סחוט טרי

כיצד מיץ סלק משפיע על צריכת החמצן, ואיך יתרום מיץ צרעות לביצועי סבולת? על המחקרים החדשים העוסקים בקשר בין תזונה טבעית ובין שיפור ביצועים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כיצד מיץ סלק משפיע על צריכת החמצן, ואיך יתרום מיץ צרעות לביצועי סבולת? על המחקרים החדשים העוסקים בקשר בין תזונה טבעית ובין שיפור ביצועים

מאת:מולי אפשטיין

מאז ומתמיד יוחסו למזון סגולות ייחודיות, בין אם היו אלה סגולות רפואיות או בין אם כאלה שנועדו להגביר את החשק המיני. לא פחות עתיק הוא הקשר שבין מזון ובין ביצועים גופניים. עדות לקשר הזה אנו מוצאים במסמכים מהמאה ה־3 לפנה"ס שתיעדו את ההכנות התזונתיות של הספורטאים למשחקים האולימפיים העתיקים. אז היו אלה תאנים מיובשות או פרסות טחונות של חמורים שהורתחו בשמן ועורבבו בפקעות ורדים ובעלי כותרתם. מאז עשה העולם כברת דרך מרשימה וכך גם הספורט התחרותי. את מקומם של פרסות החמורים ואשכי התיישים החליפו משקאות ספורט וחטיפי אנרגיה שונים.
 
בשנים האחרונות אנו עדים לתופעת החזרה לטבע כחלק מהקמפיין העולמי הירוק ל"שמירת הכדור" ואולי כי פשוט נמאס לנו מהפלסטיק ומהחומרים הסינתטיים האחרים. מחקרים מדעיים חדשים חושפים אותנו לסגולותיהם המופלאות של מזונות ותיקים ומוכרים. שיטות מחקר מתקדמות מאפשרות לזהות חומרים שטרם נחקרו והתוצאות מפתיעות.

 מיץ סלק וביצועי סבולת
מחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת אקסטר שבאנגליה מצא ששתיית מיץ סלק עשויה לשפר את משך ביצועי הסבולת ב־16%! החוקרים מצאו שמיץ סלק, המכיל ניטראטים (NO3), גרם לירידה בצריכת החמצן עבור מאמץ נתון ובכך הפך אותו לפחות מעייף. החוקרים הראו שמיץ הסלק גרם לירידה בצריכת החמצן בהיקף כזה שאינו משתווה לשום התערבות אחרת, כולל אימון. לדברי החוקרים לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ביצועיהם של ספורטאים כמו גם על שיפור התפקוד במבוגרים שסובלים ממחלות לב וכלי דם, ממחלות בדרכי הנשימה וממחלות מטבוליות שונות.

8 נבדקים בגילאי 38-19 שתו 500 מיליליטר מיץ סלק אורגני במשך 6 ימים רצופים. לאחר מכן ביצעו הנבדקים סדרת מבדקים, חלקם במאמץ על גבי אופניים נייחים. שמונת הנבדקים ביצעו את הפרוטוקול המחקרי גם לאחר שתיית מיץ פלסבו במשך 6 ימים רצופים. לאחר שתיית מיץ הסלק הצליחו הנבדקים לרכוב על גבי האופניים 11:25 דקות –92 שניות יותר

     

 File:Beet juice-01.jpg
צילום: freshtopia

בהשוואה למבחן שבוצע לאחר שתיית מיץ הפלסבו. בתרגום לאחוזים מדובר על ירידה של 2% בזמן שנדרש להשלמת מרחק רכיבה נתון. ערכי לחץ הדם של הנבדקים היו נמוכים יותר לאחר ששתו את מיץ הסלק. החוקרים עדיין לא בטוחים מהו המנגנון שבאמצעותו גורמים הניטראטים שבמיץ הסלק, לשיפור ביצועי הסבולת. החוקרים משערים שהמעבר של הניטראטים בגוף ממצב של NO3 לתחמוצת החנקן (NO2) מפחיתה את עלות צריכת החמצן עבור מאמץ נתון.

פרופסור אנדי ג'ונס מביה"ס לספורט ולמדעי הבריאות באוניברסיטת אקסטר סיכם: "המחקר שלנו הוא הראשון להראות שמזון עשיר בניטראטים עשוי לשפר את ביצועי הסבולת בספורטאים. נדהמנו מהאפקט של מיץ הסלק על צריכת החמצן משום שטרם הושגה השפעה כזו, כולל באימון. אני משוכנע שספורטאים חובבים ומקצוענים כאחד ימצאו עניין רב במחקר הזה. אני משתוקק לבחון את הרלבנטיות של הממצאים האלה לגבי אנשים שסובלים מכשירות לקויה. יתכן שתוסף תזונה זה עשוי לשפר את איכות חייהם".


כוס מיץ צרעות בבקשה


ב־30 בספטמבר 2001, במרתון של ברלין, הייתה היפנית, נאקו טאקהאשי, לאישה הראשונה שפרצה את הגבול הדמיוני של 2:20 שעות בריצת המרתון. זמנה, 2:19.46 שעות, נראה כאילו לקוח מעולם אחר. הסיפורים סביב התוצאה המופלאה ועדותה של היפנית כי מה שסייע לה לשפר את השיא היה תרכיז שהוכן מ…מיצי עיכול של זחלי צרעות ענק, פיארו את עיתונות הספורט העולמית. מהו עם כן הסוד שמסתתר מאחורי המשקה המוזר הזה?

מיץ צרעות הוא כנראה סוד תעופתן המרשים של צרעות הענק מסוג Vespa Mandarina Japonika. צרעות אלה מסוגלות לעוף 100 ק"מ ביום במהירות של 32 קמ"ש. אורכן של צרעות הענק הוא 5 ס"מ ומשקלן 2 גרם, מה שהופך אותן לאחד החרקים הכבדים ביותר. סודן של הצרעות טמון כנראה בניצול טוב יותר של מקורות השומן בגופן, מה שמאפשר להם ביצועי סבולת כל כך מרשימים.

שלא בדומה לדבורים שניזונות מפולן, הצרעות אוכלות חרקים אחרים ולועסות את בשרן לכדי כדור. הצרעות אינן אוכלות את כדור הבשר שמשקלו 50% ממשקלן אלה נושאות אותו אל הקן ומאכילות בו את זחליהן. זחלי הצרעות מעלים גירה ומפרישים נוזל שקוף שמשמש להזנת הצרעות הבוגרות. נוזל זה, המכונה "מיץ צרעות", הוא הסוד שמאחורי יכולת התעופה המופלאה של הצרעות.

מי שגילה את ההרכב הייחודי של מיץ הצרעות היה חוקר יפני בשם ד"ר Takashi Abe. החוקר גילה שמיץ הצרעות בנוי מהרכב ייחודי של 17 חומצות אמיניות, תמהיל שיכול לשחרר כמות רבה של אנרגיה. הסוד המופלא של הטבע בשילוב מחקר מעמיק בפיזיולוגיה של המאמץ הולידו פיתוח פטנט שנקרא VAAM. בתחילה נבדק המוצר על בעלי חיים ואחר כך על בני אדם. "סם החיים" הזה התגלה ככוח מניע עצום לביצועי סבולת. בין הסגולות שמיוחסות למיץ הצרעות: ניצול יעיל יותר של שומן כמקור אנרגיה, הפחתה בתחושת העייפות, מפחית את קצב הייצור של חומצת החלב ומגביר את היעילות של הגוף.

הערה – למעט עדויות של משתמשים לא מצאתי מחקרים מבוקרים שמראים את יעילותו של התוסף בבני אדם.


מולי אפשטיין –
פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום "חיים וספורט".


————————————————————————————————————————–


מאמני כושר פרטיים למעיים



על אוכל ושינה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג