שבת מתגלגלת: טיול אופניים לשבת והפעם לדרך הסוכר

ציידי השטפונות עושים יחסי ציבור מצוינים לנחל אוג, הצפוני בנחלי מדבר יהודה הנשפך לים המלח. הטיול המרהיב הזה מתאים במיוחד בתקופה הזו של השנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ציידי השטפונות עושים יחסי ציבור מצוינים לנחל אוג, הצפוני בנחלי מדבר יהודה הנשפך לים המלח. הטיול המרהיב הזה מתאים במיוחד בתקופה הזו של השנה

מאת:אלי סט


מה לסוכר ולים המלח אתם שואלים? ובכן, בעת העתיקה סוכר
היה מצרך יקר, הפיקו אותו מ"קנה הסוכר", אותו גדלו ליד מקורות מים וניתן
למצאו עד היום, למשל בעין-פשחה. העמדה הראשונה בקו יצור הסוכר היתה "טחנת
הסוכר" שהופעלה ע"י מים ובשל דמיונה לטחנת הקמח רבים טועים בזהוי. בין
טחנות הסוכר המוכרות בארץ "טחנות עליל" ליד "שייח עלי", שבמוצא נחל ציפורי
והטחנה הנמצאת על האמה שהובילה מים מנחל יבנאל לטבריה. "דרך הסוכר" היא דרך
בהמות עתיקה ששמשה להובלת סוכר מקו הייצור שהיה ביריחו אל השווקים
בירושלים.


מפת הטיול של דרך הסוכר

להדפסת המפה

מפרט טכני

אזור צפון מדבר יהודה
נקודת מוצא מצפה יריחו
מפות סימון שבילים  צפון מדבר יהודה וים המלח (מס’ 8) 
עונה מומלצת כל השנה
אורך מסלול 15 ק"מ
רווח אנכי מירבי 520 מטרים (הרוב בירידה)
רמת קושי בינוני

סליחה על ההסחפות האישית, אבל קנה הסוכר היה הממתק של ילדותי המוקדמת בחיפה. אחרי יותר מ-60 שנה אזני עדיין בכוננות לקריאה "קניה, קניה", של הערבי שהיה מגיע לשכונה שלנו, עמוס בגבעולי קנה הסוכר ושתמורת שני מיל מכר לנו קטע קטן של הקנה הסגול, שלעיסתו המתיקה את ילדותנו.


"דרך הסוכר" הוא טיול לא מעגלי בצפון מדבר יהודה. מהכניסה לישוב "מצפה יריחו" יוצאים מערבה, במעלה ואדי קטייף, שבו כביש מס’ 1 ממעלה אדומים ליריחו. אחרי כ- 2 ק"מ עוברים תחת הכביש וממשיכים דרומה במעלה דרך מסומש"ת כחול. מקו פרשת המים יורדים רגלית בנקב אל אגן האוג ומשיכים בסינגל עד המפגש המיוחל עם הסינגל הנקרא "דרך הסוכר". פונים מזרחה ובמורד הדרך מכייפים עד נבי מוסה, משם דרך  "דרב א-ר’נב" ואחריה דרך סינגל מסומ"ש כחול עד אלמוג. 

השביל בדרך הסוכר


מי אני שאוסיף על דברי השבח שכבר הורעפו על מסלול זה, אומר רק, שאפילו בזכרוני מעטים המחזות של שמחה ספונטנית כדילוגי ההנאה של המשתתפים בטיול, שבסופו פסקו, שלמרות הדמיון לפרסומים קודמים, זכאי עמך ישראל להכיר את "הבחירה של פלסטרו-גבת".


תודות ליואב בהט ש"פרץ" וחידש את ימיה הטובים של "דרך הסוכר" כקדם. ותודה לעזרא שרהבני, ש"תבשיליו" וחבורתו – "שומרי הגן", רעננו את התאבון שלי לאזור ולהרפתקאות. עזרא, ראוי שרבים ידעו, עושה עבודה משובחת ברכזו את כל הפרסומים של צירי טיולי האופניים העיקרים בצפון מדבר יהודה – הנה הקישור כאן.


שונה מהמסלול שהתווה יואב בהט "הבחירה של פלסטרו-גבת" מגיעה לקו פרשת המים שבין ואדי קטייף לנחל אוג בדרך רכסים שממנה תצפית נהדרת על ירושלים וישובי גב ההר, שונה מהמסלול שתחילתו במישור אדומים "הבחירה של פלסטרו-גבת" אינה מוותרת על תמונת נוף הבראשית של אגן האוג, המתגלה מקו פרשת המים.

המסלול קצר כדי שלא תכנסו ללחץ זמן ואם רכבתם על קטע ונהניתם, אל תהיו פולנים, יש די זמן לרכב בו שוב ולהנות שוב ולנצל את כל הכיופים שעל "דרך הסוכר", עד שתמצו את מלוא ההנאה מהמסלול המלהיב הזה.



איך מגיעים? נוסעים לישוב "מצפה יריחו" שבצד כביש
מס’ 1 בקטע שבין מעלה אדומים לבין יריחו. חונים, מכינים את האופניים
והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה
ויוצאים לדרך. בחיבור בין כביש הכניסה לישוב לבין כביש מס’ 1 תחנת דלק
נטושה בפניה אליה מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא  1.


נקודת מפגש הטיול אינו מעגלי, לכן צריך להשאיר רכב, או לקבוע מפגש, בנקודת סיום הטיול בכניסה לישוב "אלמוג" 8.

        


מנקודת המוצא בנ.צ. 18701362, רום 150 מ’ מעפה"י יוצאים מערבה במעלה דרך סמוכה לכביש  מס’ 1. בתחילתה הדרך מתרחקת מעט מהכביש אך אל דאגה, היא שבה ומתקרבת אליו.

      


בנ.צ. 18561361, רום 200 מ’, מסעף ליד מעבר תחת הכביש. פונים שמאלה (דרום), עוברים תחת הכביש לצידו הדרומי וממשיכים דרומה במעלה דרך מסומש"ת כחול (הסמו"ש לא משהו משהו), שתחילתה לרגלי הסימון 200 מ’ מעל פני הים. 
בק"מ 3.0 ליד פסגה, משאירים את האופניים ומטפסים מספר מטרים אל הפסגה ממנה נשקף נוף מרהיב של ירושלים וישובי גב ההר. 

  


בנ.צ. 18611336, רום 250 מ’ מסעף שבילים מסומשי"ם, ליד סלע שעליו הסמושי"ם (ראה תמונה). פונים ימינה (דרום) וחוצים את החמדה, ללא שביל ברור.
בק"מ 5.1 וואוו. מקצה המצוק הנמצא בקו פרשת המים בין אגן ואדי קטייף, שממנו הגענו לאגן האוג, מתגלה נוף אדיר של נחל אוג. מתחתנו, על השלוחה שמדרום בולט הסינגל שמוריד אותנו ל"דרך הסוכר". מאתרים את תחילת המעלה המסומ"ש ירוק ויורדים בו רגלית.  
בק"מ 5.5 סוף המעלה וניתן להתחיל לדווש. 
בק"מ 5.7 פיצול שבילים באוכף. ממשיכים לגלוש בשמאלי, המסומ"ש ירוק, על המפנה המזרחי של השלוחה.

      

בנ.צ. 18631327, רום 200 מ’ מסעף שבילים ובו פוגשים את שביל "דרך הסוכר" המגיע ממערב. פונים שמאלה
(מזרח), חוצים ערוץ רדוד ומיד ימינה, ועל הגדה שלו, ממשיכים דרומה, על גבעה "חצי לבן חצי חום". עד מהרה השביל מקבל את הכיוון שלו – מזרחה, על גבול שמורת נחל אוג.
בערבית יש פתגם שתרגומו לעברית: "חכם השביל מ(האדם) ההולך בו". "דרך הסוכר" היא דוגמה נפלאה לפתגם: היא נמנעת מחציית אינספור ערוצים ע"י ניצול רצף של פרשות מים מקומיות, המהווה את הבסיס להנאה של רוכבי האופניים.       

בק"מ 6.8 חולפים לרגלי ראס משהד.

בק"מ 9.5 בקרוב, השביל הופך דרך.

בק"מ 10.0 במקום שהדרך מתחילה לטפס על גב שלוחה, הסינגל עוזב ימינה וממשיך על המפנה הדרומי של אותה שלוחה והוא חוזר ומצטרף אל הדרך מזרחית לטריג 39- . 

    


בנ.צ. 19081326, רום 100- מ’ תחת פני הים הצטלבות ליד נבי מוסה. חוצים את הכביש וממשיכים במעלה הדרך העוקפת את המבנה מימין (דרום) וממשיכה בלב בית הקברות הבדואי האזורי.


שימו לב!
נקודה מס’  6  אליה פנינו, קשה לזהוי. כדי לאתר אותה במדוייק מומלץ למדוד מנקודה מס’   5  1.3 ק"מ. 


בק"מ 12.3 לרגלי טריג 66- הדרך מתעקלת לצפון מזרח ועד מהרה אנחנו במגמת ירידה.

     


בנ.צ. 19171329, רום 100– מ’ בנקודה הנמוכה ביותר של הדרך, כשמגמת הירידה משתנה לעליה לעבר תל מחלחל, פונים ימינה ומושכים מזרחה, בעליה קלה בשטח זרוע אבנים. (ר’ תמונה).
בק"מ 13.2 ליד קו פרשת המים מגלים את הסינגל, המצויין במפות בשם "דרב אל-ר’נב", שהמשכו במורד המפנה הדרומי של תל מחלחל. עוד כ- 100 מ’ רגלי ואז אפשר להתחיל לדווש.

        


בנ.צ. 19261326, רום 200- מ’ הצטלבות. חוצים דרך מסומש"ת שחור וממשיכים מזרחה על סינגל מסומ"ש כחול.

  

 

בנ.צ. 19341325, רום 270- מ’ סיום ליד כביש הכניסה לישוב אלמוג.


אפשר קצת אחרת (ללא מפת עזר) 
למי שהבחירה של פסטרו-גבת "קטנה עליו" מוצע מסלול מעגלי הכולל את הקטע של "דרך הסוכר". באופן טבעי המסלול כולל יותר קילומטרים ויותר עליות.
את הרכב משאירים ליד תחנת הדלק שבצומת אלמוג וביציאה מתחנת הדלק מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא 1 .
בדרך כלל אני משתדל "להשחיל" את המטייל למסלול בצורה חדה וברורה, הפעם יש קושי, לכן אתם מתבקשים לעקוב, צעד צעד אחר ההוראות.

     

מנקודת המוצא בנ.צ. 19271342, רום 240- מ’ תחת פני הים יוצאים דרומה על הכביש לאלמוג.
בק"מ 0.2 בקצה גדר בטיחות, מסעף. פונים ימינה לדרך מסומש"ת שחור.


מיד בפניה עוצרים לתצפית על השטח: מערבית לכביש לאלמוג מתנשא מצוק מאורך שבשיאו "תל מחלחל". בקצה הצפוני של המצוק עובר שביל שנמשך מערבה ואליו בכוונתנו להתחבר. הבעיה: תחילתו של השביל קשה לאיתור, הבשורה הטובה: על השלוחה עליה תחילתו של השביל עקבות רבים של רכב וניתן לדווש עליה גם ללא שביל.  


מסיימים את התצפית וממשיכים על הדרך המסומש"ת שחור, שעד מהרה מתעקלת דרומה.

בק"מ 0.3 הדרך "חותכת" ערוץ רדוד. מיד אחריו פונים ימינה (דרום-מערב) לעבר השלוחה, שעכשיו בולט מעל ראשה קצהו העליון של עמוד חשמל. מטפסים במדרגה שבמפנה הצפוני של השלוחה. כשעוברים את פסגת השלוחה מתברר שעמוד החשמל אינו על הגבעה עצמה אלא רחוק ממנה. מעבר לפסגה הדרך ברורה.

בק"מ 0.9 מפל קטן. עוברים מימינו ומטפסים בעליה תלולה, אבל קצרה.

      

בנ.צ. 19211338, רום 180- מ’, פוגשים בשביל שמגיע מהקצה הצפוני של מצוק תל מחלחל. פונים עליו ימינה (לדרום מערב). עכשיו אנו במדרונות הדרומיים מעל ואדי המגיע מצומת אלמוג וכך ממשיכים עד נקודה 3 . 


בק"מ 1.6 במפתח ואדי המגיע מדרום נראה נבי-מוסה. אנחנו ממשיכים לדרום-מערב.
בק"מ 1.8 על אוכף, הסינגל הופך לדרך ועליה ממשיכים לדרום-מערב.


      

בנ.צ. 19071330, רום 90- מ’ כביש הגישה לנבי-מוסה. פונים עליו ימינה (צפון).

        


בנ.צ. 19051338, רום 80- מ’ לפני הצומת עם כביש מס’ 1 מסעף. פונים שמאלה (דרום-מערב) בדרך היורדת אל הואדי.
הואדי המלוה מדרום את כביש מס’ 1 הוא "ואדי קטייף", שבאגנו הדרך ממעלה אדומים ליריחו מזה דורות רבים ובו מטפסים במתינות, בהתחלה באפיק, עד שאחרי כ- 200 מ’ מתגלה הדרך.
בק"מ 4.5 מעברי מים תחת הכביש. במקום זה ואדי קטייף עובר לצדו הצפוני של הכביש, אנחנו נשארים מדרום לכביש, מוצאים את המעבר הסמוך למעביר המים. טיפוס קצר, שבסופו פונים ימינה, מתקרבים לכביש ומדוושים על משטח אספלט הצמוד לו והמשמש להסדרת הניקוז ליד הכביש.
בקצה משטח האספלט גולשים שוב לואדי קטייף, ששוב הוא מדרום לכביש וממשיכים בטיפוס המתון, לעתים בדרך, לעתים בקטעים של הכביש הישן.

           


בנ.צ. 18691353, רום 100 מ’ מעפה"י מסעף דרכים בואדי. פונים שמאלה (דרום-מערב) בעליה תלולה חצובה בשלוחה. הדרך מסומש"ת ירוק.
בק"מ 9.2 על אוכף קטן, בצד הדרך, בור מים מכוסה פחים.
בק"מ 9.4 לאחר חציית אפיק ואדי, הדרך המסומש"ת ירוק מתחילה לטפס בתלילות לדרום-מזרח.


       

בנ.צ. 18631341, רום 220 מ’ מעפה"י מסעף שבילים מסומשי"ם. פונים ימינה (דרום) לשביל מסומ"ש ירוק.


שימו לב! הדרך הראשית עליה הגענו לכאן ממשיכה לדרום מזרח אך הסמו"ש שלה כחול.

בק"מ 10.3 פוגשים שוב את הדרך המסומש"ת כחול. פונים עליה ימינה.


      

בנ.צ. 18611336, רום 250 מ’ מסעף. ליד סלע שעליו הסמושי"ם (ראה תמונה).


פה נפגשים עם מסלול "הבחירה של פלסטרו-גבת". אנו בנקודה מס’   3 במסלול ההוא, שהיא מס’ 7 במסלול הנוכחי. ממשיכים לפי התאורים שם, רק שלמרחקים המצויינים שם צריך להוסיף 5.5 ק"מ.



         



בנ.צ. 19341325, רום 270- מ’ מסעף ליד הכניסה לאלמוג. פונים שמאלה (צפון) על הכביש לצומת אלמוג.



         

סיום בצומת אלמוג




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג