לאנס ארמסטרונג שוב מואשם, הפעם גם מושעה

בטווח המיידי הוא הושעה מתחרויות ולא יוכל להמשיך במסע לאליפות העולם באיש הברזל, בטווח הארוך הוא יכול לאבד את כל ניצחונותיו בטור דה פראנס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בטווח המיידי הוא הושעה מתחרויות ולא יוכל להמשיך במסע לאליפות העולם באיש הברזל, בטווח הארוך הוא יכול לאבד את כל ניצחונותיו בטור דה פראנס

מאת:יאיר בן עמי


רק בפברואר האחרון הסתיימה, ללא הגשת כתב אישום, הפרשה הקודמת, מתוך רבות, בהן הואשם ארמסטרונג. אז התקיימה חקירה פדראלית באשמת התארגנות קבוצתית בה נעשה שימוש בכספי ציבור (של רשות הדואר האמריקאי – שהעניקה חסות לקבוצה בה רכב ארמסטרונג והיה חלק מארגונה) לרכישה של חומרים לא.

להבדיל מהחקירה הפדראלית, שבדקה שימוש בכספי ציבור לרכישת חומרים לא חוקיים, לראשונה אמרסטרונג מושעה מתחרויות. יותר מכך לראשונה טוענים המאשימים,הסוכנות האמריקאית נגד שימוש בסמים, כי יש בידיהם הוכחות בצורת בדיקות דם נגועות במניפולציה של דם וחומרים אסורים. כתב האישום, המתפרס על פני 15 עמודים, אינו רק כנגד ארמסטרונג אלא גם כנגד יוהאן ברונייל (מנהל הקבוצה בה רכב ארמסטרונג) ושלושה רופאים, דר' פדרו קלאי, דר' לואיס גרסיה דל מוראל והמפורסם מכולם דר' פרארי המוכר בכינויו "דר' פרארי" וכבר הורשע וריצה עונש על סימום ספורטיבי. מה שכנראה אינו חדש הם העדויות של עשרה רוכבים אופניים.

צריך לזכור כי בכל מקרי העבר, תמיד, זה התחיל ברעש גדול והסתיים בקול ענות חלשה.

תגובתו של ארמסטרונג לא שונה מכל התגובות שלו לאורך כל השנים. שוב מצביע ארמסטרונג על מאות הבדיקות שעבר ושוב הוא מטיל דופי בעדים. אולי התגובה הפעם שונה בעצם העובדה כי הוא מציין בפרוש 25 שנות קריירה ו- 500 בדיקות שעבר, להבדיל מפעמים קודמות בהן הוא ציין שהוא הספורטאי הנבדק ביותר אי פעם.

כבר בתחילת חזרתו לרכיבה היה ארמסטרונג תחת האשמות כי הוא משתמש בחומרים אסורים והוא נכנס בקלות לתפקיד הפטרון של הדבוקה גם בנושא זה. בטור דה פראנס של 1999, הניצחון הראשון משבעה, היה רוכב צרפתי בשם קריסטוף באסון שכתב יומן בו הזכיר שימוש בחומרים אסורים על ידי רוכבים. אחת מרשתות הטלוויזיה ביקשה לראיינו ולאחר מכן הפכו חייו בדבוקה לגיהינום. כל רוכבי וצוות קבוצתו, לה פרנסס דו ז'ו, התעלמו ממנו במהלך הימים הבאים. למחרת הראיון, לאנס ארמסטרונג עצמו, נצמד אליו במהלך המרוץ ולטענתו (של באסון) אמר לו: "למה שלא פשוט תעזוב?". באסו אכן עזב את הטור דה פראנס, ארמסטרונג הפך באופן רשמי לפטרון הדבוקה, עוד טרם השלים את ניצחונו הראשון.

ארמסטרונג בטור דה פראנס האחרון שלו, 2012.
(צילום: Haggisnl)



בטור דה פראנס של שנת 2004 שוב חזר סיפור באסון אבל הפעם התעמת ארמסטרונג עם פיליפו סמיאוני, הרוכב האיטלקי מקבוצת דומינה ווקאנצ'ה, לאחר שהאחרון העיד נגד דר' מיקלה פרארי שכונה דר' רשע ועבד עם ארמסטרונג. כשהורשע דר' פרארי ניתק עימו ארמסטרונג כל קשר לאחר שנים של עבודה משותפת למרות שבעימות עם סימיאוני הוא הגן על דר' פרארי . הפרשה שהסתיימה בפברואר האחרון, לאחר שנתיים של חקירה בראשות הסוכן ג'ף נוביצקי (שגרם להרשעה של ספורטאי על אמריקאים ושליחתם לכלא), הייתה בעקבות עדויות של פלויד לאנדיס, טיילור המילטון ועוד רוכבים מהצמרת העולמית, חלקם בעלי הרשעות וחלקם לא, שהעידו על שיטת סימום ספורטיבית בתוך הקבוצה בה רכב אמרסטרונג.


פליפו סמיאוני- אחד הבודדים שהעז לצאת כנגד ארמסטרונג (צילום: Enrico.Fonte)


לאורך השנים היו מספר עיתונאים, רוכבים מהקבוצה שלו וגם מאחרות ועוד אין ספור אנשים אשר האשימו את לאנס ארמסטרונג בשימוש בחומרים אסורים. חלקם סיפרו כעדויות ממקור ראשון שהיו ממש חלק משיטה ארגונית וחלקם טענו לאי הגיון לאורך כל הקריירה שלו. סימן השאלה הגדול ביותר היה תמיד על העובדה כי כל מתחריו, לכל אורך שבע שנות השליטה שלו בטור דה פראנס, הורשעו בדרך כזו או אחרת על שימוש בחומרים אסורים ורק ארמסטרונג נותר חף מכל.

הפרשה הזו רק בתחילתה. ייתכן וההשלכה הבאה, לאחר השעייתו של ארמסטרונג מתחרויות הטריאתלון, תהיה השעיה של יוהאן ברונייל (מנהל קבוצת ראדיושאק) שלא יוכל להגיע לטור דה פראנס (מתחיל ב- 30 ביוני). קשה לדעת כיצד הפרשה הנוכחית תסתיים. ארמסטרונג ידע לעמוד מול ההאשמות ותיקים שנפתחו כנגדו בעבר אבל הפעם הצלילים צורמים מתמיד.

14.6.2012


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג