סמים פס

בעוד אלברטו קונטאדור מעונה בשימוע שיקבע את עתידו, בעת שאלוף העולם לשעבר - המאיץ סטיב מולינגס, נצלב ונמחק מדברי ימי האתלטיקה ובזמן שמטאטאי הסמים מברישים במרץ את זירות הספורט המטונפות של אירופה, בוחר אלוף טניס אחד לומר, "קבלו את הסמים וכך לכולם תהיה גישה לשיקוי הפלאים". כך החלה סערה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בעוד אלברטו קונטאדור מעונה בשימוע שיקבע את עתידו, בעת שאלוף העולם לשעבר – המאיץ סטיב מולינגס, נצלב ונמחק מדברי ימי האתלטיקה ובזמן שמטאטאי הסמים מברישים במרץ את זירות הספורט המטונפות של אירופה, בוחר אלוף טניס אחד לומר, "קבלו את הסמים וכך לכולם תהיה גישה לשיקוי הפלאים". כך החלה סערה

מאת:אילו גולדמן

יאניק נואה, אלוף הטניס האגדי של שנות ה- 80 שהפך מעין כוכב רוק באירופה, החליט להטיל את חיצי הרפש, כשהוא מכוון אל עבר הספורט הספרדי, אשר לדעתו הפך דומיננטי מידי בשנים האחרונות. "בואו נפסיק את הצביעות", קרא הכוכב שניצח את ה-  'French open' בשנת 1983, "הגישה הטובה ביותר היא קבלתם של הסמים. כך לכל אחד תהיה גישה אל שיקוי הפלאים".

דבריו של נואה, העירו שדים רבים ממרבצם. ספורטאים אירופאים, ממגוון תחומים, ירו על 'ילד הפלא' מטחים חוזרים, שרים התבטאו כנגדו בחריפות וראשי וועדות קראו למידורו. כל זה בימים בהם אמינותו של הספורט האירופי והספרדי בפרט עומדים בפני חקירה צולבת. הראשון להגיש ולחבוט בחזרה היה לא אחר מאשר הטניסאי רפאל נדאל שהתוודה ל- 'לה – מונד' הצרפתי: "מה שהוא אמר (נואה, א.ג.) טיפשי לגמרי והוא לא יודע דבר יותר טוב מאחרים. זה טיפשי, כיוון שכולם יודעים כמה בדיקות סמים יש לספורטאים במהלך העונה. אלו דברים של ילד, הוא עושה נזק למדינתו", סיכם אלוף הגראנד סלאמים הספרדי, כשהוריקן של תמיכה גבית מראשי הוועד האולימפי של מדינתו מנשב אחריו.

יאניק נואה – כוכב הטניס פותח את הפה על הסמים (צילום: Army)

שיקוי הקסמים הספרדי

"הם רצים יותר מהר מאיתנו, הם חזקים יותר מאיתנו, ומשאירים לנו רק פירורים" כתב נואה ב- 'לה מונד', כשדבריו מכוונים חזק, בין השאר, אל קהילת רוכבי האופניים המסוממת לכאורה (או שלא) של ספרד. "אנחנו נראים מגוחכים לידם אפילו בדרכים של הטור-דה פראנס. איך הם (הספרדים) הפכו ביום לאומה השולטת בספורט, האם הם גילו טכניקות אימונים שונות שאף אחד מעולם לא ידע עליהם? כיום, בספורט, זה שאין לו את שיקוי הקסמים (הסמים), יתקשה לנצח. אבל נראה כי בשנים האחרונות, הם (הספרדים) הגזימו מעט עם השיקוי בהתחשב בכמות בדיקות הסמים החיוביות". 

"אם הסמים יהפכו לחוקיים, תמיד יהיו אלה שיחפשו
 משהו יותר טוב כדי לרכוב יותר מהר"

אחד מהדברים שנואה הכי מתקשה לקבל היא הסלחנות הספרדית לגבי הנרקוטיקה הספורטיבית. לטענתו, אם סצנת הסמים הספרדית הייתה מועתקת לצרפת, "התמונה הייתה מצטיירת אחרת לגמרי". הוא מביא כדוגמא את גדולת הרוכבות בעולם, ג'ני לונגו ואת מטפס העל הצרפתי רישאר ויראנק, אשר שלטו בענף האופניים בשנות ה-90: "בעיה קלה הקשורה לסמים וחיסלנו אותם. אנחנו בצרפת, חסרי רחמים לגבי הספורטאים שלנו. אנחנו אוהבים להעריץ ספורטאים של מדינות אחרות". 

אופניים נגד טניס

עולם האופניים, עולם אשר נקשר פעמים רבות לחומרים אסורים לא יכול היה להישאר אדיש לדבריו של החובט. המדוושים נשלחו מיד למיקרופונים, ויצאו כנגד ההצעה להפוך את 'שיקוי הפלא' לחוקי. אחד מהראשונים היה פרדריק מונקסין, רוכב עבר מוצלח ומתנגד סמים חסר מורא, אשר פסק: "הסמים אינם חוקיים כיוון שאינם בריאים לספורטאים. לתת מופע טוב זה נחמד, אבל לא על חשבון הבריאות. אם הסמים יהפכו לחוקיים, תמיד יהיו את אלה שיחפשו משהו יותר טוב כדי לרכוב יותר מהר. לדעתי אלוף הוא אלוף. קומץ ניצח כי רימה, הרוב ניצחו כי הם פשוט היו טובים". אוסקר פריירו, מנצח הטור דה פראנס בשנת 2006 אחרי שפלויד לאנדיס נכשל בבדיקת חומרים אסורים ונפסל, יצא גם הוא כנגד נואה והסמים: "בספורט שלנו עשינו 50,000 טעויות, אנחנו טיפשים", קטל הרוכב את דברי הטניסאי.


סטיב מולינגס מימין – הוא ספורט כבר לא יעשה כספורטאי תחרותי (צילום:Dadswell)

סמים, למה כן?

טניסאי העבר המושמץ, הוא כמובן לא הראשון הקורא ללגליזציה של סמים בספורט. קדמו לו רבים, ובטח חכמים ממנו. ביניהם צמד הדוקטורים לביו-אתיקה, בנגט קייסר ואלכסנדר מאורון מאוניברסיטת ג'נבה. השניים טוענים: "המאבק בסמים בספורט מסוכן ויקר". צמד המשכילים השוויצי טוען כי צריך לאפשר לספורטאים לצרוך סמים, אך תחת פיקוח רפואי. "אנחנו מאמינים כי חקיקה נוספת בנושא הלגליזציה של סמים בספורט, תביא לשימוש מושכל יותר בחומרים ולירידה בשיעור תופעות הלוואי הנובעות משימוש בסמים ללא השגחה רפואית".

מתברר כי הצמד השוויצי אינו היחיד בצד התומכים. אנשי אקדמיה נוספים מרחבי העולם, אפילו מהאוניברסיטאות היוקרתיות פרינסטון ואוקספורד, יצאו בקריאה ללגליזציה של החומרים האסורים. "יהיה הרבה יותר קל לחסל את חוקי המלחמה בסמים מאשר את הסמים" כתבו צמד החוקרים, בנט פודי והרולד ט.שפירו, במאמר שפרסמו לראשונה בשנת 2007. "המדיניות הנוכחית, כנגד הסמים בספורט, הוכחה כיקרה וקשה לאכיפה. בעתיד הקרוב יתכן ואף יהיה בלתי אפשרי לאכוף אותה". 

לגבי נבואתם של צמד החוקרים מאוקספורד קשה לדעת. אך מה שבטוח, כי בינתיים, דבריו של נואה גרמו לשערות רבות בעולם הספורט המקצועני לסמור. את מה שהטניסאי אמר בקול רם, יש השומרים בלב. ספורטאים רבים מרימים גבה מעל עין אחת, וקורצים בשנייה, בעוד רופאים ומדענים ברחבי העולם נרתמים לטובתם ולמען הכסף הגדול הזורם בנהרות השיאים הבלתי נגמרים. האכיפה תמשיך לזנב אחרי הסימום ובגדול, וכנראה תעבורנה עוד שנים רבות, עד שנבין עד כמה הולכנו שולל בעקבות ביצועים שבאמת ובתמים היו בלתי אנושיים. הרי כשרובנו שומעים את המילה שיא, האם המילה סמים היא לא המילה הראשונה העולה בראשינו?

אילן גולדמןאילן גולדמן
אילן גולדמן-עורך משנה אתר שוונג אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי

כל הכתבות שלאילן גולדמן במדור- מזרח תיכון חדש

קישורים: אילן גולדמן


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג