יום כיפור – מחשבות שלא קשורות לאוכל

תשובה קצרה למה שכולם מצפים מהדיאטנית לכתוב לפני יום כיפור
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תשובה קצרה למה שכולם מצפים מהדיאטנית לכתוב לפני יום כיפור

מאת:יעל היינמן – ברמן

חשבתי על מה לכתוב לפני יום כיפור. מדי שנה בכל עיתון יש את הכתבות שמסבירות מה כדאי לאכול לפני ומה לאכול אחרי, כדי להקל עלינו את הצום, שלא נהייה צמאים מדי, כבדים מדי, מסריחים מדי וכדומה.

תמצית העניין היא:

1. לשתות הרבה במשך היום – 10-12 כוסות וכמובן עדיפות ראשונה ויחידה היא מים. בנוסף אליהם אפשר לשתות  קפה, תה ירוק, סודה ( כולם ללא סוכר).
2. לאכול בארוחה שלפני הצום מזונות שיעלו לנו את הסוכר בדם לאט כך שנישאר בתחושת שובע ליותר זמן (בכל מקרה באיזשהו שלב נתחיל לפנטז על הארוחה של שבירת הצום), כמו למשל דגנים מלאים (אורז מלא, קוסקוס מלא, פסטה מקמח מלא למי שאוהב, אטריות אורז עבות, קינואה), קטניות (עדשים, שעועית יבשה, גרגרי חומוס, אפונה – אני מבקשת בשם כל המתפללים ובני הבית, מי שיודע על נטייתו לייצור גזים מוגבר בעקבות הקטניות , לא חייב דווקא הפעם), וכמובן ירקות בכל צורה.
3. לבחור במזון שאינו חריף, מלוח או מתוק מידי כדי שלא נהייה צמאים*.

קצת מסורת
הצום הראשון הנזכר בתורה הוא צום יום הכיפורים, שלגביו נאמר הצו "ובחודש השביעי בעשור לחודש תענו את נפשותיכם", (ויקרא ט"ז).

יום הכיפורים הוא יום מיוחד, המכונה יום עינוי הנפש, ומטרתו היא השגת כפרה אישית. קיים דיון האם מטרת הצום הוא תשובה או אבלות, מפני שהיוזמה לצומות באה מתוך רצון להביע צער ואבלות על החורבן של בית המקדש הראשון ועל הצרות שאירעו, ועל כן משהחלו לבנות את בית המקדש השני לא היה מקום להתאבל עוד, וראוי היה לבטל את הצומות. אבל זכריה הנביא מלמד את העם שמטרת הצום אינה רק להבעת צער ואֵבֶל על שאירע, אלא להתעורר לתשובה, לחשוב ולהתבונן על מה שאירע בעבר וללמוד כיצד למנוע להבא שאותן צרות לא יישנו.

יום כיפור – ה"חג" השנוא עלי בשנה
אז אחרי שמילאתי את חובותיי כדיאטנית וקצת כאדם המרחיב את דעתו, אני רוצה לכתוב כמה משפטים על צדדיו האחרים של יום כיפור ולבסוף כמה טיפים לפה לא מסריח ורעיונות לארוחה של שבירת הצום. בכל שנה, כשמגיע חודש תשרי ומתחילים ללמוד בבתי הספר על חגי תשרי, מגיעים החצבים, שעון החורף, אפשר להפסיק קצת את פעולת המזגן ועוד דוגמאות כאלה, אני מתמלאת שמחה, ולצידה תחושת מיאוס מיום כיפור המתקרב ובא לעברי. כבר שנים רבות – אני חושבת שעוד לפני גיל בת-מצווה – אני צמה, ועדיין כל שנה אני תוהה כיצד אעבור את הדבר הזה. המחשבה שאסור עליי להתקרב לכל מזון ושתייה משגעת אותי, ולהפתעתי מידי שנה בסוף הצום, אני אומרת, טוב, לא היה כזה נורא.



אני לא דתייה, כך שיכולתי בקלות להחליט שאינני צמה, אך יש משהו ביום הזה, שהוא צום ציבורי, שבו אף אחד לא נוסע בכבישים, שהולכים לבית הכנסת ושאני עושה עם עצמי קצת חשבונות נפש. אני לא עסוקה בלהכין אוכל (שהילדים יכינו לעצמם! מצידי שיאכלו כל היום קורנפלקס עם חלב, פירות או שיתאמנו על בישול, העיקר שהמטבח יחזור אליי נקי ומצוחצח- יחי הפנטזיות!), מערכת העיכול שלי פנויה מפעילות עיכול, ספיגה, פירוק, אין בבית אוירה של קיום יחסיי אישות (יום בשנה!!!), כך שיש לי יותר דם שמגיע למחשב המרכזי ויכול להתעסק בחשבונאות, בחרטות , בטיהור הנפש (הנפש שלי לא עוברת טיהור תוך 24 שעות, אולי 24 חודשים, אך תמיד אומרים: העיקר הכוונה) ובהחלטות לשנה החדשה. 

היתרונות של יום כיפור 
השנה, הבת שלי, שחגגה לפני מספר חודשים בת מצווה, הבינה שהגיע זמנה להצטרף לצמים ולצמות. לא תאמינו איזו היסטריה יש באוויר. הפחד איננו מההימנעות מהמזון, אלא מחוסר השתייה, ובעיקר, מכך שהמחשב והטלוויזיה סגורים אצלנו במהלך ה"חג". אלוהים ישמור, כיצד אפשר יהיה להעביר 24 שעות בלי איזשהו מסך עובד? רק בשביל זה שווה לחגוג את יום כיפור, אולי בעצם כדאי להכריז על יום צום פעם בחודש שבו יהיה מותר לשתות רק מים, ולא להפעיל שום מסך! נראה לי שהילדים שלנו לא יאמינו שדבר כזה אפשרי, ויחוו תחושת הארה מעצם ההישג.

הידעתם שהזמן הממוצע שילדים נמצאים בימינו מול מסכים נע סביב 7.5 שעות ביום, והמטרה היא שישהו שם מקסימום שעתיים ביום?! כך שיום כיפור מהווה  תכנית גמילה אכזרית.

בטח גם כמה מבוגרים עוברים סדנת גמילה מאייפון, אייפד, טבלט וחבריהם לפני יום כיפור, או שלא?!? פשוט מתחברים לסדרת סרטים ללא הפסקה ומנציחים את עצמם במצלמה ובפייסבוק, באינסטגרם :אני אחרי ארוחה מפסקת, אני רואה סרט, אני אחרי שעתיים צום, אני רואה סרט,  אני ליד השופר, אני לפני ההתעלפות, אני עם הקפה, העוגה,הבשר, הסלט, האורז …… הציניות שלי תהרוג אותי בסוף.
הטיפים שהבטחתי:
1. כדי להימנע מפה מסריח אפשר ללעוס מעט עלי נענע שטופים אחרי הארוחה מפסקת ולירוק אותם.
2. במקום דאודורנט אפשר לשים סודה לשתייה בבית השחי, מונע ריח רע.
3. לארוחה של שבירת הצום ממליצה לשתות כוס קפה שחור או תה ירוק עם קינמון ו/או ג'ינגר, פרוסת עוגה מקמח מלא, ולהרים כוסית יין או ליקר לחיים ולשנה טובה.
4. אחרי שנרגענו קצת והכנסנו תמונה לפייסבוק ( הייתי חייבת!) לאכול ארוחה קלה, לא חייבים בשר. מספיק סלט ירקות, גבינות, פשטידה ואם רוצים להשקיע – ביצים, סלט טונה וכדומה.
שנה טובה וגמר חתימה טובה, סליחה מכל מי שפגעתי בו ביודעין או שלא ביודעין.

*המלצות מפורטות אפשר לקרא ב:  http://www.ima-adama.co.il/healling_methods/more/moshe_bash4.htm 

צילום: Thinkstock

24.9.2012

יעל היינמן-ברמן
דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות (M.A) .
ליווי משפחות במסגרת קבוצתית או פרטנית לאורח חיים בריא.
מנחת קבוצות לירידה במשקל , לגמילה מעישון.
מרצה במגוון נושאים מתחום התזונה לקהל הרחב ולקהל מקצועי( רופאים, אחיות )
אשמח לשאלות ותגובות.
אתר האינטרנט שלי: yaelheinemann.co.il – עדיין בהקמה, בקרוב יוולד! 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג