אליפות העולם באופני כביש – למי יש חזק יותר

טוני מרטין, הרוכב הגרמני הצעיר (26) ועב הרגליים, הפציע לחיינו בשנת 2009 כהתעטף בחולצת "הרוכב הצעיר" בטור - דה פראנס. שנתיים אחרי, מומחה הנג"ש (נגד שעון) "שתמיד העריץ את יאן אולריך", מאיים לשבור את רצף ניצחונותיו של ספרטאקוס קנסלרה באליפות העולם בנגד השעון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


טוני מרטין, הרוכב הגרמני הצעיר (26) ועב הרגליים, הפציע לחיינו בשנת 2009 כהתעטף בחולצת "הרוכב הצעיר" בטור – דה פראנס. שנתיים אחרי, מומחה הנג"ש (נגד שעון) "שתמיד העריץ את יאן אולריך", מאיים לשבור את רצף ניצחונותיו של ספרטאקוס קנסלרה באליפות העולם בנגד השעון

מאת:אילן גולדמן

הבהלה לזהב

מרטין מגיע לאליפות העולם בקופנהגן (19-25 לספטמבר), אחרי עונה חלומית בה הצליח להרעיד את ליבו, ולהכאיב לרגליו של גדול השענים בזמננו – פביאן קנסלרה השוויצי. הקרב העונתי ביניהם החל בצרפת, בטור דה-פראנס, כשהמזרח גרמני התעלה על השוויצרי באחד מקטעי נגד השעון של המרוץ. מצרפת, נדדו צמד הענקים אל הטור הספרדי – הוואלטה. שם, בעיר סלמנקה, זינקו השניים לנגד שעון פראי של 47 ק"מ. לתדהמת כולם, רגלו של מרטין שוב הייתה על העליונה – ובפער של דקה ועשרים ושבע שניות. " הניצחון כאן ייתן לי המון ביטחון לקראת אליפות העולם", סיכם מרטין את אותו יום גדול שאולי ניבא את העתיד לבוא. 



מרטין – מגיע לאליפות העולם אחרי עונה חלומית (צילום: Robert presezio)

אך מרטין יודע היטב: אסור למהר למחוק את הפנומן השוויצרי מעמדת המוביל לניצחון באליפות העולם. "דברים יכולים להשתנות בפרק זמן מאוד קצר. ראינו את זה גם שנה שעברה. פביאן היה מאחור ואז הוא נהיה אלוף העולם", אמר הרוכב ל"וולו – ניישן". מלבד הניצחונות הנקודתיים על קנסלרה, מרטין מגיע לקופנהגן אחרי עונה רווית תהילה: הוא ניצח את מרוץ נגד השעון ב"קריטריום דו דאופינה", ופאריס – ניס, כשבניס הוא אף עמד בראש דוכן המנצחים במיקום הכללי, וזהו רק קצה הקרחון.

בקופנהגן, ביום רביעי, מרטין ינסה להשיל מעליו את תדמית הסגן הנצחי של קנסלרה. הגרמני כבר מחזיק ב- 2 מדליות ארד מאליפויות העולם האחרונות, והשנה הוא חש כי שעת הכושר הגיעה ביחד עם הבגרות. הוא רוצה את החולצה בצבע הקשת בענן אצלו במלתחה. קנסלרה, אשר פרש לא מזמן מהטור הספרדי כחלק מההכנות לאליפות העולם, מרגיש היטב את הרוח הצעירה אשר מנשבת מאחוריו ומאיימת להשיל את חולצתו: "הוא (מרטין) כישרון אדיר, יש לו רצון אדיר להפוך להיות החזק ביותר והמהיר ביותר בזירת הנג"ש. הוא אתגר בשבילי. הוא תחרות אמיתית בשבילי", הודה קנסלרה לאחר אותו הפסד צורב בסלמנקה.

את הטור הוא כבר לא ינצח

בעבר החשיבו את מרטין כתקווה לניצחון בטור-דה פראנס. אך לא עוד. אחרי שסיים את שני הטורים האחרונים במקומות יחסית נמוכים (מקום 137 ב-2010 ומקום 44 ב-2011) מרטין ומעסיקיו הבינו, כי עדיף למקד את הרוכב במה שהוא עושה הכי טוב ממילא: נגד השעון וטורים בקנה מידה קטן. בינתיים המדיניות החדשה נושאת פירות. "ניסיתי בשנתיים האחרונות להתמקם בדירוג הכללי בטור דה-פראנס וזה היה מאכזב בשבילי. החלטתי להתמקד במירוצי הנג"ש הגדולים ומרוצים של שבוע שטובים לי, כמו הפאריס ניס והבאסק טור. העיניים שלי נשואות כעת לאליפות העולם ולאולימפיאדה בלונדון", אמר לא מזמן הרוכב אשר מעולם לא מצא את הסיבולת והרגליים לטורים הארוכים.


מרטין מימין – רוצה לצאת מצילו של קאנסלרה (צילום:Robert precezio)

אך מלבד הקריירה המזהירה שלו עצמו, מרטין חתום גם על הצלחות של אחרים: הוא הכוח, העוצמה והמהירות האדירה מאחורי הרכבת הדורסנית ביותר שהתקיימה בדבוקה המקצוענית – אותה רכבת "שמשכה" את המאיץ הבריטי, מארק קוונדיש אל עבר אין ספור ניצחונות בטורים הגדולים. אם תסתכלו היטב תוכלו להבחין, כי ק"מ או שניים לסיום, זהו טוני מרטין שלרוב נמצא בחודה של הדבוקה ומטיס את כולם אל עבר קו הסיום. הוא מייצר כזו מהירות, שברוב המקרים אין אפילו רוכב אחד בדבוקה המסוגל לעבור אותו (מלבד המאיצים כמובן).

איך שחומה מתגלגלת (ונופלת)

כשחומת ברליו הופלה, טוני מרטין היה רק בן 4. נפילת החומה הייתה נקודת האור שלו ושל הוריו, שברחו מיידית מהעיר קוטבאס המזרח גרמנית, אל עבר השפע של החלק המערבי. כדי להגיע למחוז חפצם, מרטין והוריו נאלצו לעשות עיקוף גדול, אפילו גדול מאוד. אחרי שחמקו אל תוך הונגריה, המשיכו הזוג מרטין עם ילדם אל עבר אוסטריה, ורק בקיץ של 1989 הצליחו לחדור עייפים אך מרוצים אל תוך גרמניה המערבית. 

מרטין "גדל על ברכיהם" של רוכבים ענקים, כמו יאן אולריך (מנצח הטור ב-1997) ואריק זאבל (מחזיק החולצה הירוקה במספר טורים). שניהם כמוהו: ילידי מזרח גרמניה שעברו מערבה. "תמיד רציתי להגיע לנקודה בה אתחרה בטור-דה פראנס", סיפר מרטין לניו-יורק טיימס. "זה בגלל יאן אולריך. הוא היה סופרסטאר אמיתי". אך המודל של מרטין נסדק כשאולריך נתפס על שימוש בחומרים אסורים. הרוכב הצעיר הבין לפתע כי גדל על שקר, על מיתוס שניצח במרמה. "הבנתי כי רוכבים רבים משתמשים בסמים. זה היה כל כך מאכזב. זה גרם לי לשאול את עצמי אם אני באמת רוצה להכנס לספורט הזה?"


מרטין – עונה הבאה בקבוצה בלגית (צילום: Quin runy)

וכך החליט מרטין, לנסות ולהחזיר את האמינות הגרמנית שנהרסה על ידי הגיבור שלו. "אני יודע שספורט האופניים אולי לא כל כך פופולרי בגרמניה בגלל כל בעיות הסמים, אבל אני מנסה לשנות את זה", אמר מרטין שמסיים את הכנותיו לקראת השבוע החשוב בחייו. גם הוריו של מרטין חששו מכך שיגרר לענף מוכה הסם, אך הרוכב הבטיח, "אני אהיה פני השינוי", והוריו נרגעו. 

אך סמים אינם צריכים להטריד את איש הכוח הצעיר. אחרי אליפות העולם הקרובה, בין אם ינצח ובין אם לא, מרטין מייחל למעבר חלק אל קבוצתו הבלגית (Omega Pharma Quiickstep) החדשה. מרטין עוזב את "הקבוצה המצליחה בעולם" (HTC), כפי שכונתה על ידי ה"טלגרף", אחרי שזו מצאה עצמה ללא נותן חסות ראשי. "זה כמו חבר טוב שמת", תיאר מרטין את תחושת העזיבה. "אך אני כבר מסתכל אל עבר העתיד". 


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



קישורים: אופנייםשוונג



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג