טיול החודש – קרן א-חג'ר – אזור: מדבר יהודה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אלי סט


  

זהירות !!!
במסלול זה קטעי רכיבה על שבילי טיולים מסומשי"ם.
רשות שמורות הטבע שהחליטה, ששבילים אלה להולכי רגל, והגדירה אופני שטח כ"רכב", "רשות" זו, בלי הודעה לציבור ובלי להציב שלטי אזהרה, במקומות הידועים רק לה, אוסרת את הרכיבה ושולחת את פקחיה לארוב, לתפוס ובחוצפתם גם לקנוס, אזרחים ישרי דרך, שכל רצונם הוא לטייל בארץ אהבתם.


אל קרן – אל חג’אר

קרן א-חג’ר   
איני נוהג לפרסם טיולים שאינם "שלי", אולם במשך החורף הגיעו אלי מספר פניות ממטיילים שהתקשו בניווט במסלול "קרן אל חג’ר". מסלול זה הפך בשנים האחרונות ובצדק, ליעד ל"עליה לרגל", מרביתו בדרכים ושבילים מסומשי"ם, אך הסימון ישן ומטושטש. נעתרתי תוך כוונה לתת קרדיט למי ש"פרץ" עבורנו את המסלול הזה. למיטב ידיעתי, הראשון שפרסם את המסלול היה אריה פישלר, אולם הוא עצמו מציין שרכב בעקבות עידו בר-תנא. טלפנתי לעידו. כבר הצלילים הראשונים של קולו הסגירו את האיש הצנוע הזה: עידו אינו זוכר… נדמה לו שהוא קרא את המסלול באיזשהו מקום… כן, הוא עבר אותו לבדו… גם בלילה, אבל הוא אינו זוכר שהיה ראשון…
עד שמישהו אחר יסגיר את עצמו ויגיש הוכחות מוצקות שהוא הוא החלוץ של קרן אל חג’ר, עד אז בשבילי עידו בר-תנא, אתה הנחשון ולך התודה על המסלול החורפי המופלא שהתווית עבור עם ישראל אשר על האופניים.

קרן אל חג’ר, במקור לא קרן אלא, ברבים: קורן (KURN) = קרני האבן, הוא טיול במדבר יהודה, שבו היו אבותינו, בימי קדם, ובני דודינו הפלשתינים, עד היום, מדבירים את הצאן. יתכן שמן הראוי היה לפרסם את הטיול לפני החורף, שהיא העונה האידאלית לטיול. עכשיו כבר יותר חם והרועים, שכל החורף תפסו מחסה בבתי הקבע שלהם על גב ההר יורדים אל המדבר ומקימים את המאהלים שלהם. אם עד סוף פברואר בקושי היתה להם נוכחות, עכשיו הם כבר בכל מקום ואת נוכחותם זו חייבים לקחת בחשבון כשיוצאים לטיול. מומלץ לרכב בקבוצה מגובשת. מי שנשק מחזק את הבטחון העצמי שלו, שיקח.
ממצוקי דרגות יוצאים מערבה על דרך נחל דרגה המסומש"ת ירוק. אחרי כחצי ק"מ פונים צפונה לדרך מצוק ההעתקים המסומש"ת אדום. כ- 7 ק"מ עליה ואז פונים מערבה לדרך מסומש"ת ירוק בואדי ע’אוויר, אחרי קצת יותר מקילומטר פונים לצפון מערב, לסינגל מסומ"ש כחול עליו מתמידים עד רגלי קרן אל חג’ר. עוקפים את הקרן ממזרח ומושכים דרומה על שבילים בלתי מסומשי"ם עד שאחרי כ- 3 ק"מ מגיעים לדרך מסומש"ת ירוק. פונים עליה מזרחה. אחרי כקילומטר מוודאים שאתם על הסינגל הירוק ועליו ממשיכים עד שאחרי הרפתקאות רכיבה רבות מגיעים שוב לדרך מצוק ההעתקים, המסומש"ת אדום. פונים עליה דרומה, עוד כשני קילומטר וחצי מגיעים לדרך נחל דרגה, המסומש"ת ירוק, פונים עליה מזרחה ועוד פחות מחצי ק"מ משלימים בנקודת המוצא כ- 30 ק"מ של טיול חווייתי.
הטיול קשה, כמעט מחציתו סינגלים ברמות טכניות שונות. צריך לקחת בחשבון מספר שעות רכיבה ובהן גם הליכה רגלית וצריך להצטייד במים בהתאם. יש לפחות שתי נקודות קשות לניווט (שיטופלו בהרחבה בתאור המסלול), אבל יש גם אפשרויות חילוץ לא מעטות, מהן ניתן לחזור תוך זמן לא ממושך לדרך ברורה. בכל מקרה, על פי בקשתכם תאור המסלול קצת יותר מפורט מהרגלנו.


אזור :    מדבר יהודה
נקודת מוצא:    מצוקי דרגות
מפות סימון שבילים :צפון מדבר יהודה וים המלח (מס’ 8)
עונה מומלצת :    חורף
אורך מסלול :    29 ק"מ
רווח אנכי מירבי :    450 מטרים
רמת קושי:    קשה
זהירות:    סינגלים ממושכים. לא למתחילים. הטיול עובר סמוך לאוכלוסיה פלשתינית. רצוי לרכב בקבוצה.

איך מגיעים?
נוסעים לכפר הנופש "מצוקי דרגות", מעל חוף ים המלח, שניתן ללון בו ברמות ארוח מגוונות, כולל במאהל בדואי שיכניס אתכם לאווירה המתאימה לטיול.
ליד שער הכניסה חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי. חובשים קסדה, ליד השער מאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא


אביב במדבר


מנקודת המוצא בנ.צ. 18731108, רום 10 (-) מ’ תחת פני הים יוצאים מערבה על דרך עפר, היא דרך נחל דרגה, שבחלקה הראשון מסומש"ת ירוק.
בק"מ 0.4 מסעף. פונים ימינה (צפון), לדרך עפר מסומשת אדום. דרך זו, הנמשכת עד אלמוג, נמצאת על "מדף" במצוק ההעתקים הנופל לים המלח והיא עולרדת בערך בגובה פני הים. אנחנו נתמיד עליה כ- 7 ק"מ.


פניה לואדי ע’וויר


בנ.צ. 18781164, רום 30 (-) מ’ מסעף. פונים שמאלה (מערב) לואדי ובו דרך עפר מסומש"ת ירוק.
בפי המקומיים שם הואדי הזה ע’וויר ועד רגלי קרן אל-חג’ר מסלול הטיול כמעט צמוד אליו וליובליו. אם העין שלכם חדה, מיד בפניה לואדי תבחינו שהאבנים אינן מפוזרות בצורה טבעית, אלא בצורת מלבנים או אליפסות.
מדובר בשרידי מאהל עונתי של רועי צאן, שכשנעזב נשארו על הקרקע האבנים שהצמידו את יריעות האוהלים לקרקע ובסיסי גדרות הצאן. רבים כאלה לאורך ואדי ע’וויר, במפות הטופוגרפיות הם מסומנים כ"מכלאות צאן". בתחילת האביב חוזרים הרועים, מקימים את אהליהם והמקום שוקק חיים חדשים. בעיקר שובים את הלב הגדיים שנולדו זה מקרוב.


פניה במסעף ואדיות


בנ.צ. 18671164, רום 15 מ’ מסעף ואדיות. עוזבים את הדרך המסומשת ירוק (הממשיכה בואדי השמאלי)ופונים ימינה (צפון מערב) לסינגל מסומ"ש כחול, בואדי הימני. על הסינגל הכחול נתמיד בדבקות כ- 6 ק"מ,עד האוכף שלרגלי קרן א-חג’ר. הסימון ישן ומטושטש ומומלץ לשמור איתו מגע רצוף.
בק"מ 9.6 עוזבים את האפיק ומטפסים שמאלה לגדה הדרומית. עוברים בשרידי מאהל עונתי גדול (באביבהוא בהחלט יכול להיות מיושב), וממשיכים מערבה, על פי הסמו"ש הכחול, בטיפוס על שלוחה טרשית.
בק"מ 11.0 חוצים שוב את האפיק ומתחילים בטיפוס על גבעה, ישר מערבה, נגד קווי הגובה שלה.
אחרי כ- 100 מ’, הסינגל המסומ"ש כחול מתעקל ימינה ומקיף את ראש הגבעה מצפון.
בק"מ 11.3 מגיעים לדרך אורך מסומש"ת שחור (המגיעה מצפון, מבקעת הורקניה). פונים עליה שמאלה(דרום) בעליה מתונה.


באר בוואדי


בנ.צ. 18451175, רום 150 מ’ מסעף בשיא העליה. פונים ימינה (מערב) להמשך הסינגל המסומ"ש כחול.
אחרי הפניה מתקדמים מעט על משטח גבוה ומתחילים בגלישה בסינגל אל אפיק הנחל שמדרום.
בק"מ 11.9 באר באפיק הנחל ואליה מובילה אמת מים הרוסה, שבימיה הטובים ריכזה אל הבאר את מי הנגר מהגבעות סביב. ממשיכים על פי הסמו"ש הכחול, אל השלוחה שמדרום לואדי. שוב עוברים בבסיס מאהלעונתי ומפה כבר רואים את קרן אל חג’ר.
בק"מ 12.5 חוצים את אפיק הואדי ומטפסים מערבה על גב שלוחה, כמובן על פי הסמו"ש הכחול.


מקום לטעות – שימו לב לשביל הנכון


בנ.צ. 18321181 רום 240 מ’ מסעף, שדי בקושי רואים שהוא מסעף ולכן הוא "מזמין טעות !!! מי שמזמין אותך לטעות הוא השביל הברור הפונה שמאלה כאילו לכיוון קרן אל-חג’ר. הוא מפתה גם משום שהוא פונה לעבר הקרן וגם משום שהוא יותר בולט ויותר נוח, אך, עד מהרה השביל הזה גולש לואדי שממנו, תאמינו לי, הטיפוס לקרן קשה. לכן, בנקודה זו לא ממשיכים לפני שמזהים את הסמו"ש הכחול , הוא נמצא על אבן לא גדולה, כ- 20-30 מ’ ישר לפנים, קצת גבוה מהמסעף. מגיעים אל הסמו"ש הכחול וממנו ממשיך הסינגל מערבה, על מדרון השלוחה הארוכה של נ.ג. 342. שימו לב, בין הסינגל עליו אנו מדוושים לבין הקרן נמצא כל הזמן יובל של ואדי ע’וויר.


על ראש הקרן


בנ.צ. 18231183, רום 350 מ’ מסעף שבילים באוכף מצפון לקרן אל חג’ר. התצפית מהאוכף אין כמותה למעט תצפית מהקרן עצמה, ולשם עוד מעט מגיעים. פונים שמאלה בעליה לדרום-מזרח לסינגל ברור, שאינומסומ"ש, המקיף את הקרן ממזרח.
בק"מ 15.1 חניה על גב שלוחה היורדת מהקרן מזרחה. השלוחה מאופיינת בכתם קרקע שחורה מזרחית לשביל. פה ניתן להשאיר את האופניים, תחת השגחה, ולטפס רגלית לקרן. הטפוס נמשך לא יותר מרבע שעה.
תצפית על הרי ירושלים וספר המדבר ממזרח ואז חוזרים לאופניים וממשיכים בשביל בו הגענו, במגמה כללית דרומה.
בק"מ 15.6 ליד מערה חוצים ואדי קטן ומתחילים לטפס על השלוחה הבאה. מגיעים לשיא הגובה שלה ומתחילים בגלישה בסינגל תלול ותחוח, לדרום מערב.
שימו לב!!! מהמדרון מבחינים ברמה נמוכה המשתרעת דרומה ובמצוק התוחם אותה מימין (מערב). רשמואת המצוק הזה בזכרונכם.
סוף המדרון, ומפה מתקדמים מעט דרומה על דרך ג’יפים שעל הרמה.


ליד המערה – חוצים וואדי קטן


בנ.צ. 18231171, רום 320 מ’ מסעף. פונים ימינה (מערב) לסינגל מטושטש המוביל אל המצוק (זוכרים? זה שראינו מהמדרון). אחרי כ- 100 מ’ מתחיל המצוק ולרגליו סינגל עליו גולשים דרומה. בהתחלה לרגלי המצוק ואחריו בואדי קטן, לעבר שפכו לנחל דרגה.
אפשר קצת אחרת: מי שעייף קצת מסינגלים יכול מנקודה מס’ להמשיך בדרך הג’יפים, דרומה על הרמה,עד שנתקלים בדרך המסומש"ת ירוק, קרוב מאד למקום שפוגש בה הסינגל המתואר לעיל.


פי הבאר


בנ.צ. 18171165, רום 250 מ’ דרך עפר מסומש"ת ירוק. פונים עליה שמאלה (דרום-מזרח) בעליה.
אחרי עליה קצרה דוהרים לדרום מזרח. בסמו"ש הירוק נתמיד בדבקות כ- 8 ק"מ.
* בואדי ליד המפגש עם הדרך יש שתי בארות, אחת עם "פי באר" מסותתת להפליא (ר’ תמונה).
* במקרה חרום ניתן לפנות ימינה ותוך דקות לחבור לדרך נחל דרגה ועליה מזרחה עד נקודת המוצא.


לרגלי גבעה 286 עוברים את האוכף דרומה


בנ.צ. 18251157, רום 220 מ’ מסעף דרכים לפני גבעה לבנה, במקום ששמו במפות הטופוגרפיות "מסרק א-נג’". סביב הגבעה הזו יש בלגן של סמו"ש ירוק, שעלול להטעות. פונים ימינה (דרום-מזרח) במעלה תלול של דרך עפר. עוד כ- 200 מ’, באוכף מדרום לגבעה הלבנה, מתחיל ואדי קטן שכיוונו מזרחה.
למרות הסמו"ש הירוק שבאפיק אל תגלשו בואדי, הוא יחזיר אתכם לדרך הג’יפים. צריך להמשיך על השלוחה שמימין לואדי, בסינגל השומר על קו גובה, עד לאוכף שלרגלי נ.ג. 286. עוברים באוכף לצידו הדרומי, פה שוב מגלים את הסמו"ש הירוק וממשיכים על פיו, בסינגל על הרכס, לדרום-מזרח. לעבר אל- ע’זלניה.
אפשר קצת אחרת: מי שבוחרים לוותר על הסינגל הכי "זורם" שבטיול ממשיכים מנקודה מס’ בשמאלית, בדרך עפר, עד מפגש עם דרך האורך המסומש"ת שחור, עליה פונים ימינה בעליה עד שמאתרים את המשך הסינגל המסומ"ש ירוק, או אפילו עד דרך נחל דרגה שעליה ניתן לחזור לנקודת המוצא.בק"מ 20.0 אוכף וממנו מתחילים בטיפוס לרכס אל ע’זלניה, כמובן בהמשך לסמו"ש הירוק.
בק"מ 21.2 הסינגל המסומ"ש ירוק פונה במפתיע שמאלה במורד וחוצה ואדי קטן.

בנ.צ. 18461144, רום 200 מ’ הסינגל מצטלב עם דרך האורך המסומש"ת שחור, חוצים אותה וממשיכים ישר (מזרח) על הסינגל המסומ"ש ירוק.
בק"מ 22.6 מסעף ואדיות. הסינגל פונה ימינה ובמסעף הואדיות הסמוך שמאלה, עד מורד תלול המחייב קטעי הליכה.
בק"מ 23.6 סוף המדרון ואפשר שוב לדווש, מרבית הדרך באפיק ואדי.

בנ.צ. 18731127, רום 20 (-) מ’ דרך מצוק ההעתקים, המסומש"ת אדום, עליה התחלנו את הטיול. פונים עליה ימינה.
בק"מ 28.0 מסעף. פונים שמאלה (מזרח) לדרך נחל דרגה המסומש"ת ירוק.


אלי סט – זכרונות מקרן אל חג’ר

טיול נעים

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט
יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות
עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר

לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג