שימוש מוגזם בתוספי חלבון

מדוע אנו צורכים תוספי חלבון גם אם אנו סבורים שהרגלי התזונה שלנו טובים? האם עלינו להיכנע לטרנד או שמא ניתן למצוא פתרונות בריאים וטעימים יותר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מדוע אנו צורכים תוספי חלבון גם אם אנו סבורים שהרגלי התזונה שלנו טובים? האם עלינו להיכנע לטרנד או שמא ניתן למצוא פתרונות בריאים וטעימים יותר?

מאת:מולי אפשטיין


תוספי חלבון אינם משפרים את יכולת הביצוע, אינם מקצרים את זמן ההתאוששות ורובם אינם יעילים עבור מרבית המתאמנים – כך קובע מחקר שפורסם לאחרונה בקנדה. "השימוש בתוספי חלבון מוגזם ובמקרים רבים חסר ערך, הן עבור ספורטאים מקצוענים והן עבור המתאמן החובב", טוען Martin Fréchette, חוקר מהמחלקה לתזונה באוניברסיטת מונטריאול שבקנדה.

במחקר שבוצע במסגרת לימודי התואר השני של Fréchette, תוחקרו 42 ספורטאים לגבי הרגלי השימוש שלהם בתוספי חלבון. הספורטאים נשאלו לגבי אופן השימוש שלהם בתוספי תזונה ובנוסף התבקשו למלא יומן אכילה במשך 3 ימים. משתתפי המחקר עסקו בענפי ספורט שונים, ביניהם ביאתלון, רכיבה על אופניים, ריצה למרחקים ארוכים, שחייה, ג'ודו, החלקה וכדורעף. 90% מהספורטאים דיווחו על שימוש קבוע בתוספי תזונה. הספורטאים צרכו מגוון גדול של תוספים, שכלל מינרלים, ויטמינים, משקאות אנרגיה ואבקות חלבון.

הידע של הספורטאים לגבי מהות התוספים והחשיבות שלהם היה דל ביותר. "הספורטאים אינם יודעים מה תפקידם של התוספים ובמיוחד אינם מבינים את תפקידו של החלבון. רק אחד מתוך 4 משתמשים היה יכול לספק הסבר סביר, כזה שמגובה בעדויות מן הספרות, מדוע הוא צורך את התוסף", מתריע החוקר.

 

 
דקסטר ג'יקסון / צילום: localfitness

למרות השימוש הנרחב שנעשה בתוספי החלבון, 70% ממשתתפי המחקר סברו שהישגיהם לא ייפגעו אם הם יפסיקו להשתמש בתוסף. יותר מ־66% מהספורטאים שסברו שהרגלי התזונה שלהם גרועים, השתמשו בתוספים. עבור אלה שסברו שהתזונה שלהם 'טובה' או 'טובה מאוד', אחוזי השימוש בתוספים נסקו ל־90%. 

לדברי החוקר, השימוש בתוספי תזונה כרוך לעתים בסכנות. "אופן הייצור של תוספי התזונה לספורטאים, בכללם תהליכי בקרת האיכות והניקיון, אינו דומה לזה של תרופות המרשם. תוספי תזונה עלולים להכיל בתוכם מרכיבים נוספים שאינם מפורטים על גבי התווית. חלק מן הספורטאים משתמש בחומרים אסורים מבלי שהם אפילו מודעים לכך", הסביר החוקר.
 
מחקרים אחרים הראו ש־20%-12% מתוספי התזונה שמיועדים לספורטאים, מכילים חומרים אסורים בשימוש. ספורטאים אינם צריכים להשתמש בתוספי תזנה באופן אוטומטי, עליהם לבחון את יעילות השימוש בתוספים, את חוקיותם ואת הבטיחות שלהם.

"81% מהספורטאים שהשתמשו בתוספי חלבון אינם זקוקים להם כלל משום שהם מקבלים את כמות החלבון הדרושה להם באמצעות התזונה. שימוש בוויטמינים ובמינרלים נחוץ רק כאשר ישנם חסרים בברזל, בוויטמין 12B או בסידן. אין שום צורך לצרוך תוספים המכילים אשלגן, למשל", הוסיף החוקר. מרבית הספורטאים מקבלים את רכיבי התזונה החיוניים מן התזונה ולכן עודף של ויטמינים ו/או מינרלים, במיוחד כאלה עם פוטנציאל רעילות, עלול לגרום לתופעות לוואי.

חומר למחשבה – מולי אפשטיין
במחקר המובא לעיל אין כל חדש, אולם הוא מספק הזדמנות טובה לדון שוב בנושא השימוש בתוספי תזונה בכלל ובתוספי חלבון בפרט בקרב מתאמנים חובבים ומקצוענים.

הכפפת עולם תוספי התזונה תחת הגדרה אחת יהיה דבר לא רציני. תוספי התזונה נחלקים לקבוצות רבות ביניהן: ויטמינים, מינרלים, תוספי חלבון, תוספים ארגוגנים (משפרי יכולת ביצוע), צמחים, משקאות אנרגיה ועוד. לכל קבוצה הייעוד שלה ומכל קבוצה ניתן לבחור את התוספים שאנו מוצאים לנכון.

עושר כל כך גדול של תוספי תזונה הוא עניין מבלבל, במיוחד כאשר חברות התוספים "מפמפמות" ברקע ומסבירות לנו באמצעות תעמולה שיווקית מסיבית מדוע אנו חייבים להשתמש בתוסף זה או אחר. אין ספק שמי שמניע את תעשיית תוספי התזונה הוא עולם השיווק והפרסום. אחרי הכול החברות רוצות למכור ולהרוויח כסף. הרבה כסף! על מנת להבין בכמה כסף מדובר כדאי להציץ בתחזיות הצמיחה של שוק תוספי תזונת הספורט בארה"ב. על פי הערכות יגיע שוק תוספי התזונה לספורטאים בארה"ב ל־6 מיליארד דולר בסוף שנת 2011. חשוב להדגיש שהשוק הכולל גדול בהרבה וכבר בשנת 2000 עמד היקף המכירות על 17 מיליארד דולר. הסיבות להאצה הגדולה במכירות נובעות מכמה גורמים: לחץ כבד של גורמים מסחריים, עיסוק הולך וגובר בדיאטה, בריאות ומראה חיצוני, הסרת ההגבלים על מכירת התוספים וכניסתו של עידן המכירות באינטרנט.

לצרכן הממוצע אין בדרך כלל את הכלים להחליט האם הוא בכלל צריך להשתמש בתוספי תזונה, הוא אינו מסוגל להבחין בין פרסום ובין עובדות מדעיות, וגם את העובדות המדעיות יש לקחת בעירבון מוגבל משום שחלק מן המחקרים ממומנים על ידי חברות התוספים עצמן. את ההצדקות לשימוש יקבל הצרכן דרך אמצעי הפרסום והמדיה או על־ידי יועצים לעת מצוא. חשוב להדגיש – צריך להפריד בין שימוש בתוספי תזונה בגלל חוסר מוכח ובין שימוש בתוספי תזונה מתוך רצון לשפר את יכולת האימון. חסרים מוכחים יתגלו בבדיקות דם – ברזל, 12B, חומצה פולית, או בביצוע אנמנזה תזונתית כמו למשל סידן, מגנזיום ועוד.

ניתן לחלק את עולם תוספי התזונה ל־4 קטגוריות עיקריות:
+ כפי הנראה משפיעים
+ יתכן שמשפיעים
+ עדיין מוקדם לקבוע
+ כפי הנראה לא משפיעים/מסוכנים

ניתן לומר בביטחון סביר שתוספים מהקבוצה הראשונה הם תוספים יעילים ובטוחים לשימוש, אבל השאלה הגדולה היא: מי מבין אלפי התוספים נמנה עם הקטגוריה הראשונה? לשם כך מומלץ מאוד להיעזר במומחים (רופאים, תזונאים, פיזיולוגים) שיחליטו עבורכם איזה מבין התוספים ראוי לשימוש, אם בכלל.
כמי שמכיר את שוק תוספי התזונה במשך שנים רבות, אני יכול לאמור שהשימוש בתוספים מופרז, במיוחד כאשר מדובר במתאמנים חובבים. נדמה שאת מירב המיקוד תופס שוק תוספי החלבון. הנגישות של תוספי החלבון למתאמן ויחסי הציבור שהם מקבלים מן המדריכים, הפכו את השימוש בתוספים אלה למוגזם עד בלתי אחראי.
במרבית מכוני הכושר יש היום בר בריאות ו/או חנות לממכר תוספי תזונה. אין ספק שלבעלי המקום יש אינטרס גבוה מאוד להגדיל את היקף המכירות של מוצרים אלה. "הצידוקים המקצועיים" של המדריכים ושל המאמנים האישיים מובילים לתמונה הרווחת של מתאמן ובידו כוס מפוארת של שייק חלבון. כאשר מדובר בספורטאי מקצועי שמתאמן פעמיים ביום ושהמרווח בין אימון אחד לשני עומד על 4 שעות בהחלט אפשר להבין את הצורך. אולם כאשר מדובר במתאמן הממוצע, מבלי להיכנס לענייני מין, גיל ואיכות האימון, שלרשותו 72-48 שעות עד האימון הבא, הרי שמדובר בעניין חסר צידוק מקצועי – יוצאים מן הכלל הם מפתחי הגוף שבתקופות מסוימות נדרשים להגדיל את משקל החלבון שלהם במטרה להשיג עלייה משמעותית במסת השריר.

מתי כדאי לצרוך תוספי חלבון?
חשוב להבין, תוספי חלבון עשויים להוות פתרון נפלא למגוון רחב של מצבים. ההצדקה לשימוש בתוספים אלה נובעת בעיקר מן הסיבות הבאות: צורך בהשלמת חלבון שלא דרך המזון, במטרה לחסוך קלוריות; מרווח קצר בין אימון אחד למשנהו או בין משחק למשחק, כמו אצל שחקני טניס לדוגמה; תחליף לחלבון מן המזון במצבים של דיאטה להפחתת משקל בענפי ספורט מסוימים; הגדלת משק החלבון היומי במקרים של – פיתוח גוף, העלאת מסת השריר בספורטאי צעיר.

כדאי לדעת, צריכה עודפת של חלבון עלולה להזיק! עודף חלבון עלול לפגוע בכליות ועלול להקטין את יכולת הספיגה של הסידן מהמזון. עודף חלבון הופך בגוף לשומן ולכן שכרו של המתאמן יצא בהפסדו. אז לפני שאתם ממהרים להזמין עוד שייק חלבון כדאי לעצור רגע ולחשוב. האם עלינו להיכנע לטרנד הסביבתי או שמא ניתן למצוא פתרונות בריאים וטעימים יותר? לייעוץ לשימוש בתוספי תזונה

————————————————————————————————————-
מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום "חיים וספורט".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג