מרתון ניו יורק: מי צריך שיא עולם?

היום יתקיים המרתון שלא נחשב למסלול מהיר, אין בו מכתיבי קצב, אבל יש בו הרבה יוקרה. עם וילסון קיפסאנג ומארי קייטאני מרתון ניו יורק יכול להפוך גם לאירוע שנה במרוצי הכביש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: ויקימדיה

עם מסלול שנחשב לקשה וטכני, מזג אוויר שבדרך כלל קר מדי וללא מכתיבי קצב כי זו המסורת – מרתון ניו יורק שיתקיים ביום ראשון בכלל לא מתיימר להיות מרוץ מהיר. ועדיין, זהו אחד מ-6 המייג'ורס (המרתונים הגדולים בעולם) ויש שיגידו שהוא המיוחד מכולם. מרתון ניו יורק הוא ההוכחה לכך שלא תמיד צריך מסלול מהיר כדי ליהנות במרתון, גם כשמדובר ברצים וגם כשמדובר בצופים. עם התפאורה המתאימה, הקהל המדהים, המסורת והעיר שרבים יגידו שהיא המגניבה בעולם – המרתון הזה מביא אליו חלק מהרצים הטובים בעולם, וכל מי שאוהב ריצה ויוכל להרשות לעצמו – ירצה לצפות בו.

מרתון ניו יורק גשר ורזאנו נרווס

ביום ראשון חוזרים לגשרים. מרתון ניו יורק | צילום: Metropolitan Transportation

"זה הולך להיות מאוד קשה"

נראה שהשנה הקרב על התואר במרתון לנשים יהיה לא פחות מעניין מהגברים, אם לא יותר. מארי קייטאני היא המרתוניסטית הטובה בעולם כיום. היא הוכיחה את זה במרתון לונדון האחרון כששברה את שיא העולם (במרתון לנשים בלבד) עם תוצאה מדהימה של 2:17:01 שע'. חוץ מזה, היא ניצחה את מרתון ניו יורק שלוש פעמי ברציפות. רק גרטה וייץ עשתה את זה יותר פעמים בין הנשים (5 זכיות רצופות מתוך 9 סך הכל), וקייטאני תנסה להשתוות לגבר היחיד שניצח 4 פעמים ברציפות – ביל רוג'רס שעשה את זה בשנות השבעים.

"זה הולך להיות מאוד קשה, כי יש מספיק יריבות שהתאמנו קשה מאוד כדי לנצח אותי בניו יורק", אמרה לאחרונה קייטאני. היריבות העיקריות שלה יהיו שתי קנייתיות ואתיופית אחת. הקנייתיות הן עדנה קיפלגאט בת ה-38 ובת טיפוחיה בטסי סניה שעשתה הסבה מריצת 10,000 מטרים במסלול. קיפלגאט ניצחה במרתון ניו יורק בשנת 2010 ומאז השתתפה בו עוד פעם אחת ב-2014 ללא הצלחה. עם זאת, מדובר במומחית גדולה לריצות מרתון טכניות וטקטיות ויעידו על כך שני תארים באליפויות העולם, ועוד מדליית כסף מאליפות העולם בקיץ האחרון וזו ההוכחה שעדיין יש לה מה לתת גם ברמת המאבק על התואר. סניה היא מרתוניסטית חדשה שהשתתפה במרחק הזה לראשונה במרתון טוקיו האחרון, אבל נאלצה לפרוש. היא מתגוררת בארצות הברית כיום ותקווה שהאווירה בניו יורק תעשה לה יותר טוב. עוד תושבת ניו יורק היא האתיופית בוזונש דבה, שהיתה הסגנית בניו יורק בשנים 2011 ו-2013 וניצחה במרתון בוסטון ב-2014. אגב, שיא המסלול לנשים מחזיק מעמד משנת 2003 ושייך למרגרט אוקאיו הקנייתית שקבעה אז 2:22:31 שע', אולי הגיע הזמן שקייטאני גם תוסיף לעצמה שיא מסלול במרתון שהיא כל כך מזוהה אתו?

בפעם הרביעית? מארי קייטאני | צילום מסך

השם הגדול במרתון לגברים הוא של שיאן העולם לשעבר וילסון קיפסאנג, בעל שיא אישי של 2:03:13 שע'. בסוף ספטמבר קיפסאנג פרש בקילומטר ה-30 של מרתון ברלין בגלל כאבי בטן, והחליט מיד לאחר מכן לחזור לתכנית האימונים כדי להשיג תואר שני בקריירה בניו יורק. קיפסאנג, שניצח את המרתון הזה בשנת 2014, אמר לאחרונה: "אחרי הפרישה בברלין חזרתי הביתה לאותה תכנית האימונים והרגשתי שאני חייב להתחרות בגלל שאני בכושר מעולה. ברלין היתה אימון לקראת ניו יורק. כבר התחריתי בניו יורק ואני מכיר את המסלול. אפשר לשאוף לשיא מסלול, בטח לא לשיא עולם".

שיא המסלול בניו יורק נקבע על ידי ג'פרי מוטאי ב-2011 ועומד על 2:05:06 שע'. אם מסתכלים על התוצאות של השנים האחרות מבינים עד כמה מדהים השיא הזה, מכיוון שאף מנצח אחר בתפוח הגדול מעולם לא ירד מזמן של 2:07:43 שע', קיפסאנג עצמו לא ירד מ-2:10 שע' בניו יורק. אם הוא באמת יצליח לשבור את השיא הזה של מוטאי או להתקרב אליו, זה לגמרי יכול להיחשב להישג השנה במרתון בשנה שבה לא נקבע שיא עולם רשמי.

וילסון קיפסאנג מנצח מרתון ברלין 2014

בונה על שיא המסלול. וילסון קיפסאנג | צילום: Roland Popp

יריבו העיקרי של קיפסאנג יהיה אלוף מרתון ניו יורק הנוכחי, גירמאי גברסילאסי האריתראי בן ה-21, שהפך בשנה שעברה גם למנצח הצעיר ביותר בהיסטוריה של מרתון ניו יורק. הוא לא מרצי המרתון המהירים בעולם, לפחות לא כרגע, אבל גם הוא טקטיקן מצוין שכבר ניצח באליפות העולם וגם כאמור בניו יורק. יהיה מעניין לעקוב אחרי ההתנהלות שלו בריצה אל מול הניסיון של קיפסאנג והמהירות של הקנייתי – היחיד בעולם שרץ 8 פעמים מהר יותר מ-2:05 שעות. קנייתים נוספים שינסו לתפוס מקום בצמרת הם ג'פרי קומוורור שהוא אלוף העולם במרוצי שדה ואחד מרצי חצי המרתון הטובים בעולם, ולוקאס רוטיץ'.

הקהל האמריקאי יתמקד בעיקר ברצים שלו וכשזה קשור למרוץ הגברים זה אומר שיתנו שם את הכבוד למב קפלזיגיף אחד מגדולי המרתוניסטים האמריקאים בכל הזמנים. הרץ יליד אריתריאה בן ה-42 ירוץ את המרתון האחרון שלו. הוא הפך לגיבור אמריקאי אחרי שניצח במרתון ניו יורק ב-2009 ובמרתון בוסטון ב-2014 ובשני המקרים היה האמריקאי הראשון שעשה את זה מתחילת שנות השמונים. לקראת האתגר האחרון בקריירה המקצוענית שלו הוא אמר: "אני לא סתם מגיע כדי להראות את עצמי, אני באמת אתן את כל מה שיש לי במרוץ הזה".

מזג האוויר ביום ראשון בניו יורק צפוי להיות כמעט מושלם כאשר התחזית מדברת על גשמים בעיקר ביום שלפני, ועל טמפרטורות שינועו סביב 18-19 מעלות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג