שיהיה צום קל!

אכילה נבונה לפני יום הכיפורים היא בהחלט חשובה על מנת לעבור את הצום באופן הקל ביותר, אולם המחסור הגדול ביותר ביום הצום הוא המחסור בנוזלים להלן כמה טיפים שיעזרו לכולנו להתמודד טוב יותר עם המחסור במים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אכילה נבונה לפני יום הכיפורים היא בהחלט חשובה על מנת לעבור את הצום באופן הקל ביותר, אולם המחסור הגדול ביותר ביום הצום הוא המחסור בנוזלים להלן כמה טיפים שיעזרו לכולנו להתמודד טוב יותר עם המחסור במים

מאת:שרון דבוש – חלילי


על מנת לדאוג שהגוף שלנו יתחיל את הצום עם מאגרי מים מלאים חשוב להיכנס ל"משמעת מים" כבר ביום שלפני הצום – כלומר, לשתות הרבה לפחות 24 שעות לפני הצום. ההמלצות החדשות לשתייה מדברות על שלושה ליטרים של נוזלים ביום (כ-15 כוסות) עבור גברים ו–2.2 ליטרים ביום (כ-11 כוסות) עבור נשים. במידה ואתם עוסקים בפעילות גופנית על בסיס קבוע או שמצויים תחת תנאי חום ולחות גבוהים – מומלץ לשתות יותר. 


ביום הצום עצמו רצוי להתחיל בשתייה כמה שיותר מוקדם. מומלץ לפזר את השתייה על פני כל היום ולא לחכות ל"רגע האחרון". את הזמן שלאחר הארוחה המפסקת ולפני כניסת הצום ניתן לנצל להשלמות שתייה אחרונות.

העדיפו שתית מים: אלכוהול ומשקאות המכילים קפאין נחשבים למשתנים, כלומר הם מאלצים את הכליות להגדיל את כמות המים המופרשת בשתן ולכן מבזבזים מים החיוניים לגוף. משקאות מתוקים עלולים גם הם להצמיא. כמו כן, משקאות מתוקים מכילים סוכר פשוט, אשר מצד אחד הוא תורם קלוריות ולכן גורם לשובע, אבל מצד שני תחושת השובע נעלמת מהר יחסית. לכן שתיית משקאות מתוקים עלולה לגרום לנו לאכול פחות אוכל משביע , כזה "שיחזיק" אותנו לאורך הצום ואולי אף להרעיב בטווח היותר רחוק. עדיף בהחלט לאכול מזון המכיל פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים ולשתות לצידם מים. משקאות מוגזים פולטים את הגז בתוך הקיבה ומנפחים אותה ולכן עלולים לגרום לנו לשתות מעט מכפי שאנו צריכים. לפיכך, השתייה המומלצת ביותר בכל יום רגיל ובייחוד לפני צום יום כיפור, לצד הארוחה ובין הארוחות היא מים.

כמות השתייה מושפעת גם מהטמפרטורה של המשקה: משקאות קרים מדי עלולים לגרום לנו לשתות פחות מהרצוי, מהסיבה הפשוטה שקשה לשתות מהם כמות גדולה. מים צוננים, כלומר בטמפרטורה של כ–15 מעלות נחשבים, על פי המומחים, כמעודדי שתייה. אם כי, יתכן בהחלט שיש אנשים שמעדיפים את המים שלהם יותר חמימים או יותר קרים.

העדיפו לשתות נפחים קטנים לעיתים קרובות מאשר נפח גדול לעיתים רחוקות. לגימות קטנות ורבות עדיפות על לגימות גדולות ומעטות. אנשים המתקשים בשתיית מים ומסיבה זו הם אינם שותים די צרכם עדיף שישתו שתייה המומתקת קלות מאשר ימנעו או יפחיתו את צריכת הנוזלים שלהם.

היכנסו לתוכנית גמילה: אם אתם מרבים בשתיית משקאות המכילים קפאין (מעל 3 כוסות ביום) כדאי שתתכננו לעצמכם תוכנית גמילה איטית מקפאין בימים הקודמים לצום. הרעיון הוא להפחית בהדרגה את מספר כוסות השתייה שמכילה קפאין (בכל יום – יומיים מוותרים על כוס שתייה אחת ומחליפים אותה בשתיית מים) עד למצב שבו יום שלפני הצום אינכם שותים כלל שתייה זו. הכנה שכזו תחסוך מכם את כאבי ראש המעיקים במהלך הצום. ומי יודע אולי בסוף תגלו כי טוב ותתמידו בהרגל החדש…

המעיטו באכילת מזונות מצמיאים: ביום הצום השתדלו לצמצם ככל האפשר אכילה של מזונות מצמיאים כגון מזונות מלוחים, חריפים, מתובלים, כבושים, משומרים, מטוגנים או מתוקים מאוד.  

באה מנוחה ליגע: ביום הצום מומלץ לנוח, להימנע ממאמצים גופניים, להעדיף שהייה במקומות מוצלים וקרירים על מנת להפחית איבודי מים מהגוף וסכנת התייבשות.

השבת אבדה: לאחר הצום חשוב מאוד להחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו לו. מומלץ לשבור את הצום בשתייה איטית של כוס מים בטמפרטורת החדר  או לחילופין משקה חם ממותק קלות. בשעות שלאחר מכן יש להמשיך ולשתות עד לקבלת שתן בהיר.

שרון דבוש – חלילי, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לחברת "נביעות "



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג