מציאות נושכת: ארמסטרונג – בסך הכל הוא היה כרבים מהמנהיגים הנערצים

השיטפון החל עם הפרסום בניו יורק טיימס וכנראה שהבלגן יתחיל עם ההודאה אצל אופרה ווינפרי. אחרי הכל, ככלות הכל ולמרות הכל הוא כנראה היה כרוב המנהיגים הנערצים – חכם ולא צודק. צדיק בטוח שהוא לא היה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השיטפון החל עם הפרסום בניו יורק טיימס וכנראה שהבלגן יתחיל עם ההודאה אצל אופרה ווינפרי. אחרי הכל, ככלות הכל ולמרות הכל הוא כנראה היה כרוב המנהיגים הנערצים – חכם ולא צודק. צדיק בטוח שהוא לא היה

מאת:יאיר בן עמי


זהו, הוא הודה כמעט בפה מלא, הוא התנצל, יש שמועות שהוא כמעט בכה. הוא עשה את זה מול העובדים של קרן ליבסטרונג. אם לא יקרה משהו מפתיע לאנס ארמסטרונג יתוודה בפני אופרה ווינפרי בראיון שישודר ביום חמישי (17 בינואר). נו, מישהו נפל מהכסא?

כבר זמן רב שהמאמר הזה מסתובב אצלי בין הראש לכונן הקשיח. למעשה הוא החל להירקם זמן רב לפני שיצא הדו"ח ואולי עוד לפני שמבול החוזרים בתשובה הפכו לציפורי שיר בחסות מצפונם המיוסר. זהו מאמר דעה. איני רוצה לכתוב על לאנס ארמסטרונג בצורה אובייקטיבית. לא משום שאיני יכול, אלא משום שזה לא נכון. ומאוד לא צודק.


כרבים אחרים היללתי את ביצועיו לאורך 7 שנות תהילתו. לכל בר דעת היה ברור כי אלו ביצועים שלא שייכים לכישרון, עבודה קשה ובטח לא כאלו הנשענים על לחם ומים, כביטוי רוכבים האופניים לספורטאי העל האמיתיים שלא צרכו חומרים אסורים בתקופה שהדבוקה הייתה המקבילה הספורטיבית לקומונה אופיינית של ילדי הפרחים בסן פרנסיסקו של שנות השישים במאה שעברה. ההבדל הוא שילדי הפרחים רצו לעשות רק טוב, ארמסטרונג עשה הרבה טוב ולא פחות רע.

ארמסטרונג היה במשך שנים דמות מנהיג. ההערצה אליו חצתה גבולות של שפיות מנטאלית ובודדים העדיפו להיצמד לצדק ולא לתהילתו. דומה כי אין עוד דוגמא טובה מזו, לפחות לא בספורט העולמי לדורותיו, לפתגם "אל תהיה צודק, תהיה חכם". אז ארמסטרונג היה חכם, מאוד. הוא ידע מה צריך לעשות כדי לנצח. הוא גייס את הטובים ביותר ורקם, יחד עם יוהן ברוניל, שיטה שכללה מהלכים מבריקים. הוא גייס לצידו את כל מי שצריך ובכלל זה את הכסף הגדול, המומחים הטובים ביותר בכל תחום וכשהיה בכך צורך גם את מי שהיה צריך להחיל על שיטתו את המוסר, הצדק, הרוח הספורטיבית והחוק.

(צילום: Tabitha M. Mans )

איני יכול לשפוט את לאנס ארמסטרונג. מעולם לא בחרתי בדרך של חוכמה על פני צדק ולעולם לא אוכל לבחור בה. עצם המחשבה על חוכמה מעל לצדק מעלה בי חלחלה וכאבי בטן של גועל קיצוני. לכן אני כותב ולא מנהיג. כדי להיות מנהיג צריך לא פעם להתלכלך בהעדפת החוכמה על פני הצדק. במושגיי האישיים בחירה כזו היא פשע נורא, אבל ניצחון הצדק יש בסרטים, בעיקר של ילדים.

בשם החוכמה על פני הצדק רדף ארמסטרונג צדיקים כפרנקי אנדרו ואשתו, את אמה אורלי (המעסה שלו שהתוודה על שראתה), את קריסטוף בואסון ופליפו סמיאוני, רוכבי האופניים שעזו לדבר על שיטתו כשהוא היה בשיא כוחו ועוד רבים אחרים – אלו הם הצדיקים.
השמועות על הודאתו של ארמסטרונג בפני ווינפרי בראיון שכנראה ישודר ביום חמישי הקרוב (17 בינואר 2013) יהיו כנראה נקודת הזמן בו יחל סדר חדש בעולם האופניים, אולי אפילו בספורט העולמי. אוהדי הספורט האמיתי רק יכולים לקוות כי הודאה זו תגרום לחשבון נפש עמוק של מובילי הספורט העולמי. כנראה שזו תהיה תקוות שווא.

עידן התמימות לא יסתיים עם הודאה של ארמסטרונג, הוא חלף מזמן, אבל צריך מידה גדולה מאוד של נאיביות כדי להאמין שיתרחש שינוי שיטות רוחבי בספורט העולמי, ההישגי. העולם ימשיך להתנהל באדישות אל מול ה"חוכמה על פני צדק" ומי שידע כיצד להיות חכם ולא צודק יהיה המנהיג הבא. אלו שיעדיפו צדק ימשיכו להיות הטיפשים שלא מסתגלים לשיטה וייפלטו ממרכז העשייה של הנהגה והובלה.

יש דרך אחת בה זה לא יקרה, בה יחול שינוי של ממש. אם אלו שיצאו כנגד שיטתם של ארמסטרונג ויוהאן ברוניל יקבלו כעת את התהילה לה הם ראויים ובכלל זה את דמות המנהיג, כן, נכון ומחר נגלה שבענפי ספורט עם סכומי הכסף הגדולים ביותר אין סימום ספורטיבי בלתי חוקי ושפופאי מבוסס על סיפור אמיתי.


הדו"ח המלא של הסוכונות האמריקאית למלחמה בסימום ספורטיבי כאן
 ידיעה על פרשת ארמסטרונגכאן
כתבה שפורסמה בשוונג ב- 14 בחודש יוני 2012:
לאנס ארמסטרונג שוב מואשם, הפעם גם מושעה
 מציאות נושכת על הפרשה- כאן
מאמר של חגי אשלגי- עיתוי ופרופורציות
ארמסטרונג ממשיך לנצח גם כשהוא מושעה לכל החיים- כאן
תמונה של ארמסטרונג מהרצאה בבסיס חיל האוויר האמריקאי (צילום: Tabitha M. Mans )

15.1.2013


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג