5 דברים שכדאי לדעת על שומן

שומן יכול להיות האויב הגדול ביותר של גוף האדם. השמנה כבר הוגדרה כאחת ממפגעי אוכלוסיית העולם. נורית רייכמן מביאה לנו חמשה דברים שכדאי לדעת עליו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שומן יכול להיות האויב הגדול ביותר של גוף האדם. השמנה כבר הוגדרה כאחת ממפגעי אוכלוסיית העולם. נורית רייכמן מביאה לנו חמשה דברים שכדאי לדעת עליו

מאת:נורית רייכמן


1. מספר תאי השומן של האדם נקבע כבר ברחם:
ישנן 3 תקופות מרכזיות בחיים בהן נקבע מספר תאי השומן בגוף :תקופת העוברות, גיל הינקות והילדות המוקדמת וכן בגיל ההתבגרות. יותר ויותר עדויות מדעיות עדכניות מלמדות כי לתנאים בהם גדל העובר ,תזונת האם בהריון והסביבה העוברית ישנה כנראה השפעה על ביטוי/ השתקה של גנים שונים ובין השאר ישנה כנראה השפעה גם על הרכב רקמות הגוף והמטבוליזם. במהלך השליש השלישי להריון ובהמשך בגיל הינקות והילדות וכאמור בגיל ההתבגרות ישנה הגדלה של מספר תאי השומן בגוף ומספרם מתקבע.תקופות אלו הינן קריטיות לגבי העתיד המשקלי של האדם הבוגר ובריאותו .במהלך החיים הבוגרים מה שמשתנה בעיקר הוא נפח התאים ולא מספרם ולכן לילד שמן יש סיכוי גבוה שיהפוך להיות מבוגר שמן .

2. תאי השומן בגוף לעולם אינם נעלמים! מספרם אינו קטן:
תאי שומן לעולם לא נעלמים, כל שמשתנה הוא נפחם וזו בהתאם למשוואה הקלורית. המשמעות היא שכאשר מתרחשת הרזייה כלומר:ההוצאה הקלורית גדולה מן ההכנסה הקלורית, מתרוקנים תאי השומן מתוכנם השומני.( יש לציין כי בתהליך הרזייה מתרחש גם פירוק שרירי ,לא רק שומן) כאשר ישנה עלייה חזרה במשקל תאי השומן מתמלאים מחדש (כמו בלון) – מספרם אינו משתנה, הוא נשמר! הדרך היחידה לצמצם את מספר תאי השומן הוא בהוצאתם החוצה על ידי הליך כירורגי לדוגמא ,שאיבת שומן.

3. שומן אינו נמצא רק במצבור התת עורי:
חשוב לדעת שהמחסן העיקרי של השומן בגוף הוא אכן תת עורי,אך שומן עוטף גם אברים פנימיים כגון: כבד, טחול, לבלב ועוד. כיום ניתן באמצעי הדמיה לראות את אותם מצבורי שומן העוטפים אברים פנימיים חיוניים .שומן זה בכמות גדולה יכול לפגוע בתפקוד התקין של האברים ולגרום לתחלואה.

4. שומן ירכי פחות מסוכן לעומת שומן בטני:
למבנה הגוף ישנה השפעת על תחלואת כלי דם ולב, סוכרת ועוד. הסיכון מוגבר דווקא לאלו בעלי מבנה גוף מטיפוס "תפוח", בו עיקר ריכוז השומן הוא בחלק העליון של הגוף וזאת לעומת מבנה גוף מטיפוס "אגס" בו עיקר השומן מרוכז בחלק התחתון של הגוף.השומן על הירך אינו פעיל שלילית מבחינה בריאותית וזאת ביחס לשומן המרוכז בבטן ובפלג הגוף העליון.

5. לא כל אדם בעל עודף משקל הוא בהכרח לא בריא:
כיום אנו עדים לתסמונת שנקראת "השמן הבריא"- אדם שמשקלו חורג מהנורמה על פי מדד ה BMI אך רקמת השומן שלו לא פעילה שלילית מבחינה מטבולית .למה הכוונה- שומן בטני עלול להפריש חומרים ורעלנים ובכך להפריע לתהליכים. מטבוליים המתרחשים בגוף ולפגוע בתקינותם. השומן העיקרי שפוגע בגוף ומביא לתחלואה הוא בעיקר השומן הבטני העמוק! כדי לקבל תמונה על פעילות השומן הבטני העמוק חשוב לברר את פרופיל השומנים בדם ובעיקר את מדד הכולסטרול הטוב (HDL) והטריגליצרידים(TG) הנותנים תמונה מהימנה לגבי מצב פעילות השומן הבטני.רמות תקינות/חריגות של מדדים אלו חשובות בהערכת הסיכון הבריאותי וזאת בנוסף לשאר המדדים הנבדקים בפרופיל השומנים בדם .

לסיכום
רקמת השומן הינה המאגר האנרגטי הגדול בגוף. גוף האדם מתוכנן אבולוציונית לאגור שומן. סביבת השפע ואורח החיים היושבני תורמים לאגירה ולהגדלה של נפח רקמה זו.
על מנת לשמור על בריאות תקינה יש להקפיד על אורח חיים בריא וזאת כבר מראשית החיים.
מניעת ההשמנה הראשונית יעילה משמעותית יותר מאשר טיפול בה.

תמונות:
צילום טיפ 1- Assira
צילום טיפ 2-CambridgeBayWeather
צילום טיפ 3- Boumphreyfr
צילום טיפ 4- Ed Yourdon
טיפ 5 – Artur Andrzej


 

נורית רייכמן – דיאטנית קלינית וספורט, ברשת הנשית לחיטוב והרזייה סטודיו C – סניף רחובות, חברה בעמותת "עתיד" עמותת הדיאטנים בישראל.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג