לקראת חג שבועות: הכל על חלב

מה החלב תורם לגוף, איך עדיף לצרוך אותו, ועוד טיפים שיעזרו לכם בחג
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מה החלב תורם לגוף, איך עדיף לצרוך אותו, ועוד טיפים שיעזרו לכם בחג

מאת:אלונה אזאגי ירון


חלב הוא מזון המכיל כמות גדולה של חלבון, סידן, וויטמינים A,D,E. סידן הוא מינרל חשוב בכל שלב בחיים לחיזוק העצמות והשיניים. סידן נמצא במוצרי החלב בכמות גדולה וגם במזונות מהצומח כמו ירקות ודגנים מלאים, אך הללו מכילים גם סיבים המפריעים לספיגת הסידן. לכן ספיגת סידן יעילה יותר כאשר מקורו ממוצרי החלב. רצוי להשתמש בפשטידות ובמאפים במוצרים עשירים בסידן, כגון גבינת ריקוטה המכילה 5% שומן וכ-1000 מ"ג סידן לגביע של 200 גרם.
מחקרים שונים הראו כי תופעות במערכת הנשימה נצפו רק בקרב אנשים שנמצאו כאלרגניים לחלבון חלב. תופעות אלה הפסיקו מיידית עם הפסקת צריכת מוצרי החלב.
חלב, העשיר בסידן, מגן בפני היווצרות אבנים בכליות – הסידן בחלב קושר את האוקסלאטים ומונע מהם להיספג, כתוצאה מכך פוחת הסיכון להיווצרות אבני סידן אוקסלאט. לכן מומלץ לשלב מוצרי חלב עם מזונות עשירים באוקסלאטים כגון תרד, ירקות בעלי עלים ירוקים כהים, אגוזים, בוטנים, תותים, בטטות, חצילים, פלפל ירוק.
שומן רווי מגיע בעיקר מבעלי חיים ותוצרתם, כלומר בשר, גבינות וביצים. הגוף לא זקוק לשומנים אלה וצריכת יתר שלהם היא הרסנית, משתי סיבות: שומן רווי קשה יותר לעיכול ולכן מאוחסן ללא תועלת בתאי השומן; ושומן רווי מפריע לגוף להפיק תועלת מהשומן הטוב. רבים לא מודעים לעובדה שמוצרי חלב מעל 5% שומן מכילים כמויות גבוהות של שומן רווי, לכן מומלץ לצרוך גבינות רכות וקשות 5% שומן, ולהשתמש בפתיתי גבינה צהובה 9% שומן לאפייה.
ניתן למזער את הנזק הקלורי של המאפים על ידי בחירה במוצרי חלב דלי שומן – שימוש בקופסת גבינה קשה 5% שומן במאפים ובפשטידות, לעומת גבינה 16% שומן, לא גורעת בטעם, חוסכת כמויות שומן רווי גדולות וכ-300 קק"ל. שימוש בקופסת גבינה 3% שומן לעומת גבינה 9% שומן תחסוך לנו כ-130 קק"ל.
כדאי להעדיף פרוסת לחם מיוחד או להשתמש בבצק פילו על פני בורקסים ומאפים המבוססים על בצק עלים, שעשירים גם בשומן רווי וגם בשומן טרנס.
כדאי להעדיף פשטידות ללא שכבת בצק למטה, ואם כבר מוקרמות אז בשמנת מתוקה צמחית 5% שומן או שמנת מתוקה 10% שומן, במקום השמנת להקצפה 32% שומן.
אפשר לערוך ארוחה חלבית שתכלול גם מנת דגים בתנור בתוספת תפו"א או מנת פשטידה.
כדאי להכין קינוח ביתי כגון בלינצ'ס או יוגורט דל שומן עם פירות העונה. אכילת מוצרי חלב מותססים המכילים חיידקים פרוביוטיים כגון יוגורט BIO, תורמת לפעילות תקינה של מערכת העיכול.
מומלץ להכין בבית עוגת גבינה המבוססת על גבינות דלות שומן. עוגות גבינה מוכנות קרות או אפויות מבוססות על שמנת וגבינות עתירות שומן, ומכילות בפרוסה כ-390 קק"ל.

21.5.2012


אלונה אזאגי ירון- דיאטנית קלינית ,B.Sc.Nutr, רשת סטודיו C, סניף ראשל"צ מזרח, www.studioc.co.il.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג