סמים אנבוליים מזויפים – תופעה

תופעת השימוש בסמים אנבוליים כחומרים משפרי ביצועים מוכרת היטב. השוק התפתח עד כדי שגם אליו חדרו הזיופים. ד"ר זיו במאמר על הסכנות ועוד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


תופעת השימוש בסמים אנבוליים כחומרים משפרי ביצועים מוכרת היטב. השוק התפתח עד כדי שגם אליו חדרו הזיופים. ד"ר זיו במאמר על הסכנות ועוד

מאת:ד"ר איתי זיו


נזק בתפקודי הכבד והכליה, פגיעה בפעילות ההורמונאלית הטבעית, ירידה דרסטית וגדילת שדיים (אצל גברים). אובדן המחזור החודשי, הפרעות בביוץ, שיעור יתר ועוד (אצל נשים). נזק ללב ולעורקים הכליליים, בעיות התנהגותיות ונפשיות. כל אלה מהווים רק רשימה חלקית שלתופעות הנובעות משימוש קבוע ולא מבוקר בסמים אנבוליים. מעניינת העובדה שבעולם חדרי הכושר בכלל ופיתוח הגוף, בפרט, השימוש בסמים אנבוליים שכיח במיוחד מסיבות שונות ובעיקר בשל זמינותם הרבה מחד והעלייה המהירה ביכולת האנאירובית, מאידך.

כשמדובר באימון משקולות, ההתקדמות הנה מהירה במיוחד והתוצאות מרשימות.
מה שמפתה רבים מהמתאמנים, הן החובבנים והן המקצוענים, לעשות שימוש בחומרים אסורים אלה. ייבוא חומרים אלה נעשה באופן לא חוקי על ידי אנשי קשר ממדינות שונות באירופה, המזרח הרחוק ועוד. חלק מהחומרים מיובאים בתנאים סניטריים לא טובים, חשופים לחום ( המשפיע על איכות התרופה) ולעיתים אף ישנים ואסורים לשימוש (תאריך התפוגה לשימוש עבר). חלק מהחומרים מגיע לא באריזות המקוריות, מה שמקשה לדעת על טיב המוצר ואחת מהבעיות הגדולות בתחום – זיוף.


באימוני משקולות ההתקדמות מהירה במיוחד



מתברר שגם בתחום זה קיים זיוף של חומרים באופן שיטתי על ידי אנשים השייכים לעולם התחתון. חשוב לזכור שמדובר בחומרים מבוקשים, ברווח כספי גדול במיוחד והפיתוי לכך הנו בהתאמה. ברם, במדינות מסוימות (כולל בישראל) חל איסור לסחור בחומרים אלה אך אין מניעה להשתמש בהם. ניתן להשיג את חלקם עם מרשם רופא או באופן לא חוקי ללא מרשם רופא.

במחקר שנערך באוניברסיטת בירמינגהם באנגלייה (The Newman Centre for Sport and Exercise Research, Newman University College, Birmingham, ) נבדק נושא השימוש בסמים אנבוליים. מסקנת החוקרים הנה שייתכן שהעלייה הדרסטית בהשמנה תורמת לעלייה בשימוש בסמים אנבוליים בעת האימון לשם שינוי מהיר, יחסית, בדימוי העצמי.

הסמים האנבוליים נתפסים כשיטה בר-קיימא להשגת מבנה גוף מושלם. הם גם הסמים שנעשה בהם שימוש רב במיוחד (לרעה) בספורט. מסתבר שהאינטרנט גם עידד את השימוש בסמים יקרים, במיוחד של הורמון הגדילה המכונה GH. בשל התרחבות התופעה נפתחו דרכים שונות  לזיוף ובאנגלייה לבד העסק מוערך כבעל מחזור של מיליוני פאונדים.

לפי ממצאי החוקרים שימוש בחומרים מזוהמים, לא מקוריים עשויים להיות הגורם למגוון פתולוגיות כולל מחלות מדבקות. לאחר שבשנת 2007 באנגליה נמצאו מקרים לא מעטים של מתאמנים שסבלו משורה של מורסות (Abcesses) תוך-שריריות שדרשו טיפול בניתוח החלו לחקור סוגים שונים של חומרים שנמכרו בשוק השחור.

נבדקו סמים אנבוליים שנוטלים אותם בבליעה (19 סוגים) או בהזרקה (38 סוגים) והבדיקה נעשתה על ידי הסוכנות העולמית נגד השימוש בסמים { Anti-Doping Agency (WADA) accredited laboratory } בניסיון לעמוד על מידת הקיום של מוצרים מזויפים. מסתבר ש- 53% של תרכובות להזרקה ו- 21% של הטבליות הניטלות דרך הפה היו מזויפים. הסברה הנה שחומרים אלה תרמו להתפתחות של המורסות.

לסיכום:
המשתמשים על בסיס קבוע בסמים אנבוליים נוטלים סיכון לא קטן, הן מעצם השימוש בסמים אנבוליים בכלל והן בשל הסיכון שהחומרים שנעשה בהם שימוש הם מזויפים וללא בקרה רפואית כפי שצוין – מוחזקים בתנאי הייגינה לא ראויים ועוד.

ד"ר איתי זיו ITAIZIV.CO.IL . WWW
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט,
פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם:
"עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה
העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד
למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג