עונת המרתונים: כל מה שחשוב לדעת על המסלול של מרתון טבריה

ביום שישי זה קורה, עונת המרתונים בארץ יוצאת לדרך עם המרתון המיתולוגי, שהמסלול שלו הוא אמנם הפשוט ואולי המהיר מכולם, אבל עלול להיות גם טריקי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון טבריה | צילום: איתן דולפן, מערכת שוונג

אם משווים אותו למסלולי מרתון אחרים בארץ, אין ספק שהמסלול של מרתון טבריה הוא הקל ביותר להסבר. רצים 21.1 קילומטרים בהלוך, מסתובבים בנקודת החצי וחוזרים בדיוק באותו המסלול אל נקודת הסיום. בלי פניות, ובמסלול שברובו שטוח לגמרי.

הדבר היחיד שצריך לקחת בחשבון, כמובן שמלבד חלוקת הכוחות, הוא השינויים ברוחות שעלולים להיות מורגשים בצורה משמעותית. הסיבה היא שבמסלול הזה רצים לכל הכיוונים: תחילה דרומה בצד המערבי של הכנרת, ואז מעט מזרחה, ואז צפונה בצד המזרחי של הכנרת, ושוב דרומה, מערבה וצפונה. נשמע מבלבל? נסביר את זה לעומק.

10 קילומטרים ראשונים

לפני מספר שנים נקודת הזינוק של מרתון טבריה שונתה, וכיום מזנקים אליו מחוץ לעיר, מעט דרומית ממלון חוף גיא. בעבר, היה קל מאוד לבצע טעויות מיד אחרי הזינוק בגלל שהכביש בתוך העיר היה צר יחסית וגם היתה נקודה מסוימת שהיתה בה ירידה, כך שהיה מאוד מפתה לפתוח בקצב מהיר.

הזדמנות לראות את המהירים ביותר מולכם. מרתון טבריה | צילום: מערכת שוונג

עוד כתבות בנושא 
האם כדאי להיצמד לפייסר במרתון?
הפודקאסט של שוונג על ההיערכות ליום המרתון
המרתון הראשון שלכם: כל התורה על שתי רגליים

כיום הזינוק הוא בכביש פתוח יותר ורחב יותר, ועדיין צריך להיזהר לא להתפתות לפתוח חזק מדי או במלים אחרות, לא לאפשר לאדרנלין להכתיב לנו את הקצב, כי האדרנלין הוא סוג של אויב במרתון ועל טעויות של אדרנלין משלמים בריבית. נצלו את הקילומטרים הראשונים של המרתון כדי להביט שמאלה וליהנות מהכינרת, כי לא לאורך כל המסלול תוכלו לראות אותה, ובמיוחד בחלקים היותר מסובכים שאליהם נגיע בהמשך.

אחרי שלושה קילומטרים תראו את נקודת הריענון הראשונה – חשוב מאוד שתנצלו אותה ואת כל אלו שיגיעו אחריה, בערך כל שלושה קילומטרים. חשוב לקחת מים בכל נקודה כזאת, וגם לשים לב שיש שם אנשים שמעודדים אתכם. זה משהו שבהחלט יכול לשפר את הרגשתכם המנטלית.

מה שעוד חשוב לזכור ברע הראשון של המרתון הוא שבאזור הקילומטר השמיני, בין המושבה כינרת לבית ירח, תמצאו את עצמכם רצים בעלייה. כמובן שמי שמגיע מוכן למרתון לא יתקשה בה, אבל מצד שני כדאי לשים לב לא לרוץ אותה מהר מדי, כדי לא לשלם על זה מחיר בהמשך. את אותה גבעה קטנה תפגשו בדרך חזרה, ואז היא כבר תהיה מורגשת יותר.

קילומטרים 11-21

אחרי שנהניתם מהירידה שהיא פרס על אותה עלייה שהזכרנו, מתחילים למעשה תנועה לכיוון מזרח. אתם נמצאים בחלק הדרומי ביותר של הכנרת ותוך כדי שאתם עוברים את נקודת הציון של 10 הקילומטרים, תיפרדו מהנוף של הכינרת בדרככם לצומת מעגן – כל זה קורה בקילומטר ה-11.

בצומת מעגן פונים שמאלה, ואז בעצם נכנסים לצלע "הבעייתית" של מסלול המרתון. מדובר בכ-9 קילומטרים בצדה המזרחי של הכנרת. הצד הזה בדרך כלל מאופיין ברוחות חזקות יותר, שעלולות להיות מורגשות מאוד בפנים. העניין הוא שקשה לחזות מתי תרגישו אותן יותר – בהלוך (עד לנקודת חצי המרתון) או בחזור (קילומטרים 21-30). בדרך כלל הן מורגשות יותר בחזור, אבל ברגע שפניתם שמאלה בצומת מעגן והתחלתם בדרככם צפונה, בצעו הערכת מצב וגם תשנו את הקצבים שלכם בהתאם. אם אתם מרגישים כאן רוח פנים חזקה, זה הזמן להאט את הקצב ובטח לא להגביר (בידיעה שזה שלב במרתון שבו הרבה רצים דווקא נוטים להגביר כי הם ממש נכנסים לתוך הריצה).

עוד דבר שכדאי מאוד לעשות בצלע הזו הוא למצוא דבוקה של רצים ולהיות בתוכה, כמובן שמומלץ להתנהג בג'נטלמניות ולחלוק את ההובלה מול הרוח עם שאר הרצים, כמו בפלוטון של אופניים. כך תשמרו על עצמכם יותר טוב מפני רוח הפנים, ותעזרו גם לרצים האחרים. בקטע הריצה הזה לא רואים את המים, אבל זה עדיין כביש יפהפה, ואם תרוצו שם נכון – תוכלו גם ליהנות ממנו ומהזכות שיש לכם לרוץ בו.

עוד דבר שיעזור לכם להעביר את הזמן יהיה להביט אל הרצים המהירים ביותר של המרתון כולל המובילים, שכבר עושים את דרכם משמאלכם בחזרה. יש כאלה שיגידו שזה מתסכל לראות רצי מרתון כל כך מהירים, אבל תסתכלו על זה באופטימיות – באיזה עוד ענף ספורט אתם מוצאים את עצמכם באותה הזירה עם הטובים ביותר וגם יכולים לראות אותם תוך כדי? בניגוד למרתון תל אביב למשל.

קילומטרים 21-30

בין כפר הנופש של עין גב לחוף עין גב עצמו תראו את נקודת הסיבוב. אם עשיתם הכל נכון עד עכשיו והגעתם מוכנים למרתון, אז העובדה שאתם צריכים לחזור את כל מה שרצתם ממש לא אמורה להטריד אתכם. אתם אמורים להרגיש מצוין.

מצד שני, אל תתנו להרגשה הזו להטעות אתכם. רוצו עוד קילומטר בקצב סולידי ובזמן הזה נסו להבין עד כמה רוח הפנים מפריעה לכם. אם אתם מבינים שהיא חזקה, קחו בחשבון שהיא תלווה אתכם עכשיו לאורך 9 קילומטרים שעלולים להיראות כמו נצח.

לכן גם עכשיו, חשוב לרוץ בתוך דבוקה ולא רק כדי להישמר מהרוח אלא כדי לעודד אחד את השני ולנסות ולשמור עם רצים אחרים על קצב אחיד. כמובן שלא צריך להיתקע בדבוקה של רצים מהירים מכם, כי במקרה כזה אתם עלולים למצוא את עצמכם פתאום לבד לגמרי והכל יהפוך להיות קשה הרבה יותר. עדיף להוריד טיפה בקצב, אם זה יעזור לכם להיכנס לדבוקה של רצים שיותר מתאימים לכם. וגם אם תחוו כאן, כשאתם רצים בחזרה דרומה, רגעים קשים, זכרו שברגע שתגיעו שוב לצומת מעגן ותפנו ימינה – הכל יכול להשתנות לטובה.

קילומטרים 31-42.2

בקילומטר ה-31 אתם מוצאים את עצמכם שוב בצומת מעגן, וכמה כיף להיות שם בפעם השנייה. כנראה ש-9 הקילומטרים הקודמים הרגישו לכם כמו 9 הקילומטרים הכי ארוכים שעשיתם אי פעם, ועכשיו פתאום רוח הפנים נעלמת (זה מה שצפוי לקרות בכל אופן), ואתם חוזרים לראות אנשים בנקודות העידוד שליד קיבוץ דגניה א'. אתם שוב בחלק הדרומי ביותר של הכנרת, ויש לכם משהנו כמו קילומטר להירגע מכל מה שעברתם בצד המזרחי ולהתכונן נפשית ל-10 הקילומטרים האחרונים.

למרות שהקילומטרים האחרונים הכי קשים מנטלית, התנחמו בזה שהם נוחים. לונה צ'מטאי סלפטר במרתון טבריה | צילום: מערכת שוונג

הרבע האחרון של המרתון יהיה בריצה מדרום לצפון בחלק המערבי של הכנרת. כאן אתם כבר לא אמורים להרגיש את הרוח, וסביר להניח שבין קילומטרים 31 ל-34 גם תרגישו מצוין אחרי שעודדו אתכם ואחרי שחזרתם לראות את הכנרת מצד ימין.

אבל במרתון כמו במרתון, דברים עלולים להסתבך החל מהקילומטר ה-35 ובמסלול של מרתון טבריה זה מתאפיין כמו באותה עלייה שהזכרנו, שהפעם תפגשו אותה בקילומטר ה-35. לא רק שמרגישים אותה טוב ברגליים, אחרי שמסיימים אותה גם אין ממש כוח ליהנות מהירידה. ועם שארית הכוחות שנותרו לכם אתם בכל זאת מנסים להפיק מאותה ירידה את המקסימום, וממשיכים ל-7 הקילומטרים הארוכים ביותר שאפשר לדמיין. המסלול שטוח, אבל אחרי שעתיים וחצי-שלוש-או ארבע שעות ויותר של ריצה כבר אי אפשר ממש ליהנות מהנוף בצד ימין. עכשיו זה רק אתם והמיכל הרזרבי שלכם, סביר להניח שכבר יהיה קשה למצוא דבוקה של רצים שתעודד אתכם ואם יש כזו – אחזו בה בכל הכוח. זה גם הזמן שלכם לנסות ולהפיק את המקסימום, כלומר לנסות להגביר, בנגיעות קלות כמובן כדי לא לחטוף איזו פציעה לא רצויה רגע לפני הסיום.

כל שלט שתראו מראה על עוד קילומטר שהתחלף יעודד אתכם וכאן צריך לזכור דבר חשוב. גם אם הריצה בין הקילומטר ה-37 ל-38 נראית לכם כמו נצח ואתם מתקשים להבין מאיפה תגיע האנרגיה לעוד 4 קילומטרים, ברגע שתראו שלט עם הספרה 39 הכל ישתנה. כשתגיעו לשלט עם הספרה 40 כבר תחוו סוג של הארה ותבינו ששום דבר לא יעצור אתכם בדרך אל היעד. שיהיה בהצלחה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג