מרתוניסט? כמה אולימפי אתה?

רצתם מרתון בערים שאירחו את המשחקים האולימפיים? אנחנו מחפשים כאן את הישראלי שרץ בהכי הרבה ערים אולימפיות. אם אתם חושבים שזה אתם כתבו לנו 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחפשים אתגר? בכתבה כאן נציג אתגר מרתון אולימפי. ברור שלא נצפה לאנשים שממש ניצחו מרתונים אולימפיים אבל בכל זאת יהיה קשר. כל אדם שסיים מרתון יכול להשתתף ואת האתגר עצמו, אפשר למצוא לקראת סוף המאמר.


המשחקים האולימפיים המודרניים יצאו לדרך ב-1896 באתונה. שם גם נערך המרתון המודרני הראשון. אמנם המרחק עדיין לא היה זה המקובל בימינו אבל העיקרון נקבע. מאז הם התקיימו 28 פעם ב-23 ערים שונות ברחבי העולם. 

המרתון במשחקים האולימפיים הוא, בדרך כלל, אחד האירועים המרכזיים בשבועיים של המשחקים. בשל שלל סיבות, הריצה בדרך כלל לא מהירה במיוחד אבל, פעמים רבות, המרוץ מרתק, חשוב ולפעמים אפילו פורץ דרך. הנה כמה דוגמאות בולטות.

לונדון 1908

אולי ריצת המרתון החשובה מאז ומעולם. דורנדו פייטרי סיים ראשון את המרוץ אבל נפסל. הוא הוביל את הריצה אבל לקראת סופה נתקל בקיר והתמוטט מספר פעמים. הוא נכנס ראשון לאצטדיון ושם עזרו לו מספר אנשים לעבור את קו הסיום מה שגרם לפסילתו. המנצח היה ג'וני הייס מארה"ב. זו היתה ריצת המרתון הראשונה שבה רצו 42,195 מטרים. קביעת המרחק היתה שרירותית ונבעה מבקשות של בני משפחת המלוכה הבריטית. היות והריצה היתה דרמטית ונודעה לאחר מכן ברחבי העולם, נקבע המרחק הזה כסטנדרט. 

רומא 1960

אבבה ביקילה ניצח את המרתון ברומא כשהוא יחף. לפני הריצה הוא רכש נעליים חדשות אבל הן לא התאימו והוא החליט שעדיף בלי. הניצחון שלו פתח קריירה יחידה במינה. הוא ניצח גם בטוקיו, ארבע שנים מאוחר יותר. בבירה היפנית הוא סיים ב-2:12:11.2 שע'. זה היה הזמן המהיר ביותר עד אז עבור ריצת מרתון. באותה תקופה לא היה עדיין שיא עולמי רשמי במרתון אבל מעשית זה בדיוק מה שהוא עשה. זו היתה הפעם היחידה שבה נקבע הישג כזה במשחקים האולימפיים. אבל, יותר מכל דבר אחר, ביקילה היה מבשר של עידן. הוא הראשון שפתח את הדלת עבור האתלטים האפריקאים שמאז הפכו להיות הכוח החזק בתחום.

צ פ ו | אבבה ביקילה מנצח את המרתון ברומא

לוס אנג'לס 1984

בלוס אנג'לס, בפעם הראשונה לאחר 88 שנות משחקים אולימפיים, התקיים מרתון לנשים. כמובן שבימינו זה נשמע מגוחך אבל עד אז היה רק מקצה לגברים. מרתון הבכורה לנשים היה מרשים וזכור לרבים עד היום. השתתפו בו כמה מהרצות הגדולות של התקופה. רבות מהן זכורות עד היום: גרטה וייץ, רוזה מוטה, אינגריד קריסטיאנסן ורבות אחרות. בין הרצות היתה גם זהבה שמואלי הישראלית בהופעה מצוינת. את מדליית הזהב קטפה ג'ואן בנויט האמריקאית בהופעה בלתי נשכחת מבחינת הרמה וגם מצד כובע המצחייה הלבן אותו לבשה.

הריצה הזו זכורה גם בשל אירוע נוסף. היא התקיימה ביום חם ולפחות אחת הרצות סבלה במיוחד. זו היתה גבריאלה שייס-אנדרסן משווייץ. לקראת סוף המסלול היא סבלה מהתייבשות שגרמה לה לצליעה ולהאטה ניכרת. אבל, היות וזה היה ממש קרוב לסוף, אפשרו לה השופטים לדדות לבדה אל קו הסיום ולסיים את הריצה (אפילו לא במקום האחרון). כבר למחרת היא התאוששה אבל התמונות שלה מתמודדת עם הקושי, נחרטו אצל רבים.

צ פ ו | ג'ואן בנויט מנצחת את המרתון בלוס אנג'לס

בייג'ינג 2008

מעטים מתווכחים היום עם הקביעה שאליוד קיפצ'וגה הוא גדול המרתוניסטים. אבל, היה רץ שעשוי היה לאיים עליו, אם רק היה נשאר בחיים. סמואל (סמי) וונג'ירו היה כישרון יוצא דופן. מעבר לכך, הוא היה רץ מלהיב. הוא מחזיק, עד היום, בשיא האולימפי. הוא קבע אותו בתנאים קשים של חום ולחות בבייג'ינג. הוא היה רק בן 22 בזמן הריצה ההיא. באופן מפתיע, הוא היה הקנייתי הראשון לזכות במדליית זהב אולימפית במרתון. ב-2008 הקנייתים היו כוח עצום בריצות הארוכות ובכל זאת, לא זכו עד אז לעמוד בראש הפודיום. שלוש שנים מאוחר יותר, הוא נהרג בתאונה מוזרה. הוא נפל ממרפסת. הפרטים המלאים לא ברורים עד היום. מה שכן ברור הוא שכאשר מת היו מאחוריו הישגים יוצאי דופן שרק מאפשרים לנו לחשוב להיכן היה יכול עוד להגיע.

צ פ ו | סמי וונג'ירו מנצח את מרתון בייג'ינג

האתגר

הערכה זהירה היא שאיש מקוראי המאמר הזה לא ניצח מרתון אולימפי. אולי, אם יש קצת מזל, אחד הקוראים השתתף במרתון כזה: יש בימינו לא מעט ישראלים שזכו לרוץ את המרחק במשחקים האולימפיים. אבל, כל אחד מרצי המרתון ביננו, יכול לרוץ בערים אולימפיות. אלו 23 הערים בהן התקיימו המשחקים האולימפיים עד היום. המטרה שלנו היא למצוא את האדם שרץ בהכי הרבה ערים אולימפיות. 

את הרעיון לכך קיבלתי מאדם בשם ארקדי אליבס. הוא אספן מרתונים. במשך כמעט 40 שנה הוא רץ 150 מרתונים. בנוסף, הוא החליט לעשות לעצמו אתגר אולימפי. במשך הזמן הוא הצליח לאסוף את כל הערים האולימפיות לאוסף המרתונים שלו. איני מכיר אדם נוסף שאפילו מתקרב להישג הזה אבל יהיה מעניין לחפש.

אז שימו לב: אנחנו מחפשים כאן את הישראלי שרץ בהכי הרבה ערים אולימפיות. את אלוף הערים האולימפיות הישראלי. האם זה את/ה?  אם אתה חושב שכן, כתוב אלינו ל: [email protected].

צילום עמוד הבית: shutterstock



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג