לקנות חדש או לשדרג

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ר. קאנינגהאם





מה כדאי יותר? תלוי בסגנון הרכיבה שלך- וגם בתקציב

אנחנו יכולים לנסות להראות לך כיצד




האם כדאי לי לרענן את האופניים הישנים שלי בחלקים חדשים, או פשוט לקנות זוג חדש? האם עדיף לקנות דגם כלכלי יותר ואז לקנות את המזלג, הקראנק והברקסים ההידראוליים שתמיד חלמתי עליהם כשאשיג קצת כסף לבזבז? האם עליי להפוך את אופני הזנב-הקשיח הכבדים שלי לאופני דירט, או אולי את אופני האול-מאונטיין שלי לאופני שבילים קלילים?






אין מחיר לאהבה




אם אין בעיה של כסף, התשובה לכל השאלות הללו תהיה לקנות חדש. בחר דגם שמתאים בדיוק לסגנון הרכיבה הנוכחי שלך, וודא שהוא גם מסוגל להתמודד עם רמת רכיבה מעט גבוהה משלך, כך שתוכל להתפתח בעתיד מבחינת ביצועים. אולם, עבור רובנו התקציב קובע את רמת הביצועים שנוכל להרשות לעצמנו, ללא כל קשר לרמה האישית שלנו. אופניים חדשים עשויים להיות הפתרון האידיאלי, אך במידה וחסר כסף ייתכן ואין ברירה אלא לשדרג.



מתי לשדרג

השלדה היא הלב והנשמה של אופני ההרים, אז נתחיל את תהליך הפסילה עם שאלה פשוטה אחת: "האם השלדה ראויה?". אין שום טעם לשדרג או לבנות מחדש אופניים עם שלדה באיכות ממוצעת שמיצתה את אורך חייה בגלל התעללות שנתיים מוקדם מדי. "אורך החיים" של השלדה מתייחס למספר המחזורים (מקרים בהם השלדה עומדת תחת לחץ) שהשלדה מסוגלת לספוג לפני שהיא מתחילה להיחלש.

יצרנים משתמשים במבחני מעבדה מקיפים כדי להגדיל את אורך החיים של השלדות ורכיבי השיכוך הרבה מעבר לפרק הזמן שאדם ממוצע יבלה על האופניים. "אדם ממוצע" הוא מונח המפתח. אם אתה קורא את מגזין MBA, סביר להניח שאתה חורג מעבר להגדרה של ממוצע. כך שאם אתה רוכב הרבה וחזק, עליך לקנות אופני הרים חדשים כל חמש שנים. ואם אתה הטיפוס האגרסיבי חובב הקפיצות – הרבה יותר מוקדם מזה.

שלדות מטיטניום וסיבי-פחמן מושפעות פחות מעייפות החומר, אך גם שלדת אלומיניום או פלדה באיכות גבוהה יכולה להחזיק זמן רב. בחן את סגנון הרכיבה ואת מצב השלדה שלך. סדקים בצבע או בשלדה סמוך לחיבורים, וצינורות מכופפים או צירים משוחררים מעידים על הידרדרות רצינית. אם השלדה נמצאת ראויה, שקול את הסיבות הבאות לשדרג.






אפשר לשפר משמעותית את יכולות אופני הקרוס-קאנטרי שלך על-ידי החלפת רכיבי מפתח





סיבה מספר 1: אני מאוהב באופניים שלי

הסיבה הטובה ביותר לשדרג את האופניים הקיימים שלך היא שאתה מאוהב בהם לגמרי וכבר טחנת למוות את רוב הרכיבים. אם השלדה עדיין במצב מצוין, ואתה מוכן להוציא סכום נכבד כדי להחליף את כל הרכיבים שעבר זמנם – לך על זה. במצב כזה תיאלץ להחליף את הקסטה (75-100 דולר), גלגלי שיניים (80 דולר),
שרשרת (30-60 דולר), ציר מרכזי (50 דולר), ולרוב גם פדלים (80-350 דולר).
זה יטפל ברכיבים שנשחקו.

ליתר ביטחון, כדאי שתשקול להחליף את הכידון (60-150 דולר) בכידון חדש וחזק, היות וגם הוא עומד בהתעללות רבה שבדרך-כלל נוטים פחות להתייחס אליה.

רכיבי המפתח הם הבולם האחורי והמזלג. את שניהם ניתן לשפץ מחדש אצל היבואן (בארץ. בארץ המקור, ישירות אצל היצרן). בארה"ב מיגוון האפשרויות לקבל ערך מוסף מרכיבי השיכוך השונים הוא רחב יותר, וכדאי לשקול לשלוח אותם למכונאים מומחים כמו Hippietech Suspension, Push Industries או Garageworks שגם יתאימו ויכוונו לך את הבולמים במדויק בנוסף לבנייה מחדש עם התכונות המיוחדות שהם מספקים (95-125 דולר לבולם אחורי, 115-260 דולר למזלג).

תמיד נוטים לפסוח על הגלגלים, אך שפיצים (Spokes) מתוחים נותנים לגלגלים תחושת חיות אנרגטית. קח אותם לכיוון אצל מכונאי מוכשר (80 דולר), או שקול להחליף לחישוקים חדשים (300-800 דולר). חבר את ממוצע המחירים, הוסף כמה שקלים על עבודה ותוספות, ותגלה כי האופניים הרעננים והמחודשים יעלו לך בסביבות 1,700 דולר. נשמע יקר? זה לא. זה מחיר בסיסי עבור שלדה איכותית, או העלות של בולם ומזלג מהשורה הראשונה. אם כל-כך התחברת לאופניים שלך, סביר להניח ששווה להשקיע מעט יותר כדי לשפר את הביצועים שלהם.


סיבה מספר 2: סגנון הרכיבה שלי השתנה

רוכבי קרוס-קאנטרי רבים גילו שהם מעדיפים לעשות הקפצות במעלה ההר ולחסוך את האנרגיה כדי להשכיב בברמים ולשחרר קפיצות בדרך למטה. מצד שני, רוכבי דאונהיל ופעלולים פוזלים לכיוון אופניים יותר קלים ויעילי-דיווש. אי אפשר להפוך אופני דאונהיל לאופני שבילים, כמו שאי אפשר להסב אופני קרוס-קאנטרי קצרי מהלך לאופני פרירייד. עם זאת, אפשר לשנות באופן משמעותי את אופן תגובת האופניים על-ידי החלפה של רכיבי מפתח.

הישאר מציאותי. בחר חלקים שישנו את אופי האופניים – ולא כאלה שיהפכו אותם למוטציה.



רוב השלדות מתוכננות לתפקד במסגרת גבולות מוגדרים. אפילו אם אמא מרשה לך להשחיל מזלג שישה-אינץ' אגרסיבי לשלדת הקרוס-קאנטרי שלך, ששוקלת 2 קילוגרמים, זה מתכון לאסון.

רוכבי קרוס-קאנטרי יכולים להמיר את האופניים קצרי-המהלך שלהם לאופני שבילים אגרסיביים על-ידי שדרוג לצמיגים רחבים יותר (95 דולר),
החלפה לבולם בעל אינץ' נוסף של מהלך (400-700 דולר) כדי להאט ההיגוי ולשפר את בלימת הזעזועים הגדולים, ומעבר לסטם מעט קצר יותר (40-100 דולר)
וכידון רייזר רחב יותר (60-150 דולר).

העברה של אופניים ארוכי-מהלך או אופני פור-קרוס לכיוון קטגוריית אופני השבילים, מצריכה הכי מעט שינויים. עבור לצמיגים צרים יותר (95 דולר), כידון קרבון (60-150 דולר) סטם באורך 90-100 מ"מ (40-100 דולר), ובמקרה של קראנק עם גלגל-שיניים בודד הוסף גם גלגל-שיניים קטן (24 דולר), מעביר קדמי (30-160 דולר) ידית הילוכים נוספת (20-40 דולר) וגלגלת צ'יין-גייד (115-200 דולר). אם אתה רוצה להשוויץ, החלף לקפיץ טיטניום כדי להוריד משקל מהבולם האחורי שלך (200 דולר), או אפילו החלף לבולם אוויר עם פלטפורמה יציבה כמו ה-Fox DHX-Air (שמחירו 500 דולר) כדי לשפר את ביצועי הדיווש.



קשה לשנות אופני דאונהיל יעודיים, היות ולרוב השלדות הללו יש מחסומים מובנים, כמו ביטול האפשרות למעביר-הילוכים קדמי, זוויות כיסא קיצוניות, נאבות רחבות יותר ובולמים מיוחדים המותאמים ספציפית לעיצוב השלדה. הורדת משקל מאופני דאונהיל, ושינוי אופי השיכוך כדי לשפר את הדיווש, יהפכו אותם לחסרי תועלת בתחרויות ויהיה פחות משתלם מלקנות אופני All Mountain טובים (2,500 דולר) – שזה מה שצריך לעשות רוכב שבבעלותו אופני דאונהיל מקצועיים.







אי אפשר לעגל פינות: אל תנסה אפילו להסב אופני שבילים לאופניים תחרותיים. רכיבת דאונהיל או קרוס-קאנטרי

רצינית דורשת
חומרה כה ספציפית, כך שלקנות חדש זו תמיד הדרך הטובה ביותר לפודיום




סיבה מספר 3: דבר אחד יעשה את כל ההבדל

לעיתים קרובות יהיה לאופניים פגם אחד בולט, ותיקונו יכול להחזיר לאופניים את כבודם. באופן כללי, חיסרון משמעותי שכזה יתגלה מוקדם יחסית לאחר קניית האופניים, כך שמחיר השדרוג יכול לרדת אם מוכרים את החלק שאותו מחליפים. שני מקרים ששווה להזכיר הם שני דגמי ה-Specialized Epic הראשונים שסבלו מציר-מרכזי נמוך מדי, זוויות ראש גדולות ומזלג קצר-מהלך. רוכבים אשר שדרגו למזלג בעל 3.9 אינץ' מהלך פתרו את כל שלוש הבעיות עבור כ-600 דולר. שדרוג מומלץ נוסף יהיה סט גלגלים קל לאופני ה-Jamis Dakar Expert XCR.


האופניים כבדים מדי מכדי למלא את תפקידם כאופני תחרויות מתחילים, ויש לפחות 900 גרם של משקל עודף בגלגלים הרופסים שעליהם. לקנות סט גלגלים תחרותי יהיה שדרוג חכם אם הרוכב ישתמש בהם בעיקר בתחרויות, ובסט גלגלים המקורי באימונים או ברכיבות שבילים.

לקנות חדש – ולקלוע בול

קנה תמיד "הכי-הרבה" אופני הרים שאתה מסוגל להרשות לעצמך. מחיר ה-OEM (Original Equipment Manufacturer) שיצרני אופניים משלמים עבור רכיבים הוא חלק זעיר ממחירם על המדף. אם אתה יודע שסגנון הרכיבה האגרסיבי שלך דורש מזלג יקר, או שאתה רוכב תחרותי שחייב אופניים מקצועיים כדי להתברג לפודיום – אל תשלה את עצמך שתוכל לקנות דגם זול יותר ולשדרג בעתיד.

תוספת המחיר עבור דגם אופני דאונהיל יקר יותר, עם בולם Fox 40 או רכיבי Shimano XTR, יהיה שליש מהמחיר שתשלם בעתיד עבור רכיבים אלה בנפרד. כשלעצמו, בולם ה-Fox 40 עולה כ-1,700 דולר. מערכת XTR מלאה תסתכם ב-2,400 דולר. אם תקנה את דגם האופניים המשופר, תוציא פחות משליש עלות חלקי השדרוג בנפרד. אם אתה באמת צריך אותם, קנה את האופניים הנכונים עבורך מלכתחילה, וכך תחסוך אלפי שקלים אותם היית מוציא על שדרוגים בעתיד או על אופניים טובים יותר. אפילו אם תגרד את הכסף כדי לקנות את הדגם היקר יותר, הריבית שתשלם תהיה פחות מהסכום שתוציא בסופו של דבר על שדרוגים.

לא השתכנעת? חשוב על אותן חנויות אופניים גדולות (בלי להזכיר שמות) אשר לרוב קונות אופניים שלא נמכרו ישירות מהיצרנים רק כדי לפשוט אותם מהרכיבים, למכור את החלקים בנפרד – ולהרוויח הון. כאשר אתה מחפש לקנות אופניים חדשים והיצרן מציע את אותה שלדה בשלושה דגמים שונים, השווה את ההפרש בין מחיר הרכיבים הנחשקים ביותר עבורך לבין המחיר שתשלם על אותם רכיבים מאחורי דלפק זכוכית. אז תבין, שלשלם מעט יותר מלכתחילה זו תמיד הדרך הזולה ביותר.



מתוך: מגזין MBA

לעשיית מנוי ,לקבלת גיליון מתנה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג