שומן מסוכן – ממשלת ישראל יוצאת לקרב

בשקט בשקט, מבלי שרובנו שמנו לב, אישרה אתמול ממשלת ישראל באופן היסטורי את "התכנית הלאומית לקידום אורח חיים בריא ופעיל בישראל". האם התכנית שנועדה לזעוק, "כמעט כל ישראלי שני סובל מהשמנת יתר", היא התרופה למכה, או שמא 265 מיליון שקלים יזרקו אל פח ההיסטוריה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשקט בשקט, מבלי שרובנו שמנו לב, אישרה אתמול ממשלת ישראל באופן היסטורי את "התכנית הלאומית לקידום אורח חיים בריא ופעיל בישראל". האם התכנית שנועדה לזעוק, "כמעט כל ישראלי שני סובל מהשמנת יתר", היא התרופה למכה, או שמא 265 מיליון שקלים יזרקו אל פח ההיסטוריה

מאת:אילן גולדמן

הרכבת דוהרת מהר ליעדה הסופי – תחנת ת"א השלום. היא כמעט ריקה מיושב ושולחנותיה עמוסים בעיתוני הבוקר שעתה הושארו מיותמים – מחכים לאיש הניקיון שיבוא ויאסוף אותם בתנועת הגריפה השמורה למוצר חינם. מולי יושב ילד. הילד אינו נראה כשאר הילדים אך מצד שני אינו כה שונה. ישבנו בקושי נתחב במושב הרכבת ושיפולי בטנו משפשפים בעדינות את תחתית השולחן. בידו הימנית, הענק הצעיר אוחז בשקית פלסטיק, המכילה את אחד החטיפים עליהם גדל כל ישראלי בן דורי, כן ההיא מהפרסומת, "אין אין אין" כמו משהו. המבטים שלי אינם מביכים אותו והוא ממשיך בפירוק השקית לגורמים, עד אחרון הפירורים. כזה גדול ואולי בן 14 שנים. הלב נכמר.  
 
אני בטוח כי כולכם מכירים ילד שכזה. הרי על פי נתוני משרד הבריאות, כמעט כל ילד חמישי בישראל עונה לתיאור – ונתונים אלו עוד עולים מדוחות מיושנים – כמעט בני 10 שנים. ישראל של היום היא מדינה שמנה יותר, בכך אין ספק. השומן נוטף מכל עבר וכדי להבחין בכך לא צריך עיני נץ. סיבוב אחד בשכונה או בסופר, נסיעה ברכבת או באוטובוס, ועודפי המשקל והחזרזירות המערבית הטיפוסית אשר הכתה בשנים האחרונות בחצרו של פטרוננו סאם (ארה"ב), מרימות ראשן גם אצלנו. 


זה נמצא בכל מקום – אפילו באוויר (צילום: באדיבות Aic)

האמת השמנה

בישראל, 65% מהגברים סובלים מעודף משקל, 19.9% מהשמנת יתר. גם בנות המין היפה מאבדות יופיין: 58.9% מהן סובלות מעודף משקל, 25.9% מהשמנת יתר. הפגיעות עולה עם השנים וירידת קצב חילוף החומרים. ילדינו כאמור, אינם חסינים. על פי נתוני משרד הבריאות, זאטוטינו מדורגים במקום ה-3 וה-4 בעולם באגירת מחמדים. המלחמה בתופעה היא עסק יקר, מידי שנה, 6-10 מיליארד שקלים מכספי המשק ופרנסיו מורדים באסלת השומן ומחלותיו הנלוות. 

על רקע כל אלו, הוגשה אתמול לאישור הממשלה התכנית ל"קידום אורח חיים פעיל ובריא בישראל" – נסיון בין משרדי לתת מענה חקיקתי למכה. שוב, ניסיון נואש לעצור את מה ש"מחלת" הקפיטליזם הנחיתה עלינו בימים של שפע. שוב, אותם מודלים שאומצו בארה"ב. רק הפעם, לבנת, סער וליצמן הם נביאי הזעם – המביאים את הבשורה.

התכנית נועדה לתת קרב עיקש לשומן וגרורותיו. האמצעים רבים ומגוונים, ויופעלו ברמה הלאומית והמקומית. החל מהשנה נאמר, בתי ספר יפעילו תכנית "בית ספר מקדם בריאות", שם ינסו המחנכים לחסל את אהבת הממתק. ברמה המקומית מסופר, רשויות מקומיות יקימו "עיר פעילה ובריאה", ועוד מדווח על המחוקקים, כי ישתדלו למעננו ביצירת חוקים ותקנות שיעשו לבריאותנו.
 
מה בתכנית:

1. רשויות מקומיות אשר יקימו תושביהן מהספה לטובת פעילות גופנית באמצעות קבוצות הליכה, מתקני ספורט וכו…יזכו לתמריצים תקציביים.

2. העלאת המודעות בקרב מעסיקים כי בריאות וכושר בקרב עובדיהם חשובה גם כן.

3. שימוש ברגולציה כדי להגביר את מודעותינו לגבי החשיבות בצריכת מזון בריא. כלומר הוזלתו.

4. הגבלת מכירתו של מזון בו אחוז שומן הטראנס גבוה – הקץ למרגרינה.

5. שימוש בחדרי כושר ללא אישור רפואי – אלא באמצעות חתימה על הצהרת בריאות במקום.

6. אפשרות שימוש בחדרי כושר לילדים – החל מגיל 14.

7. הגבלת פרסום של ג'אנק פוד (א.ג) בשעות צפיית ילדים ובשעות צפיית שיא.

8. ניכויי מס בגין כיבוד קל, יחולו גם על פירות וירקות – סוף לבורקסים ולעוגות

9. מסעדות יחויבו לציין ערך קלורי על מזון

10. משרד החלקאות יפעל לפיתוח זני פירות וירקות מועשרים

11. הצבת דיאטניות בסופרמרקטים – הדרכה לקנייה בריאה

שנות הפיילוט יוצאות כעת לדרך. המטרה: ישראל רזה וחטובה בעוד כ-4 שנים. 


ישראל יוצאת למלחמה בשומן (צילום: Johnm)

ספורט נגד שומן

שאלה אחת שתמיד צצה ועולה בעולם הספורט והספורטאים: "הייתכן כי בעידן של מודעות גוברת לספורט, אחוזי השמנת היתר ועודף המשקל הם כה גבוהים?" התשובה היא, כן. למרות שנדמה כי כל בן אדם שני נדבק בחיידק הספורט ואורח החיים הבריא, המציאות היא אחרת לגמרי. אנחנו לרוב מקיפים עצמנו באנשים שדומים לנו ומרחיקים את השונים. מהרגע שהתחלנו לעשות ספורט, סיכוי גבוה, כי מעגל חברינו ה"לא בריאים" יוחלף בספורטאים בריאים כמונו. לפתע נשכח, שמעברו השני של המתרס, כל בן אדם שני עד חמישי צופה בטלוויזיה, נדלק מהממתק ודוהר למקרר. אלו שני מסלולים מקבילים שגדלים כנראה בקצב לא שוויוני, כאשר הכף מוטה לכיוון סיר האוכל השמן.

נכון, המרתונים בארצנו ובעולם מפוצצים במשתתפים, סדנאות אורח החיים הבריא עמוסות בבריאים, ודוכני המזון מתמלאים בבריאות מדומה – דגש על מדומה, הרי העולם כולו הוא תירס אחד גדול. אך מול שטף המרתונים עומד שטף השפע הבלתי מוגבל ששטף גם את ישראל. 

התחזית שיצאה אתמול ממשרדי הממשלה היא נקודת אור בבטן חשוכה ממרפא. "משרד הבריאות החליט לקחת אחריות על הנושא מתוך מחויבות לקידום הבריאות בישראל. התכנית מבטאת את הנחישות לביצוע מהלך לאומי נרחב", מסר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. גם עמיתו, גדעון סער ממשרד החינוך התלהב: "למערכת החינוך תפקיד משמעותי בקידום אורח חיים בריא ופעיל. אני מאמין בכוחם של הילדים להיות סוכני שינוי". לימור לבנת, שרת התרבות והספורט, נתנה חותם סופי למרוץ הבריאות. "התוכנית הלאומית לאורח חיים פעיל ובריא, מצטרפת לשורה של פרויקטים שאני מובילה בשנתיים האחרונות שמטרתם להגביר את המודעות לספורט והעיסוק בפעילות גופנית, כחלק משמירה על אורח חיים בריא", אמרה. 

כעת, רק נשאר לראות, אם התכנית תעבור את "שומני" הבירוקרטיה הישראלית, או מנגד, האם עם ישראל "יאכל" את "הלוקשים" שממשלת ישראל שוב מוכרת. רק אל תשכחו, גם דיאטת גורמה עולה כסף.      

אילן גולדמן

אילן גולדמן –
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור- מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג