יום המודעות הבינלאומי: כל מה שגברים צריכים לדעת על סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא הנפוץ ביותר בקרב גברים, ומופיע בעיקר בקרב גברים מעל גיל 70. לרגל יום המודעות הבינלאומי למחלה, האגודה למלחמה בסרטן מציגה נתונים חדשים והמלצות להקטין את הסיכון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים | תמונת אילוסטרציה: האגודה למלחמה בסרטן

סרטן הערמונית הינו הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. בשבוע שעבר חל יום המודעות הבינלאומי למחלה, ועל פי נתוני משרד הבריאות, נכון לשנת 2019 התגלו 2,493 גברים שחלו בסרטן חודרני של הערמונית, ו-493 מהם נפטרו מהמחלה. באגודה למלחמה בסרטן מעריכים, כי מאז אובחנו כ-200 גברים נוספים עם סרטן הערמונית וכ-50 נוספים נפטרו. עיקר התחלואה היא בקרב גברים מעל גיל 70.

גידול בערמונית יכול להישאר ללא שינוי במשך תקופה ארוכה. לכשליש מהגברים מעל גיל 50, ולרובם המוחלט של הגברים מעל גיל 80, ישנם תאים סרטניים בערמונית. סרטן הערמונית מתפתח לרוב באיטיות רבה מאוד, ולכן פעמים רבות, בעיקר בקרב אזרחים ותיקים, הוא אינו גורם לתסמינים ואף אינו מצריך טיפול כלשהו. אך ישנם מקרים בהם המחלה מתפתחת במהירות, עלולה להתפשט לאיברים אחרים בגוף (גרורות), בעיקר לעצמות, ומחייבת טיפול בהתאם.

תסמינים אפשריים לסרטן הערמונית כוללים הפרעות במתן שתן; דם בשתן; קושי בהשגת זקפה; כאבים בברכיים, בעמוד השדרה, בצלעות או באזורים אחרים כתוצאה מהתפשטות הסרטן לעצמות; נפיחות ותחושת נימול של הרגליים.

תזונה בריאה ופעילות גופנית

מחקר חדש שנערך בספרד בדק את הקשר בין תזונה ובין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. המחקר, שהתבסס על מידע אפידמיולוגי שנאסף מ-15,296 גברים בין השנים 1996-1992, מצא שתזונה "מערבית", שכללה צריכה גבוהה של מוצרי חלב עתירי שומן, בשר מעובד, דגנים מעובדים, ממתקים, משקאות עתירי קלוריות ומזון מהיר, וצריכה נמוכה של מוצרי חלב דלי שומן, ירקות, פירות ודגנים מלאים, מעלה ב-29% את הסיכון לחלות בגידול אגרסיבי יותר.

במחקר אחר שנערך באוסטרליה, נמצא כי אצל גברים שחלו בסרטן הערמונית, רמות של ויטמינים ומינרלים היו נמוכות מאשר בקרב גברים בריאים. המחקר הראה שהסיכון לסרטן ערמונית היה גבוה כמעט פי שלושה אצל גברים שרמות הליקופן בדמם היו נמוכות. ליקופן נמצא בעיקר בפירות וירקות אדומים, דוגמת עגבניות ואבטיח. מינרל חשוב נוסף, סלניום, מצוי באגוזי ברזיל, דגים כמו סרדינים, חזה עוף, גבינת קוט'ג, ביצים וגרעיני חמניות.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי לשמירה על אורח חיים בריא והקפדה על תזונה מאוזנת יש השפעה דרמטית על הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית. "חשוב לפעול באופן אקטיבי להפחתת הסיכון לחלות מלכתחילה", מסביר מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, משה בר-חיים. "יש לאמץ אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון ותזונה מאוזנת, ובמקביל לבצע פעילות גופנית יומיומית ולשמור על משקל גוף תקין".

לנה קורץ-אלמוג, מטפלת במיניות, באגודה למלחמה בסרטן הוסיפה כי: "ההתמודדות של גברים עם סרטן הערמונית, משפיעה פעמים רבות באופן ישיר או עקיף גם על התפקוד המיני. גברים רבים, ללא קשר לגילם, מתקשים לדבר על נושאים אישיים, כמו בעיות מיניות. אני קוראת לגברים עם סרטן הערמונית, אל תתמודדו לבד. במיוחד עבורכם, אנחנו מציעים באגודה למלחמה בסרטן מגוון דרכים לקבל סיוע וייעוץ, כגון פגישה אישית ללא תשלום, ייעוץ טלפוני או מענה לשאלה אנונימית בפורום ייעוץ מיני באתר האגודה למלחמה בסרטן".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג