שרון- השרון ומערב השומרון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט



מעניין איזה מחשבות עוברות לכם בראש לנוכח שם המסלול – "שרון". האמת היא – הקשר הוא מקרי. זמן רב אני מתכנן מסלול טיול בשרון. בחורף 2005 ניצלתי הזמנה פתוחה והצטרפתי לטיול של סייקלניקס (Cyclenix) מרעננה והסביבה. בחבורה, אותה מארגן ג’ון כהן, נשים וגברים, אקדמאים, בעלי מקצועות חופשיים, אנשי עסקים וגימלאים, ישראלים ועולים מתפוצות שונות ומשונות הרוכבים לשם הנאה. הטיול עם סייקלניקס, באותו יום, נתן לי הגדרה מאד מדוייקת מהי רכיבה לשם הנאה.
בבוקר אותו יום, כשעזבנו את תחנת "חדרה מערב" קרעי עננים היו תלויים מעל הראש והאוויר היה צונן ממש כמו שצריך לטיול אופניים. אבל כשחצינו את הדיונה שליד "בריכת יער" הכל השתנה ועד מהרה נאלצנו לחפש מחסה מפני הסערה ומצאנו במעבר תחת כביש מס’ 4. היה זה מחסה משובח מפני זרזיפי הגשם, אבל נעלי הרכיבה המשובחות שלנו היו שקועות בשלולית העמוקה כאוניות שטבעו. ניצלנו חולשה מסויימת של הגשם והמשכנו. ההמתנה והרכיבה האיטית שיבשו את לוח הזמנים שלנו. בשעה 09:50 הגענו לנחל אלכסנדר ושם העיר מישהו שלפי תוכנית הטיול הגיע זמן ההפסקה. איש לא התווכח. משכנו ל"שרונית" ורצינו להכנס לקפה, אבל הוא כבר היה דחוס מאנשים שחיפשו מסתור. זה לא עשה רושם על הסייקלניקס. הם פתחו שולחנות בחוץ, תחת שולי הגג, שלא כיסו כלום ושתו קפה. ההפסקה קצת התארכה כי קצב השתיה לא הדביק את קצב התמלאות הספלים מהגשם. בשלב הזה אני כבר הייתי סייקלניק אמיתי ואפילו לא אמרתי מילה על הזרם שירד מהגג, נכנס לי ישר לצווארון והחליק לכל אורך הגב וגם לעמק שתחתיו.
מהחלק השני של הטיול, זה שלאחר הפסקת הקפה, אני זוכר בעיקר את הגב של מי שרכב (או רכבה) לפני. לאורך נחל אלכסנדר היה קשה להבחין בין השלוליות לבין הנחל אבל הרכיבה בחולות מכמורת היתה דווקא די נוחה כולל הטיפוס לתל גדור שמהתצפית שלו הצלחנו לראות פיסת ים. כשיצאנו מהשטח, הגשם ריחם עלינו ופסק.
שעתיים מאוחר יותר, כשהגעתי הביתה, הציעה אראלה לתלות אותי לייבוש על חבל הכביסה.



הסערה בחורף שעבר – : צילם ג’ון כהן

אף על פי כן אני חושב שהזמן הנכון לטייל במסלול "שרון" הוא בחורף ובאביב המוקדם ותודה לכם סייקלניקס יקרים על הטיול הנפלא ההוא.
אחרי אותו טיול עוד היו חסרים לי מספר חיבורים להשלמת המסלול. אלו הושלמו רק לאחרונה ולכן הטיול מתפרסם עכשיו ולא משום סיבה אחרת. ובכל זאת, זו בהחלט הזדמנות לאחל לשרון ראש ממשלתנו החלמה מלאה.

שרון

"שרון" הוא טיול מעגלי בארבעה רכיבים, כל כך שונים זה מזה, של השרון – יער חדרה, הדיונות, נחל אלכסנדר ומצוק הכורכר שמדרום למכמורת. מתחנת הרכבת של חדרה יוצאים דרומה בשביל ישראל, עוברים ביער האקליפטוסים ובדיונה שמדרום לו עד אזור התעשייה עמק חפר, ממנו ממשיכים עד נחל אלכסנדר. פונים מערבה לאורכו, עוברים תחת כביש החוף, פונים דרומה, עוברים ליד מכמורת ואחריה מטפסים בסינגל על מצוק החוף לתל גדור. לאחר תצפית ממשיכים דרומה לעבר גבעת אולגה, עוברים בגשר מעל כביש החוף וממשיכים בזהירות בכביש המוביל אל תחנת הרכבת, שם משלימים כ- 26 ק"מ של טיול חורף חווייתי.
חלק מהדרכים חוליות, מומלץ להיכנס למסלול ימים אחדים לאחר גשם ולרכב עם כסוי נעליים כי בדרכי הכורכר השלוליות רבות.

אזור:    השרון
נקודת מוצא:    תחנת הרכבת של חדרה
מפות סימון שבילים :
השרון ומערב השומרון (מס’ 7)
עונה מומלצת :    אחרי היורה ולא הרבה אחרי המלקוש
אורך מסלול :    26 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    לא משמעותי
רמת קושי:    קל

איך מגיעים?

? נוסעים לתחנת "רכבת מערב" בחדרה, דרך הכביש המחבר את כביש החוף (מס’ 2) עם כביש מס’ 4 (כביש החוף הישן). חונים במגרש החניה של התחנה, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה ויוצאים לדרך. מזרחית למגרש החניה, לא רחוק מהכניסה אליו, גשר החוצה תעלת ניקוז ולידו שלט כחול, גדול : "ביער" גן אירועים. על הגשר מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
 
 
 
 

מנקודת המוצא בנ.צ. 14072047, רום 20 מ’ מעל פני הים יוצאים מזרחה, חוצים את הגשר ומדוושים בדרך סלולה המובילה לגן האירועים. הדרך מסומש"ת כשביל ישראל, סמו"ש אליו נצמד לאורך כ- 5 ק"מ. עד מהרה הדרך מתעקלת דרומה ומקיפה חורשת אקליפטוסים, הלא הוא "יער חדרה", שניטע לפני 110 שנים, כחלק מהמאמץ לייבש את הביצה. בחורף דרך הכורכר מוצפת בשלוליות רבות.
בק"מ 2.0 מסעף ליד פרדס. פונים ימינה וממשיכים בפאתי היער, על פי סמו"ש שביל ישראל.



הסייקלניקס ביער חדרה

   
2.6 KM 
  
 
 
 
 

בנ.צ. 13982026, צומת דרכים. פונים שמאלה לדרום-מזרח, לדרך חולית, מסומש"ת כשביל ישראל במעלה גבעה ועליה אלונים מפוארים, שרידי יער קדום, שבעבר כיסה כנראה את כל השרון. בראש הגבעה מציצים גגות של חממות. אליהם פנינו. עוברים משמאל לחממות וגולשים מזרחה, במורד הגבעה.
בק"מ 3.4 מסעף בתחתית המדרון, בפינת "בריכת יער". פונים ימינה (דרום). שימו לב, יש פה שתי דרכים סמוכות. הראשונה דרך חולית בהירה, לא פונים אליה. השניה, בצבע חום מלוכלך, מסומש"ת כשביל ישראל וממש נוגעת בסוללה נמוכה התוחמת את "בריכת יער". פונים ימינה ומדוושים בין הסוללה משמאל לבין גדר של שטח מרעה מימין. "בריכת יער" היא שארית מביצות חדרה. זו שמורת טבע ובכל מקרה בעיקר בחורף, ממש לא מומלץ לנסות לדווש בשטח הבריכה.

   
3.8 KM 
  
 
 
 

בנ.צ. 14032019, מסעף ליד פינת גדר. פונים ימינה (מערב) לדרך חולית, סמוכה לגדר, על פי סמו"ש שביל ישראל.
מהמסעף, בדרום נראים מבני אזור התעשייה עמק חפר. לשם פנינו, אבל לא לפני סבוב קטן של כקילומטר וחצי בדיונה הנהדרת עליה אנו נמצאים, בדרכי חול שלעתים מחייבות הליכה רגלית.
בק"מ 4.0 מסעף. ממשיכים ישר מערבה על פי סמו"ש שביל ישראל. עוד כ- 50 מ’ הדרך מתרחקת מהגדר. טיפוס קצר ואחריו גלישה.
בק"מ 4.3 צומת דרכים בלב עמק קטן מוצף בדרכים שפילסו רכבי 4 x 4 וטרקטורונים. פה נפרדים מסמו"ש שביל ישראל. פונים שמאלה (דרום) לדרך שלאחר טיפוס קצר חוצה את רכס החולית במחפורת (ר’ צילום).
בק"מ 4.5 מראש החולית שוב נראים מבני אזור התעשייה. הדרך גולשת מהחולית דרומה ואז מתעקלת שמאלה (לדרום-מזרח) לעבר אזור התעשייה שבו בולט מבנה בצבע חום-בורדו.
בק"מ 5.1 מגיעים למבנה בפינה הצפון-מערבית של אזור התעשייה. פונים ימינה (דרום) בדרך שלפני המבנה, ואחריו ממשיכים דרומה ברחובות הקיצוניים (מערביים) של אזור התעשייה: ברחוב "הבציר" ואחריו ברחוב "המסיק".
בק"מ 5.6 מול השער של מפעל Polo Star מסתעפת דרך כורכר. פונים אליה ימינה (מערב) ומיד היא מתעקלת שמאלה במקביל לרחוב המסיק. עד מהרה עוברים בין שיחים והדרך מתעקלת ימינה (מערב) ליד שטחי דשא.



פונים שמאלה לדרך החוצה את רכס הדיונה במחפורת

   
6.2 KM 
  
  
 

בנ.צ. 13992007, מסעף. פונים שמאלה (דרום) בדרך מרכזית של משתלת דשא. הדרך סלולה ועליה נתמיד עד סמוך לצומת חפר.
בק"מ 6.6 חולפים ליד חממות ואחריהן הדרך מתעקלת לדרום-מזרח ועוברת בין פרדסים ומטעים.
בק"מ 9.2 מסעף לפני מתחם מגודר ובו ביתנים. פונים שמאלה ואחרי כ- 100 מ’ ימינה, בדרך העוקפת את המתחם.
בק"מ 9.9 הצטלבות דרכים בצדו השני של המתחם. פונים שמאלה (מזרח) עוברים בשער נמוך מצינורות ברזל, אל דרך סלולה.
בק"מ 10.2 מסעף. פונים ימינה (דרום).

   
10.3 KM 
  
  
 

בנ.צ. 14141978, הצטלבות. חוצים את הכביש המוביל מצומת חפר לכפר ויתקין. בצדו השני של הכביש גן אירועים "הפרדס". ממשיכים דרומה בדרך עפר, לרגלי תל חפר, שעליו בית עלמין.
בק"מ 10.8 מסעף לפני כביש צדדי המוביל למעברות. פונים ימינה (דרום) סמוך לכביש.
בק"מ 11.1 הצטלבות. פונים ימינה בדרך סלולה ורחבה המובילה לעבר ביתן עץ.
בק"מ 11.3 ליד נחל אלכסנדר, תחילתו של שביל בטון ולידו דרך סלולה, מסומש"ת אדום. מדוושים מערבה לאורך הנחל. עד מהרה הדרך הסלולה הופכת כביש אספלט. בסמו"ש האדום נדבק לאורך כ- ק"מ, למעשה עד לכביש החוף.
רבים המטיילים לאורך הנחל, ברגל או באופניים התחשבו באחרים.



על גדת נחל אלכסנדר

   
14.3 KM 
  
  
 
 

בנ.צ. 14001993, הצטלבות ליד "גשר הצבים". חוצים את הכביש המוביל לגשר וממשיכים ישר (מערבה), ליד שדרת ברושים, בדרך סלולה מסומש"ת אדום.
בק"מ 14.6 גן אירועים. הדרך המסומש"ת אדום עוברת למעשה בתוכו. אחרי הגן עוברים תחת גשר הרכבת וממשיכים בדרך סלולה מסומש"ת אדום, שמימינה גדר.
בק"מ 15.0 מסעף אחרי מחסום. פונים שמאלה לדרך עפר בין הנחל לבין חורש אקליפטוסים ובו חניוני נופש.
בק"מ 16.0 גבעה ועליה חורבת סמרה. בהחלט מומלץ לטפס לתצפית ולאחר מכן לגלוש בצידה השני
של הגבעה, שוב להתחבר לדרך המסומש"ת אדום ולהמשיך בכיוון כללי מערבה.

  
17.2 KM 
   
   
 

בנ.צ. 13802000, הצטלבות. עוברים תחת כביש החוף ותחת כביש הגישה למכמורת ואחריהם פונים ימינה על הכביש למכמורת. בקטע הראשון מומלץ לדווש משמאל לגדר הבטיחות ואחריה על המדרכה.
חוצים את הישוב עד סוף הכביש.

  
19.3 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 13802020, מסעף דרכים. פונים שמאלה לדרך חולית מסומש"ת כחול. הדרך מתעקלת צפונה, לאורך חוף הים ומשמאלה גדר בטיחות. הדיווש בחול לא קשה אבל גם לא פשוט. חשוב לסגת מעט לאחור במושב (כדי שהגלגל הקדמי לא ישקע), לבחור במהלך לא קל מדי (אחרת הגלגל האחורי לא נאחז אלא מתחפר) ולשמור כיוון התקדמות ישר.
בק"מ 20.5 בקרוב, ניתן לדלג מעל גדר הבטיחות ולדווש בכיוון כללי צפונה, לעבר תל גדור, הלא היא הגבעה הגבוהה שלפנינו וזאת בסינגל שסומן רק בגלגלי מי שטיילו פה לפנינו. בסוף הקטע טיפוס תלול אבל אפשרי.
ובק"מ 21.8 ראש תל גדור. תצפית משגעת על אחד מהחופים היפים שיש לנו. לאחר התצפית גולשים מראש התל לצפון מזרח. מגיעים לגדר הבטיחות, מדלגים מעליה וממשיכים לצפון מזרח בדרך סלולה חלוקים.
בק"מ 22.3 כביש. פונים עליו שמאלה .





  
22.4 KM 
   
   
 

בנ.צ. 13872043, מסעף כבישים עם עמודי תאורה. פונים ימינה (מזרח) לכביש.
בק"מ 22.7 הכביש מסתיים וממשיכים מזרחה בדרך עפר בין גבעת אולגה לבין השכונה החדשה – נופים.
בק"מ 23.4 מסעף לפני כביש החוף. פונים שמאלה (צפון) בדרך העפר המקבילה לכביש. מגיעים לגבעת אולגה וממשיכים בכביש המרופט שבפאתי השכונה.
בק"מ 24.3 מסעף. פונים לימני בגלישה קצרה לעבר גשר הולכי רגל.

  
24.4 KM 
   
   
 
 

בנ.צ. 13992049, גשר הולכי רגל מעל כביש החוף. תולים את האופניים על הכתף עולים לגשר המסומ"ש כשביל ישראל (בחיי זו לא בדיחה) ויורדים בצידו השני של כביש החוף. מעבר לגדר הבטיחות תחילתו של כביש ישן המוביל לעבר שדרת אקליפטוסים. מדוושים עליו לצפון-מזרח.
בק"מ 25.5 גדר מסילת הרכבת. פונים שמאלה, לאורכה, עד הכביש, פונים עליו ימינה, חוצים בזהירות את פסי הרכבת, עוד כמה מטרים כביש הגישה לתחנת הרכבת "חדרה מערב" פונים עליו ימינה.

   
26.0 KM 
סיום    



עייפים אך מרוצים

שרון הוא יער
"שרון" אינו רק שם אזור בארץ, "שרון" הוא שם תנכי ליער. מקור המילה, קרוב לודאי, בבלי. כשישעיהו מבקש לתאר בפני העם את עוצמתה של תקומת ישראל הוא משווה אותה להפיכת ערבה יבשה ליער הדור: "ישושום מדבר וציה ותגל הערבה ותפרח כחבצלת… כבוד הלבנון ניתן לה הדר הכרמל והשרון" (ישעיהו ל"ה 1).
הצלבנים קראו לאזור השרון Le Foret (היער), כלומר לפני כ- 800 שנים עדין היה פה יער. לפני קצת יותר מ- 100 שנים עוד היו בשרון כ- 250 קמ"ר של יער, כפי שאפשר לראות במפות הקרן (הבריטית) לחקירת ארץ ישראל משנת 1878.
מה קרה? איפה היער הזה, שנתן לשרון את שמו? ברור שלא מדובר ביער האקליפטוסים – יער חדרה, שניטע ב- 1896 כדי לייבש את הביצות, אלא ביער טבעי.

בספרי טיולים רבים, במסלולי נחל אלכסנדר מסופר על הפולקלור הלא רחוק – על אותו אפנדי, סוחר אבטיחים שעל שמו קראו ערביי השרון לנחל (ובעקבותיו גם שמו העברי), על תחנת המכס שהיתה בחורבת סמרה ועל "מינת אבו זבורה" – נמל יצוא האבטיחים, שהיה במעגן מכמורת.

לנחל אלכסנדר היה תפקיד חשוב בעיצוב הנוף. היום הוא נראה עלוב וצריך גשם של ממש כדי שערוצו, המתחיל בהרי שכם, יזרום, אבל בתקופה הגיאולוגית הנקראת פלייסטוקן, שבה כמויות המשקעים היו הרבה יותר גדולות מאשר בימינו, הוא היה נחל איתן. כל כך איתן שהוא פרץ ברכסי הכורכר שבחוף פריצה ברוחב של 2 ק"מ ומניפת הסחף שלו הרחיקה בים כדי 26 ק"מ.
פריצת מחסום הכורכר אפשרה לדיונות לחדור עד כביש החוף הישן, עומק שאין דומה לו לאורך כל מישור החוף. הדיונות דחקו את יער אלוני התבור וכשפרצה הציונות ייבוש הביצות וההתיישבות דחקו אותו עוד יותר. את המכה האחרונה נתן ליער השלטון העותומני שהשתמש בעצי היער לאדנים למסילת הרכבת ולהסקת הקטרים בעת מלחמת העולם הראשונה.

היום השרון אינו כאז. השרון היום הוא שרידי נוף:
מנחל אלכסנדר נשאר רק שריד עלוב שמרבית מימיו מגיעים מהים או ממי ביוב, בחלקם מטוהרים.
מחיות הנחל נשאר רק הצב הרך שהסתגל לתפקיד שחקן ולשם כך הוא אוכל כל זבל שהאדם זורק לו.
הדיונות הפסיקו להתפתח אחרי הקמת סכר אסואן ועל המעט שנותר לא חסים 4×4 וטרקטורונים.
ומ"שרון" היער המפואר, נשארו רק קבוצות קטנות של אלון התבור, אחת מהם ליד "בריכת יער".
מה שנשאר לנו – המצוקים הנפלאים של רכס הכורכר.
ריבונו של עולם, שמור לנו עליהם מפני האדם שלא יהפכם לעוד מרינה לנפוחי כיס ואגו.

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג