אליפות ישראל הפתוחה הסגורה מאוד

אליפות פתוחה יש במדינות רבות וענפי ספורט רבים. כולם מכירים את אליפויות הטניס הפתוחות בטניס כמו ה- יו.אס. אופן או אחותה האוסטרלית. גם באופניים יש מדינות המקיימות אליפויות פתוחות. אלו הם תחריות המאפשרות לכל אחד, גם מי שאינו אזרח המדינה, לזנק לאליפות של מדינה ובמידה וינצח הוא ישא את התואר "אלוף מדינת אי שם הפתוחה". בשבת תתקיים אליפות ישראל הפתוחה אשר תהיה סגורה מאוד ובעצם פוגעת בסדר הטוב של מושג אלוף לאומי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אליפות פתוחה יש במדינות רבות וענפי ספורט רבים. כולם מכירים את אליפויות הטניס הפתוחות בטניס כמו ה- יו.אס. אופן או אחותה האוסטרלית. גם באופניים יש מדינות המקיימות אליפויות פתוחות. אלו הם תחריות המאפשרות לכל אחד, גם מי שאינו אזרח המדינה, לזנק לאליפות של מדינה ובמידה וינצח הוא ישא את התואר "אלוף מדינת אי שם הפתוחה". בשבת תתקיים אליפות ישראל הפתוחה אשר תהיה סגורה מאוד ובעצם פוגעת בסדר הטוב של מושג אלוף לאומי

מאת:יאיר בן עמי


אליפות ישראל הפתוחה באופניים, במרוץ כביש, היא בעצם האליפות הלאומית היחידה שיש לרוכבים הישראלים. על קו הזינוק של האליפות אמור לעמוד רוכב הולנדי. אורח של חברת האופניים הישראלית "סגל בייק" המעניקה לו חסות. הגעתו של אורח למרוץ אופניים בישראל הוא נדיר ומבורך. אך יש בעיה של ממש בכל הקשור לתואר אלוף ישראל אשר יוענק בשבת. עיון בתקנון התחרות מגלה כי אין התייחסות לאזרחים זרים ולא מוזכרת התנהלות, של חלוקת פרסים ותואר אלוף ישראל, לאזרח זר.

מכייון שההגדרה של האליפות היא "פתוחה" הרי שכל מזנק יהיה אלוף ישראל במידה ויחצה ראשון את קו הסיום. בשום מקום בתקנון התחרות לא מוזכרת הגבלה על האפשרות להיות אלוף ישראל על פי אזרחות ישראלית. מכאן כי האורח מהולנד, שהוא אלוף עולם בקבוצת גילו, יכול להיות האלוף הלאומי של ישראל אם ינצח בתחרות אבל מכאן הבעיה רק מתחילה.


אלון שיפריס מנצח באליפות ישראל מסטרס 2010
צילום: איל דולין



הבעיה הגדולה יותר קיימת במידה ויש איזה תקנון נסתר, בו יש הגבלה, על הזכות לקבל תואר אלוף ישראל לאזרחי ישראל בלבד. אם פרדי קלר אינו יכול לקבל, את התואר אלוף ישראל, אז אין שום הגיון ספורטיבי בהשתתפותו. עצם קיומו של רוכב, בדבוקה תחרותית, משפיע על התנהלות המרוץ. כשהרוכב הוא ברמת אלוף עולם, מאסטרס, המזנק עם דבוקה של רוכבי המסטרס הישראלים, ניתן לשער כי ההשפעה על מהלכי המרוץ תהיה גדולה עד קריטית ומכריעה. אם התקנון קובע כי אותו רוכב לא יכול לקבל את תואר אלוף ישראל הרי כי כל תוצאה שיקבע לא יכולה להיות רשמית, אם יהיה הראשון לחצות את קו הסיום או אחרון הרוכבים. אפילו אם האורח לא יסיים את התחרות הוא לא יוכל לקבל הגדרה רשמית של "לא מסיים". אבל הבעיה הגדולה עוד יותר תהיה במידה ופרדי קלר או כפי שהוא מכונה "פרד המהיר" ינצח ויקבל את תואר אלוף ישראל.אז יתברר כי לרוכבי המסטרס הישראלים לא ניתנה הזדמנות לשאת בתואר המכובד של אלוף ישראל 2011. 

לא ברור כיצד מישהו חיבר את ההגדרה "אליפות ישראל הפתוחה" לתחרות שתיערך ביום שבת בשדה יואב. אליפות פתוחה אמורה להיות חגיגה, לאומית חד שנתית, של רוכבי אופניים המתחרים אל תואר "אלוף ישראל הבינלאומי". האליפות אשר נערכה מאז קום המדינה הייתה תמיד סגורה לחברי איגוד האופניים. זה מחויב מתקנון בינלאומי אליו כפוף איגוד האופניים. כדי לייצר חגיגה, לה ראויה אליפות ישראל, צריך היה לפתוח עוד ערוץ תחרותי בו יוכלו גם טריאתלטים או סתם רוכבים שלא מגיעים לתחרויות על בסיס קבוע, להתחרות על התואר הלאומי. מכאן אפשר היה להזמין רוכבים מאירופה, ארה"ב או כל מדינה. ייתכן אפילו מצב בו יהודי, בעל אזרחות אמריקאית או כל אזרחות אירופאית, היה מתלהב מעצם הרעיון לשאת בתואר "אלוף ישראל".

רוכבי עילית חייבים היו להשתתף באליפות הנושאת את השם המחייב: "אליפות ישראל הפתוחה". במקרה של האליפות הקרובה הם לא יכולים להתחרות.זו אליפות ישראל הסגורה בפני רוכבי עילית ולהם תתקיים אליפות בשבת האחרונה של יוני כפי שקבוע בחוק של האיגוד הבינלאומי. אז בעצם זו אליפות ישראל לקבוצות גיל. אם כך הדבר אז מה שונה בה מאליפות לרוכבי העילית? ואם אין שונה אז מדוע יכול רוכב שאינו מתחרה על התואר לזנק ולהשפיע על התוצאות?

נקודה חשובה מאוד היא תקנון האיגוד הבינלאומי. אם הוא אוסר מניעת השתתפות של רוכב בתחרות הרי שהוא פותח אפשרות של קבוצה, או רוכב,בעלי אמצעים לגייס רוכבים ברמה גבוהה כדי שיכריעו מרוצים. עלות הטסה ומימון שהות של רוכבים לא מאוד יקרה. האפשרות למצוא רוכב רעב שיסכים לכך קיימת. אם יהיה מי שיחליט כי אליפות לאומית חשובה לו מספיק כדי להשקיע את הסכום הנדרש הרי שנגיע למצב בו אפשר יהיה לרכוש תואר אלוף לאומי בדרך שאינה ספורטיבי. אליפות לאומית אמורה להיות מוכרעת בתחרות בין אזרחי מדינה. אם אזרחי המדינה יכולים לקנות אותה בכסף אז אפשר לבטל את ההגדרה וליישר קו עם הכדורסל והכדורגל אשר מזמן אינם לאומים באף מדינה.


יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת

קישורים: אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג