מאלפים לאלופים

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אייבי גילת

&nbsp

כמות רוכבי האופניים בישראל הולכת וגדלה, כמו גם רמת הרכיבה ונכונות המדינה בפיתוח הענף. אייבי גילת מכין אותנו לקראת עונת 2009 וקובע סלוגן חדש שאולי יביא בעונה החדשה את ההישגים שעדיין לא הגיעו אליהם בישראל – מאלפים לאלופים





צלם: עופר ביידה

הגשם הטורדני יורד בחוץ ומכסה את הכביש בנהר של מים ההולך ומתגבר. האופניים העומדות בחדר כאילו מתחננות לצאת לסיבוב. אבל זוהי פגרה. פגרה אקטיבית אמנם אבל בכל זאת רוב הרוכבים המקצועיים בישראל בתקופה הזו של העונה נמצאים במצב של פעילות אירובית אלטרנטיבית. אפשר לרכב כביש או הרים אבל ברגוע. רצוי לתת לגוף ובעיקר לנפש להירגע אחרי העונה המתישה שהייתה. זה הזמן לקחת פסק זמן, לעשות איזה שהוא סיכום ביניים וחשבון נפש לקראת העונה הבאה.



במונחים של רוכב מקצוען ישנם רוכבי על בעלי שם כמו אלברטו קונטדור מנצח הג'ירו ד'איטליה והוואלטה השנה שהודיע חגיגית שבשנה הבאה הוא ירכז את מאמציו לזכייה בטור דה פרנס ושהוא איננו מתכוון להגיע לג'ירו ולהגן על תוארו, לגבי הוואלטה ההחלטה תבוא תוך כדי העונה הקרובה. פאביאן קאנצ'לרה "ספארטקוס" שזכה בשנה שעברה במילאן סאן רמו, הגיע שלישי בפאריס רובא, זכה במדליית הזהב בנגד השעון מבייג'ין ומדליית הארד במרוץ הכביש, הודיע חגיגית שהוא מתכנן בשנה הבאה להתרכז במרוץ הקלאסי הטור של פלנדריה שהוא אחד מ- 5 הקלאסיקות הידועות גם כחמשת המונומנטים. קנצ'לרה הודיע שמטרתו בקריירה שלו כרוכב מקצוען לזכות בכל אחד מ- 5 המונומנטים.



הדלק המניע כל ספורטאי הישגי הם מטרות ויעדים ריאליים הנגזרים מהם. ברגע שהמטרה מסומנת רוכב האופניים הופך לטיל שיוט שהכתובת אליו הוא מכוון נצרבה בזיכרון שלו. אחרת הספורטאי הופך לסוג של ספינה המסתובבת במקום ומחפשת כיוון.



התכנון הטוב ביותר אליו יכול לשאוף ספורטאי הישגי בכל תחום הוא תכנון רב שנתי אבל רק בודדים הם הספורטאים המסוגלים לכך. האפשרות להסתכל קדימה רחוק עד כמה שאפשר יכולה לקדם את הקריירה של הרוכב בצורה מדהימה. אבל אצל רוב הרוכבים התכנון הוא עונתי. בנקודת הזמן הזו צריך כל רוכב/ת לשבת מול השולחן עם המאמן שלו ולדעת בדיוק לאן הולכים מכאן ואילך





צלם: עופר ביידה

נקודות נוספות אליהן כדאי לשים לב לקראת העונה הבאה:

תחרויות מטרה

רוב הרוכבים יודעים שאי אפשר בכל תחרות לעמוד על הפודיום. ישנן תחרויות שמבחינת תוכנית האימונים הן פלטפורמה מצוינת לקראת רף גבוה יותר של כושר גופני. רוכב עילית מוכשר ככל שיהיה לא יכול להיות בכל העונה בכושר גופני גבוה אחרת הוא ייפצע. בכלל יש תופעה שבספרות המקצועית נקראת "כוכבי חג מולד". אילו הם רוכבים שבאזור תחילת העונה מגיעים לשיא כושרם אבל ממש כמו כוכבי שביט הזורחים באפלה ושוקעים לתהום הנשייה (שכחה). אותם רוכבים שמגיעים לשיא כושרם מוקדם מדי לא מצליחים ליצר תוצאות לאורך כל העונה הארוכה והמתישה.

אחזקת הגוף

בתקופת הפגרה המלאה וזו שמגיעה מיד אחריה, הרוכבים שנמצאים במתח לאורך כל העונה ממלאים את המצברים. קשה לתאר בכלל כמה לחץ מוטל על הכתפיים הצרות של ספורטאי הישג וכמה כוחות נפשיים עצומים הם צריכים לגייס כדי להתמודד איתם. התקופה הזו של ה"לקחת הכול באיזי" ולעשות את הכול בהילוך נמוך מיועדת למלא את המאגרים הגופניים וגם את הנפשיים. אחד העקרונות החשובים בתורת האימון הוא העיקרון של "פיצוי היתר". כושר גופני נבנה בעיקר בתקופת המנוחה והתאוששות ממאמצים. רוכבי-על זקוקים אמנם לתקופות התאוששות קצרות יותר אבל גם הרזרבות שלהם נגמרות בנקודה מסוימת וצריך להתחיל לבנות את הכול מחדש.

שינוי הרגלים

אחד הדברים שאיתו רוכב אופניים לוקח לכל מקום היא הרוטינה, השגרה של החיים הספורטיביים שלו. אי אפשר להגיע לפיק בלי הרגלי חיים אבל זהו גם אחד מגורמי השחיקה הגדולים ביותר. לצאת מתוך הקופסה, לצאת מתוך המסגרת, לשבור את השגרה כדי לתת לגוף ולנפש אפשרות להתאושש. לצאת לבלות מאוחר לתוך הלילה, לאכול איזה ג'אנק פוד שממש אסור לאכול בתקופת האימונים, שיא השחיתות לקום אחרי שינה ארוכה לאימון בשעה 10 בבוקר, או סתם להתעצל ולא להתאמן כמה ימים. מותר לך, הרווחת את זה ביושר. לנסות ולרדת בכושר בלי להעלות במשקל כדי שיהיה אפשר אחר כך לעלות הכי גבוה שאפשר. לנסות ענף ספורט חדש לא ברמה תחרותית: רולרבליידס, גלישת גלים או רוח בים, סקי או כל ספורט חורף אחר, בקיצור לעשות חיים.

מבט קדימה

במסגרת הארגון מחדש לקראת השנה הבאה זה הזמן לערוך בדיקת דם מקיפה ולבדוק אם הערכים של כל המרכיבים החיוניים הם במסגרת הנורמה. בנוסף לבדיקה הארגומטרית הרגילה במכון הספורטיבי כדאי לערוך בדיקה מקיפה של אקו לב שהיא בדיקה הרבה יותר טובה ויקרה. גם רוכב מקצוען רצוי שיבדוק את המנח שלו על האופניים. לפעמים התאמות קטנטנות זה כל מה שדרוש כדי להוציא עוד כמה וואטים של הספקי יציאה או תנוחה נוחה יותר לאורך זמן. הדברים הגדולים של המקצוענים מתחילים בפרטים הכי קטנים. כדאי לעבור על הציוד ולעשות רשימה של רכישות הציוד וההוצאות ההכרחיות לקראת שנת 2009: האם זה הזמן לרכוש את מד הוואטים היקר שתכננתם מזמן? האם רצוי לשדרג את הגלגלים לגלגלי קרבון יקרים? או אולי בכלל התוצאות של השנה מצדיקות פלטפורמה אחרת לגמרי?

סביבה תומכת

כיום כל החומר התיאורטי של בתי ספר להכשרת מדריכים ומאמני ספורטאי-על מדברים על סביבה תומכת רוכב. אי אפשר להגיע לתוצאות ברמה גבוהה ללא תמיכה מרבית של כל הגורמים שנמצאים בסביבתו הקרובה של הרוכב. רוכב אופניים ברמה גבוהה ככל שיהיה דומה לטייס קרב בנמצא בשפיץ של הפירמידה. סביבו נמצאת מערכת שלמה של אנשים העוזרים לו בביצוע המשימה שלו. כל האנשים הללו צריכים להיות מסונכרנים ברמה הגבוהה ביותר כדי להגיע לביצועי שיא.

שקט נפשי

רוכב אופניים מקצועי זוהי עבודה במשרה מלאה. ישנם רוכבים שרוכבים בתקופות מסוימות קרוב ל- 30 שעות אימון בשבוע, שלא לדבר על אימוני איכות שמוציאים לרוכב את שאריות האנרגיה שיש לו ואת הנשמה. קשה מאוד לשלב אימונים, עבודה, קריירה, לימודים וחיי משפחה. רוב הרוכבים דומים ללוליין ההולך על חבל דק ומנסה לשמור על שיווי משקל בעוד הוא נמצא בגובה רב. רוכב תחרותי צריך שקט נפשי כדי לא לאבד את הריכוז לקראת האתגרים הנכונים לו במהלך העונה. זה הזמן לסגור עם הספונסרים את כל הקצוות כדי שהרוכב יוכל להתרכז ולעשות את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב, לרכב על אופניים.

תחרויות בחו"ל

הכול כבר מבינים שאי אפשר להביא את ההר אל מוחמד. כדי להתקדם ולהתאים את הרמה הגבוהה של מרוצי האופניים בחו"ל צריך לצאת מגבולות הארץ ולהתחרות ביבשת באירופה. עתה זה הזמן לשבת ולתכנן את מחנות האימון בארץ ובחו"ל וכן את התחרויות שבהן עתיד הרוכב לקחת חלק בחו"ל. הניסיון שאותו ירכוש הרוכב בחו"ל בתחרויות הללו לא יסולא בפז והרמה שלו תשתפר. את הבעיה של הלוגיסטיקה ניתן לפתור על ידי יצירת מקום קבוע של מחנה אימון במדינה שוחרת אופנים שישמש כבסיס ליציאה לתחרויות. כך נהג איגוד האופניים ששכר בית גדול לרוכבי הנבחרת שהגיעו לחודש של אימונים ותחרויות בספרד.





צלם: עופר ביידה

העונה הבאה עלינו לטובה 2009 יכולה להיות עונה של מפנה. נכון להיום ענף האופניים בישראל נמצא באיזה שהיא נקודה בציר הזמן שבה כמות ההישגים עדין איננה פרופורציונית לכמות הרוכבים שנכנסו בשנים האחרונות לענף ולגידול העצום והקבוע. מ"אלפים לאלופים" האם הסלוגן הזה יתממש בענף האופניים לקראת שנת 2009, ובכלל העתיד נראה מבטיח ויש הרבה מאוד למה לצפות.


אייבי גילת
( M. ED ) בחינוך גופני
פרשן ויועץ לרוכבי אופניים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג