ל ר ו ץ ע ם ד נ י א ל – השפעות הגיל – חלק שני

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:דניאל קרן

השפעות הגיל – חלק ראשון

אז מה עושים?
נקודת המוצא היא שתהליך ההתבגרות הוא בלתי הפיך. הגוף הולך ונחלש, סיכויי הפציעה שלנו מעיסוק בספורט הולכים וגדלים ובכל זאת ועל אף הכל, התבגרות תוך עיסוק בספורט מהנה יותר ובסופו של דבר גם בריאה יותר. הסיבה העיקרית לפציעות בקרב רצים היא אימון יתר. אימון יתר פירושו אינו בהכרח קילומטראז' שבועי גבוה אלא קילומטראז' שבועי גבוה ביחס לשבועות קודמים, דהיינו עלייה חדה מידי בעומס האימונים. אימון יתר גם פירושו אימוני מהירות אינטנסיביים כשהגוף אינו חזק דיו כדי לעמוד בלחצים והעומסים הגדולים שאימונים אלה מטילים עליו. לגוף צעיר יכולת התמודדות טובה יותר עם אימון יתר, גוף צעיר הוא חזק יותר מגוף זקן ולפיכך גם יותר סלחני לטעויות בתוכנית האימון. בנוסף, משך ההחלמה מפציעה ותקופת ההתאוששות קצרה יותר. היות וגם סיכויי הפציעה גדלים וגם זמן ההחלמה מתארך, חשוב פי כמה להימנע מפציעות, ואם כבר קרו, לטפל בהן בהקדם האפשרי. לרצים מבוגרים הרבה מאד חסרונות בהשוואה לרצים צעירים אבל יש להם גם יתרונות שחשוב לנצל אותם. שלושה מהם הוא שיקול דעת טוב יותר, היכרות טובה יותר עם הגוף שלהם וניסיון ריצה עשיר יותר. עיקר התועלת משלושת אלה יבוא לידי ביטוי במניעת פציעות ובטיפול נכון ומוקדם בפציעות חדשות.

חימום
רגישות הגוף המבוגר לפציעות היא רבה יותר ולפיכך חשיבות החימום שלפני הריצה גבוהה ביותר. חימום של לפחות חמש עשרה דקות בצורה של ריצה איטית היא קריטית להורדת סיכויי פציעה.

מתיחות
עם השנים גמישות הפרקים שלנו פוחתת ואלסטיות השרירים קטנה. בנוסף, אנחנו מאבדים מסת שריר ותהליך ייצור תאי שריר חדשים הופך לפחות פרודוקטיבי. במילים אחרות, בהיעדר התחדשות, תאי השריר הקיימים הם אלה שצריכים לשרת אותנו לאורך זמן. הם אלה שימשיכו להפעיל את גופנו לאורך השנים והחשיבות של השמירה עליהם, ארוכים ואלסטיים גבוהה ביותר.



תרגילי כוח
מסת העצם אצל נשים לאחר שהן מפסיקות לקבל מחזור הולכת ופוחתת בקצב של 2% בשנה ואצל גברים באותו גיל בכ- 0.4% בשנה. מסת עצם נמוכה היא אחד הגורמים העיקריים לשברים. תרגילי כוח המבוצעים בחדר כושר תוך הפעלת מאמץ הכרוך בשימוש במשקולות הוא אחד האמצעים להאט את תהליך איבוד מסת העצם.

התאוששות
אם הודות לקצב התאוששות מהיר של 24 שעות, רצים צעירים יכולים להתמודד עם שניים או שלושה אימונים קשים בשבוע, הרי שככל שהגיל עולה משך ההתאוששות גדל. כך, רצים בני חמישים ומעלה זקוקים לפי שניים יותר זמן התאוששות מרצים בני שלושים. פירוש הדבר הוא, ששיבוץ של יותר משני אימונים קשים בשבוע יפגום באפקטיביות האימונים ויעלה את וסיכויי הפציעה.

תרגילי שיווי משקל
אבדן שיווי משקל בעת ריצה עלול להפוך לנפילה או לנקע. מערכות הגוף המשולבות במנגנון שיווי המשקל שלנו הולכות ומאבדות מיעילותן עם השנים. הראייה הופכת לחלשה יותר, מהירות התגובה הופכת לאיטית יותר, חוש האיזון הולך וכהה והתחושות המועברות מכף הרגל אל המוח מתכהות ומשתהות. ובכל זאת לרצים יכולת שיווי משקל גבוהה יותר מאשר למי שלא רץ, הודות לשימוש הטבעי במנגנון הזה תוך כדי הריצה. על מנת להמשיך ולתרגל את המנגנון הזה הנה מספר תרגילים בסיסיים: עמדו על קו ישר, כף רגל ימין לפני כף רגל שמאל, עקב רגל ימין נוגע בבוהן רגל שמאל. שימרו על שיווי משקל כעשרים שניות. ואז עצמו את העיניים. החליפו את הרגליים וחיזרו שנית. תרגיל נוסף: עימדו על רגל ימין והביאו את ברך שמאל קרוב לגוף וגבוהה ככל האפשר. החזיקו את ברך שמאל בעזרת שתי הידיים קרוב לחזה ושימרו על העמידה עשרים שניות. נסו לא ליפול ונסו לשמור על שיווי משקל. עצמו את העיניים. החליפו רגליים. תרגילים אלו ודומים להם ישפרו את מנגנוני שיווי המשקל שלכם.



תשומת לב
בעיות וכאבים מינוריים שגוף צעיר יכול להתמודד אתם מבלי לשנות כמעט מאופי וממרחק הריצה השבועי עלולות להפוך עם השנים לבעיות ופציעות משמעותיות. לדוגמא, רץ צעיר יכול להתגבר בקלות יחסית ואולי אפילו לא לשים לב לחוסר איזון בין צד שמאל של הגוף לצד ימין שלו. שנים רבות של ריצה בשילוב עם יכולת נמוכה יותר של הגוף להגיב ולהתמודד עם חוסר איזון כאמור יגרמו לפציעה. בהעדר טיפול מתאים בעיות מינוריות עלולות להפוך כרוניות. יכולת הגוף "להתאושש תוך כדי תנועה" כבר אינה כשהייתה ויש צורך בטיפול מוקדם מיד עם זיהוי הבעיה.

מאמן
תוכנית אימונים מסודרת המבוססת על סדרת בדיקות הן של מערכת הלב ריאה ושל מערכות הגוף האחרות, המורכבת על ידי מאמן מקצועי ומנוסה יכולה להפחית באופן ניכר את סיכויי הפציעה מחד ויכולה למצות את הפוטנציאל הגופני מאידך. מאמן טוב יכול לסייע גם בהכוונה נכונה באספקטים בריאותיים אחרים כגון נעלי ריצה, תזונה, תוספי מזון וכיוצא באלה ובכלל, ניטור הפעילות הגופנית על ידי גורם חיצוני עשוי להועיל בנקודת מבט מזווית שאנחנו לא תמיד מודעים אליה כמו למשל סגנון ריצה, אופי ריצה וכדומה.

הבנה
אל תפלו למלכודת הגיל ואל תשתמשו בגיל כתירוץ לעצלות ולהתנוונות. גופנו הולך ונחלש עם השנים ועל כך אין עוררין. יחד עם זאת אל תוותרו. ראיתי רצים בני שבעים שרצים טוב יותר מבני שלושים וראיתי רצים בני שישים שרצים שישה מרתונים בשנה. ריצה הוא ספורט תובעני ונוח לנו לוותר, במיוחד אם התירוץ הוא גיל. אל תוותרו ותוכלו לגלות שאפשר להתחיל לרוץ גם בגיל חמישים, שישים וגם שבעים. לריצה יש איכויות נדירות שעשויות להזריק אל תוך חייכם חיוניות של אנשים צעירים מכם, היא עשויה לעשות נפלאות לתחושת הדינמיות ולתחושות הגוף וחשוב מהכל לתחושת התחדשות שלכם, גוף ונפש.



תמיד חשוב
ישנן דרכים רבות להפחית את סכנת הפציעה כתוצאה מריצה. היות ובגיל מבוגר סיכויי הפציעה גבוהים יותר ומשך ההחלמה ארוך יותר, רצים מבוגרים נדרשים ליותר תשומת לב וליותר התאמת הפעילות לגופם. הנה כמה דברים שכדאי לאמץ לאחר שאנחנו עוברים מחצית חיינו:

" לעשות את אימוני הריצה המהירה על משטח רך כגון שביל כורכר או דשא
" להקפיד על החלפת נעליים תקופתית
" לעשות חימום וקירור בכל תחילת וסיום ריצה
" להקפיד על תרגילי מתיחות לפחות שלוש פעמים בשבוע
" לשלב אימוני שחיה ואופניים במקום אימוני ריצה
" להקפיד על תזונה טובה ובריאה בהתאם לעצת תזונאי
" לקחת תוספי מזון בהתאם לעצת רופא

לריצה יש איכויות נדירות שעשויות להזריק אל תוך חייכם חיוניות של אנשים צעירים מכם, היא עשויה לעשות נפלאות לתחושת הדינמיות ולתחושות הגוף וחשוב מהכל לתחושת התחדשות שלכם, גוף ונפש.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג