סיור הכנה למסע אופני כביש במרוקו

שלמה אורבך והראל נחמני יצאו השבוע לסיור הכנה למשלחת רוכבי אופני כביש שתצא למרוקו בעוד מספר חודשים. הרשמים הראשונים שלהם מהסיור מראים שהם אינם מתכוונים לחזור כל כך מהר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שלמה אורבך והראל נחמני יצאו השבוע לסיור הכנה למשלחת רוכבי אופני כביש שתצא למרוקו בעוד מספר חודשים. הרשמים הראשונים שלהם מהסיור מראים שהם אינם מתכוונים לחזור כל כך מהר

מאת:הראל נחמני


יום שבת, חמש וחצי בבוקר, עליתי על האופניים ויצאתי לרכיבה מקיבוץ דפנה למרגלות החרמון. רכבתי עם קוקי רונדברג, גננת ממושב שעל, שמתעתדת להצטרף למשלחת הישראלית לטור טראנס אלפ כביש 2010. סיפרתי לה שעוד 24 שעות אני טס יחד עם שלמה אורבך לקזבלנקה שבמרוקו, שם נתחיל בסיור מכין למשלחת רוכבי אופניים, שירכבו על כבישים בהרי האטלס ובמדבר סהרה במרוקו.

המטרה שלנו הייתה לעבור בצורה מדוקדקת על מסלולי הרכיבה והכבישים עליהם נרכוב בעוד מספר חודשים, עת נגיע לכאן עם משלחת של כ- 25 רוכבות ורוכבים מישראל וממדינות אחרות, למסע אופניים ראשון מסוגו. בנוסף, מיפינו את מסלול הרכיבה באמצעות מכשיר גרמין 705. את הטור ילוו רכבי רנו קוליאוס, רכבי קרוס אובר בעלי רמת בטיחות גבוהה, המתאימים לנסיעה גם בכביש וגם בשטח.

יום ראשון, נחתנו בקזבלנקה וחברנו לנהג המלווה שלנו, עבדו אל רחמן, שהתברר די מהר שבעבר היה אלוף מאראקש ברכיבת אופניים. ללא עיכובים יצאנו לעיר פז, שם יתחיל מסלול הרכיבה. בפז, הבירה התרבותית של מרוקו, מתגוררים כשני מליון תושבים, מהם כ- 60 יהודים.


הרובע היהודי והשוק של העיר פז

למרוקו מגיעים כ- 10 מיליון תיירים בשנה ועושה רושם שרבים מהם נמצאים פה עכשיו איתנו בסמטאות, בבתי הקפה, בקסבות ובמפעלי הקרמיקה, אחד מענפי הייצור והמסחר המאפיינים את המקום. העיר מהווה מעין גשר תרבותי בין יבשת אירופה לאפריקה. מצד אחד שכונות חדשות ומפוארות בסגנון מרוקאי ושדרות אירופאיות ארוכות ומטופחות, ומצד שני רובעים מוסלמים עתיקים, שהסיור בהם מהווה חוויה תרבותית מרגשת. סיור ברובע היהודי מגלה סמטאות מלאות בחנויות ובאנשים. יהודים, אמנם, כבר לא גרים כאן, אבל במרוקו הם נחשבים לסוחרים ממולחים. בליל של שפות המאפיין את העמים ששלטו בחבל ארץ זה במאות השנים האחרונות – צרפתית, ערבית, מרוקאית, אנגלית וניבים ברבריים נשמע בהמולת הרחוב. גברים יושבים בבתי קפה צפופים, מעלים עשן סיגריות וצופים במשחקי כדורגל של קבוצות אירופאיות.

מיד לאחר הרכבת האופניים, יצאנו לרכיבת היכרות קצרה בגבעות המקיפות את העיר ומשם צפינו במבט פנורמי על העיר הגדולה והתוססת. זו גם ההזדמנות לאפשר למכנופן שלנו לוודא שהאופנייים, שעשו איתנו את כל הדרך מישראל, אכן מוכנות למשימה. בצהרי היום סיירנו בעיר העתיקה של פז וחווינו קצת מההיסטוריה, התרבות והמסורת של המקום המיוחד הזה. מלון זאלאג הגדול, השוכן בחלק העליון של העיר, מהווה נקודת מפגש לתיירים רבים מכל רחבי העולם, הפוקדים אותו בכל ימי השנה.


מלון זאלאג בעיר פז

את בוקרו של יום שני, התחלנו בנסיעה מפז לאיפראן, שם יתחיל יום הרכיבה השני של המשלחת. איפראן היא עיירת קייט אירופאית לכל דבר, הממוקמת בחלק הצפוני של רכס הרי האטלס. מסלול הרכיבה מאיפראן למידלט הוא באורך של כ- 120 ק"מ וכולל רכיבה לאורך הכבישים המוקפים ביערות עצי מחט וכמה טיפוסים מענינים שהשיפוע המירבי שלהם מגיע לכ- 7%. בדרך, בתוך היער, הקיפה אותנו משפחת קופי בבון, עצרנו כדי להשתעשע עמם.

טיפסנו עד לגובה של כ- 2,200 מטר מעל פני הים, ועברנו במעברים שהפסגות שלהם יהיו קרוב לוודאי מושלגות לקראת הגעתנו לכאן בתחילת האביב. יערות אורנים, אלונים ואקליפטוסים, משתלבים בנחלים קטנים ויוצרים אווירה פסטורלית לאורך הדרך. את יום רכיבה זה סיימנו במלון "קסבה אסמה" המקסים והאותנטי בעיירה מידלט.


כביש בדרך לעיירה מידלט

במידלט אכלנו ארוחת צהריים קלה והמשכנו בדרכנו ליום ברכיבה השלישי של המשלחת. יום זה התחיל בטיול בוקר על האוטובוס עד לנקודת ההתחלה של הרכיבה, כ-120 ק"מ מהעיירה ארפוד. יום רכיבה זה התאפיין בעיקר בירידות לא נורא תלולת אבל בהחלט מקסימות מהרי האטלס לכיוון מדבר סהרה. הרכיבה מתחילה בקניון זיז (ZIZ), אליו נקווים המים היורדים מפסגות הרי האטלס העליון.


קניון זיז בדרך לארפוד

הרכיבה בתוך קניון מפותל, רק מעט מעל ערוץ נחל בו זורמים מים רבים, מסתיימת באגם מים מלאכותי באמצע המדבר, שנסכר לפני כ- 10 שנים, לצורך שימוש במים בעמקים שתחתיו. העיר ראשידיה הנמצאת על הדרך, בנויה בסגנון צרפתי ומאוכלסת באנשי צבא ובני משפחותיהם. בהמשך הנסיעה הגענו לנאת מדבר שלאורכה כפרים עתיקים ובאופן מפתיע גילינו מאות רוכבי אופניים בכביש הנוסע בכפרים שבסמוך לנאה.


צוות החילוץ של המשלחת מוכן לפעולה

מיד עם הגיענו למלון בעיירה ארפוד, החלפנו לרכב שטח 4*4, ויצאנו למסלול של יום הרכיבה הרביעי. מסלול זה מתחיל ברכיבה של כ- 60 ק"מ, העוברת דרך העיירה אל-ריסאני.

המסלול ממשיך לכיוון הדיונה הגדולה (דיונת חול ברוחב של 8 ק"מ ובאורך של כ- 90 ק"מ). כל האזור המדברי מוצף במים, והנהג המלווה אותנו מספר שבחודש האחרון ירדו באזור גשמים שלא נראו בו כבר 30 שנה. הגענו לנקודה מול העיירה טימבוקטו, שם על פי התוכנית נעלה את האופניים בחזרה על האוטובוס ונעבור לג'יפים שיחכו לנו כדי להמשיך את היום, ויקחו אותנו לחאפלה למרגלות הדיונה הגדולה. לקראת שעות הערב נטפס על פסגת דיונה קרובה ושם נצפה בשקיעה, ולאחריה נחזור בג'יפים בנסיעת לילה שטח למלון בארפוד. 


הדיונה הגדולה

בזמן החזרה שלנו לארפוד שהיתה כבר בחושך מוחלט אבל לאור ירח מלא, שהתחיל לבצבץ במרחק, עברנו על גשר גדול מוצף מים, תוצאה של הגשמים שירדו בימים האחרונים באזור. את עבדאללה, הנהג שלנו, זה לא הרשים במיוחד והוא חצה את המים השוצפים ללא קשיים מיוחדים.

עכשיו כבר חצות הליל ואני הולך לישון, מבטיח להמשיך ולדווח גם בימים הבאים של סיור ההכנה למשלחת רוכבי אופני הכביש שתצא למרוקו בסוף חודש פברואר או בתחילת חודש מרץ 2010.

צילומים / שלמה אורבך
לפרטים – שוונג מסעות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג