שיטות אימון של אלופים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אייבי גילת

&nbsp

האם ספורטאי אלוף, דוגמת לאנס ארמסטרונג, נולד אלוף או שהתאמן בכדי להיות כזה. המדע אכן מוצא שם הבדלים בין האנשים, אבל כנראה שצריך עוד כמה דברים בשביל שהטוב ביותר יהפוך למובחר. אייבי גילת מגיש מודל לגידול אלופים



האם בכדי להיות אלוף צריך להיוולד או שהאימונים המיוחדים אותם עושים האלופים גורמים להם לנצח ולעמוד על הפודיום? כמו בהרבה מקרים האמת המדעית נמצאת אי שם באמצע.ומה עם מנצחי תחרויות גדולות באופן סדרתי, מהו הסוד שמאחורי ההצלחה שלהם, האם קיימת איזו שהיא נוסחה או דפוס קבוע בשרשרת הניצחונות של אלופים? מדעי הספורט והחינוך הגופני עוסקים רבות בשאלות הללו ועוד.



אין ספק שמבחינה פיזיולוגית ספורטאים אלופים שונים מאנשים רגילים. אלופים נמצאים לרוב באלפיון העליון של העקומה מבחינת מיצוי הפוטנציאל הגנטי והפיזיולוגי שלהם. כדי להפוך מאלוף בכוח לאלוף בפועל יש לתרגם את היכולות החבויות בתוצאות.



העובדה שרוכב אופניים רוכב על הציוד האווירודינמי המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית איננה הופכת אותו בהכרח לאלוף. כנראה שצריך עוד כמה דברים שהופכים את הטוב ביותר למובחר. אגב, במאמר מוסגר הקשר בין צניעות להצלחה במרוצים הוא הפוך. הוכח בהרבה מאוד מחקרים שאלופים אמיתיים באופניים הם בעלי בטחון עצמי רב הגובל לעיתים בשחצנות.



כדי להפוך לרב אומן למאסטר בתחום האופניים לא די להיוולד מוכשר ככל שתהיה. כריס קרמייקל מאמנו של לאנס ארמסטרונג אמר עליו שגם כאשר לאנס פרש מעולם הרכיבה המקצועני מבחינת הפרמטרים הפיזיולוגיים של סף חומצת חלב ותצרוכת חמצן מרבית לאנס נמצא במקום גבוה מאוד יחסית לבני אדם רגילים גם בלי להתאמן.



כיום המודל הגרמני המשלב שימוש בשיטות מדעיות מודרניות לצורך קידום הישגים בספורט משמש כנר לרגלי מאמנים רבים. אלופים משתמשים בנוסף למתנות אותן קבלו בתורשה בשיטות אימון סופר מתוחכמות כדי להפוך לספורטאי-על. למשל מחקרים מתחום הביו מכאניקה מראים שאלופים ברכיבה על אופניים מבחינת הטכניקה שלהם הם הרבה יותר יעילים, למשל מבחינת טכניקת הדיווש. כאשר רוכב אופניים מקצועי מסובב את הרגליים 90 סיבובים בדקה, וב-5 שעות מרוץ 27,000 סיבובים, הוא הופך סיבוב תמים ויעיל של הפדל למשהו שיכול לחסוך בצורה משמעותית המון אנרגיה.



התוצאה המדהימה היא שאם בדורו של הרוכב האגדי אדי מרקס אשר היה רמה בפני עצמה, הרי שכיום בצמרת מצטופפים המון אלופים, שביום נתון יכול כל אחד מהם לנצח. דמיאנו קונגו ה"נסיך האיטלקי" הוא דוגמא לכשרון מולד. קונגו שזכה בגיל מאוד צעיר במרוץ הג'ירו האיטלקי נולד כשבדמו אחוז ההמוטוקריט גבוה מ- 50%. עובדה זו מקנה לו יתרון ביכולת הסעת החמצן שבדמו והתוצאה בעליות הוא פשוט פורח. קונגו מחזיק באישור מיוחד מהתאחדות האופניים האיטלקית על כך.



להלן מקצת משיטות האימון המיוחדות בהם משתמשים אלופים לשיפור ביצועים ולפוך לאגדות חיות:

קו בסיס

זוהי אותה רמה התחלתית שעליה ניתן לבנות את פירמידת האימון והתחרויות השנתית. לרוב אוכלוסיית הרוכבים, קו הבסיס הוא מאוד נמוך יחסית לאלופים. לאנס ארמסטרונג, שנעדר 4 שנים מהפלוטון המקצועני, המשיך בכל התקופה הזו לשמור על כושר אירובי ברמה גבוהה מאוד. לאנס התחרה בשני מרתונים, רכב על אופני הרים בצורה לא תחרותית, רכב על אופני כביש והעיקר בסך הכול לא עלה במשקלו ובאחוזי השומן שבגופו בצורה ניכרת. את ריצת המרתון ה- 2 לאנס סיים בפחות מ- 3 שעות. בסך הכול קו הבסיס של לאנס הוא גבוה מאוד כך שלחזור לכושר תחרותי יהיה לו יחסית הרבה יותר קל.

שעות אימון

כמות ונפח. אלופים עובדים בפרך – נקודה. רן מרגליות שנמצא כעת בפגרה מספר שהוא רוכב כל יום מספר שעות, מסובב רגליים כהגדרתו. בעונה הוא מגיע לכמעט 30 שעות אימון – אימון לשבוע בממוצע. במהירות ממוצעת של 30 קמ"ש מדובר בכמעט 1000 ק"מ שבועיים. זה המון. זוהי השקעה סיזיפית עצומה. צריך המון תעצומות נפש ומשמעת עצמית כדי להרגיל את הגוף למינונים כל כך גבוהים של עבודה. אלופים גם ניחנו ביכולת התאוששות פנטסטית המאפשרת להם להתאושש בצורה מהירה וטובה מאימוני איכות או מפציעות.

אימונים מיוחדים

אלופים משתמשים בשיטות אימון מיוחדות. הרבה מאוד זמן מקדישים כיום רוכבים אלופים במחנות אימון בהרים בתנאי גובה או באוהלי חמצן ברומטריים כדי להעשיר את דמם בכדוריות דם אדומות ולהגדיל את יכולת ניצול החמצן בדמם. אלופים גם עושים הכרת מסלול מוקדמת של אותם קטעים קריטיים וקשים שבהם לרוב מוכרעים מרוצי השלבים העיקריים ( האנגילורו, אל'פ ד'ואז, והשנה בטור דה פרנס כנראה מונט ונטו). האלופים לומדים לנצל את החוזקות שלהם בהתאם לתוואי הטופוגרפי של השטח. אלופים גם מבלים זמן רב במעבדות האווירודינמיות במנהרות רוח כדי להתאים את התנוחה האופטימאלית, השילוב המושלם של נוחיות וכוח כדי לשפר את הפוזיציה שלהם למרוץ כנגד השעון.

אימוני מהירות ( מוטורפייסינג )

מספרים על יאן אולריך שנעצר יום אחד בברלין על ידי שוטר תנועה כאשר באימון מהירות עשה דראפטינג על אחיו שנסע על אופנוע לפניו במהירות של 80 קמ"ש. המוטורפייסינג פותח את האוויר ממש כמו ריצ'רץ לרוכב שנוסע אחריו. רוכב אופניים שמשתמש בטכניקה הזו מפתח את מרכיב המהירות ברמה הגבוהה ביותר. הרוכב מפעיל יחידות מוטוריות בעצימות גבוהה שאליהן מגיעים רק בתנאי תחרויות קשים וברמות גבוהות מאוד.

לרכב עם אלופים

ספורטאים הם אוכלוסייה עם צורך הישג גבוה ביותר. תחרויות ומרוצים בין לאומיים הם סוג של מבחן ברמה מאוד גבוהה. רוכבי עילית המתחרים במסגרת הסבב העולמי הם סוג של קרקס נודד או הופעה של להקת רוק שבה האלופים נפגשים בכל פעם זה עם זה במקום אחר ומתחרים האחד כנגד השני. לרוב האלופים מכירים היטב האחד את השני ממחנות אימון משותפים ומתחרויות קודמות. כך נרכש גם ניסיון חיוני ברמה גבוהה.



קיימות שיטות נוספות שחוצות את הקו המפריד בין המותר והאסור על פי חוק וכוללות בין היתר: העשרת דם, שימוש בממריצים, הזרקת חומרים משככי כאבים, דיאטות מיוחדות לירידה מהירה במשקל, וסמים. כיום שרוב המרוצים ולו הקשים והארוכים ביותר מוכרעים על הפרשים מזעריים לומדים האלופים לנצל כל יתרון שיהיה להם על יריביהם. אלופים מוכשרים ככל שיהיו עוברים גם אימונים מיוחדים שהופכים אותם ממובחרים למעולים שבמעולים. כשרון מוקדם הוא רק תנאי מוקדם להצלחה. אימון מדעי ויעיל מלטש את היהלום הגולמי לאלוף נוצץ של ממש.

תמונות באדיבות אתר www.lavuelta.com


אייבי גילת
( M.PE ) בחינוך גופני
פרשן ויועץ לרוכבי אופניים

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג