טיול החודש – צוק מנרה – אזור גליל עליון

"צוק מנרה" הוא טיול קל במורדות הרי נפתלי שבגליל העליון, לאורכו נשקפים ממבט הציפור נופי עמק החולה, החרמון והגולן והוא מאפשר למעוניינים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"צוק מנרה" הוא טיול קל במורדות הרי נפתלי שבגליל העליון, לאורכו נשקפים ממבט הציפור נופי עמק החולה, החרמון והגולן והוא מאפשר למעוניינים

מאת:אלי סט


  
צוק מנרה   
פעילויות נוספות: פעילות אתגרית (סנפלינק, אומגה) ב"שפן הסלע", ביקור בפארק הגיאולוגי או טיול רגלי במצוק. רוכבי DownHill רבים באים לרכבל לעלות בו ולגלוש בסינגלים. הטיול ב"צוק מנרה" הוא פתרון משובח למשפחות המלוות את רוכבי ה- DownHill בזמן שהן מחכות ליקיריהן שיחזרו בשלום.

עולים מהמסוף התחתון של הרכבל, שבמבואות הדרומיים של קרית שמונה אל המסוף העליון, שליד מנרה ומשם מדוושים דרומה עד דרך נוף המובילה מיפתח צפונה, לרגלי מצוק רמים, לפארק הגיאולוגי, שלרגלי המצוק, ומשם בדרך הגדר המערבית של קרית שמונה עד המסוף התחתון של הרכבל, שם משלימים כ- 15 ק"מ של רכיבה נעימה בדרכים ברורות, מרביתן טובות.
המסלול במפנה המזרחי של ההר, הוא מוצל ולכן אין כמותו לטיול בשעות אחר הצהרים המאוחרות ולפנות ערב, גם בקיץ.

את הטיול הזה תארתי ביולי 2000, במגזין "צלול", שאינו קיים עוד. היו אז סיבות טובות למסיבה:הרכבל עוד היה אטרקציה חדשה ושביל ישראל, שבין יפתח לקרית שמונה, שקודם היה בו קטע שאורכו קילומטר וחצי שחייב הליכה רגלית, הורחב ולראשונה איפשר דיווש לכל אורכו.
קטע זה של שביל ישראל עובד ב"שמורת מורדות הרי נפתלי". אז היה זה מסלול שקט, "מיני ספארי" שיכולת לפגוש בו שפני סלע, חתולי בר, צבאים, חזירים דורסים למיניהם ועוד. לאחרונה הרחיבה הקק"ל את הדרך, קטעים ארוכים שלה מצופים אספלט וגדרות בטחון בוהקות למרחוק. האם זה מועיל לשמורת הטבע? אני בספק, כלומר אני בטוח שלא! אבל לך תבין את רשות שמורות הטבע שבמקומות אחרים אוסרת את הנסיעה באופניים בשבילי טיולים…

אזור :    מורדות הרי נפתלי לעמק החולה
נקודת מוצא:    רכבל צוק מנרה
מפות סימון שבילים :החרמון, הגולן ואצבע הגליל (מס’ 1)
עונה מומלצת :    כל השנה
אורך מסלול :    15 ק"מ
רווח אנכי מירבי :    750 מטרים
רמת קושי:    קל

איך מגיעים? נוסעים על כביש מס’ 90 לחניון רכבל "צוק מנרה" שבמבואות הדרומיים של קרית שמונה.
חונים, מכינים את האופניים והציוד, לא שוכחים מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולארי ועולים ברכבל למסוף העליון.
רכבל צוק מנרה הוא לא רק הארוך בישראל (כמעט 2 ק"מ) אלא יש בו גם יחס מיוחד לרוכבי אופניים. העליה ברכבל, עם האופניים, אפשרית כל השנה, למעט חגים וימי חול המועד ולמעט אוגוסט והמחיר מינימאלי, נכון להיום 33 ש"ח לרוכב עם אופניו, לכיוון אחד, או "פס יומי" 112 ש"ח. להסיר ספק, רכישת הכרטיס מותנית בחתימת הרוכב שהרכיבה וסיכוניה הם על אחריותו הבלעדית. לברורים 6905830 04.

במסוף העליון יוצאים למגרש החניה, חובשים קסדה ומאפסים את מד המרחק פה נקודת המוצא


כניסה לקרונית של הרכבל


מנקודת המוצא בנ.צ. 20142889, רום 850 מ’ מעפה"י יוצאים מערבה במורד כביש הגישה לרכבל.
בק"מ 0.2 כ- 50 מ’ לפני כביש מס’ 886, המחבר את מנרה עם יפתח, מסעף כבישים. פונים שמאלה (דרום) במורד כביש צר, על פי השילוט לבית קברות ול"מצפה אמיר קרא" ומתמידים על האספלט.
בק"מ 0.5 מסעף לפני בית קברות. פונים ימינה (דרום) לדרך עפר העולרדת בחורש, במרומי המפנה המזרחי של רכס רמים. בדרך מספר עליות שאינן מתמשכות יותר מ- 300 מ’.
בק"מ 2.7 סמוך לכביש מס’ 886 שלט שמורות הטבע האוסר כניסה לרכב כבד. אני מקווה שרשות שמורות הטבע עוד לא התחרפנה עד הגדרת אופניים כרכב כבד ולכן ממשיכים במעלה דרך העפר לעבר הר נזר, שנזרו הוא חורש מחטני הכולל את "אורן הסלע" (צנובר) ושמורה ובה מיני סחלבים לרוב.


תצפית על קרית שמונה


בנ.צ. 20162863, רום 700 מ’ כביש מס’ 886. פונים שמאלה בשולי הכביש, שהתנועה עליו דלילה.
בק"מ 4.1 מסעף ברווח שבין שתי גדרות בטחון משמאל לכביש. פונים שמאלה במורד כביש ישן.
המורד די תלול והאספלט מפורר כך שצריך לסוע בזהירות.
אחרי הפיתול השני קיר תמך גבוה, עליו אני אוהב לשבת ובכל פעם להתאהב מחדש בעמק בו אני חי.
בק"מ 6.4 כביש מס. 886. פונים שמאלה בשוליו.


תבמרומי קיר תמך גבוה מתאהבים מחדש בעמק בו אנו חיים


בנ.צ. 20162838, רום 550 מ’ מסעף. פונים שמאלה (מזרח) לדרך נופית. בתחילתה הדרך מסומש"ת ירוק ובהמשך מצטרף שביל ישראל. בדרך המסומשת ירוק נדבק כ- 6.5 ק"מ, עד לחניון הגיאולוגי. הדרך, שקטעים ממנה מצופים אספלט, עוברת בחורש אלונים (כולל אלון תולע) ואלות ונשקפים ממנה הנופים הכי משגעים של עמק החולה, החרמון והגולן.
בק"מ 11.6 מסעף פונים לימנית, המסומש"ת ירוק.
למעוניינים, השמאלית מובילה ל"שפן הסלע" ושם מרכז פעילות אתגרית.
בק"מ 12.4 בקרוב, עוברים תחת הרכבל ואחריו לרגלי מצוק רמים.
בק"מ 13.0 מסעף. פונים ימינה, במורד, לכניסה ל"חניון גיאולוגי". מקום להפסקה ואפשרות גישה לביקור בפארק הגיאולוגי, שלרגלי המצוק. המצוק המתנשא מעלינו הוא מעין "חלון גיאולוגי" דרכו מתגלות שכבות גיאולוגיות קדומות ובינהן שכבות עם מאובנים ולרגלי המצוק "אבן חול צבעונית", אותה אנו מכירים מהבקבוקים ומהנגב והערבה. בין השאר נחשפה פה שכבה ובה מרבצי ברזל. כבר הבריטים ניסו לחצוב בהררי מנרה והעלו בידם חרס ולא ברזל.


דרור וטים סט דור שני משופר ודור שלישי משופר עוד יותרשל דוושני משפחת סט


בנ.צ. 20282896, רום 300 מ’ מסעף ביציאה מהפארק. פונים ימינה (דרום) לכביש הגדר המערבית של קרית שמונה וגם פה עדין נכונו לנו מספר ירידות תלולות.


בנ.צ. 20312885, רום 100 מ’ סיום במגרש החניה של רכבל "צוק מנרה", שבו נשאר הרכב.

טיול נעים

לרכישת ספרי הטיולים של אלי סט
יום טיול באופניים – ועוד יום טיול באופניים וגם ספרו החדש של אלי סטי טיול משפחתי באופני הרים – מסלולי רכיבה למשפחות
עכשיו במחיר מיוחד לחברי האתר

לרכישת מפות סימון שבילים של כל הארץ, ערכות מלאות, מפות בודדות או מפות ממוחשבות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג