תקציב איגוד האופניים יקוצץ באופן קריטי בשנה הבאה

בהתאם למסקנותיה של וועדת בורוביץ’, תקציבו של איגוד האופניים יקוצץ ב-600,000 ש"ח החל משנה הבאה. הקיצוץ, מהווה פגיעה אנושה נוספת, בענף אשר במשך שנים סובל בין כה וכה מתקצוב ירוד והעדר מעמד בינלאומי. 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בהתאם למסקנותיה של וועדת בורוביץ', תקציבו של איגוד האופניים יקוצץ ב-600,000 ש"ח החל משנה הבאה. הקיצוץ, מהווה פגיעה אנושה נוספת, בענף אשר במשך שנים סובל בין כה וכה מתקצוב ירוד והעדר מעמד בינלאומי. 

מאת:אילן גולדמן


אחרי קיצוץ בתקציבו של איגוד האתלטיקה, הגיע גם תורו של איגוד האופניים. הקיצוץ בסכום של כ-600,000 שקלים, הוא תוצאת מסקנותיה של וועדת בורוביץ', אשר הוקמה בכדי להסדיר את נושא חלוקת הכספים, מטעם המועצה להסדר ההימורים. הוועדה, אשר בראשה עמדו איזי בורוביץ', הג'ודאית יעל ארד, נציג איגוד השייט מיכאל איילון ואתלט העבר רפי יער, קבעה קריטריונים נוקשים אשר יישומם "יפגע אנושות בתקציב איגוד האופניים, "ובנסיבות מסויימות אף עלול להביא את האיגוד למצב בו יאלץ להפסיק את פעילותו", כפי שנמסר מהאיגוד.

 
על פי מכתב אשר הוציא איגוד האופניים, "הקיצוץ מהווה – 20% מסך כל התקציב השנתי וכ-60% מסך תקציב הטוטו לאיגוד האופניים". הגזרה כאמור תכנס לתוקפה החל משנת 2012. הקיצוץ בא בשעה קשה לענף האופניים, לאחר שנה בה בוטלו מספר מרוצי כביש, עקב דרישות פיננסיות "מוגזמות" של משטרת ישראל. 
 
בהקשר זה חשוב לציין: איגוד האופניים אינו הנפגע העיקרי מדו"ח בורוביץ'. מפסידים נוספים ממסקנותיו הם גם ענף הכדור-רגל, שיספוג קיצוץ משמעותי בתקציבו, הטניס, טניס השולחן והיאבקות. התאחדות הכדור-רגל תספוג קיצוץ של 5 מיליון שקלים בתקציבה (ממועצת ההימורים) אשר עומד על 19.5 מיליון שקל לשנה. 
 

יעל ארד- הייתה חברה בוועדת בורוביץ'
צילום: חגי אדלר
 
הקיצוצים נובעים מכך, שהמודל על פיו עבדה וועדת בורוביץ', הסתמך בעיקרו על הישגיות ופופלאריות. לכן, ענפים בהם יקבעו הישגים משמעותיים, או מנגד יהנו מפופולריות גוברת, יוכלו להגדיל את תקצובם בחזרה. איגוד השייט לדוגמא, כבר הצליח לרשום לעצמו עלייה משמעותית בתקציב, כיוון שספורטאיו זכו להישגים בזירה הבינלאומית. איגודים נוספים שתקציבם עלה: הגו'דו והשחייה, אשר גם הם זכו להישגים בזירה העולמית.
 
איגוד האופניים יתקשה לשנות את רוע הגזרה בהתאם למסקנות בורוביץ': כיום קווי הזינוק במרוצים ריקים מאדם, והפופולריות שהענף התחרותי נהנה ממנה בתחילת שנות ה-2000, נמצאת בסטגנציה כל שהיא. וזה קורה במקביל לפריחה חסרת תקדים, בפלח "הלא תחרותי" של הענף. גם הרוכבים הבינלאומיים של ישראל, אינם מביאים עדיין את ההישגים אשר נדרשים כדי למשוך את הספורט "מהקרשים", ומלבד הבלחות בודדות בענף השטח, דבר אינו זז כבר שנים. 
 
אך לא רק בשורות מרות עולות מאותו דו"ח של בורוביץ'. נתון נוסף העולה לאחר עיון במסקנות, מצביע: "פעילות ספורט בגילאי נוער, תעמוד במרכז הבמה, כבסיס הכרחי ומהותי להצלחת הספורט הישראלי, במישור המקומי והבינלאומי", כפי שנטען בדו"ח. לכן אגודות בוגרים אשר בהם אין קבוצות נוער לא יזכו לתקצוב- כחלק ממסקנות הוועדה. מצד שני, אגודה ובה קבוצת נוער ללא קבוצת בוגרים, כן תזכה לתקצוב. מהלך זה מהווה "אור בקצה מנהרה ארוכה מאוד", ואולי בעוד שנים ניתן יהיה לבחון את יעילותו. אך בינתיים יש לזכור: צעד שכזה הוא בעל אפקטיביות חלקית, כל עוד נושא הספורטאים "הפעילים והמצטיינים" בצה"ל לא יוסדר במלואו, כך שיאפשר לאלו מעבר רציף וחלק מקטגורית הנוער אל הבוגרים.
 

רוכבי האופניים – יאלצו לסבול קיצוצים
צילום: אילן גולדמן
 
הפריפריה ובעלי הצרכים המיוחדים יזכו גם הם לחיזוק משמעותי בתקצוב בעקבות הדו"ח, יחד עם עלייה תקציבית בספורט הנשי. חברי הוועדה מקווים להכפיל את החלוקה לאוכלוסיות אלו. 
 
תגובת משרד החינוך: פנייה אל מאיר ברדוגו, יועץ התקשורת של שרת הספורט לימור לבנת, בנושא תקצוב איגוד האופניים העלתה חרס. דוברת המשרד אור דורון מסרה: "אנחנו ביום עמוס בכנסת" וסירבה להתייחס לנושא. תשובה מנומקת טרם התקבלה.
 
תגובת איגוד האופניים: "אמות המידה והקריטריונים של וועדת בורוביץ' נקבעו ללא התייעצות עם איגוד האופניים. למיטב ידיעתנו גם איגודים אחרים לא זומנו מטעם הוועדה. ניסינו לשנות את אמות המידה שנקבעו על ידם, כיוון שאלו אינן ריאליות לענף האופניים. נושא ההישגיות בענף דורש זמן, וללא התקצוב המתאים זה יהיה קשה עד בלתי אפשרי".  
 

 

 


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

 

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש
 

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג