"רוכבים בטוח" – למען בטיחות רוכבי הכביש עדכון אוקט' 2011

מאז אפריל 2011 פועל צוות של רוכבי כביש מתנדבים כדי לקדם את בטיחות רוכבי האופניים תחת השם "רוכבים בטוח". זהו צוות (וועד פעולה) שהוקם ביוזמתם של כמה רוכבים באפריל 2011 בעקבות התאונה בה נהרג גיא תמרי ז"ל בכביש 44
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאז אפריל 2011 פועל צוות של רוכבי כביש מתנדבים כדי לקדם את בטיחות רוכבי האופניים תחת השם "רוכבים בטוח". זהו צוות (וועד פעולה) שהוקם ביוזמתם של כמה רוכבים באפריל 2011 בעקבות התאונה בה נהרג גיא תמרי ז"ל בכביש 44

מאת:"רוכבים בטוח"

תאונה זו, אשר הייתה עוד חוליה בשרשרת של תאונות רכיבה קטלניות הדאיגה אותנו פעם נוספת. יותר מכך הדאיגה אותנו התחושה כי איש אינו עושה דבר לשיפור המצב בכבישים. התחושה הייתה כי לאחר כל תאונה יש "עליהום" תקשורתי כנגד הרוכבים הנתפשים "כמשוגעים לדבר", חסרי אחריות, אשר יש להורידם מהכביש. הדבר גורר הצהרות שונות מצד גורמים ברשויות כנגד הרכיבה בכביש, ויש הרגשה כי לא ירחק היום בו יחוקקו חוקים חדשים אשר יאסרו את הרכיבה או יצרו את צעדי הרוכבים באופן שיפגע בענף.

משבדקנו את הנושא למדנו כי, מצד אחד אין כיום אף גוף / ארגון הדואג לאינטרסים של כלל רוכבי הכביש. איגוד האופניים עוסק בקידום הספורט התחרותי אך אינו פועל באופן ישיר למען עשרות אלפי רוכבי כביש ספורטיביים שאינם רשומים באיגוד. יתר על כן, גילינו כי לעיתים האיגוד שותף לפעולות אשר אינן לוקחות בחשבון כלל את האינטרסים של אותם אלפי רוכבים, אינו מתחשב בהם וכך יוצא שהאיגוד תומך בהצעות חוק דרקוניות שנועדו לאסור רכיבת כביש או לצמצמם אותה לרכיבה בקבוצות מאורגנות בלבד.

מן הצד השני, מצאנו כי קיימת עמותה הפועלת במרץ רב לקידום נושא הרכיבה בארץ ("ישראל בשביל אופניים"), אולם נושא רכיבת הכביש, על המיוחד לענף זה, אינו עומד במקום גבוה דיו כפי שראוי לדעתנו, בסדר העדיפויות של העמותה. מכאן המסקנה הייתה שאין מי שדואג לאינטרסים של ציבור רחב ובו עשרות אלפי רוכבי כביש.

עקב כך, תיאורטית יכול לקום לו כל חבר כנסת ולהציע הצעות חוק דרקוניות מבלי שיהיה מי שיעצור אותו. חמור מכך, הרשויות אינן פועלות באופן חיובי כדי לקדם את ענף הספורט הזה ונוצרה סכנה ממשית לקיומו מאחר והתאונות יצרו תדמית שלילית לענף כולו, כביכול בטענה שהאשמים בתאונות הם הרוכבים חסרי האחריות היוצאים לכבישים. התברר לנו גם כי ברשויות כמו משרד התחבורה, הרשות לבטיחות בדרכים והחברה הלאומית לדרכים, אין מכירים את הענף על המיוחד לו ורבים שם מתנגדים לרכיבה בכביש ומעבירים את התחושה הברורה שאינם מאמינים כי רכיבת כביש היא ענף ספורט לגיטימי.


זירת התאונה בה נדרסו למוות סימון וגרוסמן


על כן, מספר רוכבי כביש פעילים נפגשו והקימו את "רוכבים בטוח", במטרה לפעול ולדאוג לאינטרסים של רוכבי הכביש ולשפר את בטיחותם. יחד עם עמותת "ישראל בשביל אופניים",הוסכם כי "רוכבים בטוח" תפעל כקבוצת מתנדבים במסגרת העמותה, וזאת משום שמצאנו אצל מנכ"ל העמותה, יותם אביזוהר אוזן קשבת לצרכים של רוכבי הכביש ומוכנות לעזור ולעבוד בשיתוף פעולה.
תכנית פעולה

הרוכבים הפעילים במסגרת "רוכבים בטוח" לקחו על עצמם, בשיתוף עמותת "ישראל בשביל אופניים" לפעול לשיפור הבטיחות של רוכבי הכביש.

1. תקשורת ודעת קהל – קידום פעילות תקשורתית אוהדת (מסע יחסי ציבור מקיף) לרוכבי האופניים בערוצים שונים. המטרה: העלאת המודעות ליתרונות של העיסוק ברכיבת אופניים והפיכת הנהגים לשותפים במאמץ להגברת בטיחות הרוכבים. לשם כך יעשה שימוש בניסיון המוצלח  לקידום הענף  אשר קיים במדינות רבות.

2. הקמת שדולה בקרב נבחרי ציבור (חברי כנסת, שרים ראשי רשויות ואחרים).

3. קידום תכנון ותחזוקת כבישים בישראל, כך שייקחו בחשבון גם את צרכיהם של רוכבי אופני הכביש.

4. שיפור המודעות בקרב הרוכבים – הדרכת הרוכבים לרכיבה בטוחה והשתלבות נאותה בכביש, שיפור הנראות (Visibility), הפצת חומרי הסברה, הסברה באתרי רכיבה פופולאריים ועוד. 

5. קידום חקיקה רלוונטית – קידום תקנות וחוקים שיגבירו את בטיחותם של הרוכבים, באמצעות מפגשי עבודה עם נציגי הרשויות השונות (משטרה, משרד התחבורה, משרד הספורט, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החברה הלאומית לדרכים).

6. פעילות להגברת אכיפה וענישה – הגברת האכיפה ע"י משטרת ישראל, החמרת הענישה כלפי נהגים המסכנים או פוגעים ברוכבים.
 
7. גיוס כל בעלי העניין היכולים לסייע לקדם את המטרה:
א. ציבור רוכבי הכביש הספורטיביים, התחרותיים והיומיומיים.
ב. מועדוני רכיבה ואיגודי ספורט (במיוחד איגוד האופניים והטריאתלון).
ג. הרשויות הרלוונטיות (משרד התחבורה, משרד הספורט, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החברה הלאומית לדרכים).
ד. עמותת אור-ירוק.
ה. יבואני האופניים.
ו. גופים בינ"ל המעודדים רכיבה על אופניים.

8. פעילות לשיפור תשתיות – פעולה בשיתוף רשויות התכנון והביצוע על מנת לשפר את הכבישים, לאתר ולבנות פתרונות שישפרו את בטיחות הרכיבה.

פעולות שנעשו עד כה:

1. אנו פועלים מול החברה הלאומית לדרכים במספר מפגשים כדי לקדם את תכנון הכבישים ותחזוקתם באופן כזה שייקח בחשבון את הצרכים של רוכבי הכביש.

2. נפגשנו עם הועדה המשטרתית שמונתה ע"י מפכ"ל המשטרה לבדיקת נושא רכיבת הכביש. הגשנו את המלצותינו לוועדה ואנו עומדים איתה בקשר הדוק תוך שיתוף פעולה מצויין.

3. שתי הצעות חוק שנוסחו באופן הפוגע בענף האופניים והוגשו ע"י ח"כ זאב ביילסקי, נעצרו על ידינו לאחר דין ודברים עם ח"כ בייסלקי אשר הסכים להתגייס לטובת רוכבי האופניים.

4. ערכנו סקר של חוקים המקובלים בעולם בתחום האופניים. אנו מכינים הצעת חוק חדשה שתכלול מספר סעיפים שנועדו להגן על רוכבי האופניים.

5. פנינו לאיגוד יבואני האופניים על מנת שיסייעו לפעילות שלנו בדרכים שונות. יש התחלה של שיתוף פעולה חיובי ו"מצמן את מרוץ" העמידו לרשותנו את משרד יחסי הציבור שלהם.

6. אנו עומדים בקשר הדוק עם הוועדה שמינה שר התחבורה לנושא האופניים כדי לייצג שם את רוכבי האופניים.

7. אנו עומדים בקשר עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על מנת לדרוש ממנה לצאת במסע פרסום לטובת רוכבי האופניים. בנוסף, הרשות כבר החלה מתייעצת איתנו בנוגע לפעילויות מתוכננות בתחום האופניים.

8. אנו מתכננים לקיים בנובמבר השנה, כנס של ראשי תחום האופניים (מאמנים, ראשי קבוצות) אליו יוזמנו נציגי רשויות (משטרה, משרד התחבורה, רשות לבטיחות בדרכים ועוד). כמו כן, יוזמנו לכנס נציגי הוועדה המשטרתית וציבור הרוכבים. מטרת הכנס: לקדם את בטיחות רוכבי האופניים.

9. באירוע השנתי "סובב תל-אביב" יהיה אוהל הסברה בתחום בטיחות הרכיבה.

10. בתערוכת האופניים השנתית BIKES2011  מתוכנן כנס נוסף בתחום בטיחות הרכיבה.

11. אנו פועלים מול אמצעי התקשורת כדי להעלות כתבות חיוביות בתחום הרכיבה. כמו כן אנו מכינים כמה אנשים המוכרים לציבור הרחב, אשר רוכבים על אופניים, שישמשו דוברים שלנו בעת הצורך.

לפרטים והצטרפות:  Israel Road Cycling    
פייסבוק                


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג