוקר.


חלק מהקהל המזדמן אפילו התעניין בתחרות


ענף האופניים הישראלי סובל מכל כך הרבה מחלות שחיבור לקהילה יכול רק לרפאו. נכון לאביב 2013 מרוץ אופניים עדיין נחשב כעוף מוזר בתרבות הישראלית. זאת למרות מאות אלפי רוכבי האופניים הכובשים את כבישי ושבילי ארץ זבת מדי סוף שבוע וגם במהלכו. חלק מאלו אפילו לא מכיר במרוצי האופניים כמשהו חשוב לעצם קיומה של תרבות הפנאי שהם עצמם מקיימים. גם במהלך השעות בפארק ענבה יצא לי לדבר עם רוכב אופניים שממש לא הבין מדוע תחרויות אופניים בישראל חשובות לאפשרות העתידית שלו בכלל לרכב על אופניים בישראל.

מסורת הקהל במרוצים הקלאסיים באירופה בכלל, בלגיה בפרט, לא נוצרה בין לילה. כשהוזנק הטור דה פראנס לראשונה לא הגיע קהל לנקודת הזינוק בפריז. למעשה, התחלתו של הטור הייתה כישלון כה מהדהד עד כי המארגנים חשבו להפסיקו לאחר כמה שנים. היום ערים משלמות (הרבה כסף) כדי שהטור דה פראנס יעבור דרכן ועבור זינוק או סיום קטע של המרוץ התשלום גדול עד כדי שאם אכתוב אותו כאן יאבד הקורא הישראלי הממוצע אמון בתוכן המדור.

בישראל אין ולו מרוץ אופניים אחד בעל מסורת של שנים. ענף האופניים הישראלי קיים עוד משנות השלושים של המאה שעברה ובכל זאת לא נוצרה כאן ולו מסורת המחזיקה בסיס ראוי לגאווה ספורטיבית תרבותית. המדור לא עוסק הפעם בסיבות לכך אלא באפשרות לשינוי המצב.

הפנינג אופניים כזה שנערך במודיעין ביום חמישי האחרון הוא הדרך ליצור ענף אופניים בישראל. במסגרת האירוע התקיימה תחרות של אופני שטח, מקצה עממי של אופני שטח ותחרות סייקלו קרוס כמופע ראווה מלהיב. אפילו חלק מאלו שנקלעו לשם בטעות לא שמעו על מרוצים כגון אלו מעולם ועיקר עולמם בלימוד תורה גילו התלהבות. צריך היה לראותם ולדבר עימם כדי להבין.

אם יזכה האירוע לכמה שנות חסד ייתכן ותהיה כאן התחלה של מסורת, אולי אפילו בחיבור לקהילות חדשות. בישראל יש כבר כמה אירועים המתקיימים כמה שנים ברצף. במועצה האזורית מגידו נבנה לאחרונה מסלול לרוכבי אופניים וכבר התקיימה עליו התחרות הראשונה, התקיימו החודש מרוצי אופניים בינלאומיים אשר המשיכו לאירועים דומים במעלות תרשיחא ואגם מונפורט. גם בכרמל מתקיימים אירועים אלו כסדרה של מרוצי אופני שטח בינלאומיים.

 

מרוץ ידידותי לצפייה


כל אלו, יחד עם מרוצי סייקלו קרוס המתקיימים בשנתיים האחרונות, כזה שנערך במסגרת האירוע של מזרחי טפחות במודיעין, יכולים ליצור את הבסיס למסורת. כל שנזדקק לו הוא אורך רוח של כמה שנות קיום רצופות. בטריאתלון זה עבד – השנה יתקיים הטריאתלון של ישרוטל ספורט קלאב באילת בפעם ה- 27 כאליפות ישראל ובפעם ה- 28 בכלל. העיר אילת גם תארח שוב את הישראמן שייצר בסיס למסורת רבת שנים וכעובדה זה כבר כשליש מאה של תחרויות – זו כבר מסורת, עכשיו בואו ננסה ליצור אותה גם בתרבות האופניים של ישראל.

30.3.2013


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג