ממצפה רמון לבארות עודד ובארות לוץ

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:חזי יצחק

מכתש רמון הוא פנינה נופית . במסלול זה נחצה אותו ונרכב מדרום לו לקבוצת
בארות עתיקה ונטפס אל הר עידו אחת התצפיות היפות מדרום למכתש רמון.


מסלול זה מיועד ליומיים כאשר היום הראשון הוא יום רכיבה קצר של 4 שעות
רכיבה. רצוי לארגן רכב שטח בתור ליווי ואז אפשר לרכב ללא הנטל של שקי
שינה ומזון. ללא רכב ליווי מסלול זה הופך קשה יותר ובמיוחד אם נשארים
לישון בשטח. כמו כן יש לדאוג להקפצה חזרה מבורות לוץ למצפה רמון.

יום ראשון:
אורך המסלול: 21 ק"מ
דרגת קושי: בינוני
נקודת יציאה: תחנת הדלק מצפה רמון
לינה בשטח: ביציאה ממפער פיטם

תיאור המסלול:
נחצה את מצפה רמון ונמשיך לכיוון חוות האלפקות ומצפה הכוכבים. כ-ק"מ לפני
מצפה הכוכבים נזהה שלט המורה את הכיוון אל "סוכה במדבר". נרכב בדרך
העפר כ-2 ק"מ נוספים עד לסוכה במדבר. זהו פרויקט תיירותי יחודי באזור
המציע סוכות התבודדות ופעילויות של מרגוע לנפש מיגיע החיים
המודרניים הלחוצים. פרטים נוספים על האירוח והפעילויות הנוספות שהמקום
מציע ניתן למצוא באתר http://www.succah.co.il .
מסוכה במדבר נמשיך ונרכב בדרך העפר המסומנת באדום המובילה לראש
מעלה רמון. הדרך חוצה בדרכה חלקות חקלאות עתיקה. מראש מעלה רמון
תצפית יפה אל המכתש ואל היק הדרומי שלו. מעלה רמון הוא דרך עפר
קשה העוברת לאורך נתיב קדום. הירידה מעט קשה במספר קטעים. בתחתית
המכתש נמשיך מזרחה עד לדרך העפר המובילה אל מפער פיטם. בששות
בין הערביים ההרים מסביב לובשים צבעים מרהיבים והמכתש בוהק בשלל
גוונים. מפער פיטם, גם הוא מעבר קדום העובר לאורך שבר במצוק
הדרומי של מכתש רמון. הדרך מטפסת לאוכף ואחר יורדת לנחל נקרות.
לפני התחברותה לדרך נחל נקרות נגיע לשלט המזהיר לא לרדת מהדרך בשל
סכנת מוקשים !!! למעשה הגבלה זו נמשכת מערבה כמעט עד בארות עודד.
במשטח מצפון לדרך זו ניתן מקום נחמד לחניית לילה. האפשרות הנוספת
היא להמשיך מערבה עד לחניון הלילה הרשמי המצויין במפת סימון השבילים.

יום ב: " ויסעו מבני יעקן ןיחנו בחר הגדגד. ויסעו מחר הגדגד ויחנו ביטבתה" .

אורך המסלול: 37 ק"מ
דרגת קושי: בינוני +. המסלול כולל הליכה ברגל ורכיבה בשביל הליכה לאורך
כ-5 ק"מ.
נקודת סיום: הכניסה לבורות לוץ על כביש צומת הרוחות – הר חריף.
מים: לאחר חורף גשום ניתן למצוא מים טובים לשתייה בבארות עודד, אך
עדיף לא להסתמך על מקור זה.

תיאור המסלול:
נרכב מערבה בדרך המסומנת בכחול. זוהי דרך עפר טובה שעוברת מצפון לרמת
חדב (האזור האסור…) ובתחילה היא נמשכת בתוך נחל נקרות הוא ואדי א-סיק.
נחל נקרות ממשיך לאזור שבין הר עודד והמצוק הדרומי של מכתש רמון ואילו
דרך העפר ממשיכה מדרום לגוש של הר עודד.הרחק בדרום ניתן לזהות את
הפסגה של הר עריף בולטת מעל הרמה שמצפון לה. ואחר יורדת עד לפנייה
של דרך עפר המסומנת בירוק. (במפת הסימון דרך עפר זו מסומנת כשביל).
דרך זו העוברת בתוך נחל עודד תוביל אותנו אל בארות עודד. זוהי קבוצה
של שמונה בארות החפורים במדרגת סחף מעל אפיק הנחל. זהו אחד
ממקורות המים הבודדים בכל המרחב ולכן הוא היה חשוב מאד לנוודים
שחיו בעבר. שמו הערבי של המקום הוא "ביר עידד אום סאלח". ליד הבאר
צומחים עצי אשל. בביקור שלנו במרץ 2001 בבאר הראשית היו מים
צלולים. מדרם לבארות עודד ליד תחילת השביל המטפס אל הר עריף בית
קברות בדואי וסמוך אליו ניתן לזהות טומולי ולעניות דעתי אלו קברים עתיקים
יותר ולא קברי בדואים. את אלה ניתן לקשור אולי לבני ישראל שנדדו
במרחב זה. יש המזהים את בארות עודד עם חר הגדגד אחת התחנות במסעי
בני ישראל (במדבר ל"ג, ל"ג) " ויסעו מבני יעקן ןיחנו בחר הגדגד. ויסעו מחר
הגדגד ויחנו ביטבתה" .

נשוב חזרה אל הדרך המסומנת בכחול ונמשיך עוד 5 ק"מ עד תחילת השביל
המסומן באדום המטפס אל הר עידו. את הקטע הראשון ניתן לרכב, אבל בהמשך
יש לסחוב את האופניים עד לרמה שמתחת להר עידו. לאורך השביל ניתן
באביב לראות את העים האדירים של ריבס המדבר. זהו צמח נדיר ממשפחת
הארכוביתיים והוא מין אנדמי להר הנגב ולרמת מואב. גודל העלים תלוי
בכמות המשקעים שירדה באותה שנה. על פי דנין אפשר להכין מן
השורשים המעובים משקה דמוי תה ואת התפרחות הצעירות ניתן לאכול. כדאי
להשקיע את המאמץ ולטפס אל פסגת הר עידו 959 מטר מעל פני הים.
נמשיך בשביל האדום ברכיבה ואחר נעזוב אותו ונרכב לאורך השלוחה
שנמשכת על שפת המכתש דרך נ.ג 980. זהו קטע רכיבה מדהים ביופיו כאשר
נוף המכתש מתחתינו. הר ערוד והגבעות הוולקניות של קרני רמון
בולטות על הרקע האפרורי והחום של קרקעית המכתש. מנגד ניצב הר רמון
הגבוה שבהרי הנגב. שלוחה זו מסתימת במדרון תלול הצונח אל מעלה ערוד
בסמוך לפניה של דרך העפר המסומנת בשחור היורדת אל תוך המכתש. את
המדרון התלול הזה נרד בזהירות ברגל.

כדאי להגיד מספר מילים על מעלה ערוד הוא נקב אל ערוד, שהיה בעבר
דרך הרכב היחידה שהוליכה אל האזור שמדרום מכתש רמון. הדרך נפרצה
בראשית שנות הארבעים על ידי חברת הנפט I.P.C במסגרת סקר חיפוש נפט.
במעבר זה עברה גם יחידת החלוץ של חטיבת הנגב ב 5.3.49 במסגרת
מבצע "עובדה" לשחרור הנגב הדרומי. מעלה ערוד הוא קטע מן הדרך הקדומה
שקישרה את עבדת עם אילת וכיום הוא בעקר נתיב טיולים המוביל להר
עריף ובארות עודד ונחל ערוד.

הדרך ממשיכה עוד כ-1.5 ק"מ עד למצפור ערוד ממנו תצפית יפה על המכתש.
(ראה הסבר גיאולוגי בספר "הר הנגב נופים וטיולים" בעריכת זאב משל
1991 . מהמצפור עוד כ-6 ק"מ עד הכניסה לבורות לוץ . בדרך ניתן
לראות את הדבשת הבולטת למרחוק של גבל עריף א-נקה שנמצא בסיני.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג