לכו תוכיחו שרק אכלתם אוזן המן

לצד הערכים התזונתיים המופלאים של הפרג הוא מכיל גם אלקלואידים נרקוטים כמו מורפיום וקודאין, תכונות שגרמו לרשות לביטחון המזון הארופאי להוציא הגבלה על מכירתו וצריכתו של הזרע השחור. טריאתלט בניו זינלנד ושוטר מארצות הברית הם רק שניים שנאלצו לעמוד על חפותם בבתי המשפט ולהוכיח שרק אכלו מזון עם פרג ולא לקחו סמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לצד הערכים התזונתיים המופלאים של הפרג הוא מכיל גם אלקלואידים נרקוטים כמו מורפיום וקודאין, תכונות שגרמו לרשות לביטחון המזון הארופאי להוציא הגבלה על מכירתו וצריכתו של הזרע השחור. טריאתלט בניו זינלנד ושוטר מארצות הברית הם רק שניים שנאלצו לעמוד על חפותם בבתי המשפט ולהוכיח שרק אכלו מזון עם פרג ולא לקחו סמים

מאת:דנה פלג

גרם אוגרבי, טריאתלט צעיר בן 28 שזכה בתחרות בטאורנגה, ניו זינלנד, נאלץ להוכיח בבית המשפט שתוצאות בדיקת הסמים השגרתיות אחרי זכייתו שהראו שיש בדמו מורפין ברמה גבוהה מהמותר, לא היו עקב נטילת סמים כי אם  מאכילת לחם פרג ללא גלוטן.

הוא אכן הצליח להוכיח זאת ובעקבות כך גם הציל את התואר בו זכה מלחמוק מבין אצבעותיו, אבל הדרך להוכחה הייתה ארוכה והוא נאלץ להפסיד לא מעט תחרויות בגלל שנאסר עליו להתחרות בעקבות הבדיקה החיובית.
"זה היה מחיר כבד שנאלצתי לשלם בעקבות אכילת שתי חתיכות של לחם””, אמר אוגרבי והוסיף שהוא מקווה שהסיפור שלו יעורר מודעות בקרב ספורטאים בניו זינלנד וברחבי העולם.

אוגרבי לא לבד, לא מעט אנשים נאלצו בשנים האחרונות להוכיח כי אכלו מזון עם פרג אחרי שבדיקות סמים שנאלצו לעשות הראו עקבות של מורפין בדמם.

כך שוטר מארצות הברית שנבדק לאחר שאכל 4 בייגלה עם פרג הושעה מעבודתו ל-4 חודשים, לאחר שבבדיקת סמים נמצאו עקבות של מורפין בדמו.


גם באוזני המן? צילום אילוסטרציה: Thinkstock

בדיקה אירופאית ומסקנות
מקרים אלה הם רק קצה הקרחון, מה שגרם לנציבות האירופאית לבקש מהרשות לבטיחות המזון EFSA לספק חוות דעת מדעית על הסיכונים הבריאותיים באכילת פרג.
בחוות הדעת שפורסמה נאמר כי צמח הפרג מכיל אלקלואידים נרקוטים כמו מורפיום וקודאין שמגיעים לזרע לרוב כתוצאה משיטות הגידול, ההדברה והקציר הנהוגים בעולם.

לשם חוות הדעת נאספו דגימות של מוצרי מאפה ואפייה המכילים פרג ממדינות שונות באירופה.

מניתוח 1033 דגימות ואחרי 2678 תוצאות אנליטיות מצאה הרשות כי כתוצאה מאכילת זרעי הפרג יש חשיפה לעשרות סוגים של אלקלואידים בינהם קודאין ומורפין. המורפין היה האלקלואיד המרכזי והעיקרי הנמצא בדגימות השונות. 

עוד נמצא כי הנוכחות בדם נשמרת במשך 48 שעות לאחר אכילת הפרג. התוצאות היו זהות גם במדינות בהם היה שימוש בפרג איכותי יותר, לדוגמת גרמניה.

לפיכך הוחלט באיחוד הארופאי להחיל את גורם אי הוודאות המונעת ולהמליץ על הגבלה של צריכת הזרעים לפי התייחסות של 10 מיקרוגרם/ק"ג ביחס למשקל גוף.

הרשות מזהירה במיוחד את אוכלוסיית הילדים, אנשים המקפידים על תזונה מיוחדת וספורטאים מפני חשיפה לפרג.

אולם חשוב לציין כי לצד המסקנות הללו מציינים כותבי הדוח כי את תוכן ורמת האלקלואידים אפשר לצמצם עד כ %90 על ידי עיבוד, חימום ובישול.

לא בדקו אוזני המן
בחוות הדעת המלומדות האירופאיות לא נבדקו אוזני ההמן של חג הפורים, ואת רמות האלקלואידים האפשריות שיש במילוי המסורתי של אוזן ההמן בהשוואה לבדיקות של פרג כקישוט על דברי מאפה כפי שנעשה בזמן כתיבת הדוח, אפשר רק לדמיין.

אולם הפרג הוא לא רק סכנה בריאותית. הפרג בעל הטעם הייחודי, האגוזי והארומטי גם עשיר בחומצות שומן בלתי רוויות המסייעות במניעת מחלות לב. זרעי הפרג מכילים 50% שומן ומסייעים להורדת ה-LDL  ולשמירה על מדדי כולסטרול תקינים.

בנוסף, הפרג גם עשיר בסיבים תזונתיים וויטמינים כמו תיאמין, פירידוקסין, ריבופלאבין, ניאצין, חומצה פולית ומינרלים כמו ברזל, נחושת, סידן, אשלגן, אבץ, מגנזיום ומנגן.

בכפית פרג השווה ל 9 גרם יש 47 קלוריות.

הפרג עשיר במיוחד בסידן, בהשוואה ל100 גרם שקדים בהם יש 225 מ"ג סידן או 100 גרם תאנים בהם יש 225 מ"ג או ל-100 גרם טחינה גולמית שבה יש 650-850  גרם סידן, ב-100 גרם פרג יש בין 1000 ל- 1500 מ"ג סידן.

אך אפשר לסכם? קחו בחשבון את הנתונים הללו ואם במקרה אתם רוכבים עם נביעות בכלניות דרום אדום בבארי או עומדים לקחת חלק במירוץ רעננה או במירוץ כפר סבא,  ותרו על אוזן המן 48 שעות לפני תחילת התחרות, שלא תאלצו להוכיח ש"רק" אכלתם אוזן המן”.

24.2.2013


דנה פלג-  עיתונאית, אמא של שלושת המופלאים, שוחה, רוכבת כשלא חם ולא מוותרת על פילאטיס




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג