כיצד חולי צליאק והנמנעים מגלוטן יכולים לתכנן את התזונה במרתון בחו"ל?

הפן התזונתי מקבל משקל רב כאשר מדובר ברץ למרחקים ארוכים החולה בצליאק, או מתחרה אשר נמנע מצריכת גלוטן, במיוחד אם הריצה מתוכננת בחו"ל. אז איך מתארגנים נכון בימים שלפני התחרות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצת מרתון הוא אירוע מרגש ומאתגר לכל חובבי הריצה והמתחרים למרחקים. מדובר באתגר פיזי, מנטלי ואף תזונתי. הפן התזונתי מקבל משקל רב כאשר מדובר ברץ למרחקים ארוכים החולה בצליאק, או מתחרה אשר נמנע מצריכת גלוטן, במיוחד אם הריצה מתוכננת בחו"ל. עבור חולי הצליאק כל מגע זעום עם חיטה, עלול להיות הרסני לבריאותו ולמצבו הפיזי ולכן חיוני על החולים להכיר את המזונות על בוריים. מה מותר ומה אסור, איפה לקנות ומה לשאול. בחו"ל ההכרה של מזון נטול גלוטן בחנויות ובמסעדות, לא תמיד עומדת בקנה אחד עם הקיים בארץ. לכן עבור מי שנמנע מגלוטן, התארגנות ותכנון של הנושא התזונתי בקפידה בעל חשיבות עליונה.

מרתון ברלין 1

שלב העמסת הפחמימות לפני המרתון דורש התארגנות ותכנון

הימים שלפני המרתון

יום הטיסה מצטלב במקרים רבים עם ימי העמסת הפחמימות. החשיבות של כך היא בעיקר בזמינות של אוכל בתדירות גבוהה, כל 2-3 שעות והרכב ארוחות כזה שיכיל בעיקר פחמימות. אמנם בטיסות בינלאומית ניתן להזמין מראש מנות ללא גלוטן, אך הכמות וההרכב של אותן ארוחות מוטל בספק, ביחס לצרכים של מתאמן בימי "העמסת פחמימות". במקרים כאלה, לא לוקחים סיכון ומתארגנים עם אוכל מהבית לכל הזמן המשוער עד ההגעה ליעד. כמובן עם התחשבות באפשרות של עיכובי טיסות ומעברים. כלומר, לדאוג "שלא יחסר" בתיק יד העולה לטיסה מזונות מתאימים: לחמניות, קורנפלקס ובייגלה ללא גלוטן, שמורי תירס, קופסאות אוכל כמו תפו"א, אורז, קינואה, כוסמת וכדומה. בעיקר מזונות שמוכרים מהבית. חשוב לקחת בחשבון כי בטיסות פנים לא מוגש בדרך כלל מזון ללא גלוטן. אם מדובר ביעדים רחוקים המחייבים גם טיסות פנים, חייבת להיות היערכות לכך.

לבשל לבד או לקנות במסעדה

להתמצא במסעדות בארץ זרה אינו דבר פשוט, במיוחד עם אתה חולה צליאק. על מנת להקל על חיפוש של מסעדה מתאימה, באתר של עמותת חולי צליאק ישנו קישור ל"כרטיס מסעדות" בשפות שונות ובו רשימה של מסעדות המציעות תפריט נטול גלוטן. ניתן גם לנסות ליצור קשר עם עמותות צליאק מקומיות ולקבל המלצות על מסעדות או חנויות ללא גלוטן באזור השהייה. יחד עם זאת, לפעמים גם מסעדות המוגדרות כבעלות תפריט ללא גלוטן, לא תמיד מגישות מנות ללא גלוטן. כלומר, יש לקחת בעירבון מוגבל את רשימת המסעדות ולבדוק ישירות מול המסעדה אם אכן מגישים מנות ללא גלוטן. בתקווה שמתוך מנות אלו תהיה לפחות מנה אחת שמבוססת בעיקר על פחמימות כמו אטריות אורז, לחם ללא גלוטן, אורז, בטטה ותפו"א שיתאימו לשלב העמסת הפחמימות. במקרה כזה, כאשר הכוונה היא לסעוד את הארוחות בעיקר במסעדות בימים עד המרתון, השיקול לבחירת המלון יהיה על פי המיקום של המסעדה ולא הסמיכות לזינוק המירוץ (כמו שזה קורה בדרך כלל).

83779-1

יש לקחת בעירבון מוגבל את רשימת המסעדות ולבדוק ישירות מול המסעדה | צילום: FASTILY

אם כי מסעדות היא לא האפשרות היחידה, אפשרות נוספת היא לאתר מלון המגיש אוכל ללא גלוטן (אתגר לא פשוט), או מלון אשר יהיה מוכן לבשל אוכל שתביאו אתכם מהבית או תיקנו בחנויות ללא גלוטן באזור. אפשרות נוספת היא לבשלנים שבניכם והיא לשכור באזור הזינוק דירה עם מטבחון בה תוכלו לבשל באופן עצמאי. אבל אז, קנייה והכנת האוכל היא באחריותכם. אם דאגתם והבאתם מהבית מספיק אוכל ללא גלוטן – הרווחתם. במקרה שלא, יש לבדוק גם את מיקום החנויות המוכרים מזון ללא גלוטן. בחלק מהמדינות מדובר במרחקים לא קטנים, המחייבים נסיעה ברכב. מרדף בכל העיר אחרי מזון ללא צליאק – לא משהו שכדאי לבזבז עליו אנרגיות ביומיים לפני המרתון.

מומלץ מאוד  להיות מתוכננים עד הפרט הקטן ביותר וכדי להקל על מהלך הקנייה או הזמנת האוכל כדאי ללמוד מילות מפתח כמו: חיטה, קמח, עמילן, בלי חיטה, רוטב, פירורי לחם, ללא גלוטן, מכיל גלוטן, שמות של הדגנים המותרים וכדומה בשפת המקום וגם באנגלית.

לסיכום, ריצת מרתון בחו"ל לחולי צליאק ולנמנעים מגלוטן מעמידה אתגר לא פשוט לא רק מהפן הפיזי והמנטלי אך גם מההיבט התזונתי. מדובר על ויתור הספונטניות של האכילה בחו"ל ותכנון מוקפד על האכילה בכל ימי השהייה בארץ הזרה. הכנה טובה והתארגנות מראש הם המפתח לנחת ולרגיעה בימים המלחיצים והמרגשים שלפני המרתון וכמובן הנאה והצלחה ביום הגדול של המרוץ.

סימונה גורן | דיאטנית קלינית וספורט B.Sc, מרכז רפואי מדיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג