טיפים לשתיית מים בזמן טיול עם ילדים

החופש הגדול מזמן לנו אפשרויות רבות לטיולים ברחבי הארץ ובחו"ל. השהיה בחוץ למשך שעות ארוכות, בייחוד בתנאי מזג אוויר חמים ולחים טומן בחובו לצד הנאה וצבירת חוויות גם סכנות. אחת התופעות השכיחות במצבים כאלו היא התייבשות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


החופש הגדול מזמן לנו אפשרויות רבות לטיולים ברחבי הארץ ובחו"ל. השהיה בחוץ למשך שעות ארוכות, בייחוד בתנאי מזג אוויר חמים ולחים טומן בחובו לצד הנאה וצבירת חוויות גם סכנות. אחת התופעות השכיחות במצבים כאלו היא התייבשות

מאת:שרון דבוש חלילי


לעומת מבוגרים, ילדים נוטים לאבד יותר מים וזאת בעיקר עקב תכולת מים גדולה יותר ברקמות שלהם וכן חילוף חומרים גבוה יותר. כמו כן, ילדים יכולים בקלות רבה יותר לשכוח לשתות ובדומה למבוגרים, גם אצלם תחושת הצמא אינה מפותחת דיה. מסיבות אלו ילדים מצויים בסיכון גבוהה יותר להתייבשות.  הורים המטיילים עם ילדיהם צריכים להקדיש תשומת לב מיוחדת לילדים בזמן הפעילות ולהקפיד מאוד על שתייה מספקת.

File:טיול בהר החרמון 1.jpg


* שתייה מספקת מתחילה בבית, לפני היציאה לפעילות. כדאי לשתות מים יחד עם הילדים ולהסביר להם בנחת, לצד הוראות הבטיחות הרגילות, מדוע עליהם להקפיד על שתייה מרובה במהלך הטיול.   

* חשוב מאוד להקפיד על שתיית מים לאורך כל היום: לפני הפעילות, במהלכה ולאחריה. כדאי להצמיד לכל ילד בקבוק אישי (מתקן נשיאה אישי יכול להיות אטרקציה מושכת),להנחות אותם כמה עליהם לשתות ולעקוב אחרי כמות השתייה בכל הזדמנות.

* כל הפסקה למנוחה יכולה להיהפך גם להפסקת שתייה. בייחוד עם ילדים קטנים יש להכריז על הפסקות שתייה יזומות שבהן כל המשפחה (כולל ההורים וגם הסבתא) שותה יחד.

* לילדים שאוהבים אתגרים אפשר להציב משימת / יעדי שתייה. חשוב לזכור ולבדוק בכל עצירה את העמידה במשימה ולשבח הישגי  שתייה.

* בימים של פעילות לא כדאי לסמוך רק על תחושת הצמא. היא בדרך כלל מופיעה כאשר אנחנו כבר במצב של יובש קל. בייחוד בימים של פעילות מאומצת בחוץ  כדאי לשתות מעבר לתחושת הצמא

* חשוב להכיר את הסימנים להתייבשות ולהיות ערים אליהם. רצוי ללמד גם הילדים לשים אליהם לב ולבדוק את עצמם: לחיים סמוקות, כאבי ראש ועייפות, יובש בפה, מיעוט מתן שתן, שתן כהה ומרוכז. תחושת בחילה היא סימן כמעט בדוק להתייבשות. במקרה כזה יש לעצור את הפעילות ולהשקות את הילד בכמויות קטנות כל פעם.  

* מידת ההזעה יכולה לרמז על מידת איבוד הנוזלים. ככל שמזיעים יותר, פרוש הדבר שמאבדים יותר מים. בנים נוטים להזיע יותר מבנות, גדולים מזיעים יותר מקטנים. בתהליך ההתבגרות יש גם עלייה משמעותית ברמת ההזעה ולכן במידה ויש לכם ילדים בתחילת גיל ההתבגרות יש להיות מודעים יותר לצורך הגובר שלהם בשתייה.

* עבור רובנו, מים הם הנוזל הטוב ביותר לשתייה בזמן פעילות. במידה ומקיימים פעילות אינטנסיבית לאורך שעות רבות בתנאי חום (כמו למשל מסלול הליכה מאתגר ביום חם) חשוב לצרוך לצד שתית מים גם מזון המכיל כמויות גבוהות של מלח ( כגון: קרקרים מלוחים, ביגלה או חטיפים מלוחים אחרים, כריכים עם ממרח חומוס או פסטרמה, ירקות מוחמצים) על מנת למנוע ירידה מסוכנת ברמות הנתרן בדם (היפונתרמיה) כתוצאה מהזעה מוגברת.

טיפ – לעשות את הבחירה הנבונה: במיוחד עבור ילדים מומלץ להשקיע מחשבה בבחירת סוג המים לשתייה. כדאי לבחור במים המגיעים ממקור נקי ואשר נחשבים לבטוחים לשתייה. גם הרכב המינרלים שבמים יכול להוות יתרון משמעותי. מים בעלי תכולה גבוהה ומשמעותית של סידן יכולים להיות יתרון חשוב עבור ילדים בשל בניית העצמות המאסיבית המאפיינת גיל זה. מים המכילים פלואוריד באופן טבעי ובכמויות קטנות יכולים לסייע במניעת עששת שיניים. כמו כן,מסתבר שמים עלולים להיות מקור לכמויות לא מבוטלות של נתרן ( מלח ) .  תכולת נתרן נמוכה ( עד 20 מ"ג/ליטר) במים חשובה למניעת עלייה בלחץ הדם גם בקרב תינוקות וילדים ולהפחתת הסיכון לחלות במחלת יתר לחץ דם בגיל המאוחר.

שרון דבוש חלילי – דיאטנית קלינית R.D. ויועצת תזונה לחברת נביעות
———————————————————————————————————-


קפאין משפר יכולות גופניות



הרזייה באמצעות אבחון בקשתית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג