כל מה שרציתם לדעת על תחרויות האתלטיקה בריו 2016

יש סיכוי למישהו חוץ מבולט? איך אליוד קיפצ'וגה יתמודד עם מרתון מסוג אחר? הולנד תשבור הגמוניה ג'מייקנית ב-100 נשים? ומה צפויים לעשות הישראלים? ביום שבת זה מתחיל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יוסאין בולט מנצח את ג'סטין גאטלין בגמר אליפות העולם באתלטיקה קלה ריצת 100 מטר
יוסאין בולט מנצח את ג'סטין גאטלין בגמר אליפות העולם באתלטיקה קלה ריצת 100 מטר

צ פ ו || הסרטון והתמונות שיוסאין בולט לא היה רוצה שיראו – לחצו כאן

 

 

 

המשחקים האולימפיים בריו החלו בחששות כבדים וביקורות על הפאשלות של הברזילאים, אבל מצד שני היה די ברור שברגע שהספורט יתחיל לדבר, שום דבר לא יפריע לו וזה מה שקרה. תחרויות השחייה נפתחו בסערה שם שיאי עולם, מייקל פלפס, הוסזו, לדקי וכל מה שרצינו וקיווינו. וכמו בכל משחקים אולימפיים, זה רק המתאבן לקראת השבוע השני שבו מצטרפת לחגיגה מלכת הספורט, האתלטיקה הקלה. אז מה צפוי לנו על מסלולי הריצה ובגזרת הישראלים?

יוסאין בולט מנצח בריצת 100 מטר באליפות העולם

האם זה יהיה גמר ה-100 האולימפי הצמוד ביותר של יוסאין בולט? | צילום: Erik van Leeuwen

ספרינטים – מי יסכן את הטריפל של הטריפל? 

אפשר להגיד הרבה דברים על יוסאין בולט כמו למשל שהוא היה פצוע בחלק קריטי של העונה ואפילו לא השתתף במבחנים הג'מייקנים לריו, שהוא בקושי התחרה ובטח בתחרויות הגדולות באירופה, שג'סטין גאטלין נראה טוב יותר השנה על המסלול, שבולט כבר מתקרב לגיל 30 (יחגוג 29 ביום הנעילה של ריו 2016) וזה כבר לא בולט של פעם – הכל נכון. ובכל זאת, יהיה מאוד מפתיע לא לראות את בולט מסיים במקום שהוא לא ראשון בכל אחד ממקצועות הטריפל שלו: 100 מטר, 200 מטר וארבע פעמים 100 עם חבריו לנבחרת השליחים. הוא זכה בטריפל הזה בבייג'ינג ובלונדון וכעת הוא אמור לעשות את זה בפעם השלישית ולסיים כמו ענק את פרק המשחקים האולימפיים בקריירה שלו.

עוד כתבות בנושא 
גיא ברנע וחגי אשלגי מפרשנים את השחייה בריו 2016
לוח התחרויות המלא של הישראלים בריו 2016 
כל מה שרציתם לדעת על הטריאתלט רון דרמון לקראת ריו 2016 

השאלה הגדולה היא עד כמה באמת קרוב ג'סטין גאטלין לאיים עליו. נכון, עכשיו זה בדיוק הקטע שבו קוראים רבים יגידו "המסומם הזה", אבל גאטלין מתחרה וזו עובדה, וזה לא יהיה הזוי אם הוא גם יהיה האלוף האולימפי בריצה הגדולה מכולן. באליפות העולם לפני שנה בבייג'ינג הפער בין בולט לגאטלין היה מאית השנייה בלבד, ואז נשאלה השאלה האם בולט היה לוחץ יותר חזק לו גאטלין היה מהיר בשתי מאיות.

נראה שאין תאריך מתאים יותר מאשר יום ראשון, ה-14 באוגוסט, כדי לגלות את התשובה האמיתית. וזה לא רק יהיה המאצ'-אפ בין בולט לגאטלין. קרוב לוודאי שזה יהיה גמר עם עוד שני אמריקאים, שני ג'מייקנים, בריטי וצרפתי. זו תהיה הזדמנות למי שנחשב לספרינטר האמריקאי הבא, טרייבון ברומל, להראות מה הוא שווה, כמו גם לספרינטר הג'מייקני מספר 2 יוהאן בלייק. שיא עולם לא נראה בריו, כנראה שזו תהיה ריצה של בין 9:70 ל-9:80 שניות, אבל בהחלט אפשר להמר על כך שזה יהיה גמר ה-100 האולימפי הכי צמוד בהשתתפותו של בולט, כי בשניים הקודמים היריב שהיה הכי קרוב אליו הוא ריצ'ארד תומפסון הטרינידדי, שהיה איטי ממנו ב-12 מאיות בגמר בייג'ינג 2008.

ג'סטין גאטלין אצן אמריקאי

עד כמה באמת הוא קרוב לאיים על בולט. ג'סטין גאטלין | צילום: TAB59

ריצת הגמר ל-200 צפויה להיות לא פחות מעניינת, כי בנוסף לגאטלין יהיה לבולט עוד יריב אמריקאי קשה, לשון מריט. הוא רוצה להיות הראשון מאז מייקל ג'ונסון שזוכה בדאבל אולימפי בריצות ה-200 וה-400. הוא הרבה יותר מזוהה עם המרחק הארוך יותר, אבל הוא גם מחזיק בתוצאת השנה ל-200 שהיא 19.74 שניות.

ואם למריט לא ילך מול בולט ב-200, יהיה מעניין לראות אותו במרחק הכפול מול אלוף העולם ואחד הרצים היותר מעניינים כיום, וויד ואן ניקרק הדרום אפריקאי. אחרי שניצח באליפות העולם בקיץ הקודם עם זמן מדהים של 43.48 שניות, הוא הפך השנה לרץ הראשון בהיסטוריה שיורד מ-10 שניות ב-100, מ-20 שניות ב-200 ומ-44 שניות ב-400. גם האלוף האולימפי מגרנדה, קיראני ג'יימס, הוא עוד מועמד להיאבק על התואר.

בריצת ה-100 לנשים, שלי אן פרייזר פרייס מג'מייקה תנסה להפוך לאשה הראשונה בהיסטוריה שתזכה שלוש פעמים במדליית זהב אולימפית במרחק הזה. צפויה לה התמודדות מרתקת מול דפני סחיפרס ההולנדית ואליין תומפסון הג'מייקנית שמחזיקה בתוצאת השנה בעולם (10.70 שניות). מי שתתרכז בריצת ה-200 לנשים תהיה אליסון פליקס, שכל ריצת גמר בהשתתפותה מעלפת.

ריצות בינוניות – שובם של רודישה וקסטר סמניה 

לפני 4 שנים בלונדון ראינו את אחת הריצות המדהימות בהיסטוריה של הספורט. לא רק שדייויד רודישה שבר שיא עולם מדהים ב-800 מטר, כל מי שהשתתף בריצת הגמר הזו נתן את ריצת חייו וקבע שיא אישי. מאז רודישה סבל ממספר פציעות ומנסיגה ביכולת. הוא עדיין מגיע לריו כפייבוריט ברור לנצח, אבל הוא כבר הפסיד השנה פעמיים, כולל במבחנים הקנייתים בהם סיים במקום השלישי. נראה שהפעם הוא יצטרך לפתח ריצה טקטית ולבנות על פיניש, מה גם שאולי כדאי לו לוותר על טקטיקה חדשה בריצות שלו השנה במסגרתה הוא פתח מהר יותר בסיבוב הראשון.

דייויד רודישה אתלט קנייתית

פחות מהיר, וגם עם טקטיקה שונה. זה יספיק לו הפעם? דייויד רודישה | צילום: Erik van Leeuwen

בריצת ה-800 לנשים יש הרבה ביקורות על הזכות של קסטר סמנייה מדרום אפריקה להשתתף בטענה שיש לה יתרון על יריבותיה כי בעצם קשה להגדיר את מינה. בכל מקרה סמניה תהיה שם ועם 3 מתוך 4 התוצאות המהירות ביותר השנה קשה להאמין שמישהי תמנע ממנה גם לזכות בתואר אולימפי.

ריצות ארוכות  

בימים הראשונים נצפה בריצות ה-10,000 מטרים לנשים ולגברים. נדע אם מו פראח יוכל להתמודד על דאבל אולימפי נוסף בריצות הארוכות (5,000 ו-10,000) ולהיות הראשון שעושה את זה מאז לאסה וירן הפיני. אצל הנשים נראה את טירונש דיבאבה שלא תתחרה הפעם ב-5,000 ותתמקד במרחק הכפול וכך בעצם היא מוותרת על הרעיון לזכות בדאבל כפי שעשתה לפני 4 שנים בלונדון. כיום היא בכושר פחות טוב כי מאז לונדון היא ילדה, עברה כמה פציעות והחלה לרוץ מרתונים. היריבות שינסו לנצל את זה הן אלמז איינה האתיופית שהיא עצמה כן תתמודד על דאבל בארוכות וגם ויויאן צ'ריוט הקנייתית, שהיא אלופת העולם במרחק הזה.

מו פראח רץ בריטי למרחקים ארוכים

יכול לעשות היסטוריה. מו פראח | צילום: Erik van Leeuwen

בריצת המרתון לגברים ישתתף המרתוניסט הטוב בעולם כיום, אליוד קיפצ'וגה, שרבים מגדירים אותו ככזה בשנתיים האחרונות ובטח מאז שניצח במרתון לונדון השנה בזמן של 2:03:05 שעות. אחרי כל המרתונים הזוהרים יהיה מעניין לראות איך הוא מתפקד במרתון טקטי בתנאי מזג אוויר הצפויים להיות קשים. מולו יתמודדו בני ארצו ווסלי קוריר וסטנלי ביווט וגם האתיופים טספאי אברה ולמי ברהנו (מנצח מרתון בוסטון האחרון). צריך לזכור שבמרתונים אולימפיים יש הרבה הפתעות וצריך לשים לב לאלוף האולימפי מאוגנדה, סטפן קיפרוטיץ', שהוא אמנם לא נמנה עם צמרת המרתוניסטים בעולם אבל הוא סוג של מומחה לריצות מרתון מהסוג הזה. גם גירמאי גברסילאסי מאריתריאה הוא מועמד ראוי.

הישראלים באתלטיקה

שמונה אתלטים ייצגו הפעם את ישראל במשחקים האולימפיים, חמישה מהם מרתוניסטים. במרוץ לגברים טסמה מוגס יהיה הבכיר מבין השלישייה שכוללת גם את מארו טפרי ודניאל גואדי חסרי הניסיון. קשה לקבוע מה יחשב הישג טוב עבורם ובוודאי שקשה לסמן תוצאה מסוימת בגלל שזה לא אמור להיות מרתון מהיר. לצורך העניין, התברגות בין שני השלישים הראשונים של המסיימים תהיה מכובדת. וכך גם אצל הנשים לונה צ'מטאי ומאור טיורי, כשהשניה רצה מרתון בפעם הראשונה רק לפני שלושה חודשים.

דונלד סנפורד 2014

יתן את ריצת חייו? דונלד סנפורד | צילום: ניר עמוס

את הציפיות הגדולות נשאיר לאצטדיון האתלטיקה. חנה קנייזבה מיננקו אמורה להשיג גמר אולימפי בקפיצה משולשת. אם לא יקרו לה תקלות בדרך והיא תעפיל אליו, ביום טוב היא יכולה להשיג תוצאה שתביא אותה לאזור המדליות, אבל לאור כל מה שהיא עברה בשנה האחרונה כולל פציעה לא קלה, קשה לדעת האם היא תוכל להוציא מעצמה יום טוב בריו.

גם רץ ה-400 דונלד סנפורד לא מגיע בשיא הבריאות ועם פציעה שמציקה, אבל באליפות ישראל האחרונה הוא כבר הוכיח שהוא ברמה מספיק טובה כדי לקבוע תוצאה שתהיה דומה לשיאו הישראלי, 45:04 שניות. גם אם ירוץ חצי שנייה איטי יותר במוקדמות הוא כנראה יעלה לחצי הגמר שזה כבר יהיה הישג גדול. אם וכאשר ירוץ בחצי הגמר, הוא ינסה לתת את הכל כדי לרוץ את ריצת חייו ולרדת מ-45 שניות. נכון, זו פנטזיה גדולה אבל למה לא לפנטז? את תמונת האתלטים הישראלים ישלים הקופץ לגובה דימה קרויטר, שאם יצליח להעפיל לגמר זו תהיה ההפתעה הגדולה ביותר של המשלחת הישראלית לריו, ולא רק באתלטיקה.

היכנסו לעמוד המיוחד של שוונג למשחקים האולימפיים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג