מרתון עולמי || בואו להכיר את מרתון ונקובר

הפעם אילן זיסר מתאר את כל מה שאתם צריכים לדעת על מרתון ונקובר, שבו מסיימים כל שנה 4,000 רצים ורצות את המרתון המלא ועל הדרך אולי אתם יכולים אולי לזכות בפרס! הפרטים בפנים...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

במהלך השנים יצא לי לחפור הרבה בתוצאות של ריצות מרתון בעולם. אני עושה זאת כדי למצוא תוצאות מרתונים שאותן אני מקבל באתר https://marathonview.net. מדי פעם, יוצא לי להיתקל במרתון שלא שמעתי עליו קודם והוא מפתיע אותי. עם הזמן, למדתי לחשוב שאני מכיר את כל המרתונים בעולם. זוהי הרגשה מוטעית. יש יותר מאלף מרתונים כל שנה על פני הגלובוס וחלקם גדולים, יפים, ותיקים ובכל זאת לא מאוד ידועים. במדור הזה אקדיש כל פעם כתבה לאחד מהם. זה המקום לומר משהו על כך שההכרות שלי עם המקומות אינה אישית. לא יצא לי להיות באף אחד מהמקומות שיוזכרו במדור ולא כל שכן להשתתף במרתונים המדוברים. אני מדבר מפוזיציה של מרתוניסט כורסה. כדי לעשות את הדברים קצת יותר מעניינים, הכתבה תהיה מלווה במשחק קטן: "מצא את הישראלי". האדם הראשון שיוכיח ויצרף תמונה בפוסט הפייסבוק של שוונג (ראו כאן) שם התפרסמה הכתבה ויראה שהשתתף באחת המהדורות של המרתון הנ"ל, יזכה בפרס מתנת שוונג-שופ אותו יש לאסוף ממשרדי שוונג – והפעם תוכלו לזכות בנרתיק ריצה לטלפון הנייד.

צ פ ו | מרתון ונקובר

עוד מרתונים בעולם
מרתון רג'יו אמיליה שבאיטליה
שוער הבניין שנמצא בטופ העולמי של מרתון ניו יורק
קבעו שיא עולמי לאחר שרצו מרתון בכל יום במשך שנה

קנדה

קנדה, אינה בדיוק מעצמת מרתונים. אמנם, מדובר במדינה ענקית בשטחה, אבל מספר התושבים בה לא גדול במיוחד. יתר על כן, ברוב שטחה יש חורף אימתני שמונע כל אפשרות רצינית לרוץ בחוץ במשך חודשים ארוכים. השיא הקנדי לגברים, פחות טוב מזה הישראלי. הוא מוחזק על ידי קמרון לווינס ששבר אותו לאחר שהשיא הקודם החזיק מעמד לא פחות מ-43 שנים. השיא לנשים, מוחזק על ידי רייצ'ל קליף וגם הוא לא בין הטובים בעולם.

יש מועמד טוב לתואר רץ המרתון הקנדי המפורסם מכולם ואולי גם הטוב מכולם, מדובר באד וויטלוק שמת לפני שנתיים מסרטן בגיל 86, אך לפני כן היה האדם הראשון שרץ מרתון בפחות משלוש שעות כאשר הוא בן למעלה מ-70. הוא המשיך לרוץ היטב כמעט עד מותו. גישתו הפשוטה והלבבית לריצה ולעולם קנתה לו הרבה אוהדים. למרות שקנדה אינה מעצמת 42K היא מארחת לא מעט מרתונים, חלקם איכותיים למדי. אד וויטלוק נהג לרוץ במרתון טורונטו, שהוא אחד מאירועי הריצה המרכזיים בקנדה, אך יש גם מרתונים משמעותיים באוטווה ומונטריאול.

העיר ונקובר

ונקובר היא המרכז האורבני המשמעותי ביותר במערב קנדה, לחוף האוקיינוס השקט. היא די יוצאת דופן בין הערים הגדולות בקנדה. לא רק שהיא רחוקה מהיתר, היא גם בעלת מזג אוויר מתון בהרבה. בעוד שבערים הגדולות האחרות יש חורף קפוא וארוך, ונקובר מתמחה יותר בגשם. באופן מעורר קנאה, הקיץ שם, גם זה בניגוד לערים אחרות בקנדה, לא מאוד חם.

העיר נמצאת באופן עקבי ברשימות שונות של "הערים הטובות ביותר לחיות בהן". למרבה הצער זה מתבטא גם ביוקר המחיה בעיר שהוא מהגבוהים בעולם. נעשים שם מאמצים רציניים כדי לשמור על עיר נקייה וברת-קיימא. ונקובר היא כר פורה לפעילויות ספורטיביות. המיקום, מזג האוויר והרמה הסוציו-אקונומית הגבוהה של רוב התושבים תומכים בשלל פעילויות, רבות מהן ברחובות ובסביבת העיר. המרתון בעיר, הוא רק אחת משלל אטרקציות הזמינות לתושבים ולתיירים שם.

את המרתון המלא בונקובר מסיימים כ-4,000 רצים

המרתון

מרתון ונקובר ותיק למדי והמהדורה הראשונה שלו הוזנקה ב-1972. מדובר במרתון אביב והוא מתקיים ביום ראשון -הראשון של חודש מאי. זהו אירוע משולב משום שיש במרתון עצמו מקצים גם לחצי מרתון, 8 ק"מ ועוד מספר מקצים עממיים יותר. בשנים האחרונות מסיימים כ-4,000 איש את המרתון המלא.

המסלול אינו שטוח לחלוטין. יש בו עליה יחסית משמעותית, אבל היא נמצאת כולה בחלק הראשון של המרוץ. לאחר 13 ק"מ בלבד, אין כבר כמעט עליות ויתר המרחק שטוח ובמגמת ירידה. מארגני המרתון לא משקיעים בהבאת רצי עילית וכאשר המנצחים הם רצים ממזרח אפריקה הם אינם אתלטים מהשורה הראשונה. כך יוצא ששיא המסלול לגברים נקבע בשנת 1980 (כן, כמעט לפני 40 שנה). גם השיא לנשים קיים כבר למעלה מעשור. תוצאה של 2:15 שע' לגברים ו-2:35 שע' לנשים מספיקה ברוב הפעמים כדי לנצח.

אבל, בשנת 2019 ניצח את המרתון רץ מהשורה הראשונה. מדובר ביוקי קוואוצ'י היפני. יוקי הוא אחד מרצי המרתון המפורסמים בעולם. הישגיו אמנם יפים אבל את פרסומו רכש בשל יכולתו לרוץ כמות עצומה מרוצים ברמה גבוהה למרות העובדה שעד לא מכבר כלל לא היה מקצוען. לשיאו הגיע כאשר ניצח באופן בלתי צפוי במרתון בוסטון הגשום והקר של שנת 2018. קוואוצ'י נוהג לרוץ בהרבה מרתונים ברחבי העולם והשנה בחר גם בונקובר. המנצחת בין הנשים היתה יוקו מיזוגושי, רצה לא רעה בפני עצמה שהחל ממאי השנה מתהדרת בשם משפחה חדש.

האם הוא מתאים לישראלים?

ונקובר רחוקה מישראל, אפילו רחוקה מאוד. קשה להעלות על הדעת אדם שירצה לנסוע לשם, אך ורק כדי לרוץ את המרתון. האירוע נראה אמנם מקסים, אך נמצא לא פחות מעשרה אזורי זמן מאזורנו. אבל, יש לא מעט ישראלים שנמצאים בסביבת ונקובר בין אם לטיולים ובין אם לעבודה. העיר נמצאת רק כ-200 ק"מ מסיאטל שבה יש ישראלים רבים שעובדים ולומדים בה.

תוצאת הניצחון של שמי שגיב במרתון ונקובר 1989 | מקור: Vancouver International Marathon Society

עבור ישראלי אחד לפחות, המרתון הזה היה מצוין. מדובר בד"ר שמי שגיב שהיה בשנות ה-80, בעודו קרוי שם טוב סבג, אחד מגדולי הרצים הישראלים וייצג את ישראל במשחקים האולימפיים שנערכו ב-1984 בלוס אנג'לס. חמש שנים מאוחר יותר הוא עשה משהו שמעט רצים ישראלים הצליחו להשיג: ניצח מרתון בינלאומי. בשנת 1989 ניצח שמי במרתון ונקובר בתוצאה של 2:19:41 שע'.

לחופשת הספורט המושלמת שלכם לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג