רכיבה על אופניים ככלי תחבורה

בגוש דן הצפוף, התנועה מחדרה לגדרה זורמת לאיטה, ולא מעט אנשים הגרים בפריפריה גילו את האופניים ככלי רכב ומגיעים איתם לעבודה. ישנם כאלו שמצאו פתרון אלגנטי אחר: הם משתמשים באופניים מתקפלים שניתן לעלות איתם לרכבת. אייבי גילת משנה את כללי התחבורה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בגוש דן הצפוף, התנועה מחדרה לגדרה זורמת לאיטה, ולא מעט אנשים הגרים בפריפריה גילו את האופניים ככלי רכב ומגיעים איתם לעבודה. ישנם כאלו שמצאו פתרון אלגנטי אחר: הם משתמשים באופניים מתקפלים שניתן לעלות איתם לרכבת. אייבי גילת משנה את כללי התחבורה

מאת:אייבי גילת


אחד הדברים המאפיינים את האדם החושב הוא היכולת שלו ליצור כלים. בעזרת הכלים בנה האדם מכונות ומכוניות המשרתות אותו. אורח החיים הפרימיטיבי הכריח את האדם לעמל כפיים. במאות הקודמות כמות הפעילות הגופנית שאדם נאלץ לעשות לצורך הישרדותו הייתה גבוהה. כיום רוב האנשים מנהלים אורח חיים יושבני.

התנועה, המעבר והניידות ממקום למקום התפתחו מאוד עם המצאת הרכבת והמכונית. העולם נהייה כפר גלובלי. האדם בחברה המערבית המודרנית יכול לנהל אורח חיים לפיו במשך כל שעות היום הוא איננו מוציא ולו קלוריה אחת לרפואה. בכלל המילה מאמץ ועבודה פיזית מקבלות כיום בעידן המודרני משמעות שונה לגמרי.

אחת הבעיות הקשות בתקופתנו היא שבמטרופולין הגדול בו עובדים מרבית בני האדם ובדרך אליו וממנו ישנם פקקי תנועה ענקיים. בעיה כאובה וחמורה אחרת היא שבמרכזים האורבנים כמעט ואין מקומות חנייה. לוקח המון זמן להגיע אל מקום העבודה, לחפש מקום חניה קרוב ואחר כך לעמוד שעות בדרך חזרה הביתה.

עובדה קיומית נוספת הן השעות הרבות בהם מבלים מרבית האנשים בעבודה המותירות להם מעט מאוד זמן פנוי כדי להתאמן בצורה סדירה. אחד הפתרונות הקסומים והמעניינים הוא להשתמש ברכיבה על אופניים ככלי תחבורה אל העבודה וממנה, ותוך כדי הנסיעה לנצל את היתרונות הבריאותיים הגדולים של פעילות הרכיבה.

לאופניים ככלי רכב דו גלגלי יש המון יתרונות על פני כל כלי רכב אחר:
• ניתן להגיע ברכיבה על אופניים כמעט לכל מקום.
• אין בעיה של חניה.
• אופניים הוא כלי רכב ירוק שאיננו מזהם את הסביבה.
• במדינת ישראל הקיץ נמשך מרבית השנה, והטופוגרפיה שטוחה.
• ניתן לחסוך זמן יקר בפקקים.
• הנקודה הכלכלית בימים שמחירי הדלק מאמירים רכיבה על אופניים בטווח הארוך חוסכת המון כסף.

בנוסף יש לרכיבה על אופניים את כל היתרונות של פעילות גופנית אירובית:
• רכיבה על אופניים מפעילה קבוצות שרירים גדולות, מאתגרת את המערכת הקרדיו וסקולרית, שורפת שומנים, והעיקר גורמת להוצאה של קלוריות ולמאזן קלורי טוב יותר.
• אופניים הם כלי רכב ידידותי למשתמש. היות ומשקל הרוכב/ת נמצא על השלדה ניתן לרכב על אופניים לאורך שנים ללא נזקים למערכות התנועה והשלד.
• יוצרת שיווי משקל טוב יותר לטובת הכולסטרול "הטוב" בדם, ומורידה את רמת שומני הדם.
לאנשים שאין זמן הפתרון האופטימאלי הוא: לעשות את האימון ברכיבה על אופניים בדרך אל מקום העבודה וחזרה.

אם רכיבה על אופניים היא פתרון כל כך טוב אז מדוע כמות האנשים המשתמשים ברכיבה על אופניים ככלי תחבורה הוא קטן? 
• הנהג הישראלי איננו מאיר פנים בלשון המעטה לרוכבי כביש.
• מספר רב של קורבנות מיותרים תבעו כבישי ישראל, עובדה שמרתיעה רבים.
• במרכז הארץ במיוחד בצפיפות הקיימת ישנו מחסור בתשתיות מתאימות כמו שבילי אופניים לאורך כבישים מהירים.
• מחסור במקלחות ובשירותים במקומות העבודה לאחר הרכיבה .
• חוסר מודעות ובעיקר תגובות קרירות מהסביבה.

לפני 22 שנה ביקרתי בהולנד ארץ טחנות הרוח, הגבינות, הפרחים וכמובן האופניים. באמסטרדם שכרנו זוגתי ואנוכי זוג אופניים. באחד הימים כאשר רכבתי להארלם עיר הנמצאת 20 ק"מ מערבית לאמסטרדם פגשתי אישה מבוגרת. היא ספרה לי שהאופניים משמשות אותה ככלי רכב להארלם וחזרה, 4 ימים בשבוע. אם רכיבה על אופניים טובה להולנדים, מדוע שלא נאמץ את ההרגל הזה כאן בארץ. 

רבים מהנהגים גם רוכבים בשעות הפנאי ובמובן הזה הם הפכו למעין "שליחים לחינוך" ציבור הנהגים בישראל. יום כיפור הפך ל – "חג האופניים" ומדי שנה מספר זוגות האופניים שנמכרים לפני החג נמצא בעליה מתמדת. צריך לראות את המסה האדירה של האנשים המשתמשים באופניים בארץ בצורה עממית: מסע "אתגרים" הסובב את עמק יזרעאל, הקפת הכנרת העממית, ולהבין את השינוי שחל בציבור הישראלי.

בגוש דן הצפוף, התנועה מחדרה לגדרה זורמת לאיטה, ולא מעט אנשים הגרים בפריפריה גילו את האופניים ככלי רכב ומגיעים איתם לעבודה. ישנם כאלו שמצאו פתרון אלגנטי אחר: הם משתמשים באופניים מתקפלים שניתן לעלות איתם לרכבת. הרכיבה על האופניים מתבצעת בדרך אל הרכבת, שם הם מקפלים את האופניים, ומשם למקום העבודה. ישנם מפעלים במיוחד בתעשיית ההיי – טק שהקימו במיוחד עבור העובדים מקלחות ושירותים. כבר לא נדיר לראות ברחבי ת"א אנשים היושבים בבתי קפה כאשר לידם נמצא זוג אופניים. מהפכת האופניים והשימוש בהם ככלי תחבורה הולכים ותופסים להם מקום של כבוד בכביש הישראלי לצד כלי רכב אחרים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג