תמרת – הגליל התחתון והעמקים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט



תמרת


"תימרת" הוא טיול מעגלי בשוליים המערביים של הרי נצרת. מבית הקברות של נהלל, שליד תימרת, יוצאים מזרחה, בין החורש לבין הכביש שבין צומת נהלל למגדל העמק. ממעלול מטפסים על השלוחה מזרחה עד סמוך לכפר החורש, גולשים צפונה לנחל המחנות של תנועות הנוער ובו מטפסים מזרחה. אחרי באר חורש פונים צפונה ומטפסים לאוכף שבין הר בהרן להר צמרת וממנו מדוושים מערבה עד תימרת. נכנסים לישוב ומרחוב הדס, שבשכונה הצפונית, גולשים בסינגל נוח, בואדי יפהפה, איתו מגיעים עד סמוך לכביש שבין צומת נהלל לזרזיר. מטפסים לדרום-מזרח, אל נקודת המוצא בבית הקברות של נהלל לרגלי תל שימרון ושם משלימים כ- 18 ק"מ של טיול מהיותר מרהיבים. הטיול אינו ארוך אך יש בו חלקים בהחלט קשים ובהם העליות לכפר החורש ולהר בהרן וחלקים טכניים ובהם ירידה תלולה ותחוחה מהאוכף, שלפני כפר החורש אל נחל המחנות של תנועות הנוער.

שבחים ותודות
א. שלי
והוא שאלתיאל בן-ישי, הפקח האזורי של הקרן הקיימת, על הסדר והנקיון בשטח אחריותו. כשאתה מדווש בשטח, הנקיון ממש קופץ לעיניך ואתה חש שיש פה מי שמסדיר את הרעייה לטובת היער ומפקח על ההתנחלות והבניה לטובת הציבור.
ב. לימוזין
והיא חברת לימוזין, ולה, ליד תימרת, חוות בקר, שעוברת בה דרך ציבורית. כדי למנוע מהמטייל את הפחד מהכלבים שבחווה ואת הצורך לפתוח שערים ולסגרם התקינו אנשי לימוזין שביל עוקף חווה, לטובת כולם.

אזור:    מערב הרי נצרת
נקודת מוצא:    בית הקברות של נהלל, ליד תימרת
מפות סימון שבילים :
הגליל התחתון והעמקים + הכרמל
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    18 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    300 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קשה

איך מגיעים?

נוסעים לכביש מס’ 75, לקטע שבין צומת נהלל למגדל העמק. פונים צפונה לכביש הגישה לישוב תימרת, אחרי כחצי ק"מ מסעף. פונים שמאלה (צפון מערב) לסעיף המוביל לבית הקברות של נהלל. חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה וליד הפינה המערבית של גדר בית הקברות, לרגלי תל שימרון מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 17042342, רום 160 מ’ מעפה"י יוצאים דרומה, במורד, לאורך גדר בית הקברות. בפינת הגדר הדרך מתעקלת לדרום-מזרח ועוברת בשמורת השיטה המלבינה.
בק"מ 0.5 כביש הגישה לתימרת. פונים עליו שמאלה בעליה.
בק"מ 0.6 מסעף דרך עפר. פונים אליה ימינה (מזרח), כיוון בו נדבק כ- 2 ק"מ, כשמשמאל חורש ומימין נראית התנועה על כביש מס’ 75.
בק"מ 1.4 מסעף ליד תחנת שדות ומתקן שאיבה. עוקפים משמאל וממשיכים מזרחה.
בק"מ 1.9 מסעף ליד "גבעת ראשונים", אתר העליה לקרקע של מושב נהלל בשנת 1921. ממשיכים מזרחה כשמשמאל גדר בקר.

   
2.7 KM 
  
  
 

בנ.צ. 17232335, רום 190 מ’ מעפה"י כביש בנחל מחנות תנועות הנוער. פונים עליו שמאלה.
בק"מ 2.9 לפני מתקן שאיבה מסתעפת דרך עפר. פונים אליה ימינה (דרום-מזרח) ומתחילים לטפס. הדרך מתקרבת לכביש מס’ 75 ואז מתעקלת לצפון מזרח.
בק"מ 3.3 מסעף. ממשיכים בשמאלית, בעליה צפונה.
בק"מ 3.5 משמאל לדרך בית קברות ערבי. בסוף האביב פורח פה אירוס ארם נהריים. הדרך מובילה בעליה עד גדר הנשמרת ע"י כלבים. הדרך מתעקלת ימינה וממשיכה ליד הגדר, בעליה לא קלה. לאורך הגדר מתמידים כקילומטר וחצי.



אירוס ארם נהריים בבית הקברות של מעלול. צילם: אסף קצין מרוכבי פלסטרו

בק"מ 4.0 ברום 260 מ’ כנסיות ישנות בחורבות הכפר מעלול. מבקרים וכשמסיימים ממשיכים בעליה לאורך הגדר. נ.צ. 17292337



כנסיה עתיקה במעלול

   
5.0 KM 
  
 
 
 

בנ.צ. 17342339, רום 310 מ’ מעפה"י מסעף אחרי מעבר בקר. פונים ימינה (מזרח), בעליה ומתרחקים מהגדר. בסוף העליה התלולה הדרך מתעקלת שמאלה ומקיפה את הפסגה מצפון.
בק"מ 5.7 מסעף. ממשיכים בימנית מזרחה, על גב הרכס.



ברכס כפר החורש, למטה נחל מחנות תנועות הנוער

   
6.4 KM 
  
  
 

בנ.צ. 17452338, רום 380 מ’ מעפה"י צומת דרכים על אוכף גדול מזרחית לנ.ג. 400.
בכוונתנו להגיע אל תחתית נחל מחנות תנועות הנוער, שמצפון לנו. לפנים נראית נ.ג. 415 (שלרגליה בית אבן ומתוכו נדמה שצומח אורן). ואליה, על גב האוכף, מובילות 2 דרכים. בוחרים בשמאלית, הנמצאת משמאל לגדר בקר, ומדוושים עליה.
בק"מ 6.6 מסעף. פונים שמאלה (צפון) במורד לעבר הואדי. עד מהרה עוברים ליד ביתנים נטושים שאחריהם הדרך מתעקלת לצפון-מערב ויורדת בערוץ רדוד שראשו לרגלי נ.ג. 415. המורד תלול ותחוח והרכיבה דורשת יכולת טכנית.

   
7.6 KM 
   
 
 
 
 

בנ.צ. 17432343, רום 280 מ’ מעפה"י דרך מסומש"ת אדום בתחתית נחל מחנות תנועות הנוער. פונים עליה ימינה (מזרח) בעליה.
בק"מ 7.9 מסעף. ממשיכים בימנית שבנחל ומפה הדרך מסומש"ת ירוק.
בק"מ 9.0 עוברים ליד באר חורש, שלידה דקל גבוה ואחריה מטפסים בשדרת ברושים.
בק"מ 9.4 מסעף ליד עמוד חשמל גדול. עוזבים את דרך הנחל ופונים שמאלה (צפון) בעליה תלולה לעבר הר בהרן. חלקה העליון של העליה מסומ"ש שחור.



באר חורש בנחל מחנות תנועות הנוער

   
9.9 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 17572350, רום 410 מ’ מעפה"י דרך מסומש"ת אדום באוכף שבין הר בהרן להר צמרת ולאורכה עמודי חשמל. פונים עליה שמאלה (מערב). מהדרך תצפית לחלקו העליון של נחל ציפורי, לבקעת נטופה ולרכס הרי יטבת. בסמו"ש האדום נדבק כ- 2 ק"מ.

  
10.8 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 17482349, רום 340 מ’ מעפה"י כביש ליד בתי השכונה העליונה (דרומית) של הכפר עילוט. מעט אחרי תחילתו פונים שמאלה במורד דרך עפר מסומש"ת אדום (הסמו"ש על זויתן משמאל לכביש). הדרך נמצאת למעשה בערוץ של ואדי רדוד והיא תלולה ותחוחה.
בק"מ 11.0 הצטלבות דרכים. פונים ימינה, עוברים מעבר בקר וממשיכים בדרך מסומש"ת אדום, טובה יחסית, השומרת על קו גובה וממנה נשקפים נופי יער כפר החורש ונחל מחנות תנועות הנוער.
בק"מ 12.0 עוברים ליד מגרש כדורסל במרכז מחנות תנועות הנוער וממשיכים מערבה.




   
12.1 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 17412346, רום 330 מ’ מעפה"י מסעף ליד אנטנה במרכז מחנות תנועות הנוער. ממשיכים ישר בימנית (מערב), על גב הרכס ומפה היא מסומש"ת כחול. בסמו"ש הכחול נדבק עד תימרת, כ- 3 ק"מ.
בק"מ 12.5 מסעף. פונים לשמאלית, דרך טרשית מסומש"ת כחול על גב הרכס ולא לימנית שדווקא היא יותר מפתה לפנות אליה.
בק"מ 14.0 הדרך נכנסת לחוות בקר של חברת לימוזין. לפני השער תחילתו של שביל מסודר העוקף את החווה.
בק"מ 14.3 הדרך המגיעה מהחווה. פונים עליה ימינה, בהמשך הסמו"ש הכחול.
בק"מ 14.6 חולפים לרגלי בריכת מים.

   
14.9 KM 
   
   
 

בנ.צ. 17182341, רום 270 מ’ מעפה"י שער אחורי של תימרת. נכנסים ומדוושים ברח’ סירה.
    לרחוב קידה
    לרחוב מורן
    לרחוב יערה
    לרחוב הדס

   
15.6 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 17172345, רום 260 מ’ מעפה"י במקום הנמוך ביותר של רח’ הדס. משמאל שער אפור. עוברים לידו ומדוושים לצפון מערב בסינגל נוח, במורד ואדי יפהפה.



חצים אדומים מסמנים את הסינגל

   
17.1 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 17062351 מ’ מעפה"י מסעף במפגש ואדיות רדודים. (מעט אחרי המסעף נראית גרוטאה של רכב). פונים פניה חדה שמאלה (דרום-מזרח) במעלה ואדי.
בק"מ 17.4 הדרך מסתיימת. פונים ימינה (דרום-מערב) ומטפסים בסינגל וחוצים את השלוחה. חצים אדומים על הסלעים מסמנים את הסינגל.
בק"מ 17.9 בצידה המערבי של השלוחה שוב ואדי ובו דרך המגיעה מימין. חוצים אותה במטרה לחצות את השלוחה הבאה. עכשיו כבר רואים את תל שימרון מתנשא מעל השלוחה, מכוונים עצמנו אליו.

   
18.2 KM 
סיום    

מעלול
כפר ערבי-נוצרי שננטש במלחמת השחרור. השם מעלול משמר את השם של הישוב המקראי – נהלל.

שימרון
כשאבותינו אמרו "עמק" הם התכוונו לאסם התבואה, לעמק בהא הידיעה – עמק יזרעאל. מתוך עשרה
קבין תודעה לאומית שירדו על ערי העמק תשעה קבין נטלה מגידו. יזרעאל נתנה את שמה לעמק, תענך נתנה את שמה לחבל ושימרון נותרה בתודעה הלאומית כמקום בית העלמין של נהלל. אבל לא תמיד זה היה כך, בתקופת ההתנחלות שימרון היתה עיר כנענית חשובה. כשיבין מלך חצור רוצה לבלום (מלחמת מי מרום) את התקדמותם של יהושע בראש בני ישראל, הוא מזעיק עזרה. עזרה מזעיקים מהחזקים, לא מהנמושות. מערי עמק יזרעאל מזעיק יבין את מלך שימרון.
לאחר שהשלים יהושע את כיבושיו הוא מתפאר ומונה את מלכי הכנעני שניצח ובהם מלך שימרון. ברור שאם שימרון לא היתה עיר חשובה לא היתה סיבה להתפאר בנצחון עליה, הנחה המחוזקת בתעודות מצריות קדומות, בינהן כתב המארות (המבטא חשש מאויב) בהן נזכרת שימרון.
שימרון, שחלשה על המעבר בין עמק יזרעאל המערבי לעמק בית נטופה וששטחה היה גדול מזה של מגידו היתה, קרוב לודאי, העיר הכנענית החשובה ביות בעמק יזרעאל.
שימרון נמסרה לשבט זבולון וכנראה משלב זה ואילך היא יורדת מגדולתה. בתקופת המשנה והתלמוד יש במקום עיירה בשם סמונייה ובתקופה העותומאנית כפר ערבי בשם זה.


הגדל מפה

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג