תזונה נטולת גלוטן – המפתח לירידה במשקל?

טרנד חדש, מייחס לתזונה נטולת גלוטן סגולות של ירידה במשקל. האם נמצאה שיטת הפלא להרזיה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

טרנד חדש, מייחס לתזונה נטולת גלוטן סגולות של ירידה במשקל. האם נמצאה שיטת הפלא להרזיה?

מאת:יעל היינמן – ברמן

כתבה על תזונה בטור דה פראנס- כאן


סלבריטאים ובקשות של עורך האתר

כדיאטנית, למדתי לפני המון המון שנים שתזונה ללא גלוטן מיועדת לאוכלוסייה המתמודדת עם צליאק. לאחרונה ולהפתעתי, גיליתי שיש טרנד חדש, בעיקר בארה"ב, בקרב סלבריטאים ובכלל, המשייך סגולות של ירידה במשקל לחיים על פי כללי התזונה נטולת הגלוטן. אותה שאלה עלתה גם מטעם עורך האתר שוונג, שהתעניין בנושא בחום, ורצה לדעת אם כעת נגזר עליו להפסיק ולהכין את ארוחות הפסטה האהובות עליו ועל משפחתו. כך שהתגייסתי לעניין והחלטתי לחקור את התעלומה.

לפני הכל, מה זה צליאק ומהו גלוטן?
צליאק זו מחלה הנובעת מרגישות לחלבון בשם גליאדין (Gliadin), המרכיב את הגלוטן המצוי בדגנים מסויימים: חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הגלוטן אחראי על האלסטיות של עיסת הבצק ולכך שהשמרים יכולים בתסיסתם להתפיח את העיסה. מדובר במחלה אוטואימונית, כלומר – תאי מערכת החיסון מזהים בטעות את הגליאדין שנספג במעי הדק, כגוף זר ותוקפים כתוצאה מכך את תאי המעי וגורמים בכך להפרעה בספיגת המזון. המחלה מאופיינת בסימנים רבים, שיכולים להיות משויכים גם למחלות אחרות ולכן, כנראה שמסתובבים בקרבנו חולי צליאק רבים, שטרם אובחנו. שכיחות המחלה היא כ-1%-2% מכלל האוכלוסייה.

הסימנים הנפוצים הם: הפרעות גדילה, משקל נמוך, נפיחות בבטן עם כאבים, אנמיה, חיוורון, שלשול, עייפות כרונית ועוד. 


שלום לפסטה? לא כל כך מהר (צילום: Thinkstock)

הטיפול היחיד המבטל את כל הסימנים (אך אינו מרפא את הצליאק) הוא הימנעות קפדנית מאכילת מזונות המכילים גלוטן והדגש הוא על המילה קפדנית!!! די בכמויות זעירות של גלוטן (מעל 20 חלקים למיליון) ליצירת הנזק הבריאותי. תוויות המזון בארץ מחויבויות לציין האם המזון מכיל גלוטן או לא. בשלב זה ייתכן והמשימה אינה נשמעת לכם מאד מסובכת,סך הכול צריך להימנע  מחיטה, שעורה, שיפון ושבולת שועל. אך אם תבדקו בסופר, כמעט כל מוצר מתבלינים, דגני בוקר, אבקות מרק, ממתקים, מאפים, לחמים, שניצלים מוכנים ועוד מכילים חיטה או קמח חיטה או  מיוצרים בקווי ייצור שאינם מספיק נקיים מזיהום של גלוטן, כדי שהמזון ייחשב לנטול גלוטן.

הטענות בעד תזונה נטולת גלוטן
לאחרונה, מיילי סיירוס, השחקנית וזמרת הפופ האמריקאית, ירדה משמעותית במשקל והחלו שמועות כי פיתחה הפרעות אכילה. באפריל 2012, מיילי צפצפה בטוויטר שלה ודיווחה שירידתה במשקל אינה נובעת מאנורקסיה אלא מאכילת תזונה נטולת גלוטן ולקטוז עקב אלרגיה. יחד עם זאת, המליצה ל-5.4 מיליון העוקבים שלה בטוויטר לנסות שבוע ללא גלוטן מפני שזה משפר את מצב העור, הבריאות הפיזית והמנטלית. ואכן המצדדים בתזונה נטולת גלוטן לירידה במשקל טוענים שהיא גורמת לשיפור בשינה, עלייה באנרגיה, ירידה בהיקפים, ירידה גדולה יותר במשקל, עור נקי יותר ושיפור של מצבים רפואיים כמו אוטיזם, דלקת מפרקים, תסמונת המעי הרגיז, הפרעות עצביות, סכרת ועוד. 

בקיצור, נמצאה נוסחת הקסם האולטימטיבית לרוב התחלואים על פני כדור הארץ, ואם למיילי סיירוס זה עוזר, אז ברור שכדאי לכולנו! 

הנה אני בסופר חוגגת על מדפי המוצרים נטולי הגלוטן…
סליחה על הציניות וניפוץ האשליה שהנה יש פתרון לבעיית המשקל של העולם. נכון להיום, אין שום הוכחה מדעית לכך שתזונה נטולת גלוטן יכולה לסייע לירידה במשקל. לגבי שאר התחלואים שמניתי למעלה המחקרים הינם מועטים והמסקנות אינן חד משמעיות.

אם כך, מהו מקור ההצלחה של מיילי סיירוס וחבריה? ייתכן והוויתור על אכילת פחמימות כמו פיצה, לחם, פסטה, מאפים ועוד ועוד, הם אלו שבעצם גורמים לירידה במשקל. וכאשר אנו יורדים במשקל, רובנו מרגישים יפים יותר, אנרגטיים יותר ובכלל יותר. מנגד, אם נלך לסופר ונחליף את הלחם חיטה מלאה (כמובן שמלא ולא לבן או שחור) בלחם נטול גלוטן, את העוגיות מקמח שיפון מלא (כמובן שמלא, אף אחד לא אוכל כאן ואפלים מקמח לבן, חס וחלילה, חמסה חמסה !) בעוגיות נטולות גלוטן, לא נשיג ירידה במשקל, מפני שמוצרי המזון נטולי הגלוטן אינם מופחתי שומן וקלוריות ולפעמים אפילו עשירים יותר. כמו כן, נקודה חשובה, המוצרים ללא גלוטן יקרים יותר בצורה משמעותית, אז אולי כשאני חושבת על זה , זו הסיבה לירידה במשקל, אם יקר לי, אני אקנה פחות ואז אוכל פחות! אני חושבת שמצאתי טיעון בעד העלאת מחירי המזון.

לסיכום: מי שיש לו צליאק או בעיות מעיים אחרות כדאי שיהיה במעקב אצל דיאטנית ויקבל הדרכה לתזונה נטולת גלוטן מאוזנת . מי שרוצה לרדת במשקל, יכול לבחור במגוון דרכים, אך חבל על הכסף והטרחה בלאמץ אורח חיים קשה כמו חיים ללא גלוטן אם לא חייבים, במיוחד כשאין לכך שום הצדקה. עדיין לא נמצאה נוסחת קסם שונה מלאכול במידה ולבצע פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע באופן קבוע.
מאחלת לכולנו בחירות טובות!
27.8.2012

יעל היינמן-ברמן
דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות (M.A) .
ליווי משפחות במסגרת קבוצתית או פרטנית לאורח חיים בריא.
מנחת קבוצות לירידה במשקל , לגמילה מעישון.
מרצה במגוון נושאים מתחום התזונה לקהל הרחב ולקהל מקצועי( רופאים, אחיות )
אשמח לשאלות ותגובות.
אתר האינטרנט שלי: yaelheinemann.co.il – עדיין בהקמה, בקרוב יוולד! 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג