על צבעי מאכל ואחיזת עיניים

כולנו אוכלים קודם כל עם העיניים, וכדי להגדיל רווחים ולמשוך את תשומת לבנו מוסיפים יצרני המזון צבעים  המכונים "צבעי מאכל". האם באמת מומלץ לאכול אותם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כולנו אוכלים קודם כל עם העיניים, וכדי להגדיל רווחים ולמשוך את תשומת לבנו מוסיפים יצרני המזון צבעים  המכונים "צבעי מאכל". האם באמת מומלץ לאכול אותם?

מאת:יעל היינמן-ברמן

המילה "מאכל" מעבירה לנו את המסר שהצבע מיועד למאכל, אולם, זהו שם שנובע מהעובדה שבמאכל יש צבע, ולא מהעובדה שהצבע הוא מאכל. הצבע בדרך כלל אינו מזון.

הכתבה הזו נכתבה בזכות המשתתפים באחת מהקבוצות שלי לירידה במשקל, שבמקביל לדאגתם למשקל והמראה החיצוני, שמו להם למטרה לשנות אורחות חיים של כל המשפחה וביקשו ממני רשימת צבעי מאכל שאינם מומלצים לשימוש.

מאיפה מגיעים אלינו הצבעים?
הצבעים מופקים ממבחר חומרים שונים ומשונים. יש צבעים המבוססים על נפט, פחם ותרכובות כימיקלים, כורכום, פפריקה, ויטמינים המגיעים בצורת אבקות, צבעים המופקים מעלים, גבעולים, מהכלורופיל, מעלי כותרת של פרחים, שריוני סרטן, פטריות, נוצות פלמינגו ועוד.

הטוב, הרע והמכוער
הצבעים משווים למזון מראה מושך וטרי, להעניק לנו, הצרכנים, תחושה שהמזון מכיל רכיבים תזונתיים המוסיפים לבריאות.

יכולת ההמצאה האנושית היא גדולה, ובמיוחד כאשר הדבר משפיע על המכירות. אפילו את החלמון שבביצי העופות ואת בשר הדגים יודע האדם לצבוע. לחלמוני הביצה מעניקים צבע כתום ע"י E160c או לוטאין (E161b), שמוסיפים למזון העופות. ואילו לבשר הדגים, כמו הסלמון והפורל, שמגדלים באופן תעשייתי, מוסיף המגדל גוון ורוד, משמח עין וקיבה בעזרת E161g שמוסף למזון הדגים. כל צבעי המאכל שהוזכרו לעיל אינם בעייתיים כלל וכלל, אך חשוב להבין שחלק מצבעי המאכל, המשמשים בתעשיית המזון מזיקים גם מזיקים ובכל זאת מוסיפים אותם כדי להוסיף צבע למזון שדהה מסיבות כמו: אוויר, אור, שינויי טמפרטורה, אחסון ממושך ולחות. לא פעם נוהגים להוסיף צבעים לשם הסוואת זיופים או סימני קלקול של מוצרי מזון.

למעשה, הידע על צבעי המאכל, כמו גם על שאר תוספי המזון מועט. במחצית המאה העשרים החלו להתפרסם מחקרים שהעלו אפשרות מבוססת למדי, שחלק מהצבעים פועלים כחומרים משלשלים, חלקם גורם לתופעות אלרגיות ונוירולוגיות שונות. לכן, כמה צבעים הוצאו מחוץ לחוק ואילו כמותם של האחרים הוגבלה בצריכה היומית. ועדיין באיחוד האירופי הצבע יכול להיות מוגבל ל-5 מ"ג/ק"ג בלבד ובישראל אותו צבע מוגבל בכמות ל-50-500 מ"ג/ק"ג, כלומר בישראל היד פתוחה יותר לגבי הכמות המותרת. למה?

כלל הזהב: לסובב את האריזה ולבדוק רכיבים
קהל יעד עיקרי לצבעי המאכל, הם הילדים. ככל שהגלידה צבעונית יותר, ה- m&m  ססגוניים יותר ועל העוגה יש בצק סוכר עם תמונה גדולה ומציאותית יותר, כך עדיף ושמח יותר.

לילדים יש חילוף חומרים שונה ממבוגרים, והם רגישים יותר לצבעי המאכל עד פי 50  מאיתנו. למרות כל זאת, אין החלטה חד משמעית מצד משרד הבריאות לאסור שימוש בצבעי מאכל, חומרי טעם וריח ועוד. כאשר קניתם ליום ההולדת של הנסיכה הקטנה סוכריות למציצה, ואחר כך ראיתם את הילדים עם לשונות כחולות, אדומות וצהובות, דעו שסיפקתם להם את מנת הצבע היומית. כולנו יכולים לבחור כיבוד בריא יותר גם לימי ההולדת והמסיבות שלנו.

מאלו צבעי מאכל כדאי להימנע? מה לחפש במרכיבים?

מספר E 

השם

E102

טרטרזין

E104

קינולין, צהוב מספר 13

E110

סנסט ילו, צהוב סנסט, צהוב מספר 3

E120

שני,אדום טבעי 4

E122

אדום מספר 3

E123

אמרנט', אדום מספר 9

E124

אדום מספר 7

E127

אריטרוצין, אדום מספר 14

E128

אדום מספר 10

E129

אדום אלורה, מספר 71

E131

כחול סגול פטנט

E132

כחול מספר 1

E133

כחול מבהיק, מספר 2

E142

ירוק S, מספר 4

E150b

קרמל סולפיט קאוסטי

E150c

קרמל אמוניה

E151

שחור מבהיק, מספר 1

E153

פחם צמחי

E154

חום FK, מספר 1

E155

חום HT, מספר 3

E180

פיגמנט אדום

לסיכום: זה בידיים שלנו לקנות חכם יותר, לקרא רכיבים על אריזות מזון, לבחור כיבוד אחר לימי הולדת ולגדל את המשפחה שלנו לחיים בריאים וטובים יותר. תדפיסו לכם את הטבלה או העתיקו אותה לסמארטפון ובקניות הבאות תתחילו לשים לב למספרי ה- E השונים, מבטיחה לכם שתוך מספר פעמים זה כבר יהיה חלק מכם ותכירו את המוצרים שאינם עוד חלק מסל הקניות שלכם. כדי להשיג שיתוף פעולה משאר בני המשפחה, חשוב לשוחח על העניין ולהסביר אותו. למי שמעוניין לקרא יותר בהרחבה, ממליצה בחום על הספר:בריאות ותוספים במזון( לסלק את הקוץ) / ד"ר ח.ש.סדובסקי.

צילום אילוסטרציה: Thinkstock
24.4.2013


יעל היינמן-ברמן
דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות (M.A) .
ליווי משפחות במסגרת קבוצתית או פרטנית לאורח חיים בריא.
מנחת קבוצות לירידה במשקל , לגמילה מעישון.
מרצה במגוון נושאים מתחום התזונה לקהל הרחב ולקהל מקצועי( רופאים, אחיות )
אשמח לשאלות ותגובות.
אתר האינטרנט שלי – 
yaelheinemann.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג