נחל תבור – הגליל התחתון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


סימו"ש, מסומ"ש מסומש"ת
צימצום ופישוט תורמים לדיוק בתאורי המסלולים והבנתם. לצורך זה אנחנו עושים נסיון להשתמש במילה סימו"ש = סימון שבילים והטיותיה, למשל: "פונים שמאלה לדרך מסומש"ת ירוק", שפירושו – פונים שמאלה לדרך מסומנת סימון שבילים ירוק. נשמח לקבל את תגובותיכם.



בקניון הבזלת- צילום: אסף קצין

שוב אל נחל תבור
"שוב אל נחל תבור" הוא טיול מעגלי ברמת סירין ובנחל תבור, שהוא מהנחלים היחידים בארץ, שבו מים כל השנה. טיול דומה פרסמתי לראשונה, לפני כ- 5 שנים, במגזין "צלול". זה טיול קשה, הכולל טפוס ממושך אל רמת סירין והליכה רגלית בקניון הבזלת של נחל תבור. ההליכה על הסלע הרטוב מצריכה נעל שלסולייתה אחיזה טובה, לא כנעל המקובלת במירוצי אופניים. יוצאים מקיבוץ גשר צפונה, במעלה כביש ישן וממשיכים בטיפוס לצפון מערב, אל רמת סירים, כשלאורך הטיפוס מלווים אותנו נופי עמק הירדן, הגלעד ודרום הגולן. מרמת סירין מתחילים בגלישה ארוכה מערבה. עוברים ליד חורבות הכפר סירין ולאורך נחל רכש עד תל רכש שבמפגשו עם נחל תבור. במורד קניון הבזלת של הנחל קצת מדוושים והרבה מובילים את האופניים ברגל ומהיציאה מהקניון גלישה ארוכה, כולל מעברי מים בדרך הראשית שבנחל תבור, עד מפגשו עם כביש מס’ 90, לא רחוק מקיבוץ גשר, שם משלימים חוויה בת כ- 30 ק"מ. הדרכים מסומנות היטב ורמתן אינה מצריכה טכניקה עילאית, אבל כושר גופני צריך גם צריך וגם לקחת בחשבון שכשחם, אזור הטיול חם מאד.

אזור:    מזרח הגליל התחתון
נקודת מוצא:    קיבוץ גשר
מפות סימון שבילים :
הגליל התחתון (מס’ 3)
עונה מומלצת :    כל השנה, למעט ימי חמסין
אורך מסלול :    31 ק"מ
רווח אנכי מירבי:    540 מטרים
רמת קושי:    בינוני-קשה

איך מגיעים?

נוסעים לקיבוץ גשר על כביש מס’ 90, בקטע שבין בית שאן לנהריים. מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים (בכמות נדיבה), אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה וביציאה מהקיבוץ לכביש מס’ 90 מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא

   
0.0 KM 
יציאה 
דרום  
 

מנקודת המוצא, בנ.צ. 20212249, רום 220 (-) מ’ תחת פני הים יוצאים לדרום מערב, בשולי כביש 90.

   
0.8 KM 
ימינה   
צפון   
שביל 
סימון שחור 

בנ.צ. 20172243, רום 220 (-) מ’ תחת פני הים פניה משולטת למפעלי הגבס. כ- 20 מ’ אחריה מסתעפת דרך עפר מסומש"ת שחור. פונים אליה ימינה, לצפון מערב. בסימו"ש השחור נדבק כ- 4.5 ק"מ.
בק"מ 1.4 הדרך עוברת סמוך לשער אחורי, צמוד לגדר קיבוץ גשר.
בק"מ 1.8 הדרך מתרחקת מגדר הקיבוץ והיא עולרדת.

   
2.3 KM 
שמאלה   
 צפון   
כביש 
סימון שחור 
עליה 

בנ.צ. 20182255, רום 160 (-) מ’ תחת פני הים כביש יוצא משער אחורי של קיבוץ גשר, מסומ"ש שחור. פונים עליו שמאלה בעליה. השטח פראי ולא נדיר לפגוש פה ביונקים גדולים, עדר קטן של צבאים, תן או שועל. מדי פעם עוצרים להתפעל מנופי עמק הירדן והממלכה ההאשמית של ירדן המיוצגת ע"י הכפר הגדול שונה, שמול גשר.
בק"מ 4.9 מסעף כבישים. ממשיכים בימני, המסומ"ש שחור.

   
5.4 KM 
שמאלה    
 מערבה   
כביש 
סימון כחול 
עליה 

בנ.צ. 20082278, רום 50 מ’ מעפה"י על כתף, ליד חוות לולים מסעף כבישים. פונים שמאלה, בעליה לכביש מסומ"ש כחול. בסימו"ש הכחול נדבק כ- 3 ק"מ.

   
7.6 KM 
ימינה    
צפון 
דרך סלולה 
סימון כחול 
עליה 

בנ.צ. 19952273, רום 240 מ’ מעפה"י מסעף לרגלי מאגר מים.
שימו לב! במפות סמון שבילים הדרך המסומ"שת כחול מקיפה את המאגר משמאל (מערב) בשטח היא מקיפה אותו ממזרח! פונים ימינה, בעליה, לדרך הסלולה המסומ"שת כחול ומקיפים את המאגר, מימין כמובן.

   
8.3 KM 
ימינה    
מזרח    
דרך עפר 

בנ.צ. 19922278, רום 270 מ’ מעפה"י מסעף ליד פינת גדר של מאגר קטן הנמצא מימין לדרך. עוזבים את הדרך המסומש"ת כחול ופונים ימינה (צפון-מזרח), צמוד לגדר המאגר.
בק"מ 8.4 מסעף. פונים שמאלה ומדוושים צמוד לגדר של תחנת שדות. ליד נ.ג. 282 הדרך מתעקלת שמאלה (צפון) לעבר גבעה ובראשה מספר עצי אקליפטוס, הלא היא חורבת חרדון. הדרך עוברת בין שדות משמאל לבין המצוק של רמת סירין מימין ומדי פעם נשקפים ממנה נופים עוצרי נשימה של עמק הירדן ועינו הגדולה – הכנרת.
בק"מ 9.8 מסעף לרגלי חורבת חרדון. פונים שמאלה לדרך המקיפה את מאגר המים שבחורבת חרדון.

  
10.0 KM 
שמאלה    
מערב    
שביל 
ירידה 

בנ.צ. 19902291, רום 320 מ’ מעפה"י מסעף לרגלי חורבת חרדון. פונים שמאלה (דרום-מערב) במורד דרך שדות.
בק"מ 10.8 מסעף. פונים שמאלה (דרום), במורד דרך מסומש"ת כחול.

   
11.2 KM 
ימינה    
מערב    
שביל 
ירידה 

בנ.צ. 19842287, רום 260 מ’ מעפה"י מסעף ליד ראש נחל אוכל. פונים ימינה (מערב) במורד דרך עפר, לעבר אקליפטוס גדול.
בק"מ 11.7 מסעף. ממשיכים בימנית.



תל רכש

  
12.1 KM  
ישר  
מערב  

סימון שחור
שביל ישראל
ירידה 

בנ.צ. 19762287, רום 200 מ’ מעפה"י מסעף הכניסה לחורבת סירין. ממשיכים בשמאלית המסומנת שחור (וגם ש"י) בסימו"ש השחור (ושביל ישראל) נדבק כ- 3 ק"מ.
הכפר הערבי סירין, ניטש במלחמת-העצמאות ובולטים בו שרידי בנין ביזנטי דו-קומתי מאבן בזלת, בוסתנים וסברס רבים.
בק"מ 12.2 מסעף. ממשיכים בימנית, בגדה השמאלית של נחל רכש.
בק"מ 13.4 מסעף. ממשיכים בשמאלית.
בק"מ 16.0 מסעף תחת קו חשמל. פונים ימינה במורד תלול, לעבר תל רכש שבתחתית הנחל.
בק"מ 16.2 לפני תל רכש פונים שמאלה (דרום) וגולשים עד גדר לפני ערוץ נחל תבור.



מעבר פשפש לפני קניון הבזלת

   
16.4 KM 
שמאלה   
 מערב   
שביל 
סימון אדום 
ירידה 

בנ.צ. 19432287, בערך גובה פני הים, עוברים בפשפש בגדר, חוצים את הערוץ ואחריו שביל מסומ"ש אדום. פונים שמאלה במורדו. שימו לב! במפות קטע זה של השביל מסומ"ש כחול.
בק"מ 16.9 השביל המסומ"ש אדום מגיע לערוץ, הנכנס לקניון הבזלת שבו עובר שביל להולכי רגל מסומ"ש כחול. מוליכים בו את האופניים ונהנים מהקניון.
קניון הבזלת שטחים נרחבים של הגליל התחתון מכוסים בזלת צעירה (שגילה כמה עשרות אלפי שנים), תחת שכבת הכסוי יש שכבת גיר קירטוני ותחתיו בזלת זקנה (לפחות 10 מליון שנים) בזקנה זו מתחתר הקניון השחור, כשלאורך כ-1.5 ק"מ הוא משנה פעמיים את כיוונו ב- 180 מעלות, יוצר קירות זקופים ובינהם בריכות מים ומפלים קטנים, בתוך צמחיית נחלים טיפוסית. בפברואר-מרץ פוגשים כאן משטחים כחולים, של תורמוס ההרים הגדל בבזלות. בעלי עין גיאולוגית יבחינו כאן בדייקים (מחדרי לבה שפרצה בסדקים) ובקרקע הג’ינג’ית שהלבה הזורמת קלתה וצבעה אותה.
בק"מ 18.4 בקרוב, אפשר שוב להתחיל לדווש.



בקניון הבזלת

   
19.2 KM 
שמאלה   
דרום מזרח   
שביל 
סימון אדום 

בנ.צ. 19442270, רום 80 (-) מ’ תחת פני הים פוגשים בדרך הראשית של נחל תבור, המסומש"ת אדום. פונים שמאלה, על פי השלט "נחל תבור 4 x 4", חוצים את הערוץ לצידו הדרומי ואחרי עליה קטנה גולשים במורד הנחל. בסימו"ש האדום נדבק כ- 10 ק"מ, עד המפגש עם כביש מס’ 90.
בק"מ 22.2 מסעף. פונים שמאלה במורד וחוצים את ערוץ הנחל
בק"מ 22.5 מסעף. פונים ימינה במורד הנחל, בהמשך הסמו"ש האדום.



חציית נחל תבור – צילום: אסף קצין

   
23.6 KM 
ימינה   
דרום   
שביל 
סימון כחול 

בנ.צ. 19722254, רום 120 (-) מ’ תחת פני הים מסעף משולט. פונים ימינה (דרום), בדרך מסומש"ת כחול לביקור בעין שחל הסמוך (השלט שבמסעף מפנה ל"עין בארה").
עין-שחל שבו קבוצת מעיינות השופעים כ-100 קוב בשעה יחד עם עין-תבור הסמוך, השופע למעלה מ- 300 קוב בשעה, משאירים גם את החלק התחתון של נחל תבור רטוב כל השנה. נפגוש בו טחנות-קמח ציוריות וחציות מים בנוף דמוי סואנה אפריקאית. לשיטה המלבינה שילד הנחל השפעה מכרעת ביצירת דמוי זה.
אחרי הביקור חוזרים לנקודה מס’

ופונים ימינה להמשך הדרך במורד נחל תבור.
שימו לב! קטע הדרך לביקור בעין שחל אינו נכלל במדידת המסלול.
בק"מ 26.2 מסעף לכאוכב . ממשיכים ישר ועוברים ליד שער המונע תנועת כלי רכב בחלק התחתון של הנחל. אנחנו ממשיכים הלאה, בדרך המסומש"ת אדום.
בק"מ 30.2 כביש מס’ 90. לפניו כביש ישן מקביל. פונים אליו שמאלה (צפון-מזרח).
בק"מ 30.8 נקודה מס’

. עוברים לכביש מס’ 90 ומדוושים בשוליו.

   
31.5 KM 
סיום   



גשר רכבת העמק

אפשר קצת יותר
מי שמעונינים להרחיב קצת את אופקיהם באשר להיסטוריה של האזור, כשמגיעים לכביש מס’ 90, מדוושים בשוליו דרומה. לא יותר מכמה מאות מטרים, עד שמבחינים מזרחית לכביש בגשר עליו עברה "רכבת העמק" מעל נחל תבור (ראו צילום). מוצאים את הדרך ומדוושים אליו. מהגשר ממשיכים לצפון מזרח, על דרך שעל תוואי המסילה. גולשים ועוברים ליד המבנה של משטרת גשר, מתקופת המנדט הבריטי וממשיכים עד אתר "גשר הישנה". משם תצפית על פיתולי הירדן והגשרים שעליו ובמבני האתר סיפור תולדות הקיבוץ והקרבות במלחמת העצמאות. סך הכל דיווש נוסף של כ- 5 ק"מ, כולל הטיפוס בכביש לנקודת המוצא.

אפשר קצת יותר קל
מי שמקבלים פריחה מעליות, מוותרים על מעגליות הטיול ומתחילים מנקודה מס’

, אליה מגיעים ממנחמיה.

טיול נעים.

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט

יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים


עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר


לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג