עוברים את חג הפסח עם יפית גלילי

כתבות רבות נכתבות על "כיצד לעבור את פסח בשלום?" ובכולן המלצות על התחשבנות עם הקלוריות. הפסח חובה בתוכו מספר מצבים איתם קשה לנו להתמודד ולא רק הספירה הקלורית תעזור לנו לצלוח אותו אלא התכוננות מראש, חשיבה וניתוח המצב אליו תקלעו ושימת דגש על הדברים החשובים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כתבות רבות נכתבות על "כיצד לעבור את פסח בשלום?" ובכולן המלצות על התחשבנות עם הקלוריות. הפסח חובה בתוכו מספר מצבים איתם קשה לנו להתמודד ולא רק הספירה הקלורית תעזור לנו לצלוח אותו אלא התכוננות מראש, חשיבה וניתוח המצב אליו תקלעו ושימת דגש על הדברים החשובים

מאת:יפית גלילי


פסח שמח! 

מה המכשולים וכיצד לשנות גישה:
 
• הגדרת יעד-
אנשים רבים מקשרים מצבי חופשה להרגשת החופש גם באכילה. חופשה כשמה כן היא: חופשה מעבודה, משגרת חיי היום, זמן בילוי איכות עם המשפחה/ חברים, זמן למנוחה וזמן לדברים אחרים שאינכם עושים בחיי היום יום. הגדירו מראש יעדים לחופשה כגון אלו שציינתי ותשימו אותם בסדר עדיפות עליון וחישבו על כך שלא האוכל הוא זה שיגרום לכם הנאה מהחופשה אלא יתר הדברים.

 


 שינוי בשגרה- בלבול באכילה. תכננו מראש כיצד יראה יומכם בחופשה והערכו מראש בנושא התזונה. אם הינכם יוצאים מהבית לטיול ליום שלם או לכמה שעות הצטיידו בכריכים אותם הכנתם מראש, בפירות ובירקות. דאגו לזמינות האוכל על-מנת לא לגרור רעב מה שיגביר אכילה שאינה מתוכננת.
 
• אכילה חברתית- במחקרים נמצא כי אכילה בקרב 7 סועדים גוררת אכילה של פי 2 מהכמות אותה היינו אוכלים אם היינו אוכלים בגפינו. והרי את הארוחות הגדולות בחג רובינו אוכלים בנוכחות 6 סועדים ויותר. היו מודעים לנושא וחישבו על כך שהפסח חופן בתוכו מספר סעודות גדולות בכל ימי החג. ושוב גם כאן הפכו את ההנאה שבשהות בקרב אנשים קרובים ואהובים ליעד של הארוחה ואת האוכל כסיבת הנאה משנית.

ארוחות גדולות
• תכנון מראש- הגדירו מראש מה תאכלו והיו ריאלים בתכנון. לדוגמא: תכנון ריאלי לרובינו הוא: חצי צלחת עם סלטים וירקות, רבע צלחת פחמימות ורבע צלחת חלבון (בשר/דג). אל תגדירו לאכול פחות או להימנע ממשהו שיהיה קשה לכם כי הדבר יוביל לכך שלאחר שתאכלו אותו תרגישו לא טוב עם עצמכם מעצם זה שלא עמדתם בתכנון ולרוב הדבר יגרור אכילה נוספת ופריצת גבולות כי "אם כבר אז כבר..". אם מהיכרותכם את עצמכם אתם יודעים שאינכם יכולים לוותר על קינוח הגדירו  מראש את הכמות.

• לא לאכול בתשלומים- בחרו מראש את מה שתאכלו לאחר שבחנתם את כל האפשרויות. כשאנו מעמיסים על הצלחת בתשלומים אנו לא באמת מודעים לכמות שאכלנו. העמסה מראש של כל מה שאנו מתכננים תספק את רעבונן של עיננו, נהיה מודעים לכמות שאכלנו וניצור שליטה על האכילה.

• מיוחדים- חישבו על כך שרוב הדברים המוגשים בארוחות החג אינם שונים מאלו המוגשים בארוחות ערב שישי וחגים אחרים כגון תפ"א ואורז, ומכאן לא צריך לאכול מהכל בארוחה. המאכלים המיוחדים הם חרוסת, קניידלעך וגפילטעפיש. אם הינכם אוהבים קניידלעך לדוגמא, הגדירו מראש כי כל יום בחג תאכלו 2 מאלו במקום מנת פחמימה אחרת (כמו אורז או מצה) ואז בארוחת החג לא תנסו לאכול כמה שיותר.

• אמא= אוכל- רבים מתארחים אצל ההורים בארוחות החג, כשהבית של ההורים בקונוטציה ישירה לאוכל. בכל בית יהודי האמא מתקשרת אוטמטית לחוויה קולינרית שלנו, געגועים לבית אמא תמיד מלווים בחשיבה על האוכל של אמא. מי מאיתנו לא מגיע לבית של ההורים ודבר ראשון פותח את המקרר? בנוסף, שכשהיינו ילדים יכולנו לאכול ללא גבולות (הרי היינו ילדים פעילים לא כמו אלו של היום). – לא צריך לטעום מהכל- יש הרי ארוחות נוספות לאורך החג ואופציה נוספת היא לחזוא עם פלסטיקים מלאים הביתה.

• Take away- לרוב נשארת כמות רבה של אוכל בסיום הארוחה (וגם זה לאחר שכל אחד מהסועדים אכל פי 2 ממה שצריך) ולרוב מוגשות אופציות רבות בארוחת החג אם תדעו מראש כי חלק מהאוכל אתם מקבלים הביתה אזי לא צריך בארוחה עצמה לאכול ולטעום מהכל כי יש גם למחר. ושוב, זכרו שיש עוד הרבה ארוחות ואנחנו לא בתקופת צנע- אין צורך לאכול מהכל והרבה.

• קינוח- אף אחד לא קם ועוזב את מקום הארוחה מיד בסיומה. חכו עם אכילת הקינוח כמה שיותר זמן מסיום הארוחה.

• פעילות גופנית- ימי החופשה מאפשרים זמן רב יותר לפעילות. אל תכנסו למעגל שאם אוכלים יותר אזי נוציא יותר קלוריות ומכאן תסתמכו על הפעילות ותאפשרו לעצמכם לאכול בלי אבחנה. בצעו פעילות גופנית ממניעים אחרים כגון: הנאה, חברה, בריאות.

ולסיום:
• תדירות אכילה- אל תגיעו לארוחה רעבים. אכלו לאורך כל היום מנות קטנות כדי שלא תסתערו על האוכל, מה שיעורר אצלכם הרגשת חוסר שליטה, אכילה עודפת והרגשת "מפוצצות" בסיום ארוחה.  הימנעו מהמשפטים הנפוצים  " אני מפוצץ, אכלתי יותר מדי, לא הייתי צריך לאכול כ"כ הרבה וכד’".

פסח מהנה ובהצלחה!
———————————————————————————————————————
יפית גלילי – פיזיולוגית ספורט ותזונאית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג