האם אתם זקוקים למאמן אישי? 13 סיבות שיעזרו לכם להחליט

האם בעידן האינטרנט שבו ניתן למצוא מידע על אימון בכל התחומים, יש עדיין צורך במאמנים אישיים? ד"ר איתי זיו משוכנע שכן ומסביר מדוע זה חשוב כל כך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

המתאמן הממוצע, במרבית המקרים הנו בעל ידע חסר בכל הקשור לסוג האימון המתאים לו על מנת להשיג מטרת אימון מסוימת אם בירידה במשקל, העלאת מסת שריר, שיפור מצב בריאותי כללי ועוד. זו הסיבה שכדאי ורצוי להשתמש בשירותיו של מאמן בעל ניסיון על מנת שיפיק את המקסימום מכם. אז הנה 13 סיבות עיקריות מדוע מומלץ להשתמש בשירותיו של מאמן אישי.

1. הימנעות מפציעות

פציעות ספורט שונות שכיחות למדי אצל מתאמנים שונים ואחוזי הפציעות כמובן קשורים למשתנים כגון: תדירות האימונים, עצימות האימון, סוג הפעילות הגופנית המבוצע (לדוגמה, שחייה לעומת ריצה או משחקי כדור), הרכב הגוף (מסת שריר – מסת שומן), טכניקת הביצוע ועוד. כך שמאמן אישי מנוסה ומקצועי יידע לבחור התרגילים המתאימים ותוכנית האימון המושכלת המתאימה.

המאמן דואג לגיוון בתוכנית האימון | צילום: shutterstock

עוד כתבות בשוונג
9 טיפים לבחירת מאמן כושר אישי
האם אתם צריכים מאמן ריצה?
עד כמה זה חמור שרצתם מהר יותר ממה שהמאמן כתב לכם?

2. התאמת תוכנית האימון לאישיות המתאמן

חשוב במיוחד. תוכניות אימון שונות עשויות להיות מעולות אך לא יתאימו לאישיות המתאמן. לדוגמה, הקצב בהן מהיר/איטי מהר עבור המתאמן, העצימות גבוהה מדי, ישנה אי נוחות פיזיולוגית מסוגים שונים (לדוגמה, דופק גבוה מדי באימון, כאבים בצד הגוף בעת ביצוע פעילות אירובית, כאבי שרירים תוך כדי ביצוע תרגילי הכוח, כאבי שרירים מאוחרים ועוד). גם סוגי כיווצי שרירים שונים (כמו: איזומטרי- סטטי, אקצנטרי – כיווץ השריר תוך כדי התארכותו או כיווץ קונצנטרי – כיווץ השריר תוך כדי קיצורו) חשוב שיתאימו לאישיות המתאמן. אימונים למשל, בהם מיישמים שיטת אימון כיווץ איטי, בה הכיווץ האקצנטרי הנו 3-4 שניות בממוצע בכל חזרה בסט, הנה בדרגת קושי גבוהה ולא מתאימה לכל מתאמן.

3. גיוון התוכנית האימון

מתאמנים רבים מבצעים מזה תקופה ארוכה את אותה תוכנית אימון. לא רק, הם מבחינת רמת האימון נמצאים במצב פלאטו. קרי, אין התקדמות. כך סביר להניח לא תושג גם מטרת האימון. על מנת להשתפר וגם להשיג מטרה זו או אחרת חשוב לאתגר את מערכות הגוף השונות בתוכניות אימון שמשתנות לפרקים וגם מסייעות להתמיד בפעילות הגופנית שכמובן חשוב שתתבצע בכל מעגלי החיים ובתדירות גבוהה, בכל ימות השבוע (למעט יום מנוחה אחד).

4. השגת אפקט אימון

אימונים שמתבצעים בדרגת קושי קלה לא ממש יביאו לגירוי מערכות הגוף השונות. חשוב כמובן שמדובר בפעילות גופנית לעבור את הסף התחתון המומלץ לאותה מערכת. לדוגמה, שיפור יכולת מערכת קרדיווסקולרית דופק בעת המאמץ חשוב שיהיה לפחות 60% מדופק מירבי (לעיתים פחות במקרים של שהאדם לוקה במחלות מסוימות, נוטל תרופות ייתכן המשפיעות על לחץ הדם, עודף משקל מהותי ועוד), או אימוני כוח שחשוב גם הם שיבוצעו בדרגת קושי גבוהה דיה. במידה, שמדובר על מתאמנת למשל, הפוקדת את חדר הכושר מזה חצי שנה ובכל סט של 10 חזרות הנה מרגישה שהנה מסוגלת לבצע עוד 5-6 חזרות נוספות, הדבר מהווה אינדיקציה לכך שדרגת הקושי בתרגיל – נמוכה ולכך השלכות על אפקט האימון. וכך הלאה במרכיבי כושר אחרים/נוספים.

5. מוטיבציה

משימה לא פשוטה להתאמן על בסיס קבוע בכל השנה, במזג אוויר לא נוח ומתאים לאימון (קר מאוד או חם מאוד או אף רוחות חזקות וכדומה). לכן התחייבות עם מאמן כושר אישי תסייע במיוחד וממש מומלצת.

6. אימונים בדרגת קושי גבוהה

גם למתאמנים מאומנים/מקצועיים מדובר על משימה לא פשוטה. לדוגמה, ביצוע אימון אינטרוולים, או יישום שיטת אימון מסויימת בהפעלה כוח שרירי משמעותי ועוד. מאמן אישי שהנו בן זוג לאימון למעשה, מאוד חשוב במקרה זה ויביא במקרים רבים לרמת אימון גבוהה יותר מאשר אימון עצמאי.

7. מדידות אנתרופומטריות (הרכב הגוף, היקפים, משקל) ואחרות (טסטים גופניים, טווחי תנועה במפרקים וכדומה)

המתאמן מן השורה ללא ספק הנו עם ידע חסר בכל תחום המדידות שמאוד חשובת על מנת לכמת/לאמוד אמת ההתקדמות של המתאמן. לדוגמה, שהמטרה שיפור אסתטיקה גופנית לא מספיק רק להפחית במשקל ויש צורך גם להפחית באחוזי השומן. הרי שישנם מקרים רבים שלמרות שה- BMI תקין אחוזי השומן עדיין גבוהים מהממוצע. בנוסף שהמטרה הנה שיפור יכולת ספורטיבית הרי למדידות חשיבות רבה במיוחד.

 

יידע לבנות תוכנית אימון מתאימה ומדויקת למתאמן | צילום: shutterstock

8. טכניקת הביצוע

חשובה במיוחד שמדובר בתרגילי בסיס מורכבים כגון: סקווט, דדליפט, לחיצת כתפיים במנחי גוף שונים, אימון פונקציונלי ברמות שונות ועוד. ביצוע התרגילים הללו ורבים אחרים בטכניקה שגויה הנה דרך קצרה ללא ספק להיארעות פציעות. במיוחד שמדובר על העלאת עומס באימון עצמו (לדוגמה, המשקל המורם שהנו גבוה, יישום שיטת אימון מתקדמת, מנח הגוף ועוד).

9. השגת מטרה ספורטיבית מסוימת

ללא ספק מאמן אישי מקצועי יידע לבנות תוכנית אימון מתאימה. בחלק מהמקרים ממש יש צורך בידע מקצוע רחב ומעמיק ולא כל מאמן הנו עם הידע הנדרש לכך. ברם, מתאמן 'מן השורה' שהנו ללא ההשכלה המקצועית הרלבנטית יתקשה במיוחד לשפר יכולת ספורטיבית באופן מקצועי ללא הדרכה/הכוונה מתאימה. הדבר חשוב עוד יותר שמדובר בספורטאי מקצועי שלו נדרשת תוכנית אימון מקצועית המתאימה לסוג הספורט, לתקופה בשנה, יכולת גופנית ועוד.

10. אימון אפקטיבי שיש מגבלת זמן

לא כל מתאמן זמין לבצע אימון מספר פעמים בשבוע 60-90 דקות או יותר ואז מדובר במשימה מאתגרת. לדוגמה, מתאמן הסובל מעודף משקל וזמין להתאמן לא יותר מ- 60 דקות, 3 פעמים בשבוע. יש צורך בתוכנית מקצועית עם שילוב מושכל על הפעילות האירובית מול האנאירובית ומרכיבים נוספים לפי הצורך.

11. מחויבות

כאשר משלמים לאיש מקצוע רמת המחויבות לתהליך – עולה. לא במקרה ישנן אלפי קבוצות ריצה, קבוצות ירידה במשקל ובכל תחום שרק ניתן לחשוב עליו בתחום אורח החיים הבריא. במקרים לא מעטים אותם אלה שלוקחים חלק בפעילות זו או אחרת יש להם הידע הנדרש לעבור התהליך, ולמרות זאת הם מוכנים שללם מדי חודש בחודשו למדריך כושר, דיאטן קליני או אחר על מנת ליצור מחויבות לאימון או תהליך במשך כל השנה.

12. הקפדה על מינוני האימון

מספר סטים באימון הכוח, מספר חזרות בסט, זמני מנוחה בסט עצמו ובין הסטים, קצב הביצוע של הסטים השונים, מספר האימונים בשבוע – כל זאת מתייחס לאימון הכוח. בהתייחס לאימון האירובי גם בו יש לא מעט משתנים שחשוב להביאם בחשבון. ללא ידע מקצועי מספק יחול קושי להשיג את מטרת האימון העיקרית. לכן מאמן אישי יתאים גם למקרה זה.

13. להכיר אימונים ותרגילים שניתן לעשות בבית ללא ציוד מיוחד

חשוב במיוחד. האימון הביתי השכיחות שלו עלתה במיוחד בשנים האחרונות וגם התקופה הארוכה של מחלת הקורונה תרמה לכך. אזי, יש צורך בהכרת תרגילים מתאימים הכרוכים בהעלאת עומס מספיק גבוה שיתרמו לגירוי פיזיולוגי מספק. בבית ניתן כמובן לעשות שימוש באביזרים וחפצים כגון: כיסא, שרפרף, בקבוקי מים/אחר ועוד.

ומה עם אנשי מקצוע בתחום? מדריכי כושר, דיאטנים וכדומה, האם גם חשוב שישכרו שירותים של איש מקצוע אחר? כמובן. חשוב וגם מקובל מאוד. להיות בעל ידע נרחב בתחום האימון או התזונה (או תחומים אחרים), לא מבטיח כלל שאיש המקצוע אכן יתאמן. והרי ניתן לראות אנשי מקצוע מעולים בתחום אורח החיים הבריא שחלקם סובלים מעודף משקל לא מועט בכלל, טונוס שרירי ירוד, יציבה רפויה ועוד. כך שעל מנת לשמור על מסגרת, להתנהל כפי שמומלץ וכדומה, לא מספיק, כאמור, רק הידע המקצועי. אם כך, גם רופא ספורט, במקרים (שאני את חלקם מכיר אישית) שוכרים שירותים של מאמן כושר אישי או אף – דיאטן קליניים התמחות בספורט ששוכר איש מקצוע אחר שיסייע לו גם בתחום המקצועי (באמצעות גישה שונה/אחרת) וכן – בהתמדה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.