מציאות נושכת: על ההבדל בין שערוריות עם כדור לשערוריות על גלגלים

עונת 2013 של ענף האופניים החלה לפני מספר שבועות. הסמנים הראשונים מעידים על נפילת רייטינג כואבת, כנראה כאפקט לפרשת ארמסטרונג, בענפי הכדור זה לא יכול היה לקרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עונת 2013 של ענף האופניים החלה לפני מספר שבועות. הסמנים הראשונים מעידים על נפילת רייטינג כואבת, כנראה כאפקט לפרשת ארמסטרונג, בענפי הכדור זה לא יכול היה לקרות

מאת:יאיר בן עמי


הטור של  קטאר התקיים השבוע ולראשונה לאחר כמה שנים קשה מאוד למצוא שידור של המרוץ, או אפילו תקצירים, בתחנות הטלביזיה המובילות בעולם. גם הטור האוסטרלי, שהסתיים לפני כשבועיים, לא שודר לאחר כמה שנים של שידורים והשיא של השידורים הישירים כשלאנס ארמסטרונג קבע את המרוץ כנקודת הפתיחה של חזרתו לתחרויות בענף.

לפני כמה ימים בישרו כותרות ראשיות על מכירות של משחקיכדורגל בכל אירופה, כולל ליגת האלופות ואפילו מוקדמות גביע העולם בכדורגל.ממש בימים אלו מעמידים רבים וטובים סימני שאלה בהקשר לפציעה ולחזרה של רפאלנדאל.


שתי הדוגמאות האלו לא יפגעו אפילו במילימטר בפופולאריות של אחד מהענפים ואני מוכן להתערב עם מי שיבקש
 כי המקרים ייעלמו מהכותרות במהירות המקבילה לזו שפיתח ארמסטרונג כשהיה על החומרים הטובים ביותר.

הסיבה היא כסף, הרבה מאוד כסף. בענף האופניים יש מעט כסף ביחס לטניס ועוד יותר לעומת זה המתגלגל בכדורגל. הכדורגל הוא אחת מהתרנגולות הפוריות ביותר של ביצי זהב השוות להרבה גופים גדולים הרבה מאוד. נפילה כלכלית של ענף הכדורגל האירופי משולה לנפילת שווקי הון לאחר פרשת מיידוף. לענף האופניים אין מיידוף, מקסימום יש לו את הכיס הקטן בארנק שמיידוף לקח לכלא הפדראלי.

ספורט הוא עסק כלכלי לכל דבר ועניין. הרומנטיקה הספורטיבית חלפה מהעולם בערך באותה תקופה שילדי הפרחים חוו את גסיסת סצנת האהבה בסן פרנסיסקו וקליפורניה כבר לא הייתה חולמת.

זה לא יהיה נכון לכתוב כי אוהדי הספורט לא יכולים להתלהב ממה שרואות עיניהם, אך אלו אינן מלאות באותן דמעות של התרגשות תמימה כפי שחוו אוהדי הספורט למראה ה-10 של נדיה קומאנצ'י. היום תמצאו את הדמעות האלו בתוכניות הריאליטי של ארץ חמדת, בעיקר בדה וויס וגם זה יעבור.

בסוף זה מה שקובע
(צילום אילוסטרציה: Thinkstock)


כדורגל הוא ענף הנשמר מכל שערורייה על ידי אינטרסים כלכליים מהגדולים בעולם, כדי שאוהדי הספורט לא יאבדו את התלהבותם. כשהתפוצצה פרשת פואנטוס סיפר (ד"ר פואנטוס עצמו) כי ברשימת לקוחותיו היו כמה עשרות שחקני כדורגל, ביניהם כמה המשחקים בנבחרת הלאומית של ספרד. היה זה ערב משחקי גביע העולם בכדורגל. כל הכדורגלנים של נבחרת ספרד השתתפו באותו טורניר ומעולם לא נודע מי היו אותם שחקנים. מהטור דה פראנס, שנערך מיד לאחר פיצוץ הפרשה, הורחקו כמה מרוכבי האופניים הגדולים בהיסטוריה, ביניהם יאן אולריך (מנצח הטור בשנת 1997 וסגן כמה פעמים), אלכסנדר וינוקורוב על כל קבוצתו ועוד כמה מ"הטובים ביותר".

בואו ונעשה מבחן לחובבי הספורט. כמה מכם שמעו את השם שון דניאל? כמה מכם שמעו כי הוא נכשל בבדיקה לגילוי חומרים אסורים? שמעתם?, יופי, אז בטח התגלגלתם מצחוק כששמעתם שהוא הורחק לחצי שנה.

רוצים עוד משהו שיבהיר את ההבדל בין ענף האופניים לבין ענפי הכדור? בבקשה: בקבוצתו של דניאל (הפועל חולון – הבדיקה נערכה במסגרת משחקי השלב הקודם של היורוצ'אלנג') היו המומים מהעונש הכבד והם שוקלים להגיש ערעור. הטענה היא כי דניאל הוא סטודנט למשפטים שנעזר בריטלין כדי לשפר את יכולותיו במכללה למנהל. עוד אחת מהטענות של קבוצתו היא כי השחקן הצהיר על נטילת ריטלין לפני המשחק.

רוכב אופניים שהיה מקבל עונש הרחקה של חצי שנה היה יוצא לחגוג באימונים על פסגות האלפים. רוכב אופניים שהיה מציג טענה של נטילת ריטלין כדי לשפר יכולות לימוד היה זוכה להרחקה של שנתיים, מינימום. רוכב אופניים שהיה מצהיר מראש על נטילת תרופה בה חומרים האסורים לשימוש היה מקבל כרטיס אדום של הרחקה הביתה, גם אם זה לאחר שזכה לעקיצת דבורה יומיים לסיום הטור דה פראנס, לא מאמינים? שאלו את ג'ונתן ווטרס.

רק פעם אחת בהיסטוריה של אליפויות העולם בכדורגל התגלה כוכב שנטל חומרים אסורים – דייגו מארדונה, וגם אז הקולות הרמים על סיבות מאוד מכוונות (כלכלית) להפלתו של מארדונה העידו על מה שלא אכתוב כאן, מתוך תשוקה לנשום עוד כמה פיסות אוויר בעתיד.

העובדה כי לאנס ארמסטרונג נבחר לספורטאי השנוא ביותר בארה"ב (בסקר מקיף משותף של חברות המחקר E-Poll ונילסן) היא דוגמא נפלאה להשפעת גילויי צדק באופניים לעומת ענפים אחרים.

ראו את דירוג עשרת הספורטאים השנואים על פי אותו הסקר:
1. לאנס ארמסטרונג (אופניים)
2. מונטי טיאו (פוטבול, אוניברסיטת נוטרה דאם)
3. טייגר וודס (גולף)
4. ג'אי קאטלר (פוטבול, שיקגו ברס)
5. מטה וורלד פיס (כדורסל, לוס אנג'לס לייקרס)
6. אלכס רודריגז (בייסבול, ניו יורק יאנקיז)
7. מייקל ויק (פוטבול, פילדלפיה איגלס)
8. קורט בוש (נאסקר)
9. קובי בראיינט (כדורסל, לוס אנג'לס לייקרס)
10. טוני רומו (פוטבול, דאלאס קאובויז)

ספורטאים מענפי ספורט הרבה יותר פופולאריים תפסו מקומות אחרי המלך השנוא הבלתי מעורער. יש לזה קשר ישיר לדרך הטיפול של כל ענף ברמאים שלו. העונש גם יוצר את התמונה הכוללת של חומרת העבירות.

בהקשר של ענף האופניים, פרשת ארמסטרונג והרייטינג אפשר לבחור איך להרגיש. כל אחד יכול לבחור אם זה טוב או לא טוב לדעתו, אבל המשוואה היא פשוטה מלוח הכפל – בענף האופניים יש אינטרסים כלכלים בעלי תשואה נמוכה עד כי הצדק יכול לנצח, להפיל חללים בדמותו של רוכב האופניים הנערץ בהיסטוריה ועדיין הוא, ענף האופניים, יישאר בחיים, או שלא, ביולי התשובות.

7.2.2012


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג