סיכום עולמי של עונת האופניים 2010

סיכום עונת האופניים של אייבי גילת דרך האירועים, הרוכבים  והפרשיות של 2010. קונטאדור, באסו, ארמסטרונג וגם "מקרה השרשרת" בסיכום שהמזכיר רגעים מרגשים של שיאי העונה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


סיכום עונת האופניים של אייבי גילת דרך האירועים, הרוכבים  והפרשיות של 2010. קונטאדור, באסו, ארמסטרונג וגם "מקרה השרשרת" בסיכום שהמזכיר רגעים מרגשים של שיאי העונה

מאת:אייבי גילת


עולם האופניים נמצא לקראת סיום 2010 במצב של חוסר וודאות. צל כבד מרחף על עתידו של אלברטו קונטדור, אחד מהכישרונות הגדולים בדבוקה,  שהסתבך בפרשת החומר האסור השאלה הגדולה היא איזו החלטה תקבל ועדת המשמעת המיוחדת של התאחדות האופניים הספרדית בעניינו והאם היא תרצה את ראשי התאחדות האופניים הבינ"ל ה – UCI. כזכור הסתיימה עונת 2010 שהייתה אחת המעניינות והמרתקות בניצחונו המוחץ של פיליפ' ז'ילבר מומחה הקלאסיקות בג'ירו די לומברדיה. אחת המגמות המסתמנות בענף האופניים העולמי היא שמקומות מרוחקים מאירופה, שהיא מרכז ההתרחשויות , מגדילים מאוד את הפופולאריות שלהם והפכו לחלק בלתי נפרד ממרוצי הפרו טור. הטור דאון אנדר האוסטרלי, הטורים של קטאר ועומאן יבשרו את פתיחתה הרשמית של עונת מרוצי הכביש בתחילת 2011.

עולם האופניים עקב בדריכות אחרי התנהלותו של לאנס
ארמסטרונג
במיוחד כשמכונת יחסי הציבור והפרסום המשומנת היטב טפטפה לתקשורת
בעקביות את הקרב המיועד בינו לבין אלברטו קונטדור, הקרב על הירושה כך לפחות
כולם חשבו
פרישתו מתוקשרת היטב של ארמסטרונג והרשעתו הצפויה של קונטדור מותירה את עולם האופניים ללא דמות מרכזית משמעותית. אל תוך החלל הזה מתנקזים לא מעט רוכבים שיתחרו על ההגמוניה בענף בעונת 2011.

מרוצי האביב, הקלאסיקות של אפריל 2010, הזניקו למרכז הבמה והתודעה הציבורית רוכב על קרנף ערבות שהיה גדול בכמה מידות על הפלוטון. הכוונה היא כמובן לפאביאן קנצ'לרה הרוכב השוויצרי הנהדר שזכה בצורה מעוררת השתאות הן בסובב פלנדריה וגם בפריס רובא, המכונה ה"גיהינום של הצפון" תוך שהוא בורח ליריביו שראו רק את הגב שלו ק"מ רבים לפני קו הסיום. היתרון העצום של קנצ'לרה, כוחו האדיר ובעיקר הדרך שבה הושגו ניצחונותיו גרמו ליריביו לחפש את התירוצים לכישלונותיהם במקומות אחרים. היו שהאשימו, את הקטר הדוהר קנצ'לרה, ב"סימום מכאני" על ידי אביזר המותקן באופניו והעוזר לו לברוח בצורה כל כך מרשימה ומשמעותית מיריביו. סופר קנצ'לרה דאג לענות למבקריו במקום הכי מתאים – על הכביש. לראשונה בתולדות הענף זכה המומחה השוויצרי בפעם הרביעית באליפות העולם במרוץ נגד שעון.


פביאן קאנצ'לארה


ענק אחר שחזר מהכפור הוא כמובן איבן באסו שהוכיח לכל המתחרים שלו שבגרנד טור האיטלקי הוא הרוכב החזק ביותר באסו, שמאז שחזר מעונש ההשעיה שהוטל עליו לא הסתיר את כוונתו להסתער על הכתר האיטלקי, לא נעצר עד שהגיע למטרתו. לרשותו של באסו עמדה קבוצה חזקה מאוד של סופר דומסטיקים נאמנים בראשותם של רומן קרויציגר  הצ'כי ו- וינצ'נזו ניבאלי שאף סיים על הפודיום של הטור האיטלקי (מקום השלישי)

במקביל לתחרות הג'ירו, בצידו השני של האוקיינוס לוי ליפהיימר האמריקאי מקבוצת רדיו שאק, ניסה להגן על התואר שבו זכה בטור של קליפורניה 3 פעמים ברציפות. אך הנדנדה ביכולות של קבוצת רדיו שאק נמשכה ובתואר זוכה לראשונה בקריירה שלו הרוכב האוסטרלי המצטיין מיק רוג'רס מקבוצת "היי ראוד- קולומביה" שבעבר היה אלוף העולם במרוץ נגד השעון שלוש פעמים.  ליפהיימר סיים במקום השלישי ודיוויד זבריצקי האמריקאי מקבוצת גרמין-טראנזישיון סיים שני.


יאן בריאקוביץ


אחרי שנראה היה שהזירה פנויה ושכל שנשאר לאלברטו קונטדור זה
רק להיכנס לנעליים הגדולות של לאנס ארמסטרונג  הוא הגיע למרוץ הקטעים דופינה ליברה
והראה שגם הוא מלך אבל רק בשר ודם למרות התקפות חוזרות ונשנות של
קונטדור הוא לא יכול היה לכישרון העולה יאנס ברייקוביץ שלראשונה בקריירה
שלו מנצח מרוץ קטעים יוקרתי ביותר.
בפיק של העונה, כשהכול מוכן להצגה הגדולה ביותר, הגיע הטור דה פרנס. מטבע הדברים הקרב בין לאנס ארמסטרונג, בניסיונו לזכות בטור בפעם השמינית, לאלברטו קונטדור מיקד את מירב תשומת הלב. אבל הקרב בניהם הוכרע כבר בשלבים המוקדמים של הטור. אלילת המזל, שבעבר כה האירה את פניה לארמסטרונג, הפנתה לו עורף. פנצ'ר ברגע המכריע בקטע השלישי, שורה של נפילות והאלוף הכמעט נצחי  מצא את עצמו מחוץ למאבק על דוכן המנצחים. הטור דה פרנס הפך להיות הצגת דואט של אנדי שלק ואלברטו קונטדור. "מקרה השרשרת" בו קונטדור תקף את שלק כאשר לאחרון היה כשל מכאני באופניו פילג את אוהדי הענף לשניים. השאלה שרחפה באוויר הייתה האם קונטדור היה צריך לעצור ולחכות או לתקוף כפי שבחר. התנצלותו של קונטדור לא בדיוק היוותה אקורד הסיום בפרשה הזו ויש הרואים בפרשת החומר האסור שהתגלה אצל קונטדור סוג של צדק פואטי שנעשה בעניין הזה.

בינתיים, בדומה להתרחשות בשנת 2006, נראה שההיסטוריה חוזרת על עצמה שוב ההכרעה של הטור תדחה בכמה חודשים יותר מארבעה חודשים אחרי סיום הטור כלל לא בטוח שאלברטו קונטדור, שעמד על ראש דוכן המנצחים בשדרות הניצחון בפריז, הוא המנצח ומאוד תיתכן האפשרות שדווקא אנדי שלק הרוכב הלוקסמבורגי הוא זה שיצחק האחרון למרות שבראיונות למדיה הוא הודה שזו לא הדרך שבה רצה לנצח את הטור דה פרנס.
לקראת סיום העונה נערכה הוואלטה הספרדית ושם זרח כוכבו של וינצ'נזו ניבאלי, הצעיר המבטיח האיטלקי מקבוצת ליקוויגאס, שהוכיח שטעה מי שהספיד את ענף האופניים באיטליה. בכלל זו הייתה עונה מצוינת לאיטלקים שזכו בשני גרנד טורים מתוך השלושה עם באסו (ג'ירו) וניבאלי (וואלטה). שערוריות הסמים לא פסחו גם על הגרנד טור הספרדי ולמרות שנהנינו מאוד לראות את אזקיל מוסקרה ו-וינצ'נזו ניבאלי נלחמים ראש בראש בסיום הקטע הלפני האחרון של המרוץ, בבולה דל מונדו, התברר שגם מוסקרה חשוד בשימוש בחומרים משפרי ביצועים. בימים אלו מתברר עניינו וכרגע לא ברור מה תהיה התוצאה, אולם עסקת העברתו לקבוצה ההולנדית ואקנסוליי טורפדה בדקה ה-90 ע"י ההולנדים, שהצהירו על מדיניות של אפס סובלנות כלפי שימוש בחומרים משפרי ביצועים.


אלברטו קונטאדור


אליפות העולם שסגרה את העונה נערכה במלבורן שבאוסטרליה במסלול גבעי, תובעני וקשה במיוחד ניצח הענק הנורבגי ת'ור הוזווד באליפות העולם במרוץ הכביש ומעניק למדינתו את אליפות העולם בפעם הראשונה בתולדותיה.  
אקורד הסיום של העונה שייך כמובן לפרשת קונטדור שהתפוצצה כחודשיים אחרי. התאחדות האופניים הבינ"ל ה – UCI השעתה את קונטדור עקב חומר אסור, קלנבוטרול, שהתגלה בדגימת שתן שנתן ביום החופשי השני בטור דה פרנס. קונטדור טוען להגנתו שהמקור לחומר האסור הוא בבשר שאכל בערב שלפני. פרקליטו מוסיף שהכמות שהתגלתה היא כל כך מזערית שאין בה כדי לשפר ביצוע כזה או אחר. הרבה מאוד סימני שאלה מרחפים כעת סביב עתידו של קונטדור שהצהיר לא פעם שבמידה וייענש ויורחק מפעילות תחרותית לשנתיים יפרוש מענף האופניים. דבר אחד ברור שעבור האגדה המהלכת, האיש ששם את הרף הכי גבוה שאפשר, לאנס ארמסטרונג זו הייתה העונה האחרונה בטור דה פרנס. ארמסטרונג הצהיר כי ישתתף בפעם האחרונה כמתחרה בטור דאון אנדר.

רוכב השנה הוא כמובן פאביאן קנצ'לרה שזכה גם בתואר היוקרתי וולו ד'אור עסקת העברתו לקבוצה הלוקסמבורגית הופכת את הקבוצה לבולטת ביותר בפלוטון המקצועני עם אספירציות רציניות ביותר לקראת עונת התחרויות 2011. הקבוצה המאכזבת של השנה היא קבוצת רדיו שאק שלמרות הרכב מאוד מרשים על שלל כוכביה לא מימשה את הציפיות.
2010 תיזכר בתולדות הענף כאחת העונות הדרמטיות בתולדות הענף. ירידתו של ארמסטרונג ממרכז הבמה, וההכרעה בדינו של קונטדור הצפויה בימים הקרובים תסתום את הגולל על שנה רבת תהפוכות ואירועים, דבר שמשאיר תמיד טעם של עוד…  

          
 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38