ניהול ב"שיכוך מלא" או ב"זנב קשיח"

על הדמיון וההקבלה בין עולמות הניהול ורכיבת האופניים יש אצלי לא מעט נקודות לכתוב ולתאר. ואשמח לכתוב על כך כאן ואשמח אף יותר להראות וללמד בקורס – מנהלים כמו אלופים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

על הדמיון וההקבלה בין עולמות הניהול ורכיבת האופניים יש אצלי לא מעט נקודות לכתוב ולתאר. ואשמח לכתוב על כך כאן ואשמח אף יותר להראות וללמד בקורס – מנהלים כמו אלופים

מאת:יאיר פינטו


הפעם אתחיל באחד הצעדים וההחלטות הראשונות העומדות בפני רוכב מתחיל, שאינני בטוח אם המנהלים שבינינו עצרו אי פעם כדי לתת את הדעת בעניין. אני מדבר על הבחירה בין אופני "שיכוך מלא" או "זנב קשיח". אם נחזור למקורות, קל להבין כי אופני שיכוך מלא הם התפתחות טכנולוגית של אופניים לרוכבי האולמאונטיין והדאון- היל שבאופי רכיבתם ובתנאי השטח איתם הם מתמודדים באמת נדרשים בולמים ומשככים. אולם, בואו נודה בעצמנו כי היום כמעט כל רוכב מתחיל, אפילו על שבילי עפר רחבים ומישוריים, בוחר לעצמו את הפינוק הטכנולוגי היפהפה הזה של רכיבה שקטה ונינוחה במצב של שיוט עדין המתבטא במשככים משוכללים עם אפשרויות של שינויי וריאציות לכל תנאי, למרות תוספת מחיר לא זניחה המלווה אותם.

רכיבה שקטה ונינוחה במצב של שיוט עדין המתבטא במשככים משוכללים (צילום: www.bcbikerace.com)


ומה "רע" בכך?


ובכן, ברכיבת אופניים הרוכב מהווה כ 90%-80% מהמסה הכללית ועל כן, כל תנועת גוף של הרוכב ימינה או שמאלה, קדימה או אחורה מתורגמת בתנועה תואמת של האופניים. ולמעשה, במקרה של אופניים, הרוכב באמת נוהג אותם (להבדיל מנהיגת רכב למשל בו מסת הנהג היא שולית ויש כוחות רבים אחרים שעל הנהג ללמוד). כאשר הרכיבה מתבצעת בתנאי שטח משתנים עם מכשולים כמו ירידות סלע, מדרגות, סיבובים וכדומה המגיעים לא פעם ברציפות מתישה, יכולתו של הרוכב להגיב בזריזות ובנחישות, כשהוא מותיר לעצמו מספיק אינרציה להתמודדות עם המכשול הבא, היא יכולת שיש לתרגל ולסגל.

כאמור, ככל שהאופניים בעלות שיכוך רב יותר על הרוכב מוטלת פחות עבודת התמודדות והמכשולים "נבלעים" במהלך הבולם, עובדה שבהחלט מוסיפה לעניין הנוחות והשאיפה לרכוב על אופני שיכוך מלא. אולם, חשוב להבין כי יחד עם המכשולים, נבלעת גם האנרגיה הרבה שהשקיע הרוכב  בניסיון להתקדם ולהתגבר גם על המכשול הבא. ובמקרים שבהם לא נותרת מספיק אנרגיה להתמודדות עם המכשול הרצוף הבא ואין זמן וכוח לחדש אנרגיה, הרוכב על אופניו ה"משוככים" נבלם בחוזקה. בנוסף, רוכב המורגל ברכיבה משוככת נוהג את האופניים בתנועות גוף קצרות וסטטיות משום שבדרך כלל, הבולמים סופגים את המהמורות עבורו.

אבל אז, ברגע של התמודדות יותר משמעותית, למשל רצף מדרגות סלע גבוהות עם סיבוב, אין ביכולותיו של הרוכב לצאת בשלום מהסיטואציה. לעומתו, רוכב המורגל ברכיבה מוקשחת, ללא שיכוך, פועל מתוך אינסטינקטים של שימוש באיברי גופו לבלימת זעזועים ולתנועה זריזה וגמישה על האופניים ולכן, ברגע האמת, לרוכב כזה יהיה קל ופשוט יותר לצאת מסיטואציה קשה, וכמובן שרוכב כזה מצליח להגיע עם אנרגיות ומהירויות גבוהות יותר גם במעברים הקשים ואינו נבלם מול מכשולים.

אופני שיכוך מלא הם התפתחות טכנולוגית של אופניים לרוכבי האולמאונטיין והדאון- היל (צילום: www.bcbikerace.com)

או.קי. ומה הקשר לניהול בכלל?


אם כן, קודם כל, מומלץ מאוד לארגונים לסגל לעצמם יכולות של זריזות וגמישות, ממש כמו של ספורטאי, ועל כן עליהם להשיל מעליהם "שומנים" ולפעול בתוך מסגרת של תכנית לשיפור הביצועים. הרי כל ארגון נמצא בסביבה תחרותית ודינאמית הסובלת גם מתנאי אי- ודאות ואילוצים רבים ומשתנים. לשם כך אני ממליץ להתחבר עם יועצים מומחים העוסקים ביישום טכניקות וגישות ניהול מוכחות. ומעבר לזאת, את הדמיון של המשככים אני מוצא באלמנטים אחרים בארגונים, אשר מצד אחד "מפנקים" אותנו ומעניקים לנו חיים קלים יותר כמנהלי אופרציה בארגון, אך מצד שני מלמדים ומרגילים אותנו להתנהג ולהתנהל בדרך שתוביל אותנו להתרסקות ביום מבחן.

"משכך" כזה למשל הוא המלאי שבארגון. מלאי פיזי או וירטואלי, של חומרים או של מוצרים. מצד אחד, בהחלט, המלאי משמש אותנו כבולם זעזועים אל מול הלקוחות שלנו, כאשר אנחנו לא מספיק זריזים, לא מספיק איכותיים או לא מספיק גמישים לשינויים ואכן תורם לנו שקט מתלונות לקוח. אולם, בגלל שאנו כארגון מתרגלים לעבוד עם היכולת לספוג זעזועים, לעמוד בלוחות הזמנים ולספק את ההזמנות, אנו לא מטפלים ולא משפרים את הנקודות הבעייתיות שלנו, והמלאי עוזר לנו להסתיר אפילו מעצמנו את בעיות האיכות, הזמן, העלויות ועוד. פרט לכך, כאמור, המלאי הוא תוספת של משקל ועול על הצורך שלנו להתייעל, לצמצם עלויות ולסגל לעצמנו כארגון תכונות ספורטיביות כמו זריזות, גמישות ועוצמה שיעזרו לנו בהובלה בסביבה התחרותית.



יאיר פינטויאיר פינטו –

מדריך אופניים מוסמך, מהנדס תעשיה וניהול, מומחה ביישום טכניקות לשיפור הביצועים העסקיים.

רכז הקורס "מנהלים כמו אלופים – אימון מנהלים להישגיות באמצעות רכיבת אופניים". לחץ כאן

לפרטים: 052-4768883 ,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג